Fredrik Skrevet 19. november 2004 Rapporter Del Skrevet 19. november 2004 (endret) Fredrik har hatt fri idag, og fant ut at han skulle lage boller i mangel av andre ting å gjøre. Om topic stemmer, det får vi se etterhvert! Oppskriften fant jeg bakpå Idun tørrgjær. Oppskrift: 100 g margarin 2 dl melk 50 g (1pk) idun fersk gjær for søte deiger (jeg brukte tørrgjær, der en pose tilsvarer en pakke fersk) 1 egg 1 dl sukker 1\2 ts salt 1 ts kardemomme 500 g hvetemel Smelt margarinen, tilsett melken og la det bli lunkent, 37 grader celcius. Rør gjæren ut i blandingen. Visp egg og sukker lett sammen og tilsett det sammen med salt, kardemomme og mel. Elt deigen godt så den blir blank og smidig Dekk den med plast og la den heve i ca. 30 minutter Elt deigen og trill den til en lang pølse, som deles i 16 jevnstore emner. Trill runde boller Etterhev i ca. 40 minutter. Stek bollene midt i ovnen på 220 grader celcius i cirka 10 minutter. Avkjøl bollene på rist. ------------------------------------- Jeg startet med å vaske hender, finne fram alle ingredienser og utstyr. Så begynte jeg å gjøre det oppskriften ba meg om (merkelig, eyh?). Underveis begynte jeg å tvile på om jeg faktisk hadde gjort ting riktig, da ting ikke lignet så mye på bolledeig. Etter å ha blandet alt godt sammen begynte det riktignok å ligne på noe man kan lage boller av Etter det tok jeg plast over og satte bollen i ovnen på cirka 50 grader, siden vi brukte varmeskap på skolen som holdt rundt 60 eller noe så tenkte jeg at det ville fungere. Nå står deigen i ovnen og hever, oppdateringer kommer senere. Spørs om jeg ikke burde skifte emne etterhvert. En annerledes worklog. EDIT: la til bilder med IMG. Endret 19. november 2004 av fredrikrb Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 19. november 2004 Rapporter Del Skrevet 19. november 2004 hoho, orginalt påfunn da! Er det grove boller du skal lage? Deigen så litt grov ut... Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 19. november 2004 Rapporter Del Skrevet 19. november 2004 tørrgjær skal tilsettes sammen med melet, det er vanlig gjær som skal tilsettes på 37grader sammen med melk. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 19. november 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. november 2004 (endret) hoho, orginalt påfunn da! Er det grove boller du skal lage? Deigen så litt grov ut... Haha, ikke spørr meg hva jeg lager. Deigen skal sikkert ikke se så jævlig ut. Trulzern; pøh, det funket på skolen, da får det faensprettemeg funke hjemme også. Endret 19. november 2004 av fredrikrb Lenke til kommentar
FuglFøniks Skrevet 19. november 2004 Rapporter Del Skrevet 19. november 2004 LOL, lykke til Lenke til kommentar
kaiern Skrevet 19. november 2004 Rapporter Del Skrevet 19. november 2004 Nice fredrik Du skulle sende en til meg og Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 19. november 2004 Rapporter Del Skrevet 19. november 2004 Lykke til Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 19. november 2004 Rapporter Del Skrevet 19. november 2004 (endret) En regel: Vått skal ALLTID blandes med tørt Endret 19. november 2004 av haddis Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 19. november 2004 Rapporter Del Skrevet 19. november 2004 Genialt Men.. Update *lyst på boller* Lenke til kommentar
Acrid Skrevet 19. november 2004 Rapporter Del Skrevet 19. november 2004 Nåh... Hvordan har bollene det? Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 19. november 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. november 2004 (endret) Merkelig nok hevet deigen til slutt, den ble litt hard, tror jeg brukte for lite væske. Startet å trille ut bollene, som forøvrig var et herk, jeg HATER de stygge sprekkene som jeg fanken ikke får jevnet ordentlig ut. Uansett, de kom seg til ovnen. De ble ferdige til slutt også, selv om de ser ut som boller fra helvete, pga. de sprekkene jeg nevnte. Her er ihvertfall resultatet. Brett nummer to står i ovnen når jeg skriver det her. Takk for tipset, haddis, skal huske det til neste gang. Så, bør jeg skifte topic? Kommer tilbake når jeg har smakt på jævlene. Ah, btw, jeg penslet med pisket egg. Endret 19. november 2004 av fredrikrb Lenke til kommentar
Jan Skrevet 19. november 2004 Rapporter Del Skrevet 19. november 2004 Jævli rå vekt. Lenke til kommentar
Lange Kjell Skrevet 19. november 2004 Rapporter Del Skrevet 19. november 2004 :!: jeg kan sikkert lage en topic om hvordan man lager hasjbrownies engang =) Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 19. november 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. november 2004 Jævli rå vekt. Præhæ, den er skikkelig fin. Den veier nå ihvertfall ting. Lenke til kommentar
Mac Skrevet 19. november 2004 Rapporter Del Skrevet 19. november 2004 (endret) HAHA.. Bra gjort Fredrik Kan jeg komme å spise hos deg nå eller? Siden jeg tilba deg en p3 1ghz for free? hehe PS: non andre som trenger en slik en så si i fra(på pm)!! Jeg trenger den ikke.. Helst noen i Skiens området Endret 19. november 2004 av Mac Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 19. november 2004 Rapporter Del Skrevet 19. november 2004 ÅÅÅÅÅÅ.. Din sokk Henrik. Nå har jeg sinnsykt lyst på boller, og vi har ikke mel :( Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 19. november 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. november 2004 De smakte egentlig ganske godt. Det er det indre som teller. Mac, hehe, tja, er du i nærheten så. Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 19. november 2004 Rapporter Del Skrevet 19. november 2004 Merkelig nok hevet deigen til slutt, den ble litt hard, tror jeg brukte for lite væske. Da har du brukt for mye væske Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 19. november 2004 Rapporter Del Skrevet 19. november 2004 /me fikk lyst på boller.... Lenke til kommentar
Acrid Skrevet 19. november 2004 Rapporter Del Skrevet 19. november 2004 Hmm... Kanskje jeg skal lage kake? Kake er koselig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå