pcgutten Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 (endret) Jeg ser at det er mangen inne på forumet skriver slike poster: "Pcen starter ikke?" Så kan jo dere som har problemer med dette her lese denne guiden? Jaja la oss nå begynne! Jeg overklokka bare litt gikk inn i win alt virka okei. Skrudde av, trykka inn knappen "Hva er skjedd?" Den starter jo ikke? Okei da åpner du kabinettet og finner en jumper på hovedkortet så det står clear cmos vesiden av eller les i manualen til hovedkortet hvor denne jumperen befinner seg. Har du kanskje et gammel hovedkort? Jo da er det som oftest et batteri på det ta ut dette batteriet, og la det ligge en 10 - 15 min. Sett det inn og du har clearet cmos. (Slik gjorde jeg når jeg glømte bios passord ) Ja dette hjalp ikke noe særlig... Prøv disse tingene da: Disse komponentene bør testes først, ramen,cpu,hk,. Det første man gjør er og ser om hovedkortet for strøm, ved og skru av kabinettet og trykke knappen på og se om viftene går rundt. Viftene går rundt, hva nå? Jo, siden viftene går så kan det enda være hovedkortet men ikke veldig sikkert. Visst viftene går pleier det og være ramen cpuen eller hovedkortet enda. Det første er at du låner ram av en venn. Setter den i ser om den starter? Ja har gjordt det, men den starter fortsatt ikke? Jo da lar du viftene gå i 10 -15 minutter og lar pcen gå ta av kabinettet og kjenn på cpu blokken om den er varm? Ja den er det? Visst du ikke har rørt noe under blokka er sansynligvis ikke cpu ødelagt da, men det er ikke sikkert. Visst du får denne mitt i fleisen at alt ser ut og virke,ram cpu så er det 99% at det er hovedkortet. Da sender man kortet til levrandøren og får det på garantien (Visst kortet er gammelt er det ikke noe garanti lenger) Du får nytt hovedkort. Virker pcen nå? Visst ikke er det Cpuen. Dette vil jeg ikke helt anbefale for alle men her er noe du kan gjøre visst absolutt ingenting skjer når du trykker på. Først sjekker du at den ledningen fra startknappen henger fast på hovedkortet. Ok, den henger fast, hva nå? Jo ta så ut Strømforsyningen, skru opp lokket og se inn. Du leter nå etter en sikring. En sikring i en strømforsyning er lignende et timeglass som er trykket ned i en klemme som håller den der. Ta denne sikringen ut, gå så til en elektrobutikk. Huff, jeg har ingen i nærheten, hva nå da? Jo da kan du altids frese til en clas ohlson butikk eller noe lignende. Spørr om de har en slik sikring som du har med. Jo de hadde, du kjøper den kommer hjem setter den i og prøver. Og ser om det virker. Vet ikke helt sikkert hvor mye en sikring koster. Men tenker den koster circa 19,- ALL JOBBING MED STRØMFORSYNING FOREGÅR PÅ EGET ANSVAR! Endret 30. mai 2004 av pcgutten Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Struktur og innhold har du litt å gå på, fortsatt. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 En god del ting som mangler her. Det aller første man gjør er å reset'e cmos, uansett hva du har gjort, eller ikke gjort. Noen andre får komme med alt det andre, jeg orker ikke... Men husk på stakkars cmos jumperen, ikke mange som kjenner til den... Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 De fleste grunner til at pcen starter er ramen,cpu,hk,. Bra initiativ pcgutten ! Ser at det er ett visst forbedringspotensiale så jeg slenger på ett par kommentarer: De fleste grunner til at pcen ikke starter Syntes du skal dele mer opp i avsnitt eller kanskje punkter fra 1 og oppover i den rekkefølgen feilsøkingen bør foregå. Syntes også du skal ta med at det finnes testprogrammer til f.eks. ram Memtest86 Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL! Lenke til kommentar
Kasp Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 (endret) LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL! OMG, LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL!!!!!!!!!!!!!!!!! 2 da maxiMUM! EDIT: hehe, bra jobb pcgutten, men ser at det fortsatt er en del som mangler her.. Iogmed at du er såpass gammel så kan du ganske mye, men det er en del igjen... Les litt mer på forumet her før du lager guider Endret 29. mai 2004 av Kasp Lenke til kommentar
3dme Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 (endret) Vi andre kan jo evt pm`e det som mangler,det viktigste er at guiden blir komplett,for en sånn guide trengs! Edit:pcgutten,du burd eikke anbefale folk og åpne strømforsyning,det e fali og mest sansynelig til ingen nytte. Endret 29. mai 2004 av 3dme Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 (endret) hmm.. Dette var jo lett lesning, omtrent like lett som å puste under vann.. Men gjør oss deg selv en tjeneste da, send guidene dine til høyere hold før du poster dem, slik at du kan få vite om det er vits å poste den eller ikke. edit: Joda, man trenger en slik guide her, men helst en som er litt bedre skrevet. Edit:pcgutten,du burd eikke anbefale folk og åpne strømforsyning,det e fali og mest sansynelig til ingen nytte. ja, det bør man ikke skrive i en guide som er beregnet på Ola og Kari Nordmann(selv om de sannsynligvis ikke henger her ) De fleste har ikke kompetanse til slikt. Endret 29. mai 2004 av SupremeX Lenke til kommentar
Thel Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Jeg synes det er et bra alternativ for en som er født i 1993! Han går vel da i 5. klasse? Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 En god del ting som mangler her. Det aller første man gjør er å reset'e cmos, uansett hva du har gjort, eller ikke gjort. Noen andre får komme med alt det andre, jeg orker ikke... Men husk på stakkars cmos jumperen, ikke mange som kjenner til den... Akkurat dette står jo i guiden. Lenke til kommentar
3dme Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 HolgerLudvigsen:Mulig guiden ble oppdatert etter den posten som informerte at det manglet? Lenke til kommentar
LA8464 Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 (endret) Her må nok moderatorene tilkalle en sakkyndig , dette er litt psykologisk, mulig dette er en tankevekker ? Endret 29. mai 2004 av LA8464 Lenke til kommentar
Lacim Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 (endret) Husk at han er 11 år da... Dette blir vel ingen "sticky", men han har initiativ og et stort forbedringspotensiale. Fotsett slik, du kommer til å bli dyktig med tiden, pcgutten. Endret 29. mai 2004 av Pinnella Lenke til kommentar
Seph Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 jamen ffs. er det ikke bare til å starte en diskusjon der alle legger inn info som er nyttig, så har man til slutt en sykt bra guide?? istedenfor å diskutere hva som er galt med begynnelsen på guiden og hva som mangler?? Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Dette innlegget har blitt redigert av pcgutten, 29/05/2004 : 23:25 Sent oppe til å være 11 år Dette forumet trenger en feilsøkings guide, men som jeg skrev i tidligere så er det "endel" muligheter for forbedring både i stil og innhold i forhold til denne "guiden". Lenke til kommentar
Thel Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 jamen ffs. er det ikke bare til å starte en diskusjon der alle legger inn info som er nyttig, så har man til slutt en sykt bra guide??istedenfor å diskutere hva som er galt med begynnelsen på guiden og hva som mangler?? Lenke til kommentar
majuz Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 rydd litt mer linjeavstand og slikt.. bra for det er mange som trenger denne!!!! Lenke til kommentar
Seph Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 personlig syns jeg det virker som om pc-gutten er over 11 år siden han har så sykt bra innlegg i worklogs, og all annen info og stuff han skriver, men det kan jo hende at han er den fødte nerd (no offense) Lenke til kommentar
LA8464 Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Tror nok moderarorene må se litt på dette , dette er spekulativ analyse av forumet med faktor som ikke er av det vi ønsker, Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg