TaZ Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Har en høyrtyks spyler som er koblet for 3 fas.. Hvor stor kondensator trenger jeg for å koble den på 1 fas 230v? Hvordan regner jeg det ut? All dataen jeg har på motoren er dette... Lenke til kommentar
Harry_-_ Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 hvorfor koble kondensator, når den er stjerne/trekant koblet..da endrer den volt og/eller strømstyrkern etter hvor hardt mottoren jobber Lenke til kommentar
Terje82 Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 hvorfor koble kondensator, når den er stjerne/trekant koblet..da endrer den volt og/eller strømstyrkern etter hvor hardt mottoren jobber Han har sikkert ikke trefas der den skal brukes. kan ikke huske formelen for dette, men det er det sikkert andre som gjør Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2005 Han har sikkert ikke trefas der den skal brukes. Lenke til kommentar
morfin Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 (endret) Er en stund siden jeg har hatt om dette, men i VK1 boka står det ca. 80µF pr. kW. edit: 80µF var ved 3000 rpm. Ved 1500 bør det være tett oppimot 100. Endret 31. mars 2005 av morfin Lenke til kommentar
NixNax Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Må vel ha en såkalt Steinmetz kobling... Husker ikke formelen, prøvde å google litt men fant ikke noe. Lenke til kommentar
Harry_-_ Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 trenger man ikke bare å regne ut effekten på ver fase da? så finner du ut hvor mye den fasen gir... da vil du jo finne ut hvor stor kondensator du trenger hved hjelp av ohms lov? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Vær yderst forsiktig med dette forde motoren yter ca 60% av oppgitt effekt noe som kan gjøre at den brenner forde lasta er konstant mens nå er motoren effektmessig mye mindre. Et godt motorvern er i hvertfall ikke til å forrakte. Lenke til kommentar
Harry_-_ Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Vær yderst forsiktig med dette forde motoren yter ca 60% av oppgitt effekt noe som kan gjøre at den brenner forde lasta er konstant mens nå er motoren effektmessig mye mindre.Et godt motorvern er i hvertfall ikke til å forrakte. motorvern er nokk høyst nødvendig, serlig siden dette er hjemme fix....kan se om jeg finner en formel i en formelsammling.. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2005 (endret) Så det kan hende at motoren blir for svak på 1 fas? Hjelper vel å skru ned trykket på spyleren?Vist det går da.. Hvor får jeg tak i motorvern? Endret 31. mars 2005 av taz Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Jo, startmomentet blir bare ca 15-20% av nominelt moment. Derfor er ikke steinmetzkobling brukelig hvis det kreves høyt startmoment. Man kan bruke en startskondensator i tillegg til driftskondensatoren før å øke startmomentet, men den må kobles ut etter noen sekunder, ellers brenner man viklingene. Driftskondensatoren regnes ut slik: C = (x * 3.5) / 37 = mikrofarad, for 1000 og 1500 rpm C = (x * 2.9 ) / 37 = mikrofarad, for 3000 rpm x er motorens ytelse i watt ved 220 volt Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 1. april 2005 Forfatter Del Skrevet 1. april 2005 Stemmer det at jeg trenger en på 208 mikrofarad.. Fant bare max 50 mikrofarad på elfa?? Stemmer dette?? Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Stemmer nok det ja. Og dette er grunnen til at man ikke bruker steinmetz kobling på større motorer, kondensatorbatteriet blir uforholdsvis stort og kostbart. Men dette er ikke umulig. Jeg har funnet slike driftskondensatorer på dyngen. De er f.eks i solarium og høytrykkspylere. Da kan du komme gratis ut av dette, har du litt flaks. Men husk at du kanskje må ha en sikring med treg karakteristikk for å starte denne motoren. Den vil belaste fasene skjevt og ha en startstrøm på 6-8 ganger nominell strøm. En C automat vil nok fungere.. Jeg har koblet en 5.5kW asynkronmotor til en Honda 8Hk bensinmotor. For å magnetisere rotoren bruker jeg da kondensatorbatteri. Bensinmotoren går med turtall litt over synkront turtall og jeg kan dermed bruke asynkronmotoren som generator. En billig og meget driftssikker metode for å lage strøm. Kan ikke belaste den med særlig reaktiv effekt for da mister jeg magnetiseringen, men til lys, varme etc så er den genial :-) Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 1. april 2005 Forfatter Del Skrevet 1. april 2005 (endret) Da blir det en trur på dynga på meg i morra Hvordan er det med kondensatorer i vaskemaskiner? Er det mulig å koble flere i parralell/serie for å få rett størrelse? Endret 1. april 2005 av taz Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Vaskemaskiner har kondensatorer ja, men jeg tror ikke de er så store hvis jeg husker rett. Er viktig at du finner kondensatorer beregnet for kont. drift og ikke startkondensatorer. Videre er det viktig at du finner kondensatorer som er nyere enn 1982 (mener jeg å huske). Eldre kondensatorer enn dette kan inneholde giften PCB som lagres i kroppen som bl.a gjør deg steril. Les hva som står på kondensatorene, er endel info om spenning, kap, årstall etc. Skulle en kondensator lekke, luft skikkelig ut og behandle vesken med største forsiktighet, uansett. Parallellkobler du kondensatorer blir kapasitansen større Ct = c1+c2.. Seriekobler du kondensatorer blir kapasitansen mindre 1/Ct = 1/c1 + 1/c1.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå