Gå til innhold

Hvor mye strøm går det igjennom en skjerm?

Caddy

Anbefalte innlegg

Ca.... ?

Satt å lekte med skjermen min i går... Skrudde den opp å greier... Kom nær ettellerannet inni der, så jeg fikk strøm i meg... Heldigvis gikk sikringa i huset...

Lurte lissom på hvor mye dette kunne være.. Var en vanlig Dell CRT skjerm...

Noen som vil se bilder av en rar, oppskrudd dell-skjerm foresten? :p "Hjemmemekka "flatskjerm" :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Litt usikker på strømmen i skjermer, men det er HØYSPENT der inne, som i over 20 000 volt. AU med andre ord. Det er rett og slett idioti å mekke inni skjermer som er koblet til strømnettet (hvis man ikke har utdanning osv.)

Merka det... Fikk ikke rørt på meg, til sikringa gikk, og da trodde jeg at jeg var død siden det ble helt mørkt... :p Skalv i en halvtime etterpå og lurte på hva som skjedde...

Lenke til kommentar

Hmz.. Jaja... Shit happends.. :p

Tok på ettellerannet inni HER værtfall...

Nesten helt til venstre, midt på bildet, sitter kontakten til frontpanelet.. Det var den jeg skulle til.. Så ettellerannet der var strømledende.. :p

Fler bilder av skjermen HER

Endret av Caddy
Lenke til kommentar

Det er vel det som kalles å lære på den harde måten :cool: .

Enkelte av komponentene i en CRT-skjerm har en SPENNING på opp mot 5000V, så det er helt avgjort ikke noe sjakktrekk å rote rundt der med skjermen koblet til strømnettet (selv 230V som kommer direkte fra kontakten er mer en ubehagelig nok).

Dessuten så er det å tro litt på julenissen å tro at det bare er å åpne en skjerm og rote litt rundt med skrujern for å fikse en feil...

Nok om det,

Skjermen din er trolig i ferd med å ta kvelden, justeringa av elektronstrålen er ikke som den burde være, og som du merker blir bildet derfor bøyd inn mot midten. Det KAN være en løs lodding, eller bare støv, men mest trolig er ikke noe å gjøre uten at prisen blir for høy.

Du får forsøke å være litt ekstra snill sånn at før nevnte julenisse kanskje kommer med en flunke ny LCD skjerm om noen dager...

Med litt leting bør det være mulig å skaffe seg en billig brukt CRT som en midlertidig løsning. En rekke bedrifter kvitter seg med 17 tommere over en lav sko for tiden.

R.

Lenke til kommentar

Sjefen på gamlejobben fikk en skikkelig karamell av en skjerm han hadde reparert. Etter at han var ferdig og hadde nappa ut strømmen så løfta han skjermen opp og støtta den mot brystkassa, men det var overslag i skjermoverflata, så dermed fikk han 30000volt fra kondensatorene rett i pumpa og holdt faktisk på å stryke med. Han lå på sykehus i flere dager, og måtte gå på hjertemedisin i flere måneder etterpå. Svetta og hadde det ikke spes. behagelig.

Du bør uansett ta en tur til legen etter en slik opplevelse da hjertet faktisk kan slutte å slå flere dager etter hendelsen. Skikkelig skummelt det stuntet der. :thumbdown::innocent:

Lenke til kommentar
Skjermen din er trolig i ferd med å ta kvelden, justeringa av elektronstrålen er ikke som den burde være...

I second that.

Dette har skjedd på flere "eldre" skjermer som søsknene mine har sittet på... dette var også Dell skjermer. Så det er nok tid for å shoppe ny skjerm...

Går det bra med blodpumpa nå eller? ;)

Lenke til kommentar

Når man har fått spenning i seg, skal man ta seg en tur på toalettet, og sjekke fargen på urinen. Er den brunaktig, eller en annen farge enn det den skal være (gul/hvit) er sjansen stor for at du har pådratt deg en nyreskade.

Egentlig skal man legges inn på sykehus til observasjon over natta etter å fått strøm. Da burde jeg vært der ofte :p

Lenke til kommentar
Føler meg fin i formen... Men time hos legen er bestillt, eller skal bestilles pga andre ting, så kan få sjekka det opp da... :)

Er du i live og ikke har noen plager, er det liten grunn til å gå til legen. Det er 2 typer strømskader: 1) Lokale reaksjoner der stømmen har gått inn og ut. Dette behandles som brannsår. 2) Systemiske skader, spesielt hjerterymeforstyrrelser. Disse gir seg til kjenne i løpet av sekunder til timer etter skaden - dersom du føler deg frisk dagen etterpå, er det ingen grunn til bekymring!

dr Jultomten

Lenke til kommentar
Hvor mye strøm går det igjennom en skjerm?

Svaret på ditt spørsmål er vel 0,xxxx?? Ampere, og det er derfor du lever enda! Hadde det vært noe STRØM og snakke om hadde du vært død, eks 20.000 Volt i kraftledninger dreper fort.

I en tv/skjerm er det lav strømstyrke, men høy spenning, altså mange Volt.

Det er likevel såpass at det er regnet som "ikke særlig klokt" å gjøre som du gjorde.

Det er jo som en hjertestarter omtrent, den griller ikke folk, men kan virke mot sin hensikt, om hjertet går fint i utgangspunktet.

Når du sier det hjelper og slå på den, syns jeg det kan høres ut som mekanisk feil, altså vakkel i en lodding feks.

Dette kan man finne ut nærmere ved feks og banke forsiktig med noe av plast på baksiden av alle printkort.

Når det er sagt vil jeg på det sterkeste anbefale deg og let it go, er ikke og spøke med...

Lenke til kommentar

For alle som måtte lure, lever jeg ennå i beste velgående, og fikk en ny 19" BenQ V991 av jobben til mamma...

Moral ?

Foreldre er greit å ha av og til... :)

Edit:

Og... Aldri skru opp en skjerm alene... :p

Endret av Caddy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...