Rebel-Rider Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 (endret) Forord 3S-FE motoren finnes i både Camry, Carina II, Celica Det er en DOCH 16v motor på 2.0L med elektronisk innsprøytning /m Map sensor eller MFS (kommer ann på årsmodell) den leverer 121/128hk og fantes i norge i Celica, Carina II og Camry i fra 1986-1990. Det jeg skal ta for meg er hvordan en feildiagnoserer 3S-FE motoren og justerer den slik at den fungerer slik den skal. Specs: 3S-FE *Innsprøytning : EFI /m MAP(86-88mod) /MFS (89-90mod) *Antall cyl : 4 på rekke *Motorvolum : 2000ccm *Ant ventiler : 16 DOHC *Effekt : 128/121hk @ 5600rpm 94kw/89kw *Moment : 180/176nm @ 4400rpm *Max turtall : 6000rpm *Plugger "128hk" : Q20R-U11 / IQ20 / VQ20 (Normal/Iridium Power/Longlife)*DENSO* *Plugger "121hk" : Q16R-U11 / IQ16 / VQ16 (Normal/Iridium Power/Longlife) *Plugg gap : 1,1mm (Varmere plugger vist du småkjører mye) *Forbruk By :0,89 *Forbruk 90km/t :0,66 EFI Systemet Nb! Ilustrasjonen viser MFS/m Lambda utgaven av 3S-FE EFI systemet er nesten helt sensorbasert bortsett fra Trottle sensoren og MFS sensoren (på senere 3S-FE). EFI består av 3 hovedsystemer ESA (Electronic Spark Advance) EFI systemet regulerer fortenningen ved å overvåke forskjellige sensorer og på grunnlag av det, justere fortenning og tenningstidspunt. ISC (Idle Speed Control) EFI systemet regulerer tomgangen ved hjelp av ISC valve, som brukes til å kompensere for økt belasting ved tomgang feks, varmetråder og andre belastninger som kan senke tomgangsturtallet på motoren. EGR (Exhaust Gas Resirculation) EFI systemet regulerer EGR ved hjelp av en EGR valve som bestemmer når EGR skal benyttes Det en trenger for å diagnosere motoren er: * Multimeter * Flatskrujern * 4cm Ledningstump med en tynn flatsko i hver ende * Pluggindex lengre ned i artikkelen * Toyota 3S-XX orginal pluggnøkkel Med disse enkle tingene kan du finne 80% av feilene som kan oppstå i motoren (det meste kan måles med multimeter) Forberedelse: * Motoren skal ha normal arbeidstemperatur * Kontroller at batterispenningen er over 11volt * Kontroller at gasspjeldet er helt lukket * kontroller at girspaken står i fri * Alt av elektrisk utstyr skal være avslått (ink AC) Hvordan får adgang til feilkodene: * Feilkodene vises i hovedinstrumentpaneler og leses av som "morse kode" * Kortslutt terminal TE1 og E1 på diagnosepanelet i motoren (se etter et plastlokk som det står "DIAGNOSE" på) * Slå på tenninga (Stilling ON på tenningsnøkkelen) * Hver feilkode består av 2 grupper av et eller flere blink. Hvist det er flersiffret feilkoder så oppstår det en pause på 1,5 sek for å avskille første og andre siffer. * Eks: To 0,5 sek blink - en pause på 1,5 sek - et blink på 0,5 sek = Feilkode 21 * Feilkodene gjentas 4,5 sek etter siste feilkode(ne) * Tell antall blink fra feilkontrollampen. Noter feilkoden. se i tabellen nedefor for diagnose. 3S-FE /M MFS sensor, Lambda og Kat (89-90mod 121hk) 1111111 : Ingen feil oppdaget 11 : ECU - strømmforsyning 12 : Turtallsensor - Signal under 1500rpm 13 : Turtallsensor - Signal over 1500rpm 14 : Tenningsignal 21 : Lambda - sensor 22 : Kjølevann - temp sensor 24 : Innsugs-temp føler 25 : For mager blanding 26 : For fet blanding 31 : MFS - sensor 32 : MFS - sensor 41 : Gasspjeldvinkelsensor 42 : Hastighets - sensor 43 : Startmotor - signal 51 : Kontakt for lukket gass spjeld - signal 3S-FE /M MAP Sensor uten lambda og Kat (86-88mod 128hk) 1 : Ingen feil oppdaget 2 : MAP sensor 3 : Tenningsmodul (igniter) 4 : Kjølevann - temp sensor 6 : Turtalsensor - signal 7 : Kontakt for lukket gass spjeld - signal 8 : Innsug - temp sensor 9 : Hastighets - sensor 10 : Startmotor - signal 11 : Kontakt for lukket gass spjeld, aircondition kontakt, parkering/nøytalkontakt(Automatgir) - signal Sletting av feilkoder * Slå av tenningen * Ta ut sikringen for EFI systemet (innsprøytningen) i minst 30sek * Sett tilbake sikringen igjen, feilkodene kan også slettes ved å ta vekk jord polen på batteriet. NB: Hvor lenge sikringen må være ute er avhengig av temperaturen, des lavere temperaturen er, des lengre må sikrigen være utefør den monteres igjen Advarset!: Hvist jordpolen på batteriet kobles av for sletting av feilkodene kan dette resultere i at elektroniske enheter slik som radio/klokke mister instillingene Tennpluggen En tennplugg består av: 1. Isolator 2. Kobber-glass-tetning 3. Senter elektrode 4. Jordelektrode Riktig montering av tennplugger Dessverre er feil tilstramming det største problemet med plugger. For løs tilstramming vil medføre vibrasjoner og pluggen kan løsne helt. (skytes ut) Selv erfarne mekanikere strammer for hardt til. Mange strammer til pakningskiven er presset helt sammen. Det er altfor stramt. Hva skjer når pluggen er hardt tilstrammet? Metallhuset strekkes og isolatoren løsner innvendig. Varmeledningen kuttes og isolatorpluggen overhetes. Lekkasje kan oppstå med alvorlig motorskade som resultat. Dette gjeller spesielt 3S-FE motoren da pluggene sitter langt nede i blokka og at pluggene derfor ikke kan inspiseres på vanlig måte. Forklaring av Varmeverdien på tennplugger Varmen som skapes i forbrenningskammeret blir ledet gjennom pluggen til fri luft. Bildet viser at mesteparten av varmen (58%) ledes bort via isolatortuppen til motorblokken.. Bildet viser også at 20% av varmen blir absorbert av frisk luft/bensin-blanding som tilføres forbrenningskammeret. Dette fordi isolatortuppen stikker ca.2mm inn i forbrenningskammeret. Ved lavt turtall er ikke luftstrømmen så kraftig og kjølingen så sterk, men ved økt turtall endres dette. Det betyr at dersom isolatortuppen føres lenger inn motoren vil kjøleeffekten stige til over 20% og operasjonsområdet økes.Tennpluggen blir varmere ved tomgang og kaldere ved høyt turtall. Hvor lett varmen kan ledes bort fra forbrenningskammeret til sylinderhodet avgjøres blant annet av lengden på isolatortuppen. Dette blir indikert ved hjelp av en varmegrad-skala. Bildet viser til venstre en "varm" plugg som har en lang isolatortupp. Dette betyr at veien som varmen må ledes bort på er lang og området som utsettes for varme er stort. Resultatet er at isolatortuppen blir lett varm. Til høyre er en "kald" tennplugg med en kort isolatortupp med kort varneledningdvei og lite område som utsettes for varme. Isolatortuppen blir tilsvarende kaldere. Dersom du setter disse pluggene i samme motor vil isolatortuppen i den varme pluggen bli mye varmere enn i den kalde. Den venstre "varme" tennpluggen er en typisk gressklipperplugg, mens den "kalde" er en racing type. Tuppen på isolatoren bør holde en temperatur på mellom 400° and 900°C. Ved denne temperaturen er pluggen selvrensende. Dersom temperaruen faller under 400°C, vil karbonaleiringer dannes og fusking vil forekomme. Hvis temperaturen går over 900°C, vil tuppen starte å gløde, noe som kan føre til at drivstoffblandingen antennes før det dannes gnist med feiltenning/motorhavari som resultat. Diagnose av Pluggene Pluggene forteller mye om tilstanden til en motor og riktige plugger med rett varmeverdi er veldig viktig for rett forbrenning og for å motvirke sotdannelse og i værste fall motorhavari. 3S-FE motoren får lett tenningsbank pga feile/dårlige plugger da motoren justerer bensin/luft etter behov, den kjøre på "magermodus" ved lav belastning og krever derfor mye av pluggene i forhold til andre motorer som ikke har "magermodus" (Bilder og tekst hentet fra DENSO Norge) Normal Utseende: Lys grå/brun avleiring med noe elektrode korrosjon Karbon avleiring Utseende: Tørr sort karbon på isolator og elektrode Problem: Dårlig startegenskap, feiltenning, redusert akselerasjon Mulig årsak: Feil på choke, fet drivstoffblanding, dårlige tennkabler, mye kaldstart, pluggens varmegrad er for kald Overoppheting Utseende: En ekstremt hvit og noen ganger skinnende isolator, små flekker av smeltet avleiring, noe mer avleiringer på jord elektroden Problem: Tap av effekt ved høy hastighet / mye last, banking ved akselerasjon Mulig årsak: For tynn blanding, feiljustert tenning, for lav oktan,for varm plugg Sprukket isolator Utseende: Isolator brukket eller sprukket Problem: Feiltenning, løse isolatorbiter Mulig årsak: Overtenning, Feil åpning, Feil tilstramming Olje Utseende: Olje avsetninger på isolator og elektroder Problem: Dårlig startegenskaper, Feiltenning Mulig årsak: Slitte stempel ringer / ventilstyring Før-tenning Utseende: Smeltet og/eller brent senter og jord elektrode, blærete isolator, aluminium eller andre metall-avsetninger på isolatoren Problem: Tapt effekt, betydelig motorskade Mulig årsak: For tynn blanding, feiljustert tenning, for lav oktan på bensin,feil varmegrad (for varm plugg), dårlig fordeling av blanding. Misfarget isolatorkrans Utseende: Brunt eller sort belegg på utsiden av isolatoren Problem: Ingen betydning for yteevnen Mulig årsak: Smuss i luften blir tiltrukket av det elektromagnetiske feltet rundt pluggen. Plugger med stor åpning(1.1, 1.3, 1.5) er mest utsatt. Endret 31. oktober 2005 av zandro Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 5. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2005 Grunnet en Kollisjon her om dagen, blir det ikke oppdatert før tidligst på mandag.. Lenke til kommentar
eab Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Celica versjonen het vel 3S-GE og har ca 150 hk? Skulle gjerne fått en 3S-FE eller GE slengt etter meg, min 1S‑Ci lager rare uforklarlige lyder og har begynt å spy ut blårøyk. Ser ut til at den holder på å pakke sammen etter 310000km. Kollisjon? Bilder, bilder! Håper det gikk bra med alle involverte. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 5. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2005 (endret) 3S-FE finnes også i celica men i reduert versjon på 115hk 3S-GE Har en annen topp med sportskam 3S-FE Har en økonomisk kam med mer bunndrag ellers er de like i oppbygning 3S-GE Endret 5. mai 2005 av zandro Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 7. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2005 (endret) Kollisjon? Bilder, bilder! Håper det gikk bra med alle involverte. Her kommer bildene.... Endret 8. mai 2005 av zandro Lenke til kommentar
eab Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 (endret) Jasså, du tok livet av bakhjulsopphenget og bakskjermen? Vet ikke hva som gjør det, men det er alltid interessant å se på bilder av ødelagte biler osv.. Skadefryd kanskje? Fin farge på bilen også, min er metallic grønn, nesten så det grenser til grå. Men en eller annen tomsing har lakkert opp ene bakskjermen med sprayboks så det ser helt forferdelig ut Endret 7. mai 2005 av Ezekiel Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 7. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2005 Bildet ovenfor beskriver det meste... Når det gjeller skadeomfanget på min bil var det Fjærdbeinet og felgen som tok støyten (hjulet sto i tilnærmet 45graders vinkel) Ellers var det karroseriskader i bakant av høyre bakdør og i selve skjermkanten og over hjulbuen (se bildene ovenfor). Jeg måtte sette en spacer på det høyre bakhjulet for at det ikke skulle ta i hjulbuen, så jeg kjørte hjem med en heftig cambervinkel på det høyre bakdekket På den andre bilen (en VW Caravelle) knustes begge 1000metringene (extralys), et av festene til ekstralysene gikk igjennom radiatoren (det lekket kjøleveske under bilen) plastfangeren fikk selvfølgelig også skader men omfanget var vanskelig å se. Bilen var kjørbar og dro hjem for egen maskin Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2005 Har lastet opp et bilde av motoren, håper å få de mest grunnleggende justeringene ganske snart Lenke til kommentar
TheEdge Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 (endret) Har lastet opp et bilde av motoren, håper å fåde mest grunnleggende justeringene ganske snart Ser frem til den guiden. Min 3s-fe trenger justering ja..:-) Synd med den krasjen da, fin farge på bilen.. Min camry er kjedelig hvit da.. The Edge Endret 6. juni 2005 av TheEdge Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 3S-FE finnes også i celica men i reduert versjon på 115hk 3S-FE I4 2 liter til Celica har 138 hk.. Bare så det er sagt. 7A-FE kommer med 116 hk, og er sikkert den du tenker på. Lenke til kommentar
TheEdge Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 3S-FE finnes også i celica men i reduert versjon på 115hk 3S-FE I4 2 liter til Celica har 138 hk.. Bare så det er sagt. 7A-FE kommer med 116 hk, og er sikkert den du tenker på. Men hva er forskjellig fra den til min 3S-FE(camry) da som er oppgitt til 128hk? Eller kan samme motoren leveres fra fabrikken med forskjellige kammer uten at den endrer benevnelse The Edge Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Har du fått "justert" tilbake det fjærbeinet ditt nå, og klar for litt guide skriving snart Zandro? Jeg kan fint lite om innsprøytning på riskokere, så venter i spenning jeg også Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 7. september 2005 Forfatter Del Skrevet 7. september 2005 (endret) Oppdatering done Endret 7. september 2005 av zandro Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 zandro Skrevet 08/09/2005 : 01:25 Oppdatering done Sabla bra stykke arbeid zandro Tenk om noen hadde gjort det samme for de fleste vanlige motorer, det hadde blitt litt av et bibliotek. Dette må jo være gull for de som har en slik motor. Men jeg er litt nyskjerrig bare, kan du forklare forskjellen i virkemåte på en MAP sensor og LMM for meg? Ellers lurer jeg også litt på om jeg skal tolke dette med "justering" slik at man må finne feilkoder, og bytte eventuelle deler med feil, og thats it... Altså er det rett og slett ikke noe å justere på her, hvis noen feks har en slik motor som går litt dårlig. Må da være mulig å justere en del ting her om man ikke får utslag på feilkoder? Er det en egen lampe i instrumentpanelet for dette, eller hvor lyser kodene? Du sier skru på tenning, deretter kortslutt TE1 og E1. Er det da slik at man rekker og komme seg inn i bilen før lampene begynner og "morse", eller fortsetter dette i en loop eller noe? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 17. september 2005 Forfatter Del Skrevet 17. september 2005 (endret) MAP: Manifold Absolute Pressure sensor Dette er en trykkmåler som er koblet til innsuget via en slange eller er montert direkte på innsuget. Den måler trykket som er i innsuget, så når det er x antall Bar trykk så passerer det x antall liter luft forbi i sek. ECU boksen ser dette som en variasjon fra 0-5v. Men hvorfor trenger denne ikke resirk. dump? jo fordi den måler trykket i innsuget (etter spjeldet) så når ventilen slipper ut overtrykket så "ser" MAP sensoren med en gang trykkfallet og ECU boksen tar da og justerer A/F ratioen deretter for å forhindre for fet blanding (EFI og andre systemer bruker denne sensoren) MFS: Mechanical Flow Sensor Dette er en mekanisk måler som enten kan være ei plate eller lignende, det finnes mange varianter av denne konstruksjonen, men de gjør stor sett det samme. Men det er plasseringen av denne som gjør at en er nødt til å bruke resirk. dumpventil. MFS måleren er nemelig montert rett etter luftfilterboksen, så hvis det forsvinner luft bak måleren (på trykksiden av turboen) så har måleren ingen mulighet til å oppdage dette og motoren får da feil A/F ratio, men dersom du har en dump. med resirk. monter så i stede for at luften slippes ut i det fri, så sendes den til sugesiden av turboen og dermed er det samme mengden luft i systemet + at trykkforskjellen på suge og trykksiden av turboen blir utgjevnet. Litt vanskelig å forklare det på en ukomplisert måte, men håper jeg har gjort meg forstått (Bosch Motronic systemet bruke denne sensoren) Det finnes også en MAF sensor men den er ikke aktuell her da toyota aldri har brukt den (etter det jeg vet) Joda det går ann å justere en 3S-FE. Det er en A/F (air/fuel) justering som er merket av på bildet øverst, dette er faktisk et potmeter som står rett ved DIAGNOSE pluggen, skur den med klokka så øker drivstoffmengden til motoren skru den motsatt vei så minker den drvstoffmengden, fortenningen kan også justeres, Den skal være 10grader BTDC (before top dead center) som vil si at det blir gnist på pluggen 10 grader før stempelet har nådd max slaglengde. Siden 3S-FE motoren ikke har mekaniske målere annet en på trottlesensoren, så har sensorene et "normalområde" på målingene. Vist ECU boksen får noen helt sinsyke verdier tilbake så blir sensorens målinger ugyldigjort, og det begynner å blinke systematisk i motorlyset i dashbordet. Lyset er et bilde av motoren som lyser gult under oppstart, og slukker så sant ECU boksen ikke har oppdaget sensor feil i "pre check" prosedyren. Ja det er en egen lampe som lyser i instrumentpanelet når du skrur på tenninga. uten at TE1 og E1 er kortsluttet så lyser den bare gult helt til du starter motoren alså ingen feil dukker opp med mindre at det er en alvorlig feil som gjør at ECU boksen må gå i "nød" modus eller at bilen ikke kan starte i det hele tatt. DU kan seff kortslutte TE1 og E1 *før* du går å skrur på tenninga, bare husk å ha pen og papir klart før du skrur på tenninga (uten å starte bilen) Endret 22. september 2005 av zandro Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 må bare spørre om noe, hva slags caravelle var det som kjørte i deg litt før i år? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 17. september 2005 Forfatter Del Skrevet 17. september 2005 hehe det var ikke en T3 Det var en Caravelle 2,4D (ca 1996mod) Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 22. september 2005 Forfatter Del Skrevet 22. september 2005 Fikk tak i flere orginale toyota bøker om EFI systemet og 3S-FE motoren Mao. Det kommer bedre/flere bilder ganske snart med bedre instruksjoner for diagnosesystemet, + at en det faktisk går ann å kjøre selvdiagnose på ECU mens en kjører! Stay tuned! Lenke til kommentar
eab Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Meget offtopic, men har du greie på toyota 1S-L motoren som finnes i blant annet 2.gen Camry XL? Evt. forskjeller mellom XL og XLi når det gjelder understell/bremser? Har litt lyst til å få i en gammel opprusta XLi for å hive i ny motor. 1.8 med 320.000km på nakken er ikke akkurat optimalt. Tenker på hvis man finner en opprusta (beyond eu-godkjenning) camry med fin motor til en billig penge Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 22. september 2005 Forfatter Del Skrevet 22. september 2005 (endret) 1S-Ci motoren er ikke akkurat min sterkeste side, vet stort sett at den er en 1,8 SOHC forgasser motor på 90hk? Det finnes veldig lite ekspertise på 1S-Ci motorn da de fleste ikke gidder å pelementere med denne. Har dog hørt folk som har satt på 2x dobbelforgasser kvassere kammer og dobble ventilfjærder og høvla toppen men har ikke noen konkret link til dette. og for å ikke nevne bensinforbruket pga dette, og kjørbarheten på lave turtall å stasje in en 3S-FE er ingen problem, alle fasilitetene er der så det er ikke snakk om noe bygge om noe eller slikt. 1S-Ci til 3S-FE swap er ikke noe som er vanlig da de fleste XL camryene blir brukt til delebiler i stede. men det er fullt mulig med 2-3 dagers arbeid Endret 24. september 2005 av zandro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå