Gå til innhold

Kjøpe fra utlandet til svalbard. moms og toll?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hjelper lite at svalbard ikke er momspliktig..Du må uansett betale moms på varer inn til norge..

Men noe problem er det ikke nei

Vet ikke helt om jeg er med på hva du skal..

Endret av taz
Lenke til kommentar

Jeg tviler litt på at du må betale med moms til Norge da forsvinner jo litt av vitsen med momsfritak, men hvis landet du kjøper fra har moms eller vat så sørg for å kjøpe fra en butikk. Jeg ville desuten hvis det ikke er viktig å handle fra utlandet hørt hva norske webbutikker gjør om du kjøper til Svaldbard. Det kan godt være at de kan trekke fra moms for deg, jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Jeg tviler litt på at du må betale med moms til Norge da forsvinner jo litt av vitsen med momsfritak, men hvis landet du kjøper fra har moms eller vat så sørg for å kjøpe fra en butikk. Jeg ville desuten hvis det ikke er viktig å handle fra utlandet hørt hva norske webbutikker gjør om du kjøper til Svaldbard. Det kan godt være at de kan trekke fra moms for deg, jeg vet ikke.

Jeg vet at norske webbutikker trekker fra moms på varer jeg bestiller opp til svalbard. Men siden jeg tenkte å bestille iTrip så kan jeg ikke se at det er noen norske butikker som har den inne. Derfor bestille fra utlandet.

Har funnet den til 26$ noe som tilsvarer ca 165NOK + frakt.

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker, men hvis jeg har tid i morgen så kan jeg høre med økonomisjefen vår. Jeg vet derimot med 100 % sikkerhet at når kunder på Svalbard (hvilket det begynner å bli hyggelig mange av) bestiller noe hos oss, så må vi først få tilsendt det vi ikke har i butikken i Oslo, fra lageret i Väddestad. Deretter opprette en ordre i Norge, før vi trekker ut momsen og til slutt sender vi varene med posten.

Litt arbeid er det da vi i utgangspkt. ikke har noe opplegg for fakturering og pakking fra Norge (HK og lager i Sverige), men det går greit når de som bestiller er så takknemlig og hyggelige som de er på Svalbard :yes: .

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se noen grunn til problemer hvis du bestiller den, så sant butikken lar deg bestille til Norge i det hele tatt. Det er ikke alle butikker som lar en bestille til utenfor USA. Posten eller hvem de som leverer pakken skal jo ikke kreve inn moms siden det er på svaldbard, det blir som når jeg bestiller bøker som ikke har moms i Norge, det går rett igjennom tollkontroll og det der.

Har du sett om ww.eplehuset.no eller www.apple.no har den? De er vel de to butikkene som har mest apple saker som jeg vet om.

Lenke til kommentar

Skal du bestille varer til Longyearbyen er det ikke noe problem. Gjort det masse selv. Bare husk og nevne dette under bestilling så du får utfylt det rette skjema for dette. Men frakten er noe økt de siste år. Dette pga antall flyvninger er kuttet. Er vel kun SAS som flyr nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...