osoerebo Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Hei. Jeg bor i et hus med 2 stk ADSL abonnement fra Nextgentel. Charlie (1700/512) og Delta (2400/640). Er det muligt å koble disse sammen på en eller annen måte slik at vi kan laste ned med "dobbel" hastighet? Jeg har 2 nettverks inganger i hovedkortet mitt. Håpte kanskje at jeg kunne plugge ledningene fra begge ruterene inn samtidig og samkjøre de ved hjelp av et program eller noe slikt. Noen som har vert borti dette? Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Dette er etter det jeg vet, så er dette ikke mulig med noe program. Hvis noen kommer med forslag om å bridge de to nettverkskortene, så fungerer dette ikke. Du vil fortsatt kun laste ned over linjen som er satt opp som default gateway. Lenke til kommentar
hempkins Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Det finnes bokser som er lagd for dette, men jeg tviler på at det er interressant for privatpersoner. Dette er routere som er lagd for å koble seg opp til 2 isp'er samtidig slik at man har redundans dersom en linje faller ut. Det kan også kjøre lastbalansering mellom linjene (du kan da bruke begge til "download" men kun en til "upload"). Husker ikke hva disse boksene het, men jeg mener å huske at den kostet ca 25 000 ...så det er kanskje ikke dette du er ute etter ? Det er sikkert mulig å gjøre dette med andre rimeligere bokser også (kanskje en cisco boks ?) men du kommer nok ikke under 10 000 for en boks som kan gjøre dette. Tviler på at dette kan gjøres med software på en pc. Lenke til kommentar
norpheus Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Akkurat det å bruke to linjer samtidig på samme maskin tror jeg kan bli dyrt. Kanskje det er noe linux løsning på dette? Det skal ihvertfall være mulig å bruke to linjer på samme LAN, hvis bytter ip på den ene routern, disabler dhcp, kobler begge routerne/modemene i samme LAN så skal du kunne bare bytte gateway så sitter du på den andre linja. Hvis ikke jeg tar helt feil? Lenke til kommentar
divemaster Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Så en boks nede på Computercity i oslo som skulle fikse det der. Den kostet ikke så mye heller.. Hva den faktisk gjør, vet jeg ikke, men det var 1 kobling for lan og 2 for wan. Kansje er det noe slik du leter etter ? Lenke til kommentar
kaeksen Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Link: Bonding 2 or more adsl lines Good Luck! Lenke til kommentar
Konge Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Det skal være en Dansk produsert router om minnet ikke tar feil som også gjør dette og til en fordelaktig pris når man først sitter på to linjer . Husker dessverre ikke hva den het . Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 (endret) Link:Bonding 2 or more adsl lines Good Luck! Poenget til trådstarter var vel å laste ned med dobbel hastighet. Det får han ikke med denne: With uplink bonding, although outgoing packets are spread over multiple connections, the replies will all come in on the connection associated with the IP address of the originating machine. Edit: Det ser i tråden ut som at det er en viss forvirring mellom bundling/bonding av linjer (to eller flere linjer fungerer som en) og load balancing/downlink sharing (fordeling av traffikk over flere linjer). Dette er ikke det samme, og jeg har kun sett det første som en tjeneste solgt av teleoperatører, når det gjelder inngående trafikk. Problemet med bundling av inngående trafikk, er at hver linje har sin egen offisielle IP-adresse, og den som sender trafikk kan kun sende til en av de via den offisielle routen. Utgående trafikk har ikke dette problemet, siden avsenderadressen ligger i IP-pakken, uansett hvordan og hvor denne IP-pakken blir routet. Endret 14. januar 2005 av sofTest Lenke til kommentar
dudsi Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Skal være mulig. Catch har en løsning der en kjører 4 linjer inn på ett modem, bl.a. 4 stk. 2Mbps, slik at linjen blir 8Mbps, kjører slik løsning på jobben :-) Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Skal være mulig. Catch har en løsning der en kjører 4 linjer inn på ett modem, bl.a. 4 stk. 2Mbps, slik at linjen blir 8Mbps, kjører slik løsning på jobben :-) Som sagt over, så er dette mulig som en tjeneste solgt av teleoperatør. Men man kan ikke ta to vilkårlige ADSL-linjer og så slå disse sammen for dobbel inngående hastighet. Lenke til kommentar
joschram Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Ja, men catch bundler alle linjene til 1 stk. IP-adresse tipper jeg? Johannes Lenke til kommentar
hempkins Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Ser ut til ting har forandret seg: http://nettverk.idg.no/index.cfm?fuseactio...DF7AEEE4FBD3246 Dette kan vel være en overkommelig pris for noen med dette behovet ? Denne vil vel kunne løse noe, men problemene som beskrevet om en vs flere adresser er jo fremdeles gjeldene. Dette blir jo LoadBalancing enhet og klarer jo (I(selvfølgelig) ikke bundling av linjene. Men det er jo mulig den kan løse noen behov allikevel ? Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Den enkleste måten vil være å kjøre to individuelle linjer som kan brukes samtidig, men da med forskjellige sessions (ut/inn). Med dette mener jeg at du kjører to downloads samtidig. For å lese om hvordan man enkelt kan legge til flere default gateways i windows xp, sjekk ut denne linken: http://www.microsoft.com/resources/documen...cc_tcp_xhro.asp Lenke til kommentar
bluemac Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 (endret) her fikk jeg svar på det fra de som selger det http://www.xincom.com/product_guides/XC-DPG_Manual.pdf 297 euro er 2,435 NOK eller 2,208 DKK. Det er desværre ikke muligt at sende pr. efterkrav fra Danmark til Norge. Mvh. Kasper Ibsen Beck -----Oprindelig meddelelse----- Til: Kasper Beck Emne: RE: SV: SV: hei skal kjøpe en modem XC-DPG502 kan du sjekke hvor mye det kommer i dasnke kr og går det ikke med postoppkrav? Endret 12. juni 2005 av bluemac Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 (endret) her fikk jeg svar på det fra de som selger det Load balancing, som denne tilbyr, er ikke det samme som bundling/bonding av linjer. Det betyr at man ikke får dobbel nedhastighet fra en kilde. Endret 12. juni 2005 av sofTest Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Nei, men det vil allikevel hjelpe stort på programmer som f.eks bittorrent som bruker mange forskjellige sessions. Så da skal man i teorien klare og oppnå en hastighet på 6mbit på en fil, men ikke på en session som da enten vil bli 4 eller 2 mbit. Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Load balancing er ikke ett enkelt tema, men Google finner fort mange svar... http://leaf.sourceforge.net/doc/howto/LRP-...cing-HOWTO.html (Linux) http://community.smoothwall.org/forum/viewtopic.php?t=3365 (Smoothwall spesifikk) Vet også at MS tilbyr det i sin Firewall/Router pakker... hehe... Lykke til! Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 (endret) Nei, men det vil allikevel hjelpe stort på programmer som f.eks bittorrent som bruker mange forskjellige sessions. Så da skal man i teorien klare og oppnå en hastighet på 6mbit på en fil, men ikke på en session som da enten vil bli 4 eller 2 mbit. Tja, det vil ikke fungere automatisk i Windows, fordi Windows har heller ingen load balancing. Fordelingen der må i så fall skje gjennom en router som er så "smart" at den greier å fordele (load balancing) de ulike sessions fra samme klient på de to linjene. Endret 24. juni 2005 av sofTest Lenke til kommentar
agvg Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 her fikk jeg svar på det fra de som selger det Dere kan kikke her: http://www.danbit.dk/produkter/2111.phtml ADSL Router med 2 eller 4 porte Få 200% eller 400% hastighed og dobbelt sikkerhed på Internetforbindelsen Disse har avdeling i norge så det skulle gå grit og skaffe. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Tja, det vil ikke fungere automatisk i Windows, fordi Windows har heller ingen load balancing. Fordelingen der må i så fall skje gjennom en router som er så "smart" at den greier å fordele (load balancing) de ulike sessions fra samme klient på de to linjene. Jeg ville jo tro at Routeren som har 2 WAN innganger vil opptre som 1 gateway, og foreta loadbalancing, selv om forespørselen kommer fra 1 eller 50 klienter, men dette er jo bare noe jeg antar. Har ikke sjekka specsa på den routeren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå