Populært innlegg dostojevski Skrevet 14. februar 2005 Populært innlegg Del Skrevet 14. februar 2005 (endret) Jeg har i vinter gått til anskaffelse av mitt eget lille bærbare hifi-nirvana; en Creative Zen Micro og et par AKG K271 Studio hodetelefoner. Veien hit har vært lang og kronglete, og jeg har skaffet meg en del kunnskap som jeg tenkte kanskje kunne være av interesse for andre i en lignende situasjon: Musikkelskere på jakt etter et best mulig kompromiss mellom lydgjengivelse, komfort, lydisolasjon og pris på hodetelefoner til bærbart utstyr. Mål Jeg har i flere år hatt et par Denon AHD 750 som primærkilde for bærbar godlyd. Dette er etter min mening en genial hodetelefon til bærbart utstyr; den er såpass effektiv at du fint kan blåse ut lillehjernen hvis du kobler den til en skikkelig discman el., samtidig er den ganske musikalsk. Den har imidlertid sine svake sider, og disse kombinert med det uheldige faktum at jeg må frem med araldittuben hvis de skal kunne brukes noe mer (tusen takk, Norwegian...) førte meg altså ut på søken etter Den Perfekte Hodetelefon. Målet var altså å finne en hodetelefon som oppfylte følgende kriterier: Må kunne gjengi alle typer musikk på en svært overbevisende måte. Jeg er ikke en helhektet hifi-junkie, men i forhold til den gjennomsnittlige forbruker stiller jeg nok ganske strenge krav til hvordan ting skal låte. Jeg bruker musikkopplevelsen som rettesnor på hvordan jeg dømmer lydgjengivelsen. Dette er og må nødvendigvis bli en ganske subjektiv bedømmelse, og det å beskrive musikkgjengivelse havner lett i samme kategori som å beskrive vin. Jeg har prøvd å formulere litt for meg selv hva jeg egentlig lytter etter når jeg bedømmer lydgjengivelse, utover den rent umiddelbare "magefølelsen": Rimelig frekvenslineæritet, altså ingen overtydelig fokusering i et spesielt område. Jeg er ikke fremmed for at en liten heving av bassen og mellomtonen kan gi en lydsignatur jeg personlig liker ganske godt på omtrent all musikk. Men hvis dette overdrives blir ting slitsomt i det lange løp. Dynamikk. Altså at det er smell og "liv" i musikken. Dette handler vel først og fremst om forsterkerkraft, men siden det er en begrenset ressurs i bærbare enheter har valg av hodetelefon svært mye å si. Svært mange hodetelefoner jeg har hørt prøver å simulere dynamikk ved å overeksponere enkelte frekvensområder, særlig bassen. Dette er etter min mening veldig slitsomt. Det er i grunn ikke så enkelt å forklare hva jeg egentlig legger i "dynamisk lyd", men jeg kjenner det igjen når jeg hører det. Volum. Er ganske tett knyttet opp til dynamikk, men ikke absolutt. Svært mange gode headset er såpass tungdrevne at å høre på dem via en bærbar spiller rett og slett bare er frustrerende. Jeg spiller ikke nødvendigvis grisehøyt hele tiden, men liker å kunne gi på så jeg blir nummen i ørene. Det har med humør å gjøre. Et veldig viktig poeng her er at effektiviteten (altså maks volum ved en gitt inneffekt) er minst like viktig hvis du hører mye på klassisk musikk som hvis du primært hører på new metal eller trance. Studioprodusert popmusikk er vanligvis mikset/produsert for å gi så mye volum som over hodet mulig, mens klassiske innspillinger vanligvis har et laaaangt lavere nivå. Et headset som spiller Eminem på greit volum kan derfor godt være alt for tungdrevent til å gjengi Beethovens strykerkvartetter. Detaljer. Alt det du ikke vet du ikke hører når du ikke hører det... Dette handler om hvordan overtonestrukturer gjengis, om hvor kontant og kjapp bassen er, og alle andre småting som er vanskelig å forklare men som bidrar til å bringe musikken nærmere slik den var da den unnslapp instrumentene. Jeg greier skjelden å høre på en lydkilde og si "her mangler de og de detaljene", men hvis den etterpå byttes ut med en lydkilde hvor detaljene er på plass. Halleluja. Scenestørrelse. Hvordan plasseres lydbildet? Kommer all lyd fra et punkt midt inni hodet eller får en inntrykk av å sitte i en konsetsal? Min personlige preferanse er at ting vanligvis er bedre jo større "rommet" er, men dette kan selvsagt overdrives. Bemerk at kunstig etterklang, "surroundlyd" og annen elektronisk manipulering av stereosignalet ikke har noe som helst med dette å gjøre. Som allerede nevnt påberoper jeg ikke meg selv gullører eller status som Hifi-Jesaja. Dette er bare et forsøk på å forklare hvilke lydkriterier jeg legger til grunn. God lydisolasjon Jeg mener dette er viktig av to årsaker: For det første er det slitsomt å måtte skru opp volumet veldig for å overdøve lyder fra utsiden. Mye av tiden jeg bruker hodetelefonene mine er på tog, buss etc., altså i relativt støyfulle omgivelser. For det andre: Hvem har IKKE sittet på bussen og irritert seg over fjortissen bak deg som spiller en elle annen trancelåt for hele bussen? Det ER greit å skjerme sine omgivelser, ikke alle liker den samme musikken som deg, og ihvertfall ikke når de kun hører den fra et par tusen Hz og oppover. Dette punktet er ikke et absolutt krav i seg selv, men min erfaring er at det må være oppfylt for å oppnå en akseptabel lydgjengivelse. God komfort Rimelig selvforklarende. Jeg foretrekker helt klart klokker som ligger helt rundt ørene, ulike varianter av plugger blir jeg aldri helt komfortabel med og store klokker som ligger på øret blir vanligvis ubehagelige etter en stund. Små lette klokker med myke puter går selvsagt ann, men jeg har ennå ikke funnet så mange gode alternativer av denne typen. God byggekvalitet Hvor godt sammenskrudd er ting? Er de laget i solide materialer? Generelle kvalitetsinntrykk? Jeg synes ikke dette er det viktigste, men når jeg først skal svi av såpass mange hundrelapper er det greit om ting tåler litt. Effektivitet Dette er forsåvidt nevnt under punktet om lydgjengivelse, men jeg tar det med her av to grunner: For det første viser det seg at dette er et svært vansklig krav å oppfylle, for det andre handler det ikke bare om lydgjengivelse. Du sparer nemlig en del bateritid hvis du ikke må blodtyne spilleren din for å få lyd. Fremgangsmåte For å finne "den ultimate løsningen" har jeg primært fulgt to veier; lesing og testing. Hodetelefoner jeg har hatt mulighet til å teste har jeg testet selv med et vidt utvalg musikk, andre alternativer har jeg vurdert utifra ulike brukertester og omtaler jeg har lest på nettet. Jeg har ikke lenger linker til alle reviews her, men www.headfi.org, www.headphone.com og www.audioreview.com er gode informasjonskilder. Videre er Google et bra verktøy: [modelnavn] review pleier å gi en del relevante treff. Brukertester er selvsagt kun indikatorer, men når et produkt får lignende omtale i flere uavhengige tester gir de alikevel nok grunnlag til å kunne kjøpe et produkt så lenge man har returrett. Jeg ville ALDRI kjøpt et dyrt headset uten å ha hørt på det først hvis jeg ikke hadde mulighet til å heve kjøpet. Takket være norsk lovgivning har vi den muligheten når vi handler fra norske websjapper. Når det gjeder lyttetester er disse utført med musikk i høykvalitets mp3-format (160 kb/s ->) på en Zen Micro eller fra cd og en Sony discman. (Husker ikke modellbetegnelsen, men den er av bra kvalitet.) (Diskusjonen om mp3-kvalitet kan vi ta i en annen tråd, ok?). Av musikk jeg har hørt på er bla. Aha, Dvorak (kor+orgel, orkester), Mozart (stort kor + orkester), Eva Casidy, Buxtehude (kor + solister + barokkorkester), Sting, Rammstein, Widor (orgel) og Chick Corea. Da testing har foregått over tid er ikke alle hodetelefoner testet med nøyaktig samme musikk, men alle er testet med et vidt spekter av musikk jeg kjenner relativt godt. Hva jeg skriver om de ulike modellene er altså ikke å regne som en A/B-test eller noe i nærheten av det, alt er skrevet opp etter hukommelsen og etter en subjektiv vurdering av de ulike modellene. At dette ikke er en vitenskapelig metode; selvsagt. Men jeg har aldri latet som om jeg drev med forskning, jeg skulle bare kjøpe et headset jeg kan være fornøyd med. Kandidtatene Dette er ikke en komplett liste over tilgjengelige modeller, kun de modellene jeg selv har vurdert å kjøpe. Listen inneholder tre kategorier, først de jeg faktisk har lyttet til, deretter de jeg har lyttet til men forkastet med en gang forde de rett og lett er crapp (no hard feelings, de kan sikkert funke for andre, jeg likte dem ikke), og til slutt de jeg har vurdert men aldri har hørt på. Hodetelefoner jeg har prøvd: Denon AHD-750 Dette er en hodetelefon jeg selv eier og har hatt mye glede av. Den er så vidt jeg vet ikke lenger mulig å få kjøpt i vanlig handel i Norge, Hifi-klubben førte den tidligere. Pris: Vet ikke nøyaktig. Jeg tror jeg betalte ca 1100,- for tre år siden. Lyd: Det er lett å like lyden fra denne hodetelefonen. Jeg har som sagt brukt den over flere år, og egentlig vært ganske fornøyd. Lydgjengivelsen er veldig "sprek" og med en del betoning av bassområdet. Spiller på en ganske direkte måte med mye liv og energi, jeg vil beskrive lyden som ganske dynamisk. Det mangeler imidlertid en del på detaljer; en legger ikke nødvendigvis merke til det når en bruker hodetelefonen, men det er tydelig forskjell når en bytter til en mer "seriøs" hodetelefon. Det er litt tut og kjør og tendenser til imponatorlyd, altså lyd som imponerer med en gang du hører den men kanskje blir litt slitsom i lengden. Jeg vil ikke si at den egner seg best til en type musikk. Den er en god alrounder, men all musikk blir på sett og vis gitt en ekstra dose amfetamin. Som sagt; lett og like (og kanskje til og med elske!), men jeg ble litt lei i lengden. Men for all del dette ER en god hodetelefon. Komfort: Denonen har akurat litt for små klokker. De ligger rundt øret, men såpass tett intill at det blir ubehagelig i lengden. Ørene mine blir skviset litt mot innsiden av klokkene, og etter en time eller to må jeg ta de av en stund. Ikke påtagelig ubehagelig altså, men ikke slik at du "glemmer" at du har dem på hodet. Kvalitet: Solid kabel med skikkelig plugg. Plastikk og plastikk-fake-skinn-stoff i bøylen. Alt i alt litt midt på treet, og altså ikke solid nok til å tåle misshandling av flybagasjen. Du må behandle dem med omtanke, men trenger ikke være rett for at ting skal gå i stykker for ingenting. Effektivitet: Helt vill. Jeg mener det; hvis du ikke får nok lyd her bør du seriøst legge om lyttevanene dine... Lydisolasjon: Middels god. Stenger miljølyder ute ganske godt, men lekker en del lyd ut. Ikke spør meg hvordan den kombinasjonen er teknisk mulig. Alt i alt en hodetelefon jeg liker godt og gjerne anbefaler til andre. Klart verdt prisen. AKG K-301 En kurant hodetelefon. Hørte på den, men jeg mener det finnes bedre alternativer. Pris: 1195,- hos Hificenterkjeden. Lyd: Ganske bra egentlig. Relativt lineær, men litt ekstra vekt i bånn. Kanskje litt kjedelig. Det manglet liksom litt fart og spetakkel. AKG er flinke til å skape et åpent og luftig lydbilde, så også med denne. Relativt detaljert. Lider under alt for dårlig effektivitet. Komfort: Meget god. Store klokker som ligger rundt ørene. Kanskje litt klamt i lengden, har ikke prøvd dem lenge nok til å kunne si dette med sikkerhet. Kvalitet: Solide. Effektivitet: Det største problemet så vidt jeg kan se. Zen Microen greide ikke å dra dem til et tilfredsstillende nivå. Mulig at dette er noe av grunnen til at jeg syntes de ble kjedelige. Det er godt mulig andre vil mene det er høyt nok, men jeg synes dette blir for spedt til å koste 1200,- Lydisolasjon: Overraskende dårlig til å være lukkede/semilukkede. Jeg tror ikke de er noen sukses på et bråkete tog. Dette er ikke noen dårlig hodetelefon, men jeg mener det finnes bedre alternativer. AKG K-501 En toppklasse hodetelefon, men etter min mening helt ubrukelig til bærbart utstyr. Pris: 1995,- hos Hificenterkjeden. Lyd: Ekstremt nøytral og analytisk lyd, noen vil si på grensen til kjedelig. Enormt med detaljer og et veldig luftig lybilde. Egner seg klart bedre til kammermusikk enn til popmusikk. Jazz, klassisk og annen akustisk musikk gjengis nydelig, men det er null ekstra trøkk noe sted, den typiske tenåringskjøper vil antagelig mene de er latterlig dårlige; du får ikke noe særlig "trøkk" når de kobles til en bærbar spiller. Komfort: Veldig gode å ha på, klokkene er STORE og er trukket med et grovt stoff som ikke blir klamt. Kvalitet: Ser spinkle ut, men er solide. Kabelen er ganske tynn. Effektivitet: Det går ann å bruke denne sammen med en bærbar spiller, men dette fordrer at det er nesten totalt stille rundt deg. Også hodetelefonutgangen på forsterkeren min sliter med å trekke disse til headbangervolum. Lydisolasjon: Null og nada. Hverken ut eller inn! Dette er antagelig blant verdens 5-10 beste dynamiske hodetelefoner. Men til bærbart utstyr skal du ha veldig spesielle preferanser hvis dette er tingen for deg. Og VELDIG tålmodige medpasasjerer. Grado SR80 En litt sær hodetelefon du antagelig enten elsker eller hater. Jeg hater den. Pris: Husker ikke nøyaktig, tror den ligger på ca 1500,- hos Hificenterkjeden. Lyd: Dynamisk og engasjerende, relativt lineær men med litt ekstra trøkk i noen strategiske frekvensområder. Lett å like lyden, kan kanskje minne litt om Denonen, men jeg tror Gradoen er mer detaljert. Komfort: Ekstremt lett med puter som ligger forsiktig mot ørene. Har ikke prøvd dem over tid, men tror de kan brukes lenge uten at en får kjøttkakeører. Stort trekk for dobbelkabel, altså en til hver klokke som går sammen etter et titals cm. Grov kabel, greit nok for lydkvaliteten, men dette blir litt mye av det gode... Mitt hovedankepunkt er at jeg hele tiden føler at jeg mister dem. Kvalitet: Har ingen grunn til å tro at såpass seriøse klokker faller fra hverandre, men konstruksjonen ser veldig spinkel ut. Solide materialer. Jeg får kort og godt følelsen av at de skal falle fra hverandre, dette har imidlertid ingenting med virkeligheten å gjøre... Effektivitet: Midt på treet. Det vil funke greit i et rom uten støy, men ikke effektive nok til å overdøve bakgrunnsstøy. Jeg mener de spiller altfor lavt. Lydisolasjon: Svært dårlig. Musikkgjengivelse helt på det gjevne, alt for dårlig effektivitet og et design jeg aktivt missliker. For relativt mye penger. Sikkert midt i blinken for noen, jeg la pengene et annet sted. Pioneer HDJ1000 Et typisk DJ-headset. Ikke komfortabelt og ikke spesielt god lyd. Pris: Husker ikke nøyaktig. Tror det lå et sted mellom 1500,- og 2000,- hos Tre45 Musikk i Trondheim. Lyd: Typisk tilpasset popmusikk. Engasjerende og dynamisk, men mangler en del detaljer. Lydbildet bærer preg av at klokkene er lukket, mangler rom og luft. Komfort: Ligger mot ørene og er ganske tungt og stort. Tror ikke jeg hadde greid å høre på dette en time i strekk. Kvalitet: Solid, men i plast. Effektivitet: Gaske bra. Langt unna Denonklokkene, men etter min mening tilstrekkelig til å ha morro med en bærbar spiller. Lydisolasjon: Middels. Hvis du mener at lyden og komforten passer deg finnner du antagelig bedre alternativer for en billigere penge. To grunner til å kjøpe denne hodetelefonen: Street cred og mulighet til å spille SKIKKELIG høyt hvis du kobler til en kompetent forsterker. Det er en grunn til at det står "DJ" i modelnavnet. AKG K-171 Studio Bra lyd, men ikke komfortabel. Pris: 1495,- hos Tre45. Lyd: Jeg likte lyden i disse, nøytral og detaljert uten å være kjedelig. Tror det var litt ekstra i bånn. Lydbildet var litt mindre enn på andre AKG-modeller jeg har prøvd, men jeg kunne helt klart levd med disse. Komfort: Ikke god. De ligger rett mot øret og det relativt hardt. De er designet for studio/radio-bruk og ikke lange lytteseanser. Kvalitet: Panzer. Effektivitet: Slett ikke så gal. Ikke så du spiller huet av deg, men kombinert med god lydisolasjon funker dette greit på en bærbar spiller. Lydisolasjon: Meget god. Dette er lillebroren til hodetelefonen jeg til slutt endte opp med. Den mangler en del i lydgjengivelse og ganske mye i komfort, men alt i alt er dette en meget bra hodetelfon. Forutsatt at du orker å ha den på... AKG K-240 Studio Kremlyd, god å ha på men isolerer dårlig. Pris: 1495,- Hos Tre45. Lyd: Veldig bra. Minner om K-501, men med litt mer "pondus". Masse detaljer og rimelig nøytral gjengivelse. Har mer luft enn K-171. Lyden er forsåvidt dynamisk og livfull, men maks volum blir altfor lavt. Komfort: Ganske bra. Kan nok bli litt svett etterhvert. Store klokker som går rundt ørene, men sett fra en komfortsynsvinkel kunne de godt vært større. Kvalitet: Virker ikke fult så solid som K-171, litt tynnere plast alle steder. Ser litt spinkel ut, men konstruksjonen er solid nok. Effektivitet: For en åpen hodetelefon til bærbart utsyr blir det ganske spedt. Kan funke hvis du skal bruke den i stille omgivelser. Lydisolasjon Relativt dårlig. Samtaler i samme rom forstyrrer på maks volum. Har helt klart potensiale, men blir for tungdrevet. Bose Tri Port Monsterbass fra et punkt midt inne i hodet. Pris: 1500,- på tilbud hos lokal elektrosjappe. Føres også av Hificenterkjeden tror jeg. Lyd: Disse spiller BASS. Noe så inn i granskauen dypt og masse. Dessuten kommer all lyden fra et lite punt et eller annet sted midt inne i hjernen. Jeg blir helt svimmel av dem. Trodde første gang jeg hørte dem at det måtte være noe galt med parret jeg prøvde, men har fått dette bekreftet ved ny test senere. Jeg greier ikke å gi noen rettferdig beskrivelse av andre deler av lydgjengivelsen, jeg ble helt satt ut at det snåle perspektivet og den hemningsløse bassen. Not my cup of tea... Komfort: Igrunnen veldig bra. Dette er små klokker som akurat passer rundt ørene, men alikevel store nok til ikke å klemme. Desuten veier de veldig lite. Kvalitet: Virker ganske bra, mest hardplast og lettmetall. Samtidig er konstruksjonen så spinkel at dette nok er klokker en reelt sett skal behandle pent. Effektivitet: Bra nok. Når ikke helt opp til Denons nivå, men det nærmer seg. Lydisolasjon Omtrent som å sette en kaffekopp utenpå hvert øre. Ganske bra altså. Hvis du er villig til å betale mellom 1500,- og 2000,- for å få din helt egne subwoofer operert inn i lillehjernen er dette helt klart saken for deg. Hvis ikke; styr laaaaangt unna. Sennheiser HD595 En perle av en hodetelefon! Men IKKE kjøp den hos HiFiklubben... Pris: 1250,- hos hpx.no Lyd: Tja. Hvor skal vi starte? Dette er rett og slett vanvittig bra. Dette er en sånn hodetelefon det er vanskelig å analysere rett og slett fordi alt på en måte stemmer. Lyden er nøytral nok til å være tro mot opptaksmaterialet, men er kanskje litt farget her og der. Men ikke mer enn vi liker, og liker GODT. Her er masse detaljer, luft, spilleglede og dynamikk. Komfort: Det er litt som å ha på seg en diger lue: Mykt, varmt og behagelig, men kanskje litt voldsomt midt på sommeren. Kvalitet: Virker solid. En ting som bør nevnes er at pluggen er av stor jacktype. Det følger med overgang til liten jack. Dette innebærer en ENORM kladeis av en plugg som garantert vil brekke i stykker utgangen på spilleren din. Kjøp/lag en kort skjøtekabel i stedet. Effektivitet: Ikke voldsomt effektiv, men tilstrekkelig til at du får mye musikkglede fra en bærbar spiller. Lydisolasjon Dette er det eneste virkelige problemet med denne. Den er åpen, og selv om den til en åpen konstruksjon å være isolerer relativt bra er det fremdeles ganske mye lekasje. Kombniert med middels effektivitet er det ikke gitt at det funker uproblematisk under svært støyende forhold. Men en vanlig turbuss burde funke. (Hvis du har litt tålmodige medpasasjerer.) Etter å ha prøvd disse hos HiFiklubben bestemte jeg meg for at letingen var over. Imidlertid skulle Ståle Krapyl & Co. ha tett på 1800,- for dem. Jeg gjorde Ståle oppmerksom på at dette var nesten 550,- mer enn billigste webshop, og foreslo at han skulle slå av 300,-. Da burde han fremdeles ha en pen avanse. Men nei, i stedet gav Ståle meg beskjed om at de "ikke konkurerer med nettbutikker" og at hvis jeg handlet i nettbutikken ville jeg få så mye dårligere garanti. Da jeg så spurte hva dette i praksis betydde kom han med en masse tvilsomme utleggninger av forbrukerkjøpsloven som i beste fall hører hjemme i Asbjørnsen og Moes samlede verker. Jaja, en skal ikke komme her og komme her... Jeg ventet imidlertid et par dager med å bestille fra hpx.no, siden Tre45 hadde lovet at de skulle få inn en ny AKG-modell de mente jeg burde prøve. (Og for å ha sagt det: Folka på Tre45 er så til de grader mye mer hjelpsomme høflige og profesjonelle enn hva HiFiklubben Trondheim greier å mønstre...) Sennheiser HD555 En bra hodetelefon, men blekner ved siden av storebror. Om denne er det bare å si: den ser ut som HD595, lukter som HD595 og høres nesten ut som HD595. Men bare nesten. Kjøp storebror istedet hvis du har råd, hvis ikke; spar opp noen hundrelapper til og kjøp storerbror alikevel... Ikke noe dårlig kjøp, men det var rett og slett en nedtur å høre på denne ette HD595. Sennheiser HD280 Pro Lukker ute MYE lyd, grei nok lydgjengivelse. Pris: 1130,- hos hpx.no Lyd: Langt fra så briljant og detaljert som HD595, antagelig primært egnet til litt mer brutal musikk. Tung bass og morsom å høre på, ganske farget lyd. Komfort: Digre klokker som sitter TETT intill hodet. Dette for å oppnå god demping. Jeg tror nok de kan bli rimelig klamme, men de skviser ikke ørene. Kvalitet: Virker veldig solide. Har spiralkabel.Sammenleggbar. Effektivitet: Bra nok. Middles effektivitet kombinert med god demping gjør at det ikke er noe problem å drive den med bærbare spillere. Men du kan ikke spille grisehøyt. Lydisolasjon: Det beste jeg har hørt tror jeg. I klasse med lette hørselvern. Igjen ble jeg veldig skuffet etter å ha hørt på HD595. HD280 er i en helt annen klasse, men folk som ønsker seg et bra og relativt lettdrevet headset til å høre pop/rock/hiphop/trance osv. vil nok ha et veldig bra alternativ her. AKG K271 Studio Dette er altså hodetelefonen jeg endte opp med å kjøpe. Så lang har jeg ikke angret et sekund! Pris: Jeg betalte 1500,- hos Tre45, men tror listeprisen er et par-tre hundre kroner høyere. Lyd: Dette er alt jeg har lett etter. Den er nøytral og ærlig uten å være kjedelig, masse detaljer, et herlig stort lybilde og plenty driv og dynamikk. Sammenlignet med HD595 er den kanskje hakket mer ærlig og hakket mindre "formidlende". Men siden jeg ikke har begge til en A/B test skal jeg droppe videre forsøk på sammenligninger. Den spiller rett og slett musikk! Det er også ganske imponerende at den har veldig lite av den "innestengte" lyden som ofte følger lukkede klokker. Den høres rett og slett ut som om klokkene er åpne; lydbildet er ikke så ulikt K501, hviket vil si veldig bra! Komfort: Store fine klokker som ikke klemmer, men jeg blir litt svett etter et par timer. AKG har også en autojusteringsfunksjon som gjør at en bare setter hodetelefonen på seg og så tilpasses størrelsen automatisk. Denne kan være litt irriterende til tider, særlig hvis man ligger. Men dette er småpirk. Alt i alt er den mege behagelig å ha på. Kvalitet: Mye av samme solide kvalitet som K-171. Forventer meg ikke noe trøbbel med denne. Bemerk også at kabelen enkelt kan kobles av og byttes. (Standard mini-xlr) En litt snål detalj er at lyden slås av når du tar hodetelefonen av. Trodde først dette kunne bli en kilde til irritasjon, men det fungerer faktisk knirkefritt og er implementert på en sånn måte at bryteren ikke kommer til å gå i stykker med det første. Effektivitet: Ikke like bra som Denon, men blant de aller beste store hodetelefonene jeg har prøvd. Bateriet på Zen Microen blir heller ikke styrttappet. Kombinert med god demping er resultatet at jeg skjelden savner volum, selv i støyende omgivelser. Lydisolasjon: Blir nok slått av HD 280 Pro, men gir ganske god isolering. Og veldig viktig: Den isolerer godt uten å mose klokkene inn mot hodet. Etter min mening er denne hodetelefonen et veldig bra kompromis mellom komfort, isolasjon og lydgjengivelse. Legg til en ikke alt for avskrekkende pris og du har min klare anbefaling. Hodetelefoner jeg har prøvd men la i fra meg rimelig kjapt: AKG k-26 AKG k-66 Koss PortaPro Koss UR40 Sony MDR V500DJ Hodetelefoner jeg har vurdert, men ikke prøvd: Beyerdynamic DT 660 Beyerdynamic DTX 900 Begge ser ut til å være et bra alternativ hvis en ikke veldig gjerne vil ha klokker som omslutter ørene. Har lest flere poistive tester av begge disse. Til slutt Takk for oppmerksomheten. Håper denne lille gjennomgangen av mine erfaringer kan være til nytte for andre. Det er utrolig mye musikkglede å hente i et par gode hodetelefoner. Jeg blir nesten lei meg når jeg ser folk vasse rundt med elektronikk til mange tusen koblet til et par plugger til 79,50,- Enjoy the music! [Edit: Rettet en feil med et modelnavn] [Edit: Fikset teksformatering] [Oppdatering] Audun Hagen har postet en grundig og god beskrivelse av Grado SR 325i. Virker som dette er et meget godt alternativ for dem som er villig til å gå opp enda en priklasse. Limer inn innlegget hans her med tillatelse fra ham: Grado SR 325i Disse hodetelefonene kjøpte jeg nå for en ukes tid tilbake (nærmere bestemt Lørdag 12.11.2005). Ettersom det beste settet jeg noen gang har hatt var et Icemat Siberia var jeg jo ganske spent. Det er jo ikke hver dag man kjøper seg et hodesett til 3200kr. Denne prisen er ikke veiledene. Stereofil er en butikk i Norge som fører Grado. Det kan også hende at Hifi-klubben selger dem i sine butikker. Pris: På Stereofil koster de 4.495,-. I utlandet ligger prisen på $295. Selv kjøpte jeg dem i Norge da det fort kan bli mye penger i moms og avgifter. Lyd: Om lyden vil jeg påstå at det første som slo meg var hvor klar og luftig den var. Det er ingenting som ikke kommer frem her, hver minste detalj i musikken lyder riktig. Ikke det at du hører detaljene veldig eller for godt, det låter bare riktig. Med "luftige" mener jeg at lyden ikke er stengt inne på noe vis, det er nesten som å høre på høytalere. Og da mener jeg gode høytalere. Lyden bare er der. Den negative siden ved dette er at lyden kan føles litt lite farget, særlig i forhold til de lukkede som får en litt mer plump, men fyldig lyd etter min mening. Dette er antakelig en vanesak for de fleste. Bassen er kraftig og god, dóg ikke for fremtredene. For meg var dette perfekt da jeg er grundig lei av "Koss-bass", og synes det ødelegger god musikk. Andre kan hate det. (jeg vil tro det for det meste gjelder de som er vant til lukkede hodesett. Som en konklusjon til lyden vil jeg si at den er veldig ærlig, dóg litt anonym. De passer nok spesielt godt til jazz og klassisk, selv om de nok også hevder seg med "normal" musikk. Komfort: Dette kan jeg vel med en gang si at er hodesettets svake side. For slike som meg, som har store ører, føles de litt vonde etter noen timer. I motsetning til Grado SR80-225 har dette settet klokker. Og disse klokkene er av aluminium, noe som blir ganske tungt når de ikke ligger helt over ørene. Det er ikke et stort problem, men det er nå en gang irriterende. En løsning på dette er å kjøpe noen puter. Etter å ha prøvd et sett med putene syntes jeg de mistet sin svake side. De ble da like behagelige som et hvert vanlig headsett. Uansett ørestørrelse. Det med doble ledninger (en fra hver klokke som samler seg lenger nede) ser jeg ikke problemet med. Dette er et hodesett som brukes hjemme. Så klart, det er alltids mulig å bruke ute, men du skal ikke ha en IQ på over 200 for å forstå at dette settet primært er for innebruk. Konklusjon på komfort: Kjøp puter! MERK: Det følger ikke med stor-til-liten jack overgang. Denne må kjøpes i tillegg. Kvalitet: Jeg kan forstå Dostojevskis utsagn om at Grado SR 80 er litt spinkle i konstruksjonen. De har fakeskinn og "plasthus", samtidig som de nesten ikke veier noen ting. Grado SR 325i er noe helt, helt annet. Her er det ekte skinn og tunge aluminiumklokker. Noe plastikk finner du, men dette hodesettet føles langt fra billig. Selv synes jeg konstruskjonen er genial da klokkene kan dreies så mange ganger rundt kabelen tillater det, samtidig som konstruksjonen er veldig enkel. Dette settet går nok ikke i stykker med det første. Kvaliteten er det ingenting å si på. Effektivitet: Dette hodesettet kan godt brukes på små mp3 spillere og samtidig få høy lyd. Det er dóg litt dårlig gjort om man ikke spiller dem på et skikkelig anlegg. De fortjener det virkelig. Problemet her er at det ikke er noen form for isolasjon. Det vil jo da føre til at det er vanskelig å lytte til musikk om man er i et rom med mye støy. Men om man sitter hjemme og koser seg, ja da virkelig koser man seg. Konklusjonen her: Midt på treet i forhold til de andre som ble testet her, men når man nærmer seg 5000 kroner vet jeg ikke hva man skal si. De fleste i denne klassen trenger en dedikert forsterker. Det gjør ikke dette. Lydisolasjon: Absolutt ingen isolasjon i det hele tatt. Disse hodetelefonene er helt åpne, det er det som gir den fantastiske lyden etter min mening. Men det å bruke de på T-banen osv. er helt uaktuelt. Konklusjon: Jeg vil si at dette er et ufattelig bra hodesett til sitt bruk. Det er ikke til å ta med seg overalt, men heller et alternativ til hele stereoanlegg i 40.000kroners klassen. Har du pengene og et annet hodesett til fart og spenning: Løp og kjøp! Lydgjenngivelsen er enormt bra. Men derfor også litt lite farget og spennende. Grado er i en klasse for seg selv, og ingen andre låter likt. Det er helt rått. Etter dette er lukkede helt uaktuelle, såfremt de ikke skal brukes ute da. Kvaliteten og designen er veldig god, det er ikke no mikkmakk du kjøper. Alt i alt, et godt, men sært hodesett. Mvh Audun Hagen Endret 22. november 2005 av dostojevski 14 Lenke til kommentar
Norne Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Du verden, for et flott innlegg! Glimrende lesning for mange, vil jeg anta. Vurderte du noengang en bærbar hodetelefonforsterker a la Total Bithead? Har du prøvd det headsettet du landet på med hodetelefonforsterker, og eventuelt lagt merke til forskjeller? Er selv happy med Sennheiser HD 497 til bærbar/røff bruk, og vurderer å fleske til med stasjonær rigg (inkl. hodetelefonforsterker) da jeg bor i leilighet m/familie og vanskelig kan forsvare tunge investeringer i høyttalere etc Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 14. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2005 Jepp. Hodetelefonforsterker, både i bærbar og stasjonær utgave, står på ønskelista. Men dette er med en gang vesentlig mye mer styr. Jeg tror ikke jeg kommer til å ha med meg en ekstra boks så ofte, så lydkvalitet direkte fra bærbar enhet er etter min mening det mest interessante. I det øyeblikket en har en amp vil vel mye av det jeg har skrvet her måtte skrives om, først og fremst er det vel andre modeller som ville komme i betraktning. Også sansynlig at mange av hodetelefonene jeg har testet ville oppføre seg helt anderledes med mye strøm. Ellers er jeg ganske overbevist om at en hodetelefon som spiller bra uten forsterker vil spille enda bedre med. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Bra jobbing, belønnes med sticky Bra jobba!! Selv benytter jeg Til MP3 spillern (Creative Muvo v200)_ Koss Porta Pro. Genial hodetelefon for den som er på farten. Liten og lett, kan legges sammen. Gir god lyd og har livstidsgaranti. Til anlegget benyttes: Sennheiser HD 580 Kanon hodetelefoner som virkelig gir en fin opplevelse. Anbefaler Koss Porta Pro for de med Mp3 spillere. For andre som skal ha kvalitet bør vurdere Sennheiser eller Beierdynamic (eller andre) Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Bra jobbing, belønnes med sticky er dette den gjeveste emnebelønning? ...jaja ..on-topic.. du har testet disse med musikk, endres disse egenskapene når det gjelder spilling eller er disse testene en allround lydprestasjon? ..en ting folk burde bli obs på er at hvis man benytter disse dyre og elegante headsettene til mp3 musikk, så har mp3 sangene mye å si når det kommer til lydkvaliteten..er egentlig VELDIG få som tenker på dette..brukt helst over 160k bitrate ellers kan man like godt vandre rundt med Max20-butikkens headphones... dette kan gjerne nevnes i sticky'en..! MEGET bra artikkel.. Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 14. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2005 du har testet disse med musikk, endres disse egenskapene når det gjelder spilling eller er disse testene en allround lydprestasjon? ..en ting folk burde bli obs på er at hvis man benytter disse dyre og elegante headsettene til mp3 musikk, så har mp3 sangene mye å si når det kommer til lydkvaliteten..er egentlig VELDIG få som tenker på dette..brukt helst over 160k bitrate ellers kan man like godt vandre rundt med Max20-butikkens headphones... Jeg bruker primært 320 kb/s(LAMEs "preset insane" innstiling). Til litt mer "rufsete" musikk, altså rock og popproduksjoner med liten vekt på lydkvalitet bruker jeg LAMEs "preset standard". Jeg kan ikke påstå at jeg hører forskjell på dette og CD ved vanlig musikklytting. Jeg har også en god del nedlastet musikk, en del av dette er i 160 kb/s og 128 kb/s. Ved disse bitratene begynner jeg å legge merke til kvalitetstapet på skikkelig utstyr. Jeg mener imidlertid at avspillingsustyret har MYE mer å si for kvaliteten enn hva programmaterialet har så lenge en ligger over ca 100 kb/s. Det er liten vits i å tredoble plassforbruket med god kvalitet på mp3filene hvis de spilles av på standardpluggene som fulgte med mp3spilleren. (Enskjønt, plugene som fulgte med Zen Microen var forbausende bra...) Uansett regner jeg med at folk som kjøper hodetelefoner i denne prisklassen har et meget bevist forhold til lydkvaliteten i alle ledd, også programmaterialet. Og nei, hodetelefonene er ikke testet med spill. Kun musikk, og primært fra bærbare spillere. Lenke til kommentar
whom Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Veldig bra artikkel! Foreslår at du også rater hodetelfonene Du hadde kanskje gjort det litt lettere hvis du prisguide-lenket produktene. Er ikke Hi-Fi freak her, så går i Napa 1 gb flash spiller med Koss The Plugg og Koss R70B hodetelefoner. Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2005 Veldig bra artikkel! Foreslår at du også rater hodetelfonene Du hadde kanskje gjort det litt lettere hvis du prisguide-lenket produktene. Er ikke Hi-Fi freak her, så går i Napa 1 gb flash spiller med Koss The Plugg og Koss R70B hodetelefoner. Tenkte først jeg skulle rate dem, menfant ut at det egentlig bare forvirrer. For det første er de færreste av dem prøvd direkte opp mot hverandre, og for det andre var målet å formidle sterke og svake sider ved de ulike modellene. Terningkast er oppskrytt. Jeg kunne sikkert lagt inn prisguidlinker, men flere av disse modellene finnes så vidt jeg vet ikke i prisguiden. Og litt får folk greie selv. Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Skulle hatt en sånn en til gaming-headset og *hint hint* Lenke til kommentar
Elendil Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Godt jobba dostojevski. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Heilt knall! Opptegnelser fra de daudes hus va best Lenke til kommentar
knr Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Imponerende og veldig informativt innlegg Det jeg likte best var setningen om at de (hodetelefonene) spiller musikk - det er jo det de er til selv om mange glemmer det og leser seg blinde på spesifikasjoner. Det gjelder jo forresten ikke bare lydutstyr... Imidlertid er det situasjoner der de valgte (og de fleste av de testede) hodetelefonene blir for store. Selv reiser jeg mye med fly og har funnet et godt kompromiss mellom musikalitet, portabilitet, og ikke minst støy, i Sennheiser PXC250 http://www.hifiklubben.com/no/produkter/ti...fon.htm?id=5234. Tar veldig mye av bakgrunnsstøyen i f.eks. en flykabin eller andre miljøer med relativt jevn, lavfrekvent bakgrunnsstøy (også trafikkdur ute på gaten). Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Var en tur innom Tre'45, og ser at de nå bare selger K171. Vet du noe om forskjellene mellom K271 og K171? Hørtes veldig gode ut, særlig når du først kommer med en strålende gjennomgang, og til slutt sier at valget falt på nettopp K271. Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 17. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2005 De to hodetelefonene er ganske like sånn konstruksjonsmessig. Men mens k171 har relativt små klokker som ligger inntill øret har k271 store klokker som ligger rundt. Jeg har ikke testet disse to ved siden av hverandre, så sammenligningen blir altså etter hukomelsen. Jeg likte lyden i storebror klart bedre: Mener at den er mer "luftig" og kanskje mer detaljert, men kanskje med litt mindre bass. Mener også at k171 låter litt mer lukket enn k271.Tror de to var ca. like lettdrevne. Mitt hovedankepunkt mot k171 er at jeg syntes den var ubehagelig å ha på, men dette trenger jo ikke gjelde alle andre. Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 17. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2005 (endret) Opptegnelser fra de daudes hus va best Takk, takk! Må innrømme at jeg ikke har lest den. Enkelte vil vel hevde at folk som kjøper headset til over 1500,- har gjort seg fortjent til hovedrollen i et annet verk... Endret 17. februar 2005 av dostojevski Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Men hvor får vi tak i storebror K271 da? Hvis tre45 bare selger lillemann? Helsingar, Quinti Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 17. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2005 Sikker på at de ikke får det inn? Hvis ikke kan de sikkert bestille det til deg. du kan også bestille fra www.headphone.com hvis du ikke er redd for å handle fra utlandet. Men dette blir nok en ganske dyr afære... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 (endret) Opptegnelser fra de daudes hus va best Takk, takk! Må innrømme at jeg ikke har lest den. Enkelte vil vel hevde at folk som kjøper headset til over 1500,- har gjort seg fortjent til hovedrollen i et annet verk... Hoho.. Trenger ikke skjekke den linken regner jeg med Idioten? Kjøpte forøvrig K271 for en times tid siden.... Som nevnt av vår kjære skriverusser; utrolige telefoner Prisen var egentlig 2000.- spenn, men med 15% februarrabatt havna de på 1670.-... Brukbar pris.. Endret 18. februar 2005 av Slettet-EkRmMDKFIU Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 18. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2005 Hey! Da har jeg tydeligvis hatt GRISEFLAKS som bare betalte 1500,- Hvor kjøpte du dem? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå