Jaffe Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 (endret) FLASH SKJERMKORTET TILBAKE! Er du en av de som leste en av VeXx's guider og lykkelig satte i gang å flashe skjermkortet i håp om en bedre 3dmark score men endte opp med ett ubrukelig skjermkort? Ikke fortvil. I denne guiden skal vi nemlig flashe skjermkortet tilbake ved hjelp av et PCI-skjermkort. NB! Dette gjelder kun ATI kort ettersom nvidia bruker andre programmer til å flashe biosen. --------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------- DET DU TRENGER Det du trenger for å flashe skjermkortet tilbake, er: 1. Et PCI skjermkort (helst av litt nyere dato; etter 1996-1997 helst, siden enkelte nye hovedkort ikke støtter eldre PCI-skjermkort.) 2. Den originale biosen (du tok forhåpentligvis backup før du flashet, slik VeXx har rådet deg om, du kan også prøve å finne den på nettet. Kanskje du finner en her?) Det er lurt å gi biosen et kort navn. 3. en oppstartsdiskett 4. Flashrom Nå er vil klare til å starte. Noen hovedkort krever at den settingen i bios som bestemmer om AGP eller PCI skal starte først er satt til PCI. (Dette kan du stille på med et annet AGP skjermkort. Begynner å bli en del av de ) --------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------- START Å FLASHE! Bare lag oppstartsdisketten, og kopier flashrom og biosen til disketten og så er alt klart. (Dette er mer detaljert forklart i en av VeXx's guider som ligger under viktige emner øverst i denne kateogrien.) Start maskinen med PCI skjermkortet og boot fra disketten. Når maskinen har startet opp DOS, skriv: flashrom -i Nå lages en liste over skjermkort i maskinen, og hvilket nummer de har. I mitt tilfelle viste bare Radeon skjermkortet mitt som skjermkortet nr. 0. Dette så jeg pga. at det litt lenger borte på skjermen sto RV280 som er navnet på kjernen til 9200SE. Nå flasher vi kortet tilbake ved å skrive: flashrom -p 0 GAMMEL-BIOS.BIN Merk deg at 0 er nummeret på skjermkortet. I noen tilfeller, kan det komme opp en WARNING eller ERROR melding, om at biosen du flasher har ulike spesifikasjoner enn den eksisterende biosen på kortet. Da skriver du: flashrom -p 0 -f GAMMEL-BIOS.BIN Dette "tvinger" biosen i kortet. Nå skal biosen på kortet være flashet tilbake. Ta ut det gamle PCI-kortet, og start maskina. Funker det? Kjør eventuellt noen tester for å sjekke. Veldig lurt å kjøre benchmark, for da får du sett om det er noen artifacts o.l. --------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------- HVIS DETTE IKKE FUNGERER Da er det en rimelig stor sjangs for at kortet har tatt kvelden pga. høy klokking eller feil som ble påført kortet med den nye biosen. I såfall er det ikke så mye mer å gjøre. --------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------- Oppdateringer: - Linken til "ATI Bios Collection" var endret, oppdaterte den. - Rettet en del skrivefeil o.l. Mvh. Johan Endret 2. januar 2005 av Johan123321 Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 7. august 2004 Forfatter Del Skrevet 7. august 2004 (endret) Vet at jeg har herma litt etter vexx når det gjelder opsettet... Menmen.. håper den blir nyttig for de uheldige (noe jeg var med et 9200SE som liksom skulle bli et 9200) Endret 7. august 2004 av Johan123321 Lenke til kommentar
TDK Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 Jeg synes det var en fin guide jeg..... Kansje en mod setter den som sticky Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 7. august 2004 Forfatter Del Skrevet 7. august 2004 Jeg synes det var en fin guide jeg..... Kansje en mod setter den som sticky Takk Håper det! Lenke til kommentar
salomo Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 Har et Daytona SiS 6326 PCI kort, er det for gammelt? Står på esken "Drivers for Windows 95,98,2000 and NT 4.0,5.0" bare lurer. Btw fin tråd... Lenke til kommentar
Gjest QbeC- Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 Synts denne skal bli "sticky" jeg Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 7. august 2004 Forfatter Del Skrevet 7. august 2004 (endret) Har et Daytona SiS 6326 PCI kort, er det for gammelt? Står på esken "Drivers for Windows 95,98,2000 and NT 4.0,5.0" bare lurer. Btw fin tråd... Brukte et SiS 6326 kort selv med 9200SE kortet mitt! Gikk fint på mitt NF7-S 2.0. Kan være du må sette på PCI til første skjermkort å starte fra i BIOSen. Er ikke sikkert.. Jeg gjorde det hvertfall uansett Endret 7. august 2004 av Johan123321 Lenke til kommentar
Føss Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 (endret) Dette er en genial guide.... thenk på alle de som flashe of fu...er opp alt sammen! Det må være mange av de siden jeg ser ofte poster om folk som tenker på å kjøpe nytt kort fordi flashingen gikk galt!! bra guid Endret 7. august 2004 av 3D-player Lenke til kommentar
salomo Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 Har et Daytona SiS 6326 PCI kort, er det for gammelt? Står på esken "Drivers for Windows 95,98,2000 and NT 4.0,5.0" bare lurer. Btw fin tråd... Brukte et SiS 6326 kort selv med 9200SE kortet mitt! Gikk fint på mitt NF7-S 2.0. Kan være du må sette på PCI til første skjermkort å starte fra i BIOSen. Er ikke sikkert.. Jeg gjorde det hvertfall uansett Godt å vite visst jeg skal flashe skjermkortet. Lenke til kommentar
Apoc_ Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 Det var en fin guide det der. Godt forklart Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 Sleng inn noen linker for oss late databrukere så er guiden enda finere. Lenke til kommentar
NoLimit_^ Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 Hehe, hvor mange har ett pci skjermkort liggende? -_- Lenke til kommentar
Gjest QbeC- Skrevet 8. august 2004 Del Skrevet 8. august 2004 (endret) Hehe, hvor mange har ett pci skjermkort liggende? -_- De som er "lure" Endret 8. august 2004 av S:T:A:N:D Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 8. august 2004 Forfatter Del Skrevet 8. august 2004 Når er det linker også! Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 8. august 2004 Forfatter Del Skrevet 8. august 2004 Må også si at versjon 2.23 av flashrom anbefales ettersom ikke alle versjoner av flashrom støtter -i parameteret som viser antall skjerkort og nummeret i maskinen! Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 10. august 2004 Forfatter Del Skrevet 10. august 2004 Noen som setter den til sticky? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 Det finnest også BIOS til dei fleste korta på internett dersom du gløymde å lagre den gamle biosen Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 10. august 2004 Forfatter Del Skrevet 10. august 2004 (endret) Det finnest også BIOS til dei fleste korta på internett dersom du gløymde å lagre den gamle biosen Hmm.. Se på punkt to på hva du trenger: 2. Den originale biosen (du tok forhåpentligvis backup før du flashet, slik VeXx har rådet deg om, du kan også prøve å finne den på nettet. Kanskje du finner en her?) Det er lurt å gi biosen et kort navn. Endret 10. august 2004 av Johan123321 Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 11. august 2004 Forfatter Del Skrevet 11. august 2004 Guide oppdatert Nyere hovedkort støtter visst enda eldre skjermkort. Testa det med et ATI Mach 64 skjermkort fra 1996 og det gikk fint! Lurer på om det kanskje kan være at kortet må være plug and play eller noe for at biosen/hovedkortet skal finne og bruke det? Lenke til kommentar
NoXify Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Bra guide. Rart det ikke har kommet en slik før. Noen som setter den til sticky? Prøver/håper/satser hardt på en sticky her, ser jeg... :!: Hvem vet... Guiden er jo helt klart veldig hjelpsom. Stå på! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå