Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lage egne nettverkskabler.

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et en-ports ADSL-modem/router på et hjemmekontor med en pc. Nå vil jeg utvide nettverket med en PC til og en PS2. Problemet er bare at disse er plassert på et annet rom. Se tegning for plan i vedlegg.

Sprøsmålet er hvordan jeg skal greie å lage til en nettverkskabel slik at jeg kan feste den i et veggfeste jeg skrur inn i veggen. Hvor skal de forskjellige tråene i en nettverkskabel inn i veggfestet?

post-61-1106325168_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

klipp av den ene enden på nettverks kabelen du skal ha inni kontakten.

Det er 4 forskjellige farger, tilsammen er det 8 stk der. 2x brun 2x grønn osv ..... bare halvparten brukes, (bare ene grønnen osv) de andre er til reserve hvis en den grønne blir skadet tar den grønn/hvite over for den grønne.. http://www.levi.cz/images_k/IFB0005.jpg

Det har ikke noe å si hvilke kabler som står hvor men husk bare: grønn/hvitgrønn skal stå vedsiden av hverandre osv ... og at det MÅ være AKKURAT likedan på andre enden/siden ... håper du skjønner hva jeg mener :p

Lenke til kommentar
her er det som er normalt i rekefølgen av kabler da:

1. White-Orange

2. Orange

3. White-Green

4. Blue

5. White-Blue

6. Green

7. White-Brown

8. Brown

Dette er når kabelen kobles på plugger, mens slik jeg forstår det skal det her kobles i Patche-punkter.

Er et patche-punkt et veggfeste?

Er det noen forskjell på koblingen?

Lenke til kommentar

Hei

Eg føler at eg må rette på noko som er sagt om nettverkskabel i denne topicen.

Til KAKEW

Det er heilt feil at ein berre bruker dei 4 fargane og at dei kvite er reserve.

Alle nettverk brukar dei same par i kabelen, og det er par 1 (kvit-blå) og par 2 (kvit-oransje). Det er serdeles viktig at ein bruker to heile par, og ikkje splittar dei opp, fordi dei er revolvert (tvinna) på forskjellege måtar for ikkje å lage støy/forstyrring for kvarandre.

I RJ45 kontakten, patchepanel, switch, router eller i enden av nettverkskabelen er det berre dei fire kontaktane i midten som er i bruk, og då er par 1 på pinne 4 og 5 og par 2 på pinne 3 og 6.

Dersom du bruker halve/splitta par får du større demping i kabelen, og ved litt lengde også nedsatt hastigheit.

Lenke til kommentar
Noen som vil anslå prisen for et komplett sett med følgende:

- to switcher 10/100

- 10-20 meter nettverkskabel

- to patchepanel

- Noen plugger til å sette på ledningene

- Avbitertang beregnet på slike kabler

Jeg vil selv tippe litt under en lapp. Noen som ikke er enig?

Komplett har alt du trenger, men bare Patche-panelet koster ca 800 kr.

Lenke til kommentar
Noen som vil anslå prisen for et komplett sett med følgende:

- to switcher 10/100

- 10-20 meter nettverkskabel

- to patchepanel

- Noen plugger til å sette på ledningene

- Avbitertang beregnet på slike kabler

Jeg vil selv tippe litt under en lapp. Noen som ikke er enig?

Komplett har alt du trenger, men bare Patche-panelet koster ca 800 kr.

Men de ser da ikke ut slik jeg tenker meg. Jeg tenker meg noe som ligner et isdn-uttak,(hvit panel med en liten nettverkskabel lignende åpning. Det er jo nesten bare en liten plastbit....

Og når kabler koster et par kroner meteren, så burde ikke noe slik jeg leter etter koste så mye...eller?

Lenke til kommentar
klipp av den ene enden på nettverks kabelen du skal ha inni kontakten.

Det er 4 forskjellige farger, tilsammen er det 8 stk der. 2x brun 2x grønn osv ..... bare halvparten brukes, (bare ene grønnen osv) de andre er til reserve hvis en den grønne blir skadet tar den grønn/hvite over for den grønne.. http://www.levi.cz/images_k/IFB0005.jpg

Det har ikke noe å si hvilke kabler som står hvor men husk bare: grønn/hvitgrønn skal stå vedsiden av hverandre osv ... og at det MÅ være AKKURAT likedan på andre enden/siden ... håper du skjønner hva jeg mener :p

den sender data parvis som sagt rett over her. dvs at de nuller ut hverandres støy når det blir sendt parvis.. dersom du bruker en random kabel og ikke følger skjema som lagt inn tidligere vil du ikke få noen link, dvs kabel vil være ubrukelig

Lenke til kommentar
Hei

Eg føler at eg må rette på noko som er sagt om nettverkskabel i denne topicen.

Til KAKEW

Det er heilt feil at ein berre bruker dei 4 fargane og at dei kvite er reserve.

Alle nettverk brukar dei same par i kabelen, og det er par 1 (kvit-blå) og par 2 (kvit-oransje). Det er serdeles viktig at ein bruker to heile par, og ikkje splittar dei opp, fordi dei er revolvert (tvinna) på forskjellege måtar for ikkje å lage støy/forstyrring for kvarandre.

I RJ45 kontakten, patchepanel, switch, router eller i enden av nettverkskabelen er det berre dei fire kontaktane i midten som er i bruk, og då er par 1 på pinne 4 og 5 og par 2 på pinne 3 og 6.

Dersom du bruker halve/splitta par får du større demping i kabelen, og ved litt lengde også nedsatt hastigheit.

ermf... par 1 er ikke i bruk på 10 og 100 Mbit nettverk, her er det par 2 og 3 (grønn og oransje) som gjelder. Altså pinne 1,2,3 og 6 på RJ45 pluggen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...