Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Hvis jeg kobler en transformator til f.eks 230V og har 12V ut. Hvordan skal jeg da få til at spenningen ut ikke varierer når nettspenningen gjør det. Noen som har peiling på det? Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Hmm, kan kanskje bli vanskelig det. Men er det viktig? De fleste apparater tåler da et sånt avvik.... Med et omsetningsforhold på 19, vil jo spenningen variere svært lite på sekundærsiden. Dersom spenningen faller f.eks 2V på primærsiden, vil spenningen på sekundærsiden kun falle med 0,1V. Lenke til kommentar
CaZiO Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 (endret) Du lager en likeretterbro med 4 dioder og bruker en kondensator, vet ikke om den er helt akktuell, men den gir en viss ide @ok2k: Nettspenningen varierer med 650V den, fra +325V til -325V Så spenningen ut av trafoen er lite gunstig å kjøre rett inn på elektronikk Endret 3. mai 2005 av CaZiO Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 (endret) Er ganske viktig ja. Det er en oppgave på skolen. Men er det brukt cmos kretser, og de tåler maks 12V. Men du har ikke peiling på hvordan jeg kunne fått spenningen på utgangen til å ikke variere? edit: ok. i oppgaven er det en strømforsyning koblet til en krets og du skal forklare hvordan du unngår at 12V spenningen fra strømforsyningen varierer. Den strømforsyningen består vel av en transformator og en likeretter. Så svaret blir vel at likeretteren med dioder og kondensatorer forhindrer det? Endret 3. mai 2005 av Slettet-p4PIYwb6 Lenke til kommentar
jogamaster Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 (endret) Skjemaet til CaZio har en spenningsregulator (U1) den holder spenningen meget stabil. et annet alternativ er en motstand og en zener diode. Motstand -------|/\/\/|----------| | +15VDC ---/ /\ 12V Zener diode | ------------------------- EDIT: ASCII tegninga mi blir ikke rett formatert i forumet, men det burde stå i en hver lærebok. Dioder og kondensatorer gjør om fra AC til DC, men det dær skal stå meget bra forklart i alle lærebøker så du får ta en titt i boka di. Endret 3. mai 2005 av jogamaster Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Aha, det var en god ide. Takk for svar. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 (endret) Du bruker samme prinsippet som CaZiO har brukt. Men du må bruke en Zenerdiode, eller en transistor. Jeg har valgt en zenerdiode, pga. den lette utførelsen. Edit: Motstanden gjelder for en trafospenning på 12 V, og en 9 V zenerspenning, såvidt jeg husker. I allefall, når jeg utførte dette, var det vel en 5 W og ikke en normal 1/8 eller 1/4 W (mener det er det disse småe elektronikk motstandene er). I alllefall, spenningstapet som zenerdioden forårsaker skal ligge over den motstanden. Endret 3. mai 2005 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Skjønner. Bra forklart. Lenke til kommentar
Ascubal Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 (endret) Jeg har hørt (sier ikke at jeg har rett) at hvis du bruker Zener diode i en likeretter så vil man ikke kunne ta ut store strømmen (Ampere) av strømforsyninga.. I følge Automasjons lærern så var dette vranglere mye av det vi lærte om zenerdiode og sånt på GK Elektro, isteden burde man bruke en spenningsstabilisator, du vil da kunne får mer strøm ut av forsyninga di Dette er altså jeg hørte under en time, var litt trøtt da, så det kan godt hende jeg tar feil, noen som veit noe mer om dette? Edit, leifer'n var innom Endret 3. mai 2005 av Knudre Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Ok, kan godt hende det stemmer. Men jeg går GK elektro så det blir vel "rett" med en zenerdiode. Lenke til kommentar
CaZiO Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Ok, kan godt hende det stemmer. Men jeg går GK elektro så det blir vel "rett" med en zenerdiode. Både likeretting med transistorer og spenningsregulatorer er pensum i elektronikken på gk elektro, går der selv Ser ikke helt hvordan zenerdioden kan være em hindring for strømmen, den ligger i paralell med utgangen, men problemet blir vel at motstanden som er koblet i serie med zenerdioden og utgangen må tåle en del effekt Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Aaah, trodde du skulle ha 12V AC siden det ikke stod mer Men med likestrøm blir det ganske enkelt å stabilisere spenningen Lenke til kommentar
jogamaster Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 OK, i 80% av tilfeller benytter man en spenningsregulator, dette fordi de har meget god regulering og tåler normalt mye mer effekt enn zener motstands kombinasjon. En spenningsregulator er en IC krets ofte med bare tre ben. Dennne IC inneholder normalt effekttransistor zener diode og operasjonsforsterker. De mest brukte spenningsregulatorene heter 78xx hvor xx angir spenningen. Problemet med Zener - motstand system er at zenerdioder ikke kommer i så allt for kraftige utgaver og man må i et slikt system kjenne til maks strømforbruk på systemet og regne ut motstanden ut fra dette (det er ikke alltid så lett å vite allt om strømforbruket til et litt komplisert system). Det er også slik at spenningen ut fra en zener - motstands krets vil variere en del etter hvor mye strøm som trekkes, grunnen til dette er at en zenerdiode ikke der ideel og har litt motstand i seg. De plassene man benytter zener - motstands kobling er for systemer som bruker lite strøm, dette fordi det er den billigste løsningen. En spenningsregulator inneholder også vanligvis en zenerdiode, men her bare for å gi en referanse spenning så lasten påvirker ikke zener dioden, så her vil spenningen kunne holdes meget stabil. Nå er det også slik at en zener - motstands kobling trkker mer strøm (større effekt tap) enn en spenningsregulator. Dette fordi om vi antar at det som er tilkoblet ikke bruker noe strøm en stund vil all strømmen som systemet normalt ville brukt gå gjennom zener dioden. Lenke til kommentar
fittshit Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 skal du ha 12VAC ut? for hvis du skal ha DC så bruker du en spenningsstabilisator. med en zener som holder spenningen og en operasjonsforsterker , eller en transistor som forandrer spenningen motsatt vei av d nettspenningen svinger (enkelt forklart). ble litt rotete d der.. skjønner du noe av d? kan prøve å finne noen koblingsskjema til deg. Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Paralell kobl en Kondis med masse uF, er ikke være en det. Så tar du med koblinga på skolen og låner et OscilioSkop og sjekker om det ble mer stabilt. Ikke nødvendig og dytte in motstandere og sånn blir tap av det. Lenke til kommentar
ventura87 Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 ehh...tvilsomt...vil heller satse på noe lignende til det fittshit sa...P Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Paralell kobl en Kondis med masse uF, er ikke være en det. Så tar du med koblinga på skolen og låner et OscilioSkop og sjekker om det ble mer stabilt. Ikke nødvendig og dytte in motstandere og sånn blir tap av det. Uff... For det første er det vel en fordel å likerette greiene? For det andre vil han vel kanskje ha en bestemt spenning? Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 likeretting med transistor? det har jeg aldri hørt om, hvordan fungerer det? (går også GK elektro) eller tenker du på spenningsregulator? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 (endret) Han mener nok spenningsstabilisering med transistor (lengdestabilisering). Ihvertfall slik jeg forstod ham. Endret 10. mai 2005 av NorthWave Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå