The Stig Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 (endret) Liten guide som er snekret sammen med baktanke på å redusere topicer med forespørsel om drivere og verktøy, her skal du finne nesten alt du trenger til ditt skjermkort! -------------------------------------------------------------------------------------------- AA og AF AA og AF trekker ned på ytelsen da disse er krevende funksjoner for grafikkortet. Sliter du med lave testresultater bør du først og fremst dobbelsjekke om disse funksjonene er deaktivert - og evt. deaktivere de/sette ned på "styrken". (Er du usikker på hva AA of AF gjør, kan du ta en titt her.) Drivere Dette er de siste WHQL_ sertifiserte driverne, altså de siste driverne som er bekreftet 100% kompatible fra produsent (og Microsoft). Denne driveren kan nesten alltid oppdateres for bedre ytelse og stabilitet, særlig om du har ett nyere skjermkort. nVIDIA nVIDIA-driverne Beta drivere og bruker modifiserte drivere, kan du finne på bla www.guru3d.com ATI ATI-drivere Obs! > ATI-drivere krever .NET Framework for at Catalyst Control Center skal fungere. DirectX Følger med alle Windows installasjoner, men kan med fordel oppdateres til siste versjon for bedre ytelse og stabilitet her. Gjeldende utgave for Windows XP er DirectX 9.0c Gjeldene utgave for Windows Vista er DirectX 10 Du kan ikke installere DirectX 10 på en PC med Windows XP. Omega Til begge skjermkort seriene finnes også driverserien "Omega", dette er drivere som er finpusset av brukerne, noen påstår derfor at Omega-driverne yter noe bedre enn de originale driverne. Man skal dog ta forbehold om at de kan de inneholde feil og være noe ustabile. Omega drivere XG Drivere for entusiaster, finnes til både ATI og nVIDIA. XG drivere DNA Akkurat samme prinsippet som Omega drivere, men kun til ATI skjermkort. DNA-drivers Matrox De siste driverne til Matrox baserte skjermkort. Matrox driverne finner du her Verktøy Under kategorien verktøy har jeg valgt å legge inn div "tweake"- programmer. Dette er program som kan øke ytelsen til skjermkortet ditt, overvåke temperatur, kontrollere viften og lignende (Dette er programmer som er laget av tredjepart produsenter/grupper og kan i noen tilfeller opptre ustabilt). PowerStrip Tweake program, kan bla brukes til å overstyre *"60Hz-barrièren" på Windows XP *I Windows XP er det en sperre som forhindrer Hz på CRT-skjermer til å stilles høyere enn 60Hz (Det er forøvrig kun noen som sliter med dette problemet). PowerStrip hentes her ATI Tray Tools (Har erstattet ATItool) Nyttig program for ATI brukere. Har mulighet til å overklokke, måle temperatur, vise detaljerte innstillinger mm. ATI TT hentes her (De som enda foretrekker ATItool, finner det her.) NVIDIA NVTweak Overklokkingsprogram med mulighet til å overvåke temperatur, samt styre viftehastighet mm. nVIDIA NVTweak hentes her RivaTuner Overklokkingsprogram til nVIDIA og ATi, har også temperaturmåler. RivaTuner hentes her DriverCleaner Drivercleaner fjerner gamle drivere "fra roten", programmet rensker bort alt av gamle filer som måtte ligge igjen av gamle installasjoner. (Obs obs! Dette programmet kan oppfattes som noe avansert for enkelte brukere. Jeg vil derfor kun anbefale dette til erfarne brukere) DriverCleaner hentes her SiSoftSandra Fint program som kan brukes til å få fullstendig informasjon om PC-en/skjermkortet ditt. Finner alt fra produksjons år til pipelines. SiSoft Sandra hentes her RadLinker Mye det samme som AtiTool, men legger seg i skjermkort innstillinger. RadLinker Produsent Verktøy Under kategorien produsent verktøy finner du div programmer utgitt av den respektive produsent. Disse programmene har typiske funksjoner som overklokking, temperaturmåling og lignende. Merk! > I og med at produsentenes sider stadig forandres har jeg valgt å kun legge ved en lenke til de forskjellige produsentene. ASUS Gainward MSI AOpen Gigabyte Sapphire Point of View Power Color Benchmark programmer Her finner du de mest brukte benchmark programmene. Et benchmark program kan brukes til å teste PC-en din, for å så få en score basert på dens ytelse. Er også nyttig for å teste om PC-en yter riktig, samt at den er stabil. Futuremark Futuremark er utvikleren for de populære benchmark programmene: -3DMark06 -3DMark05 -3DMark03 -3DMark01 -PCMark05 Disse kan alle hentes her. Aqua Mark Alternativ til Futuremarks benchmarker for test av 3D. Hentes her. ---------------------------------------------------------------------------------------- -Mvh Stikko Håper du får nytte av guiden og bruker den ofte! 24.4.07 - Oppdatert lenker og noe informasjon. Har oppdatert guiden etter beste evne. Skulle det fortsatt være linker som ikke fungerer blir jeg veldig takknemlig for en PM der du gjør meg oppmerksom på dette. Endret 6. oktober 2007 av Stikko Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 (endret) Mye skrivefeil, men absolutt en ressurs til forumets nybegynnere. Endret 27. desember 2004 av SupremeX Lenke til kommentar
Fedje Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 hvordan leser jeg av de .rar filene? Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 27. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2004 hvordan leser jeg av de .rar filene? Du trenger programmet WinRAR, det kan hentes her Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5432143541 Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 (endret) FIN! Dette tror jeg blir linket mang en gang! Endret 27. desember 2004 av Slettet+5432143541 Lenke til kommentar
Neptyr Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 (endret) Hvorfor anbefale å slå av AA og AF ? Det gir jo bare et dårligere bilde. Spør du meg, så er det ikke scoren i 3dmark som gjelder, men at du har en maskin som takler å spille de nyeste spillene med alt Eyecandy på, istedet for å slå det av for å få en god score i et syntetisk testprogram. Ellers, veldig bra Stå på! Mvh Rolf Endret 27. desember 2004 av Neptyr Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 27. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2004 Hvorfor anbefale å slå av AA og AF ? Det gir jo bare et dårligere bilde. Spør du meg, så er det ikke scoren i 3dmark som gjelder, men at du har en maskin som takler å spille de nyeste spillene med alt Eyecandy på, istedet for å slå det av for å få en god score i et syntetisk testprogram. Ellers, veldig bra Stå på! Mvh Rolf Hvis du kjører en 3dmark med AA of AF på kan halve scoren din "forsvinne" For som sagt, veldig mange klager over lav score. Lenke til kommentar
Neptyr Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Det vet jeg, men du får ikke så fint bilde. Det har jo en del å si når det gjelder "utseende" til spill, kansje skrive litt mer om AA og AF, forklare hva de gjør, og hvorfor man slår dem av i syntetiske tester. Mvh Rolf Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 27. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2004 Hehe "Neptyr"... Hva AA og AF gjør, og hvorfor man skrur de av får du forklart kjempe- bra i "skjermkortguiden". Lenke til kommentar
Neptyr Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Joda, men det forklarer du ikke her Endre teksten til linken litt kansje? "Er du usikker på hvordan dette gjøres, kan du ta en titt her" -> "Hva AA og AF gjør og hva slags innvirkning dette har på spill og testprogrammer, kan du lese her, der får du også en guide til hvordan du slår dette av og på" Bare et forslag Mvh Neptyr Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 27. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2004 Sånn, da var versjon 1.01 på plass Noen som har forslag til flere programmer som burde være i listen? Mvh Stikk Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 28. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2004 Takk for all respons så langt! Skal få til litt mer info om de div programmene etterhvert. Lenke til kommentar
GunZozz Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 Herlig guide!!! Passer perfect for de litt mer datasenile der ute.. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 Joda, grei nok guide. Kanskje litt tynn, men du får selv velge hva du synes passer i den. Kanskje en liten anbefaling om hvilke drivere som passer best til hvilke kort ? F.eks. synes jeg 44.03 driverne passer best til mitt ti 4200. Dette vil jo selvsagt variere en del fra kort til kort, men hvis du virkelig vil lage en god guide, skader det ikke om du saumfarer andre forum (fora?) og ser hvilke drivere(osv) som gir best 3dmark for akkurat diverse skjermkort DirectX Er inntigrert i alle Windows versjoner, den kan med fordel oppdateres her. Spurte etter leifer, her er en av dem. Der skal det være integrert. Lenke til kommentar
Jarbra Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 Hva med de som har Matrox-kort o.l. ? Er vel neppe "alt du trenger til ditt skjermkort" for de... Lenke til kommentar
Neptyr Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 Gi han litt tid på seg, sånn her bygges ikke på 5min.. Kom heller med innspill til ting han kan legge inn Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 bra guide, men litt mangel full. noe skulle vært bedre forklart, men en fin post! Lenke til kommentar
Vike Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 fin fin guide for nybegynnere dette...men nettopp pga at det er beregnet på disse ville jeg nok ha fjernet drivercleaner linken...siden det er veldig enkelt å rasere windows hvis man tar et feil trykk eller 2. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 veldig enkelt å rasere windows hvis man tar et feil trykk eller 2. har drivi aktivt med pc i 11år(siden jeg var 6) men vil ungå å bruke det programmet selv :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå