Opus Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Ved ujevn motorgange, feiltenning etc. kan pluggene gi deg svaret. Denne guiden gjelder for alle typer bensinmotorer, ikke dieselmotorer. Normal plugg: Gråbrun/grålig avleiring og sorte elektrodeflater. Slik ser pluggen ut når motoren er i fin form. Oljete plugg: Våt, oljete avleiring. Årsak: Slitte stempelringer, -sylindervegger -ventilforinger(paraplyer) eller ventil-styring. Forekommer også ved innkjøring av motorer. Kraftig avleiring: Overflod av gul eller gråaktig sprø avleiring(kan falle av når man pirker på den). Årsak:Tomgange over lengre tid eller slitte ventil-styringer. Uten avleiringer Pluggen har lite eller ingen avleiringer. Elektroden er glassert og insulatoren er hvit. Årsak: Overoppheting, pga. feil varmeverdi på pluggen, -timing på tenninga, for lav oktan eller for mager bensinblanding. Gulaktig og glassert insulator Få andre avleiringer Årsak: Feil forbrenning, -tenning eller lang periode med tomgang etterfulgt av rask akselerasjon. Smeltet elektrode Elektroden er smeltet og insulatoren er brent. Årsak: For-tenning, feil varmeverdi eller mager bensinblanding. Karbonavleiring Pluggen er sotete(tørr) Årsak: For fet bensinblanding pga. feil choke bruk, -justering av co, deffekt flottør/nåleventil(forgasser), tett luftfilter. Knust insulator Kan også være en sprekk Årsak: Feil klaring mellom elektrodene eller detonasjon pga. feil timing på tenninga, lite kjølevann(overheting) eller mager bensinblanding. Finner du ikke svaret på problemet ditt her, sjekker du resten av HT/LT kretsene til tenninga før du mistenker bensinsystemet. Håper denne guiden kan være til hjelp. Ser du feil, mangler eller noe annet du lurer på, si i fra så skal jeg rette det(ikke quote hele posten). Note: Bilder og forklaringer er hentet fra Haynes. 1 Lenke til kommentar
Volvolarsen Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Skal du sjekke glødepluggene er dette veldig enkelt: 1. Skru dem ut 2. Sett støm på dem, 2-3 sek (les på pluggene, ikke bruk for høy spenning, det finnes noen få på 6,5V, de fleste er på 10,5V og oppover, disse takler 12V) 3. Enten virker de, eller ikke. Bytt de som ikke virker, helst alle. De er alle like slitte Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Hvis glødepluggen på et diesel-kjøretøy er korrodert/smeltet/knekt/e.l. så bør man finne årsaken til dette da det kan komme av andre alvorlige (eller mindre alvorlige) ting. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 13. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2004 Notis: Har slettet off topic poster, noe som gjøres i alle guider. Lenke til kommentar
falko rusticolus Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Når det gjelder glødeplugger må en vere obs på at enkelte fabrikat kan vere seriekoblet og derfor skal ha lavere spenning enn tidligere nemt LES på pluggen. Bruk aldri høgre spenning enn det pluggene er bergnet for. Lenke til kommentar
Sensurert Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Fint å vite, men hva er en plugg? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Pluggen antenner bensinen. (Tennplugg) Glødeplugg varmer vel opp sylinderhodet slik at dieselen antennes når den blir sprøytet inn (Ved kaldstart). Diesel antennes automagisk når den kommer sammen med komprimert luft, og ikke ved bruk av gnist (tennplugg). Derfor gamle diesel-kjøretøy kan svive totalt uten strøm, og er immune mot overledning pga. fuktighet. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Bare jeg som ikke ser bildene ? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Nei bildene er bortevekke her og. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Det er home.no som sikkert har problemer siden bildene er hosta der. . Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Ser mere ut som de har blitt fjerna. Resten av siden hans virker fint. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 1. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2006 Nå er det fikset. PHP laget krøll så bildene ble midlertidig slettet. Lenke til kommentar
Rockeren Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Pluggen antenner bensinen. (Tennplugg)Glødeplugg varmer vel opp sylinderhodet slik at dieselen antennes når den blir sprøytet inn (Ved kaldstart). Diesel antennes automagisk når den kommer sammen med komprimert luft, og ikke ved bruk av gnist (tennplugg). Derfor gamle diesel-kjøretøy kan svive totalt uten strøm, og er immune mot overledning pga. fuktighet. 5526009[/snapback] Her må det rettes på en del... For det første så har vi glødeplugger på en dieselmotor for å forvarme innsugninslufta som ligger i innsuget på motoren. Dette er for å få en lettere start, siden dieselen selvantennes pga varmen som oppstår i sylinderen ved kompresjon av lufta. Har vi ikke gløding når det er f.eks -20 grader ute,så er det så godt som umilig å få start på en diesel (snakker nå om gammeldagse,mekaniske dieselmotorer, ikke common Rail), nettopp fordi kompresjonen i seg selv greier ikke å varme opp lufta den suger inn som er på -20 grader raskt nok. Har vi derimot glødeplugger,så varmer vi opp lufta i manifolden til nærmere 50-60 grader eller mer,og dette gjør da at lufta er varm nok slik at det blir varmt nok til å antenne dieselen under kompresjonen. Tennpluggen på en bensinbil brukes som sagt til å antenne bensin/luftblandingen. Håper dette var en fullgod forklaring på hvorfor vi har glødeplugger Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Vel. Etter å ha lest litt så ser jeg at glødepluggene sitter i topplokket (cylinder head). Da er det vel DET som blir varmet opp? Om det er forskjellig på andre motorer aner jeg ikke. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 (endret) Rockeren: Må heller rette dine utsagn. Glødepluggen sitter i toppen og ikke i innsuget. De brukes noen få sekunder under kaldstart for å varme opp luften og sylinderveggen. Når motoren går, er varmen i motoren kombinert med trykket nok til å antenne dieselen. Det sier seg vel nesten selv at dersom glødepluggene skulle varmet opp luften i manifoilen ville det tatt lengre tid på å fått nok varme til å antenne, fordi varmen ledes vekk både i manifoilen og sylinderhodet.' Edit: Siden dette (og rockeren og sedsberg sine) innlegget ikke akkurat er on-topic burde det kanskje slettes (?) Endret 11. desember 2006 av tronni_87 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Det er jo noe relevant info i postene. Skal man sjekke pluggene (gløde- eller tennplugger) så er det fint å vite hvor de sitter. Lenke til kommentar
Agrostar Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Rockeren: Må heller rette dine utsagn. Glødepluggen sitter i toppen og ikke i innsuget. De brukes noen få sekunder under kaldstart for å varme opp luften og sylinderveggen. Når motoren går, er varmen i motoren kombinert med trykket nok til å antenne dieselen. 7475943[/snapback] Jo, dei sit i innsugingsmanifoilen også. Sjølsagt er det bedre med dei som sit i toppane, MEN det er ein del som har glødepluggen i innsugingsmanifoilen. Blant anna min Deutz D6006A. Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 bildene fungerer ikke lenger, krise! Lenke til kommentar
Opus Skrevet 30. april 2007 Forfatter Del Skrevet 30. april 2007 bildene fungerer ikke lenger, krise! 8499606[/snapback] Fikset. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Jo, dei sit i innsugingsmanifoilen også. Sjølsagt er det bedre med dei som sit i toppane, MEN det er ein del som har glødepluggen i innsugingsmanifoilen. Blant anna min Deutz D6006A. Jo, men da er det forvarming av luften og brukes vel stort sett på direkteinnsprøytedediesler, på f.eks Perkins har du en liten sak som antenner en liten dieselbrenner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå