Gå til innhold

FPS-spill er faktisk best på konsoll


Anbefalte innlegg

Det er en kjensgjerning at PC'en har de beste FPS-spillene. Hvor mange gang har jeg ikke lest den håpløse uttalelsen på dette forumet "FPS ER BEST PÅ PC! BASTA!". Og det eneste argumentet disse folkene kommer med er "mus & tastatur".

 

Vel, jeg stusset litt på dette. Jeg har spilt mange FPS-spill på PC, men svært få har vært memorable. Til tross for at jeg kan peke og klikke med musa og løpe rundt i 1600x1200, så har spillene som oftest vært uinspirerte.

 

Så jeg vandret over til www.gamerankings.com, og genererte en liste over alle FPS-spill på alle formater sortert etter ranking. For de som ikke kjenner Gamerankings, så samler de sammen sluttkarakterer fra seriøse review-sider på nettet, og genererer en gjennomsnittskarakter basert på alle omtalene. Dersom et spill får 5/10 et sted og 6/6 et annet sted, så blir gjennomsnittet 75% basert på de to omtalene.

 

Så jeg genererte følgende topp 5-liste basert på spill som har fått minimum 10 omtaler på forskjellige seriøse nettsteder:

 

1. Halo Xbox 95,1%

2. Perfect Dark N64 94,7%

3. Goldeneye N64 94,5%

4. Half-Life PC 94,5%

5. Unreal Tournament 93,7%

 

De tre beste FPS-spillene er altså konsoll-spill.

 

Og jeg vet hva dere vil si nå, useriøse omtaler, konsollvennlige omtaler, ubalansert, jeg stoler ikke på spillomtaler, bla bla bla. Men saken er at tallgrunnlaget og karakterene er hentet fra hundrevis av forskjellige spillomtaler, så både negative og positive omtaler kommer med i sluttberegningen, og spillene ovenfor er de som har best snitt, altså er det de som har fått best omtale fra flest kilder.

 

"Men det er jo vi som spiller spillene som vet hva som er best. Hva vet vel de dustene som omtaler spillene?"

 

Vel, det er ikke alltid omtalere er på bølgelengde med forbrukere. Så da er det fine med Gamerankings at brukeren kan gå inn og gi karakterer til spillene selv, slik at man får et annet tall man kan sortere etter om man vil.

 

Så her er de spillene.

 

De fem beste FPS-spillene, basert på brukernes avstemningskarakter på www.gamerankings.com (minimum antall stemmer: 50)

 

1. Goldeneye N64

2. Call of Duty PC

3. Perfect Dark N64

4. Halo Xbox

5. Unreal Tournament

 

Tallenes tale er med andre ord rimelig klar. Spillpressen har talt. Forbrukerne har talt. Konklusjonen er klar: De beste FPS-spillene er faktisk konsollspill.

Endret av Pastor Lorentzen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det vel slik at Halo, Goldeneye og Perfect Dark er laget for konsoll

 

Mitt inntrykk er at Halo og Goldeneye som jeg har prøvd på pc inneholder for mange feil i forhold til konsollutgave og dermed blir dårligere.

 

Men alt i alt, min mening er at FPS er best på pc. Har aldri blit helt vant til å spille FPS med pad.

Lenke til kommentar
FPS spill er og vil alltid være best på PC, Period.

EHEM. Vennligst legg på en "mener jeg" der da du ikke kan bevise en ting av det og det kun er subjektive meninger. :yes:

 

Men siden altså størsteparten av spillsider og brukere på Gamereview mener at FPS er best på konsoll, tror jeg at er et klatr bevis på å kunne bruke mot folk som mener som deg og påstår at "slik er det" ;)

 

Nå er det vel slik at Halo, Goldeneye og Perfect Dark er laget for konsoll

 

Mitt inntrykk er at Halo og Goldeneye som jeg har prøvd på pc inneholder for mange feil i forhold til konsollutgave og dermed blir dårligere.

Og Half Life er laget for PC. Spiller dete egentlig noen rolle for denne diskusjonen? ;)

Endret av Blib
Lenke til kommentar
Nå er det vel slik at Halo, Goldeneye og Perfect Dark er laget for konsoll

 

Mitt inntrykk er at Halo og Goldeneye som jeg har prøvd på pc inneholder for mange feil i forhold til konsollutgave og dermed blir dårligere.

 

Men alt i alt, min mening er at FPS er best på pc. Har aldri blit helt vant til å spille FPS med pad.

Goldeneye har aldri vært utgitt til PC, kanskje du blander med et av de senere Bond-spillene som EA utviklet. Eller så har du muligens prøvd det via emulator.

 

Men det er riktig som du sier, Halo bruker mange teknikker i Xbox-versjonen for at spillet skal være optimalt å styre med pad. Spillets struktur er også tilpasset dette, nemlig at spilleren bruker lengre tid på å snu seg, og ikke kan sikte like presist som på PC.

Lenke til kommentar

For 1 år sidan låg Half-Life foran alle dei spela der. Ikkje rart det har gått ned når nokon har testa eit 5 år gammalt spel sidan den gong. Ser ein i 2003 som har gitt det 80% her. Dessutan ligg Golden Eye og Perfect Dark bak Half-Life viss ein ser på main score. Det er òg heilt klart for meg at hadde Golden Eye, Perfect Dark og Halo vore utvikla til PC først ville dei ha vore betre. Slik som dei er no er dei fordumma både på grafikk og kontroll enn dei kunne ha vore hadde dei blitt utvikla til PC først.

Endret av fenris1911
Lenke til kommentar
For 1 år sidan låg Half-Life foran alle dei spela der. Ikkje rart det har gått ned når nokon har testa eit 5 år gammalt spel sidan den gong. Ser ein i 2003 som har gitt det 80% her. Dessutan ligg Golden Eye og Perfect Dark bak Half-Life viss ein ser på main score. Det er òg heilt klart for meg at hadde Golden Eye, Perfect Dark og Halo vore utvikla til PC først ville dei ha vore betre. Slik som dei er no er dei fordumma både på grafikk og kontroll enn dei kunne ha vore hadde dei blitt utvikla til PC først.

Men nå lever vi faktisk i den virkelige verden, og ikke i din drømmeverden der alle spill blir utviklet til PC først og bare barnehagebarn spiller konsollspill.

 

I den virkelige verden ble Goldeneye, Perfect Dark og Halo utviklet til konsoller, og ble bedre spill der enn andre spill som ble utviklet til PC. I følge statistikken på www.gamerankings.com.

 

Dine spekulasjoner om de hadde blitt bedre på PC, er nyttesløs, fordi spillene er tilpasset konsoller og å spille med pad, noe som er en essensiell del av spillopplevelsen til disse spillene. Å spille med mus og tastatur ville ført til at spillenes struktur måtte endres, og det er derfor umulig å spå hvordan dette ville påvirket kvaliteten på spillene.

Lenke til kommentar

Tror faktisk Halo ikke hadde blitt bedre av å komme på data først. Det ville nok ha druknet i alt for mange andre spill i samme sjanger. Siden de fikk sjansen til å være det første FPS på den kraftigste konsollen til dags dato var det forsåvidt en drømmemulighet. Akkurat Halo føler jeg at er godt bygd opp mot xbox sin control pad og grafikken kan ikke sies å være dårlig heller. Det er tross alt over to år siden nå, snart tre. Ville grafikken ha blitt så mye bedre på pc på den tiden?

 

Dessuten var vel halo produsert for PC i utgangspunktet, rett/galt?

Tror de var omtrent ferdig også...

Lenke til kommentar
Tror faktisk Halo ikke hadde blitt bedre av å komme på data først. Det ville nok ha druknet i alt for mange andre spill i samme sjanger. Siden de fikk sjansen til å være det første FPS på den kraftigste konsollen til dags dato var det forsåvidt en drømmemulighet.

 

Ja, det er akkurat det. FPS var slettes ikkje noko daglegdagsvare på konsoll. Då det først kom nokre skikkelege bra så blei dei selfølgeleg hypa kraftig opp, og deiras sjeldanheit gjorde jo òg sitt til for å farga anmeldarar og folk generelt om kva dei syns om dei spela. Hadde spela kome ut til PC først ville dei ha drukna mykje meir som "endå eit" FPS-spel og blitt meir forbigått. Eg har sett ein viss haldning hos PC-spelarar som likar FPS at dei aldri har skjønt kva som var så stort med Halo.

 

Det er tross alt over to år siden nå, snart tre. Ville grafikken ha blitt så mye bedre på pc på den tiden?

 

Det ville nok ha vore betre teksturar vil eg tru, for teksturane i Halo er veldig små.

Berre 256x256 trur eg.

 

Dessuten var vel halo produsert for PC i utgangspunktet, rett/galt?

 

Ja, det var på veg til PC og MAC då MS shanghaia heile prosjektet.

Lenke til kommentar

Siden jeg har spillt FPS på data en god stund og ikke er av de som syntes Halo bare var enda et skytespill kan jeg godt komme med momenter ved spillet som jeg likte.

 

*Bedre story enn du egentlig kan forvente av et skytespill.

*Banshee (hadde ikke spillt så mange spill der du kunne løpe på bakken, for så å være i luften rett etterpå, jaja BF så klart)

*Veldig enkel og grei MP. Lett og sette opp når du linker.

*CO-OP

*Gode kontroller. Kan godt tenkes at Tast og Mus er bedre i FPS, men følte ikke det i dette tilfellet.

*Enkelt å komme i gang når det gjelder kjøretøyene.

*Oppmuntret en smule til taktisk spill. Prøv legendary på coop og du vil etterhvert planlegge angrep nøye før du spurter ut.

 

Men nå skal jeg ikke kjede dere lenger.

Lenke til kommentar
Interessant å se mange for kjeft når de bastant sier att FPS er best på PC, mens ingen reagerer på topic tittelen...

 

Ellers er jo diskusjonen om dette emnet veldig subjektivt - og ikke minst poengløst.

Topic tittel baserer seg på listene som blir presentert i den første postingen, som underbygger påstanden. Statistikken som er presentert er ikke subjektiv, selv om de opprinnelig anmeldelsene er basert på subjektive meninger, gir statistikken fra www.gamerankings.com et annet bilde på virkeligheten enn det mange PC-eiere forholder seg til. Derfor mener jeg det kan være interessant å diskutere.

 

Det er mange spørsmål man kan stille seg: Hvorfor har disse konsoll-FPS-spillene fått så bra kritikker og karakterer? Hva er det som gjør disse spillene bra? Begge interessante temaer å utdype.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...