d0ppler Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 (endret) Tenkte jeg skulle endelig bidra litt her på forumet, med en liten "hurtig-tast" guide for Windows Platformen. Har lyst til at denne skal være så komplett som mulig, så her er det bare å poste hvis dere ser noe som mangler: De fleste av disse hurtigtastene fungerer for alle windows-platformer f.o.m. Win95 Hvorfor kan jeg ikke bruke musa? Selvfølgelig kan du bruke musa, men lærer du deg hurtigtaster vil du etterhvert effektivisere ditt databruk betraktelig, samtidig som du er mindre utsatt for scene-skader.. "muse-syken" har de fleste hørt om... Windows-knappen Jeg veit at det er MANGE databrukere som ALDRI har brukt windows-knappen, nettop fordi man ikke er klar over mulighetene med den: (WK = Windows-Knapp) WK + E - Åpner Windows Utforsker(Explorer) WK + D - Viser skrivebordet WK + F - Søk etter filer/mapper/datamaskiner/etc WK + U - Utility manager/narator WK + L - Log av gjeldende bruker WK + M - Minimerer alle vinduer WK + R - "Kjør/Run" dialog boksen WK + F1 - Help and Support Center WK + Pause - System Properties Andre Generelle Hurtigtaster Ctrl + Alt + Del - Logge av dialogboks (eller task manager/oppgavebehandling for en "single-user installation" av WinXP) Ctrl + Shift + Esc - Task Manager/oppgave behandling Ctrl + Esc - Samme som å klikke på start-knappen (samme som å bare trykke windowsknappen), bruk piltastene for å navigere, Enter for å velge Alt + Tab - Veksle mellom åpnede programmer/vinduer (Hold Alt-knappen inne mens du presser Tab for å gå til neste program, når du har programmet ditt slepper du opp begge tastene) Alt + Shift + Tab - Samme som ovenfor, bare at du "går bakover" istedenfor Ctrl + Tab - Veklse mellom dokumenter/undervinduer til et program (feks Word/Excel/PhotoShop/Etc) Ctrl + Shift + Tab - Samme som ovenfor, bare at du "går bakover" istedenfor Alt + F4 - Lukk gjeldende program/vindu Ctrl + F4 - Lukk gjeldende undervindu/dokument/tab (feks et dok. i Word/en tab i Opera/Firefox, eller en workbook i Excel) DEL - Slette (det kan være seg fil/tekst/objekt/etc.. alt ettersom hvilket program du er i) Shift + DEL - I windows utforsker/explorer : slett fil(er) UTEN å gå via søpplekurven Ctrl + C - Kopiér/Copy (det kan være seg fil/tekst/objekt/etc.. alt ettersom hvilket program du er i) Ctrl + Insert - Kopiér/Copy (det kan være seg fil/tekst/objekt/etc.. alt ettersom hvilket program du er i) Ctrl + V - Lim inn/Paste(det kan være seg fil/tekst/objekt/etc.. alt ettersom hvilket program du er i) Shift + Insert - Lim inn/Paste(det kan være seg fil/tekst/objekt/etc.. alt ettersom hvilket program du er i) Ctrl + X - Klipp ut/Cut(det kan være seg fil/tekst/objekt/etc.. alt ettersom hvilket program du er i) Ctrl + N - Nytt dokument/vindu Ctrl + O - Åpne et dokument Ctrl + S - Lagre et dokument Ctrl + A - Markér Alt Ctrl + P - Skriv ut/Utskrifts dialogboks PrintScreen - Sender bilde av skjermen din til Utklippstavlen/clipboard Alt + PrintScreen - Sender bilde av det AKTIVE vinudet til Utklippstavlen/clipboard Ctrl + I - Lagre/fange opp bilde av hovedvinduet til Mediaplayer'n (fungerer kun for filmer) F2 - Rename/endre navn på valgt fil i utforsker F5 - Reload/Refresh/Oppdatér (feks i nettlesere, men også en del andre programmer hvor du har muligheten til å oppdatere bildet) Alt + Space - Få opp vindusmenyen for det gjeldende vinduet (Lukk/close/flytt/move/resize/minimér/minimize/maksimér/maximise/etc/etc) Generelle hurtigtaster i dialogbokser Disse hurtigtsatene fungerer i de fleste dialogbokser (Open/Save/Print/Choose Color/Etc) Esc - Lukk dialogboksen (Det samme som Cancel/Avbryt) Enter - Bekreft valget og lukk dialogboksen (Det samme som OK) Tab - Flytte fokus til det NESTE element (Tekstbokser/knapper/etc) Shift + Tab - Flytte fokus til det FORRIGE element Space - Huke av/bort et kryss for en eller annen opsjon/muilghet Hurtigtaster spesielt for tekst-editering/redigeringsverktøy Piltast - Flytt markøren i pilens retning Shift + Piltast - Flytt markøren i pilens retning samtidig som du markerer teksten Ctrl + Høyre/venstre Piltast - Flytt markøren bortover ORD FOR ORD Ctrl + Shift + Høyre/venstre Piltast - Flytt markøren bortover ORD FOR ORD samtidig som du markerer teksten Home - Gå til STARTEN av gjeldende linje End - Gå til SLUTTEN av gjeldende linje Ctrl + Home - Gå til BEGYNNELSEN av dokumentet Ctrl + End - Gå til SLUTTEN av dokumentet Shift + Home - Gå til STARTEN av gjeldende linje, og markér teksten Shift + End - Gå til SLUTTEN av gjeldende linje, og markér teksten Ctrl + Shift + Home - Gå til BEGYNNELSEN av dokumentet, og markér teksten Ctrl + Shift + End - Gå til SLUTTEN av dokumentet, og markér teksten Page Up - Navigér en side/skjerm opp Page Down - Navigér en side/skjerm ned Shift + Page Up - Navigér en side/skjerm opp, og markér teksten Shift + Page Down - Navigér en side/skjerm ned, og markér teksten Ctrl + Enter - Sett inn et hardt linjeskift (form feed) (Kun for Word og lignende programmer) Nesten alle ledetekster/labels/etiketter har en eller annen bokstav understreket... Ja, og alle disse knappene/menyene kan du aksessere veldig lett ved å holde ALT-knappen inne samtidig som du trykker på den respektive bokstaven. (Altså den bokstaven som er understreket). I de nyeste Windows-platformene ser du ikke disse "hurtig-tastene" før du faktisk holder ALT-knappen inne. I tillegg vil jeg også nevne at den andre knappen på et tastatur de fleste aldri har rørt, er denne knappen: Denne knappen er akkurat det samme som å trykke høyre museknapp i de FLESTE programmer Dessuten... De fleste "proffe" prorgammer har sine egne hurtigtaster for spesielle funksjoner, og disse er også nevnt ved siden av kommandoen på menyen.. For guds skyld, lær deg de som du bruker ofte, og du vil bli et nytt og bedre menneske! Denne posten vil bli oppdatert fortløpende...Med forbehold om skriveleif Endret 1. juni 2005 av dga01 1 Lenke til kommentar
jokkakim Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 jaja, er jo kjekt å kunne Lenke til kommentar
DaXi Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 var et par jeg ikke har brukt før vist Lenke til kommentar
ikkeno Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Mye bra der, men du har jo glemt den viktigste: Ctrl+Alt+Del Lenke til kommentar
jokkakim Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 er jo den samme som ctrl+shift+esc Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 21. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2004 Mye bra der, men du har jo glemt den viktigste: Ctrl+Alt+Del stemmer det. er oppdatert nå.. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 er jo den samme som ctrl+shift+esc Hmm.. den var ny Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 21. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2004 er jo den samme som ctrl+shift+esc Hmm.. den var ny den gjør det samme kun hvis du har en WinXP installasjon for kun én bruker.. tror jeg Ellers er Ctrl + Alt + Del hurtigtasten for å skru av/logge av/se task manager/etc.. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 (endret) er jo den samme som ctrl+shift+esc Hmm.. den var ny den gjør det samme kun hvis du har en WinXP installasjon for kun én bruker.. tror jeg Ellers er Ctrl + Alt + Del hurtigtasten for å skru av/logge av/se task manager/etc.. Kjører XP, èn lisens.. Endret 21. desember 2004 av Luzifer Lenke til kommentar
homarus Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Dette var informativt. En del nye hurtigtaster som var verdt å legge seg på minne Lenke til kommentar
jokkakim Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 ctrl+alt+end er heller ikke med, den er vel brukt i windows 2000 til et eller annet, Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Genialt Elsker slike saker, og lærte noen nye:D Regner med at du legger til forslagene som kommer øverst i tråden? Uansett: alt + PrtSc = Du tar bilde av kun det aktive vinduet Ctrl + i = ta bilde av det som skjer i mediaplayeren (mener jeg) Setter denne som sticky jeg Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 21. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2004 Regner med at du legger til forslagene som kommer øverst i tråden? Uansett: alt + PrtSc = Du tar bilde av kun det aktive vinduet Ctrl + i = ta bilde av det som skjer i mediaplayeren (mener jeg) Setter denne som sticky jeg skal legge til alle forslag etterhvert som dem kommer.. ahh.. glemte printscreen ja... legge denne til... og mediaplayer'n.. jippi, jeg har en sticky" Lenke til kommentar
Pels Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 bra guide, måtte teste alle selv men, er ikke "WK+D - Viser skrivebordet" og "WK+M - Minimerer alle vinduer" det samme? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 (endret) Kjempeflott guide! Var eit par av dei eg ofte har bruk for. Men korleis endrer eg navn på fleire filer samtidig sånn at det blir Fil, Fil (1), Fil (2) etc..=? Dog, eg saknar home, end page down, page up, og delete på venstre sida av tastaturet der venstrehanda oftest er. Fur: Med Win+D kan du gjenopprette dei, det kan ikkje Win+M Endret 21. desember 2004 av zeph Lenke til kommentar
diskvask Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Mye brukt hos meg; windows key + pause/break - åpner systemegenskaper ctrl + w - lukker gjeldende tab i opera/konqueror/firefox Lenke til kommentar
highlander Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 *printe & pugge* Lenke til kommentar
Thel Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Win-d knappen var jo genial Takker så meget Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 21. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2004 Mye brukt hos meg; windows key + pause/break - åpner systemegenskaper ctrl + w - lukker gjeldende tab i opera/konqueror/firefox Win + Pause var genial! Viste ikke om denne La inn lukk undeervindu også.. denne glemte jeg, men jeg la inn Ctrl + F4, fordi denne funker på enda mer programmer, i tillegg til de du nevner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå