rlz Skrevet 8. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 8. oktober 2004 (endret) Denne tråden er ment for generell diskusjon rundt matte, forskning på matte, matte i media og andre matematikkrelaterte ting som ikke handler om leksehjelp og lignedne. Leksehjelp får dere i Den enorme matteassistansetråden Lange subdiskusjoner splittes ut til egne tråder med link fra samletråden. Endret 16. oktober 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 9. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 9. oktober 2004 Generell info om matematikk? Eller hjelpetråd for løsning av oppgaver? Foretrekker det siste, da det kunne vært meget nyttig. Tror det er mange nerder her som løser hva det nå enn skulle være. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 9. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 9. oktober 2004 Tror folk foretrekker å lage egne tråder for spesifikke problem... Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 10. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 10. oktober 2004 Ohyes. Må abbonere på denne! Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 10. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 10. oktober 2004 2+2=4 2+2 = Spam. Skjerp dere. Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 20. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 20. oktober 2004 Hvorfor må alle skjerpe seg fordi én person trår over streken? Her er et problem vi kan diskutere, finnes egentlig den deriverte? Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 20. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 20. oktober 2004 Her er et problem vi kan diskutere, finnes egentlig den deriverte? Finnes? Forklar mer for sjeler som meg... Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 20. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 20. oktober 2004 Obviously. Vi har en funksjon f(x) og en funksjon g(x). Vi setter g(x)=f'(x). Altså finnes den deriverte av funksjonen f(x). Den deriverte finnes også i en del praktiske sammenhenger. F.eks. vil den deriverte av en funksjon mellom strekning og tid, være farten. Den deriverte er ikke mer u-eksisterende enn en hvilken som helst annen funksjon. Enten er den der for matematikkens skyld (og kan man da snakke om at det eksisterer? Det blir vel et definisjonsspørsmål), eller så er den å regne som en funksjon på lik linje med andre, som forsøker å beskrive naturvitenskapelige fenomen. Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 20. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 20. oktober 2004 Den deriverte er ikke mer u-eksisterende enn en hvilken som helst annen funksjon. Det var det jo også tenkte... Men har hørt litt om tall som ikke er reelle, og at man kan regne med dem også. Det blir vel noe annet? Lenke til kommentar
Lch Skrevet 20. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 20. oktober 2004 En ikke-eksisterende derivert? Komplekse deriverte? Det finnes ikke-differensierbare funksjoner hvis det er dét du tenker på. De fungerer ikke helt som komplekse tall, dog. Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 20. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 20. oktober 2004 Ehhh... Peller meg tilbake hit om halvannet år når jeg er ferdig med 3mx tror jeg... :/ Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 20. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 20. oktober 2004 Jeg har heller ikke påstått at den deriverte finnes for alle funksjoner, da. Lenke til kommentar
^Elg^ Skrevet 21. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 21. oktober 2004 (endret) Komplekse tall er gromt! Endret 21. oktober 2004 av ^Elg^ Lenke til kommentar
gspr Skrevet 21. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 21. oktober 2004 nr. 4: Søk etter epsilon-delta-definisjonen på nett, så får du vite masse gøyalt om definisjonen av grenseverdier og den deriverte Lenke til kommentar
alexf Skrevet 21. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 21. oktober 2004 X+1=4 X=4-1 X=3 Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 21. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 21. oktober 2004 Skarp observert, kjakan Lenke til kommentar
alexf Skrevet 21. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 21. oktober 2004 Skarp observert, kjakan Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 21. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 21. oktober 2004 Vi skal ha prøve i alt vi har lært gjennom ungdomsskolen, men jeg har ETT problem. Jeg greier alt det vanskelige, men ingenting av det lette. F. eks: 5/7 : 3 = ? Seriøst, består prøven av enkle oppgaver er jeg lost. Lenke til kommentar
alexf Skrevet 21. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 21. oktober 2004 5/7 : 3 = ? 5/7 : 3/1 = 5/7 * 1/3 = (5*1)/(7*3) = 5/21. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå