Gå til innhold

Merkelig istapp, vokser i krøll

Jove

Anbefalte innlegg

Hei! Først vil jeg si at jeg ikke er innom denne delen av forumet til vanlig, så vet ikke om dette er riktig sted å poste...

Det gjelder en is-tapp som ikke vokste i en retning, som de vanligvis gjør.

Om morgenen i 6-tiden, fant vi denne "istappen" på et rekkverk på en trapp. Den gikk ut i fra et hull. (Regner med at hullene brukes i forbindelse med galvanisering av trapperekkverket)

Den gikk rett ut i fra hullet, og så krøllet den seg. Det var noen få minusgrader denne morgenen.

Noen timer senere hadde den vokst, og i tillegg fått enda mer "snurr" på seg.

Senere knakk jeg av denne biten. Da passet den ganske bra som en slags krans til å ha på hodet. (For å forklare størrelsen)

Etter et halvtime hadde det komt ut en halv cm ny is-tapp. Etter dette ble det pluss-grader og det skjedde ikke noe mer.

Hva kan være forklaringen her? Kan nevne at is-tappen var like tykk hele veien. Ser nesten ut til å være støpt/lagd av maskiner.

Har vert inne på tanken om at det kan ha stått vann i røret, og at isen har blitt presset ut etterhvert mer og mer har fryst på. Men virker litt pussig.

Noen glupe ideer?

Flere bilder her

post-182-1108329050_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Is under trykk får elastiske egenskaper, den oppfører seg omtrent som gummi. Jeg så noe lignende på et isbremuseum på vestlandet. Om jeg ikke husker helt feil måtte det relativt høyt trykk til, det sier jo litt om kreftene grunnet vannets ekspansjon ved frysing.

Uansett et meget morsomt fenomen. :)

Lenke til kommentar

I dag fikk vi minusgrader igjen. Ingen istapp på rekkverket. Men jeg tømte en kopp med vann inn i hullet. Etter etpar timer, var det fryst til en "kork" i hullet. Jeg tok en saks og stakk hull på isen, og en sprut av luft og vann sto ut. TRYKK ja!

Men selve krummingen synest jeg fortsatt er rar..

:hmm:

Lenke til kommentar

ble nesten litt redd her jeg sitter...

som kjent består kroppen av masse vann og den har vell ett trykk på litt over 1 bar for og ikke bli klemt flat av lufta... er det noen fare for att det kommer sånne tapper ut av nesen min hvis det blir veldig kaldt når jeg venter på bussen i morgen???

det ville sett rart ut... :cry:

Lenke til kommentar
ble nesten litt redd her jeg sitter...

som kjent består kroppen av masse vann og den har vell ett trykk på litt over 1 bar for og ikke bli klemt flat av lufta... er det noen fare for att det kommer sånne tapper ut av nesen min hvis det blir veldig kaldt når jeg venter på bussen i morgen???

det ville sett rart ut... :cry:

går ut ifra at du tuller nå :p

Så sinnsykt kult!!!

Flere bilder :D !

Lenke til kommentar

Slikt kan forklares av fysikken. Is kan bli presset (deformert) gjennom små hull og lage slike "slanger" så lenge trykket er høyt nok. Akkurat hvordan det bestemmes at isen svinger seg må noen andre svare på. Kanskje det er tilfeldig (?)

Endret av _Marillion_
Lenke til kommentar
Hva med å feste en lyskilde til enden av den. Kan sikkert få noen kule bilder da. (lommelykt feks)

Den tanken har slått meg, kanskje den oppfører seg litt som en fiberoptisk kabel? Problemet er at den ikke lever så lenge og nå har vi plussgrader :no:

Lenke til kommentar
Tidlig om morgenen kanskje? Eller seint på kvelden?

Ja hittil har jeg kun sett dette etter en kald natt. Skal poste mer om det skjer igjen :yes:

Edit: Kanskje vinden kan ha betydning på hvordan den krøller seg?

Endret av Jove
Lenke til kommentar

Jeg sendte e-post til en fysikklærer og fikk dette svaret:

Fenomenet var interessant. Forklaringen med trykk virker riktig. Krummingen

kan kanskje forklares av corioliskraften, som skyldes jordrotasjonen.

(Samme fenomen som forårsaker rotasjon i slukket når du tapper ut

badevannet ??!). Jeg har vanskelig med å forstå en krumning oppover, som

det ser ut til på et av bildene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...