Gå til innhold

Windows starter ikke

TJ

Anbefalte innlegg

Når jeg booter Windows får jeg opp følgende feilmelding:

Windows kan ikke starte fordi denne filen mangler eller er skadet:

<Windows root>\System32\Hal.dll

Installer en kopi av filen ovenfor på nytt.

Hvordan skal jeg installere en kopi av denne filen på nytt?

Finner jeg filen på XP-CDen?

Jeg ser på formatering som absolutt siste utvei, da jeg har masse skolearbeid lagret som jeg ikke vil miste.

Verdt å nevne er også at dette problemet skjedde en dag etter at raptordisken ble installert. Kan dette bety at harddisken jeg mottok mister filer og derfor kan betegnes som feilvare?

Maskinvare i profilen.

På forhånd takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En repair installasjon av windows er jo mulig, dersom det ikke er noen enklere måte å gjøre det på.

Uansett, så kan du fint ungå å måtte miste dataene dine, i værste fall (som jeg har gjort et par ganger), så installerer du windows over det gamle os-et (uten å formatere), så kopierer du over det du skal ha til annen partisjon/cd, så kan du formatere og installere windows på nytt.

Dette er en tungvin måte, iallefall hvis du har èn partisjon hvor du har alt av data, og OS. Men om C:\ er delt opp i en egen partisjon til OS'et (vanligvis 10-15 Gb), så er dette en løsning.

Du kan jo også prøve å laste ned dll-filen fra nettet/winXP cd-en og kopiere den over fra en oppstarts-diskett.

Endret av jh_
Lenke til kommentar

From the MS-DOS "C:\>" prompt quickly determine if your computer has the "hal.dll" file by typing "dir hal.dll /s" at the prompt. If the computer returns a "File not found" message, the hal.dll has been deleted.

To recover this file boot the Windows operating system CD and choose the option to "restore", "repair", or "recover". This option will prompt you for the Windows installation to use, the administrators password and will allow you to restore the proper file. At the MS-DOS prompt type the following command:

expand x:\i386\hal.dl_ y:\windows\system32\hal.dll

In the above example "x" would be the letter of your CD-ROM drive and "y" the letter of the drive your operating system is installed on. If you need to determine the drive letters of your devices type "map".

Additional information about the expand command can be found on our expand help page.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...