Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

*Løst+Guide* NextGenTel sammen med Linksys

Anbefalte innlegg

Heisan!

Jeg planlegger å fjerne kablene som ligger over stuegulvet og tenker på å skaffe meg denne: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4779

Jeg har en Netopiaruter fra NextGenTel som jeg har konfigurert slik jeg ønsker, og vil egentlig bare ha en trådløs link mellom denne og pc'en min. Er det overkill å bruke denne ruteren da? Kunne jeg klart meg med et enkelt aksesspunkt? Ser at prisforskjellen ikke er så stor mellom aksesspunkt og ruter, hva er egentlig forskjellen mellom de?

Edit:

En annen ting - vil USB 2.0-pluggen som følger med her fungere på USB 1 også?

##########################################

Update 07.01.2006 + GUIDE:

##########################################

Etter tips her på forumet og fra Netshop, så har jeg nå fått på plass en Linksys WRT54G-ruter og et Linksys WUS54G trådløst USB-adapter og koblet opp. Koblet på følgende måte:

Netopia-ruteren (NextGenTel) er koblet mot NextGenTel på vanlig måte. Koblet så denne inn i en av LAN-portene på WRT54G'en (ikke Internet-porten).

Koblet så en kabel fra en av de andre LAN-portene på WRT54G'en inn i nettverkskortet på pc'en.

Gikk inn i ruterens kontrollpanel via Internet Explorer på standard port (tror det var 192.168.1.1) og satt opp følgende:

* Lot DHCP stå på (dvs den får IP, gateway etc fra Netopia'en sin DHCP-server)

* Satte IP'en til ruteren til 10.0.0.10 (som er et nummer i rangen som Netopian deler ut - denne må brukes i ettertid for å aksessere ruterens kontrollpanel)

* Disablet DHCP-serveren

Etter dette var gjort og alt var lagret, så koblet jeg fra ledningen mellom pc og WRT54G'en og installerte det trådløse USB-adapteret etter beskrivelsen som fulgte med.

Da dette var gjort var jeg på nett og alt funket bra. PC og WRT54G'en får ip fra Netopiaen og ting blir bare filtrert og NAT'et i Netopiaen.

Fikk et lite problem når jeg skulle ta shutdown på pc'en. Shutdown startet og programmene ble lukket ned. Så ble det trådløse nettet koblet fra (Linksys Wireless Monitor forsvant fra rekken av ikon nederst til høyre på startbaren), men så virket det som om nettverket ble koblet opp igjen og Linksys-programmet startet opp igjen. Dette førte til at jeg ikke fikk shuttet ned maskinen hvis jeg ikke trakk ut usb adapteret først (eller stoppet det via stopp-usb-enhet-programmet som også ligger nede i høyre hjørne).

Dette løste jeg ved å deinstallere programpakken fra Linksys og da jeg rebootet fant Windows usb-adapteret på ny og spurte meg etter driver. Installerte da bare driveren som lå på Linksys cd'en og brukte Windows XP sin wireless-funksjonalitet istedet. Og da er det ingen problemer i det hele tatt.

Så nå har jeg en løsning som fungerer meget bra og virker å være stabil. Får "Excellen" signalstyrke og har ikke hatt noen problemer så langt. USB adapteret fungerer på USB 1 også - fikk beskjed om at jeg ikke kunne kjøre maksimal hastighet, men siden jeg bare har 2Mbit Internett-linje, så er ikke det noe problem foreløpig. Sjekket farten på itavisen sitt speedometer og jeg fikk samme fart som før.

Kan anbefale alle å kjøpe Linksys!

Endret av steinrr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vil anbefale deg å holde deg unna d-link!

Bruk linksys istedet!

Det kan fort bli krøll på nettverket hvis du har to routere...

Hvorfor bør jeg holde meg unna D-Link? De får jo som regel veldig bra omtale i tester?

Lenke til kommentar

Du kan bruke routeren som et aksesspunkt.

Det gjør du ved å plugge inn kabelen fra Netopia routeren i en av de vanlige switcha portene. WAN kontakten lar du stå tom. Da slipper du feks. problemene med dobbelt NATting. Du bør også slå av DHCP serverdelen på den nye routeren dersom den er slått på.

Lenke til kommentar

Mine erfaringer med D-link er ikke bra. Jeg har kjøpt D-link produkter etter å ha lest tester. Men på tester så prøver dem ofte ikke utstyret over tid. Min erfaring er at D-link produkter ikke er så stabile. Spesielt Routerene. Jeg har hatt 2 stk 624, men ingen av dem er stabile. Jeg har også vært borti mange andre Routere og switcher som heller ikke er stabile.

Jeg gikk til innkjøp av denne Routern og nettet mitt har vært dønn stabilt siden.

Jeg er veldig fornøyd med den Routern. Bonuset mitt med den er at det er USB port på den. På den har jeg koblet til en USB hub. Så nå har jeg skriveren min i nettverk og jeg har koblet til en ekstern harddisk som er satt opp med det innebygde ftp programmet i Routern.

Endret av Cyprez
Lenke til kommentar

Netshop anbefalte Linksys da jeg snakket med dem. Kanskje jeg heller skulle gått for det da.

Det som er litt rart er at pakkeprisen er 1195, men hvis en kjøper dem separat så koster dem 1189. Sjekk ut http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=1784 og klikk på "Innhold".

:p

Edit:

Sendte en e-post til dem, og fikk kjapt svar om at de hadde satt ned prisen til 1095. Glimrende!

Endret av steinrr
Lenke til kommentar

Bare en liten sak.

Har du manuelt satt IP'en til linksys routeren til 10.0.0.10? Dersom den IPen er i DHCP ranget til Netopia routeren (noe jeg tror), kan du få problemer dersom du kobler på noen ekstra maskiner. Maskiner du kobler til nettet ditt får automatisk IP fra Netopia, når du da har så mange maskiner at Netopia'en deler ut 10.0.0.10, vil den maskinen få en IP konflikt med linksys routeren.

Jeg ville enten ha latt linksys routeren motta IP automatisk, eller satt IPen til noe utenfor DHCP ranget til Netopiaen, men i samme subnett (vet ikke hvor stort ranget er, men feks. 10.0.0.200 burde være utenfor?).

Lenke til kommentar
Bare en liten sak.

Har du manuelt satt IP'en til linksys routeren til 10.0.0.10? Dersom den IPen er i DHCP ranget til Netopia routeren (noe jeg tror), kan du få problemer dersom du kobler på noen ekstra maskiner. Maskiner du kobler til nettet ditt får automatisk IP fra Netopia, når du da har så mange maskiner at Netopia'en deler ut 10.0.0.10, vil den maskinen få en IP konflikt med linksys routeren.

Jeg ville enten ha latt linksys routeren motta IP automatisk, eller satt IPen til noe utenfor DHCP ranget til Netopiaen, men i samme subnett (vet ikke hvor stort ranget er, men feks. 10.0.0.200 burde være utenfor?).

Netopia routeren vil nå ikke tildele maskiner iper som allerede er tatt på nettverket. Så jeg tror nok dette går fint du.

Rangen stiller du i routeren, tror den står default på 50.

Lenke til kommentar

Har hatt D-link router selv og den blir ustabil med jevn belastning, har en 3com router som fikk et lignende problem men dette ordnet seg med en kjap firmware oppgradering, både IT-ansvarlige på skolen og lærer'n i nettverk sier at D-link er noe problem fulle og som oftest ustabile apparat.

Lenke til kommentar
Har du manuelt satt IP'en til linksys routeren til 10.0.0.10?  Dersom den IPen er i DHCP ranget til Netopia routeren (noe jeg tror), kan du få problemer dersom du kobler på noen ekstra maskiner. Maskiner du kobler til nettet ditt får automatisk IP fra Netopia, når du da har så mange maskiner at Netopia'en deler ut 10.0.0.10, vil den maskinen få en IP konflikt med linksys routeren.

Heisan!

Den settingen som heter Network Setting - Router IP ser ikke ut til å kunne settes dynamisk på Linksys'en. Her må en gi inn IP + subnet. Det som derimot er satt dynamisk via DHCP er "Internet Settings", men det er jo en annen sak.

Nå vil jeg nok aldri få problemer med at jeg har så mange maskiner at 10.0.0.10 blir tatt noen gang, men hvis det skjer så kan jeg jo bare sette den til f.eks. 10.0.0.200 eller noe. En liten telnet til Netopiaen sier:

Number of Client IP Addresses: 253

1st Client Address: 10.0.0.2

Client Default Gateway... 10.0.0.1

Så jeg har litt å gå på.

:thumbup:

Edit 1: Trykkfeil

Edit 2: Grunnen til at en vel ikke kan sette ip'en til Linksysen dynamisk er at en må vite ip'en for å aksessere administrasjonen av ruteren. Da kan det jo være greit at den er hardkodet. Litt kjipt å prøve 10 ip'er før en finner den rette.

Endret av steinrr
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 4 måneder senere...

Takk for denne tråden!

Skulle sette opp nett via en annen trådløs router jeg kjøpte og koblet på Netopia (trådløs) router fra NGT.

Da den trådløse routeren fra NGT bare var 11mbit, kan vi si den generelt suger...

------------------------------------------------------------------------------------------

For å få det hele til å virke, med tanke på NAT routing etc, koblet jeg og konfigurerte jeg slik som instruert i denne tråden:

1. Gikk inn på konfigurasjon til Philips routeren (192.168.1.2) og slo av DHCP på denne, og gikk inn på Internet configuration.

2. Valgte her "Bridge" og slo inn ny IP på routeren til "10.0.0.100" (255.255.255.0) for å matche Netopia ruteren og kunne komme inn på setupen igjen senere.

3. Netopia 3357 (11mbit trådløs + 4 porter switch) koblet jeg med kabel fra vanlig port 3 (de andre virket ikke?) til VANLIG port på Philips SNB5600 wireless router.

4. Slo av wireless-tilgang på Netopia og satte opp sikkerhet på Philips routeren. Du har nå tilgang til å konfigurere NAT på Netopiaen når du trenger dette, og kan også konfigurere Philipsen.

Veldig enkelt og greit bare man finner ut eksakt hvordan man skal gjøre det :) takket være denne tråden ble det hele mye enklere...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...