haavardbj Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Kan man bruke av di normale led's som man får kjøpt i vanlige el-butikker i stedet for di som sitter i HDD & power led i vanlige kabinett? Lenke til kommentar
MuD Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 ja det trur eg... så lenge dei er 5 volt Lenke til kommentar
Eirik_R Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 er ikkje oftast desse ledsa drivne med 2-3 volt? Lenke til kommentar
MuD Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 er ikkje oftast desse ledsa drivne med 2-3 volt? nei, det er 5v som er brukt, trur det er litt forsjel fra hvilke leds du bruker... dei på microplex er 5v og eg har bytta ut power og hdd led med dei og det funker ganske bra ps. kabinettet mitt er chieftech dragon midi. Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 De går IKKE på 5v. Hk leverer kun 3,3v ut. Dine 5v leds vil funke men de vil ikke lyse like kraftig som de egentlig skal. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 TULL OG TØYS! Dioder virker ikke før de får nok spenning over seg. Så hvis du har en 5 volts diode så (teoretisk, mye unøyaktigheter i komponentene) skal den ikke virke når den har 4,9999999999999999 volt over seg. Med en gang spenningen bikker 5 volt, åpner den for strøm. Og kobler du en diode på 3 volt på en spenningskilde på 5 volt, vil denne ganske så sikkert dø en brutal død. Den vil nemlig gjøre alt den kan for å holde spenningen over seg til 3 volt og ikke 5. Da vil det gå sinnsykt mye strøm gjennom og den svis garantert. For å unngå dette lodder man en passende motstand i serie med dioden. Oppgaven til denne er todelt. Spenningsfallet over denne blir det som dioden "ikke bruker". I nevnte eksempel vil det bli 5-3=2volt. Dioder er oppgitt til å tåle en viss strøm ved vanlig bruk. Normalt er 20 mA, mens noen lyssterke blå dioder kan bruke så mye som 30 mA. For å få riktig motstand bruker man ohms lov. Sett at vi her har en diode som vil ha 20 mA, må motstanden slippe gjennom dette. I og med at spenningsfallet over motstanden er 2 volt, vil vi få regnestykket R = U/I = 2/0,002 = 1000 Ohm (1 kOhm). Og har man multimeter/voltmeter, så sjekker man spenningen fra utgangen før man regner Mener også å ha sett at det er en formotstand på led-utgangene på hovedkortet, dog er ikke 100% sikker. Lenke til kommentar
Vågebu Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 5V LEDsene mine virker helt fint som power og hdd led... Kobla på akkurat der de gamle LEDsa var koblet til. Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 TULL OG TØYS! Dioder virker ikke før de får nok spenning over seg. Så hvis du har en 5 volts diode så (teoretisk, mye unøyaktigheter i komponentene) skal den ikke virke når den har 4,9999999999999999 volt over seg. Med en gang spenningen bikker 5 volt, åpner den for strøm. Hvis det er sandt. Hvordan er det da mulig å bruke leds på en q-tec psu som gir ut ustabile spenninger? Lenke til kommentar
evil-twin Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 (endret) Natrium: Fordi baronKanon har tolket læreboka riktig. Men teori og praksis er to forskjellige ting. En led vil begynne å lyse ved lavere spenninger enn det som Vf er. De vil bare lyse mindre som du sier. Endret 10. oktober 2004 av evil-twin Lenke til kommentar
Zipp0 Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 ENKELT OG GREIT: Jeg har skiftet led's i mitt chieftec tower, jeg bruker 3v led's, de har funket veldig lenge nå. det er 3 v som skal brukes! En lysdiode har en feilmargin på ca. 1v! så det så! Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 I forbindelse med at jeg har undersøkt hvordan jeg kan koble tre kontrollerutganger til en LED, så har jeg sjekket noen manualer for hovedkort, noen guider for LED-mods og søkt endel på Google. For å si det kort, så har jeg ikke funnet andre opplysninger enn at det er 5V på LED-utgangene på hovedkortene. Det er bare å lese den delen av manualen som omtaler tilkobling av LED. De løse LED'ene som du får kjøpe på Microplex, er også 5V (antagligvis innebygd motstand). For spesielt interesserte, så har jeg også funnet ut fra en tråd på Google at på power og andre LED som lyser konstant, så er det 5V på den ene pinnen og jord på den andre. MEN på HDD-LED, så er det permanent 5V på den ene pinnen og 3,5V på den andre når disken ikke er i aktivitet. Når HDD aktiveres, så går 3,5V-pinnen i jord slik at LED'en lyser. 5V-3,5V = 1,5V = for lite til at LED lyser. Det enkleste forslaget som jeg fant for å koble tre kontrollere til en LED, var å koble LED+ til en av kontrollerene og LED- til alle tre kontrollerene. Har ikke testet dette enda, men det virket fornuftig på en legman. Forslaget var for en løsning for to kontrollere, så jeg er litt bekymret for 3x3,5V på LED-. Fant forøvrig en nyttig kalkulator for å beregne hvilken motstand som er nødvendig her. Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 For å gjøre dette enkelt..... I PRAKSIS har jeg koblet til 5V blå led og det funker strålende.... Med 4 år elektronikk utdannelse har jeg lært en ting: teori og praksis er to helt forskjellige ting... Er du i tvil om teorien, prøv det ut i praksis (men norsken har jeg lite greie på.... ) Lenke til kommentar
pee-jay Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 skjønner ikke en dritt av e jeg dah men... Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 18. desember 2005 Del Skrevet 18. desember 2005 ENKELT OG GREIT: Jeg har skiftet led's i mitt chieftec tower, jeg bruker 3v led's, de har funket veldig lenge nå. det er 3 v som skal brukes! En lysdiode har en feilmargin på ca. 1v! så det så! 2934001[/snapback] Er det 5mm eller 3mm leds som er der? Flott dsa vet jeg at hovedkortet gir ut 3,3 v Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 18. desember 2005 Del Skrevet 18. desember 2005 Hva er vitsen med å bumpe så utrolig mange poster? Vær så snill. Ikke gidd. Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 bumpe... bompi bomp.... tra la la....??? HK leverer ikke så mye strøm heller så det er ikke så farlig, er bare å prøve, blir ikke LED varm og dør, så funker det..... Ikke noe vitenskap i dette. Jeg har brukt en rekke dioder, alt fra 1,7V 10mm til 5V 3mm ultra blå.... det funker for det meste Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå