Gå til innhold

Skal Raptor-disker jobbe konstant? (også i idle?)

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest ekstreme mengder med skryt av Western Digital Raptor 74GB disken i produktguiden, bestemte jeg meg for å gå til innkjøp av en.

Forventningene var meget høye.

Var forberedt på å bli overasket over ekstrem kort ventetid på oppstart av Windows. Overasket ble jeg, men det var mest på grunn av den vanvittig høye og intensive knatrelyden... :wow:

Men det største problemet er uansett: Knatrelyd hører jeg omtrent hele tiden.

Dvs, det går aldri mer enn 5 sekunder stille før jeg hører et lite "knatr". Er det meningen at det skal være slik? lydklipp

Nå skal sikkert noen be meg om å sjekke hvilke programmer som kjører etc, men partisjonen er klonet av min gamle disk, som ikke lagde lyder når den var idle...

Er egentlig temmelig skuffet... :nei:

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sånn så jeg har hørt det, så skal dette stemme ja. Disken går med 10 000RPM så den vil bråke en del, har også lest mange som seier akkurat det samme som deg, at de er skuffa pga lyden og den sinnsykt høge knatrelyden av disken. Trodde dog dette var fiksa litt på i 2nd generasjon av disken.

Lenke til kommentar
Disken går med 10 000RPM så den vil bråke en del, har også lest mange som seier akkurat det samme som deg

Men knatrelyder har vel ingen spesiell sammenheng med hvor raskt disken snurrer? Selve suse-lyden er faktisk ikke så galen. Knatrelyden kan jeg jo forsåvidt også leve med når jeg hører den de gangene PC'en jobber, men når den knatrer annen hvert sekund blir det fantastisk irriterende :mad:

Lenke til kommentar

Har selv 2 stk. 74 Gb disker i raid 0 og ved "idle" knatrer det nesten ingenting.

Har ikke målt, bare testa å ikke røre maskinen i noen minutter etter jeg leste posten din...

Kom et lite knatr av og til, lenge mellom hver, og langt unna lyden da diskene jobber for fullt.

Selv nå som jeg skriver dette er de ganske stille. Er vel minst 20-30 sek mellom hver gang.

Kan være du har noen prossesser som går i bakgrunnen og bruker disken din.

Har mer troen på at det er noe software som gjør dette, ikke disken, den må jo få signaler fra software for å jobbe i det hele tatt.....

Lenke til kommentar
Kan være du har noen prossesser som går i bakgrunnen og bruker disken din.

Siden jeg klonet windowspartisjonen fra den gamle disken, er det jo ikke noen andre prosesser som kjører nå...

Codename_Paragon: Ja, leste selvsagt alle kommentarene i prisguiden før jeg kjøpte. Den uhemmede skryten var egentlig årsaken til at jeg kjøpte den. Var noen få som nevnte at den støyet "bittelitt mer enn vanlige disker når den jobber". Støy fra vanlige disker som jobber kan ikke sammelignes en gang. Andre tilbakemeldinger oppgav faktisk lavt støynivå som positivt... :nei:

Lenke til kommentar
Får du gi deg. Jeg har to raptor disker, og den knatringen er småtteri. Det er ikke HØY lyd, man hører det men det gjør meg ingenting. Om den disken er et så voldsomt problem da lurer jeg på om du kanskje bør sette deg i et lydtett bomberom med smukk i kjeften et par uker kanskje.  :thumbup:

Tror det er du som får gi deg jeg. Det er HØY - HØY lyd jo. Selvfølgelig er ikke lyden høy i forhold til f.eks. en bombe, men i forhold til hva som er normalt på en gjennomsnitts-disk, bråker raptor-disken utvilsomt mange ganger høyere enn vanlige disker. Selv Seagaten min som har relativt høyt støynivå på knatringen (noe tidligere Seagate ikke hadde :(), er knapt mulig å høre i forhold til raptoren.

Til informasjon kan jeg nevne at jeg ikke har noen andre vifter som bråker, dersom du har massevise av vifter er selvfølgelig ikke denne knatringen noe stort problem for deg, siden den antagelig overdøves av aggressive vifter.

Men som sagt, akkurat støynivået er ikke det største problemet. Det store problemet er at jeg plages med et lite "knatr" eller to omtrent annen hvert sekund. Det er plagsomt siden knatringen er såpass høy og lett å høre. Hør lydopptak her.

Sjefern: Du har nok rett i det.. :yes:

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

start-kontrollpanel-Administrative verktøy-ytelse.

Der ser du en BLÅ graf for når harddisken brukes.

Jeg har samme disk som deg og grafen er helt død om jeg ikke rører pcen.

Kommer ikke en lyd her.

Men har en kompis som også kjøpte den , og hans pc bråker og lager masse knitrelyder.

Enten har det noe med harddiskene å gjøre generelt.

Eller så er det OS og hvordan du har satt det opp.

Virusscanning som søker i bakgrunnen ++ masse som kan bruke disken uten at du ser det.

EDIT: trykkfeil

Endret av War
Lenke til kommentar

Ang. grafen, så var det ikke mulig å se noe ved default instillinger (pga endringene var så små), men når jeg justerte på skalaen, kunne jeg se at den beveget seg i takt med lydene. Max verdi var faktisk så lite som 0,025% :dontgetit:

Har nå skrudd av alle unødvendige prosesser, og lyden er der fremdeles.

Jeg tror faktisk det er en defekt på disken. Hører faktisk litt "makanisk lyd" også... :confused:

Har tilfeldigvis en lik disk liggende, så jeg skal prøve å klone windows inn på den også, og sjekke om det samme skjer på den.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke hørt en Raptor disk i aksjon utenom det opptaket du har - men det kan jo være hende at det er noe defekt ved disken.

Du kunne for morro skyld prøv en clean-install av os og ikke en klone.

Ant. vil det ikke gjøre noe forskjell, men det skader ikke å prøve

Lenke til kommentar

Bruker også Raptor som Os disk, men merker ikke noe knatring sålenge jeg lar maskina være i fred. bruker maskinen til spill og musikk. har disabla det meste som kan disables av services, plenty av ram, fixed swap, no fuzz.

jeg tror et må være en eller annen prosess som gjør at harddisken jobber,eller at det er

Windows som har for frie tøyler når det gjelder swap fila.

Just a guess

Endret av Taddy
Lenke til kommentar

Mine raptor disker slår seg aldri av selv om jeg har satt diskene til og slåes av etter idle i 1 time kun IDE diskene slår seg av. Jeg hører suselyder fra diskene, som er helt normalt. Hører aldri knatring fra diskene bortsett fra når de jobber og det er ikke noe høyere enn resten av diskene. (1 WDC 250 gig og 1 maxtor diamondmax 9. Er det noen her som vet om en måte for og få SATA disker til og slå seg av etter så og så lang tid idle? Eller har det noe med at de står i RAID?

Lenke til kommentar

"knatrelyden" er uten tvil prosesser som leser/skriver fra/til disk eller fysisk feil på disken. Lyden av platene som spinner(som var nevnt tidligere) er neglisjerbar i forhold til "knatrelyden".

Er det fysiske feil på disken så vil disse også vise seg når du booter annet OS, eller evt booter til repair konsollen(XP) eller liknende. Letter å prøve dette enn å skifte disk :)

Lenke til kommentar

Fjerna litt "knatrelyd" fra min Maxtor DiamondMax10 disk når eg flytta inn i en Titan Cooler den har "toppen" pressa ned på disken med fjører - brukte en Coolermaster kjøler før, den mangla press på toppen av disken og "knatringa" var betydelig mer hørbar.

Dette la eg merke til ved bruk av Ad-Aware, kjøleren får ca. 10,5V og er bak døra i Chieftec kasse med NoiseControl matter "over alt", ellers er ei SilenX 14dB vifte på innsida av radiatoren i fronten største "bråkebøtta" hos meg.

Lenke til kommentar
"knatrelyden" er uten tvil prosesser som leser/skriver fra/til disk eller fysisk feil på disken. Lyden av platene som spinner(som var nevnt tidligere) er neglisjerbar i forhold til "knatrelyden".

Nå har jeg gjort følgende:

- Koblet inn Raptor disk nr2.

- Installert en CLEAN install av Windows XP SP2

- Etter FØRSTE oppstart, logger jeg ut (for å presisere at kun systemprosesser kjører)

- ca 2 minutter etter utlogging er dette opptaket gjort:

Opptak fra raptor disk nr2 i IDLE.

Forbanna dritt-disker.. :realmad: Den repeterende lyden der er faktisk så irriterende at jeg har vansker for å konsentrere meg, når jeg f.eks leser lengre tekster. I går satt jeg og så på film på PC'en (i headset), og ble faktisk forstyrret av den samme lyden som holdt på i bakgrunnen (i motsetning til vanlige disker som holder kjeft)...

Har jeg fått to stk defekte disker, eller skal det virkelig være slikt? Denne lyden er ikke i BIOS, men straks SATA-kontrolleren scanner etter disker, "spilles" den velkjente korte knatrelyden en gang, før den igjen en gang rett før OS starter.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...