Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Satelitt Bredband, Leverandører & erfaringer?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en kamerat som bor et sted i lofoten hvor han ikke har tillgang på adsl eller lignende. Jeg vet at man kan få bredband gjennom satelitt. Hvilke leverandører tilbyr dette? Har du erfaringer du vil dele hadde det vert toppers

Takker for svar...

Mvh:

Navitas og en som hater DailUp

Endret av Navitas87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var utenlands ett år, da leide vi satelitt link hos et selskap som hadde avtale med Hughes Networks.

Vi betalte 21 000 for utstyret og ca 3000 måneden i norske kroner for dette fikk vi 2Mbit/s ned og 128Kb/s opp alt via satelitt. Men siden vi var flere i troppen som delte på linja betalte vi ikke mer en 300 kroner måneden. Linja var grei nok ingen sperrer, du fikk det du fikk, vi peaket på 3 Mbit om nettene. Men slet litt med at linken datt ned med ugjevne mellomrom. Uvvist hva dette kom av, tipper det var overlast, pga en fair access policy. Nå er det kommet en satelitt til som skal avbelaste nettet noe.

En annen ting jeg kom på er at når du ligger så langt nord som Lofoten så tviler jeg på det er satelitt dekke i det hele tatt. Det er ikke stort nok befolknings grunnlag for komersielle satelitter.

Edit: Etter å ha sjekket opp i det ser det ut som det skulle være grei dekning i lofoten

Dekingsområde

Ps. Du må også huske at linken er ubrukelig til spill, tiden det tar til og fra satelitten vil uansett være altfor stor i forhold til hvordan resten av nettet er satt opp.

Evt. Må han bla opp de virkelig store pengene og lease linje gjennom telenor eller lignende.

Endret av XtraPlay
Lenke til kommentar

Jeg tror heller en god ISDN avtale er bedre så lenge det er snakk om spilling, bare surfing og økonmi. Skal du ikke spille eller "bare surfe", men downe mye filmer o.l så er nok satelit bedre enn dialup, men det er også mye dyrere og dialup er allerede for dyrt synnes jeg så satelit er jo rent ran i forhold. :)

Tiscali har de bedre ISDN abenomangene jeg har sett. Halv pris i forhold til Telenor og om du tar noen av pakkene dems så kan du betale en viss sum i måneden for x antall timers bruk. Bruker du mer betaler du for teleskrittene til halv pris av telenor så det er uansett et billigigere alternativ.

http://www.tiscali.no/consumer/surfer/?PHP...aa7ad757f9771e6

Skal du spill på ISDN bør man også skaffe seg All Seeing Eye (gratis google it). Med dette programet finner man stort sett de beste spill serverne som er veldig viktig for bla. bra ping.

Lenke til kommentar

Les på denne tråden - der får du vite det meste du trenger om sat bredbånd, erfaringer

etc. Jeg har Swepet satelitt bredbånd, og det fungerer utmerket.

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...925&hl=satelitt

Kort oppsummert:

Fordeler:

- Det går så det griner. Ned til deg. Hastighet fra 512-2mbit. Yum-yum hvis du er lei modem/isdn.

- Vanlig surfing, nedlasting via fildelingsprogs, videostreaming etc. fungerer helt supert.

- Enkelt å montere (spes. hvis du har canal digital fra før). Bare plugg inn.

- Satelittmodemet er en plug&play router som du kan koble til vanlig nettverk, trådløst etc.

- Fungerer faktisk bra med til de fleste onlinespill til tross for mange myter om at dette ikke går

(har selv xbox live koblet til). Swepet går via Thor II satelitten som eies av Telenor.

- Satelittmodemet fås med 3 ulike utkanaler: Analog modem, ISDN og GPRS (mobilt)

Bakdeler:

- Det går fort kun en vei. Dersom du sender mye tunge filer, går det ikke fortere enn utkanalen

din (analog, ISDN, GPRS). Men kan du ikke få ADSL, vel... Da går det ikke fortere ut uansett.

- Tellerskritt på utkanalen løper mens du er på nettet (kan reduseres noe via fastprisavtaler med

f.eks. Tiscali på internett aksess).

- Ikke en 24/7 løsning med mindre du er beredt til å betale for det.

- Etableringspris på 2500,- ca. for satelittrouteren (som du låner)

Se www.swepet.com

Se også www.swepet.com/norge

Kan bestilles direkte på nettet eller hos underleverandører som f.eks.

Tveco Elektronikk (www.tveco.no)

:thumbup:

Lenke til kommentar

Alternativt går det jo an å vurdere Netcom Connect mobilt "bredbånd":

Da kan han være 24/7 med EDGE eller evt. UMTS dersom det er dekning,

for kun 500 spenn i måneden. EDGE dekker vel hele landet (bruker GSM-nettet),

så hvis han har mobildekning kan han få EDGE. EDGE gir 200-250 kbps, noe som

er adskillig raskere enn modem og ISDN. UMTS gir opptil 384 kbps.

Må vel ha en bærbar foreløpig da løsningen krever et PC-kort. I allefall inntil 3G/EDGE-rutere finner veien på markedet.

-S

Lenke til kommentar
Ulemper:

- Det går fort kun en vei. Dersom du sender mye tunge filer, går det ikke fortere enn utkanalen

Akkurat derfor går det å spille noen online spill. Fordi du bruker telefonen til utlinje. Dersom du skal bruke satelitt som utlinje, blir det straks noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...