Gå til innhold

Skjermkortguide - Info og tips.


Dux ducis

Anbefalte innlegg

Skjermkortguide

[color=red]Under Construction 03/03 2007[/color]


Den lille guiden min er nå tilbake i en noe kortere versjon. Etter en lengre periode med lite oppdateringer var det på tide med en oppfriskning. Dessverre har jeg ikke mulighet til å holde den så omfattende som før da dette krever mange oppdateringer.


Hva er et skjermkort?
Et skjermkort er som det fleste av dere kanskje vet en enhet som lager og sender bilder til skjermen. Et skjermkort er en ganske avansert komponent i datamaskinen. Det har en egen grafikkprosessor og eget minne dedikert til å håndtere bildedata. Skjermkortet er enten intergrert på hovedkortet eller så er det en løs komponent som du setter inn i et spor på hovedkortet. Som oftest er dette sporet og skjermkortet av typen PCI Express, men det finnes også en del AGP-skjermkort i omløp i dag selv om de nå regnes som gårsdagens teknologi. Det må nevnes at integrerte skjermkort er dårlige løsninger for de som trenger kraft til mer enn å titte på film, surfe og lignende. Disse er rett og slett så små at de ikke er sterke nok.

Sett fra utsiden kan du ikke unngå å se skjermkortviften eller kjøleribben som bidrar til å holde grafikkprosessoren kjølig nok til å utføre arbeidet sitt. Videre er det kondensatorer, minnebrikker, andre små kjøleanordninger og kontakter til skjerm eller TV.

Skal du ha nytt skjermkort?
Dersom du er på jakt etter et nytt skjermkort er det en rekke ting du bør vurdere grundig for å bli fornøyd med kjøpet ditt. Jeg kan ikke understreke viktigheten av disse punktene godt nok:

[b]Bruksområde[/b]
Spiller du mye? Titter du på film eller er det bare kontorarbeid du skal drive med? Ingen vits å kjøpe alt for dyrt skjermkort til sistnevnte oppgave. Dessuten så må en spiller være forberedt på at - uansett hvor fancy navn skjermkortene markedsføres med - at spillene kanskje ikke flyter så bra som forventet hvis du ikke har en grei som med penger. Merk dere at tilpassing av spill og justering av innstillinger er en viktig del dersom du ikke har verdens sterkeste datamaskin. Dette kommer jeg tilbake til.

[b]Ditt budsjett[/b]
Hvor mye penger har du? Det er spesielt viktig å legge frem dine budsjettplaner for andre forumbrukere når du spør om hjelp til valg av skjermkort.

[b]Størrelse og kjøleløsning[/b]
Små underholdningsmaskiner og generelt sett små datamaskiner er i skuddet som aldri før. Derfor er størrelsen på kortet viktig. Butikker oppgir som regel dimensjoner. Det er bare å dra frem målebånd eller tommestokk. Det er forresten heller ikke stas hvis kvelden ødelegges av en liten flymaskin i form av skjermkortviften. Noen av dem bråker nemlig uhorvelig mye. Dersom du ikke har behov for all verdens kraftige skjermkort anbefales det å finne et med passivt kjølesystem - uten vifte. Ellers så kan dere lese tester og tilbakemeldinger i nettbutikkene om støynivå.

[b]Hva med resten av maskinen?[/b]
Ja, det hadde du kanskje glemt? Sitter du med en 5 år gammel maskin og synes spillene går litt sakte så er det langt i fra sikkert at det hjelper å kjøpe et nytt skjermkort. Det vil sannsynligvis gi et lite løft, men forvent ikke det helt store. Det er tross alt bare en komponent.



Anbefalinger
Dette er noe ganske åpne anbefalinger, jeg nevner bare modellnummer og ikke noe mer spesifikt som produsent. Disse anbefalingene er rettet mot spilleren fordi at det er vel den mest krevende oppgaven de fleste av oss utfører på en datamaskin i dag.

[b]Super-entusiast[/b]
Du spiller nyeste spill og forventer å kunne kjøre disse spillene på høye oppløsninger med masse visuell konfekt påslått. Dersom du skal gjøre dette må du desverre ut med en del penger. Hvis du er ute etter tester av kortene jeg anbefaler så har jeg laget en ordning. Trykk på navnet og så får du se en del tester, husk å titt litt på alle og ikke bare en av de som kommer opp!

Radeon X1900 XTX - Dette er det råeste skjermkortet i dag. Hvis du er du vil ha enda mer ytelse er det ikke noe annent å gjøre enn å fyre opp med to stykker og sette de i CrossFire (mer om det senere).
[url="http://www.google.com/search?hs=R33&hl=en&lr=&safe=off&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Aen-US%3Aofficial&q=Radeon+X1900+XTX+review&btnG=Search"]Testsøk[/url] - [url="https://prisguiden.no/fritekst_sok.php?pricefind=Radeon+X1900+XTX&search=S%F8k"]Finn beste pris[/url]

[b]Entusiast[/b]
Du vil jo ha et rått skjermkort, men toppmodellene er litt for drøye med tanke på pris. Frykt ikke, det er nå de gode sakene kommer med tanke på pris og ytelse.

GeForce 7800 GT - Dette kortet finner du til rundt 2500 kr, og det klarer seg ganske godt i et så krevende spill som F.E.A.R selv med høye kvalitetsinstillinger.
[url="http://www.google.com/search?hs=W33&hl=en&lr=&safe=off&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Aen-US%3Aofficial&q=Geforce+7800+GT+review&btnG=Search"]Testsøk[/url] - [url="https://prisguiden.no/fritekst_sok.php?pricefind=Geforce+7800+GT&pricenot=&pricemin=&pricemax="]Finn beste pris[/url]

[b]Spiller med litt mindre krav[/b]
Du er glad i å spille men har kanskje ikke behov for det råeste skjermkortet fordi du ikke spiller de nyeste spillene eller rett og slett fordi maksimal grafikk og bildekvalitet ikke er så viktig for deg at du vil ut med masse penger.

Geforce 6800 GS - Et rimelig bra skjermkort i denne klassen til omtrent 1900 kr. Er bedre enn f.eks Radeon X800 XL som lenge har hersket i denne prisklassen.
[url="http://www.google.com/search?hl=en&lr=&safe=off&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Aen-US%3Aofficial&q=Geforce+6800+GS+review&btnG=Search"]Testsøk[/url] - [url="https://prisguiden.no/fritekst_sok.php?pricefind=Geforce+6800+GS&pricenot=&pricemin=&pricemax="]Finn beste pris[/url]


Radeon X800 GTO2– Skjermkortet koster omtrent 1900 kr og det kan moddes (mer om det senere) til Radeon X850 XT med 100% suksessrate! Et godt valg for en som vil holde kostnadene nede og alikevel få et kjempekort. Merk at med en slik mod vil dette kortet bli bedre enn Geforce 6800 GS.
[url="http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/vidcard/127"]Guide[/url] til modding av dette kortet finner du her.
[url="http://www.google.com/search?hl=en&lr=&safe=off&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Aen-US%3Aofficial&q=Radeon+X800+GTO2+review&btnG=Search"]Testsøk[/url] - [url="https://prisguiden.no/fritekst_sok.php?pricefind=Radeon+X800+GTO2&pricenot=&pricemin=&pricemax="]Finn beste pris[/url]

[b]Spiller minumumskrav[/b]
Det er som regel ikke lurt å spare på pengene hvis du spiller mye nye spill. Det er heldigvis ikke helt umulig. Du må bare skru ned instillingene i de nyeste spillene til medium (kanskje low enkelte ganger) og 1024x786.

Geforce 6600 GT – Dette er er kort du få kan få til omtrent 1200 kr. Det takler alle dagens spill ganske bra i 1024x786 oppløsningen. For dere som vil enda lavere i pris så kan jeg ikke si stort mer enn at dette er det laveste man burde gå dersom man driver med spilling. For å plassere dette kortet litt for dere i forhold til de eldre så kan jeg fortelle at dette yter bedre enn både Radeon 9800 XT og Geforce 4800.
[url="http://www.google.com/search?q=Geforce+6600+Gt+review&sourceid=mozilla-search&start=0&start=0&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-a&rls=org.mozilla:en-US:official"]Testsøk[/url] - [url="https://prisguiden.no/fritekst_sok.php?pricefind=Geforce+6600+GT&pricenot=&pricemin=&pricemax="]Finn beste pris[/url]

[b]Kontorbruk[/b]
Her kan du ta i bruk et hvilket som helst skjermkort, nesten. Bare husk at du kanskje vi vurdere et kort som ikke har vifte på seg for å få mindre støy på arbeidsplassen. Tenk også på om du har bruk for mer enn en skjerm og og du bruker vanlig stor skjerm (CRT) eller ny, flat og tynn (LCD). Bruker du LCD burde du ha et kort med DVI-tilkobling, men dette har de fleste nye skjermkort.

Radeon X300 eller Geforce 6200 er ypperlige valg her.


Ytelsesrangering
Det kommer hele tiden nye generasjoner med skjermkort. Som for eksempel Radeon X1-serien som tok over for Radeon X-serien, men det er ikke slik at et skjermkort går under navnet til den nye serien er bedre enn den gamle. Ta for eksempel Radeon X1600 og X1300. Disse yter dårligere enn mange kort fra Radeon X1-serien. Derfor har jeg laget disse listene så du kan se hvordan kortene faktisk yter. All informasjon er samlet inn ved å lese tester hos god sider og sammenligne resultatene derfra med andre sider for å få det så nøyaktig som mulig.


[b]ATi[/b]
Radeon X1900 XTX
Radeon X1900 XT
Radeon X1800 XT
Radeon X900 AIW
Radeon X1800 XL
Radeon X1800 GTO
Radeon X850 XT PE
Radeon X800 XT PE
Radeon X850 XT
Radeon X800 XT
Radeon X800 XL
Radeon X850 Pro
Radeon X800 Pro
Radeon X800 GTO
Radeon X800
Radeon X800 GT
Radeon X800 SE
Radeon X1600 XT
Radeon X700 XT
Radeon X700 Pro
Radeon 9800 XT
Radeon 9800 Pro
Radeon X1600 Pro
Radeon X700
Radeon X1300 Pro
Radeon 9700 Pro
Radeon 9800
Radeon 9700
Radeon X600
Radeon 9800 LE
Radeon 9500 Pro
Radeon 9600 XT
Radeon 9800 SE
Radeon 9600 Pro
Radeon 9500
Radeon 9600
Radeon X300
Radeon 9600 SE
Radeon 9250
Radeon 9100
Radeon 8500 Retail
Radeon 8500 Bulk/LE
Radeon 9000 Pro
Radeon 9000
Radeon 9200
Radeon 9200 SE


[b]nVidia[/b]
GeForce 7800 GTX 512 MB
GeForce 7800 GTX
GeForce 7800 GT
GeForce 6800 Ultra
GeForce 6800 GT
GeForce 6800
GeForce 6600 GT
GeForce 6800 LE
GeForce 6600
GeForce FX 5950 Ultra
GeForce FX 5900 Ultra
GeForce FX 5900
GeForce FX 5800 Ultra
GeForce FX 5900 XT
GeForce FX 5800
GeForce 6200 TurboCache
GeForce FX 5700 Ultra
GeForce FX 5700
GeForce FX 5600 Ultra
GeForce FX 5700 LE
GeForce FX 5600
GeForce4 TI 4800
GeForce4 TI 4600
GeForce4 TI 4800 SE
GeForce4 TI 4400
GeForce4 TI 4200 8x-AGP
GeForce4 TI 4200
GeForce FX 5500
GeForce FX 5200 Ultra
GeForce FX 5200
GeForce 3-serien
GeForce4 MX-serien


Forkortelser og begreper forklart
Diverse begreper og teknologier forklart. Det kommer hele tiden inn nye ting.

[b]GPU (Graphics Processing Unit) og VPU (Visual Processing Unit)[/b]
Dette er skjermkortets grafikkprosessor. Dette er en prosessor som brukes til utregning av 3D-funksjoner som lys, omforming av objekter og 3D-bevegelse. Grafikkprosessorer har kodenavn som R300 og NV70.
V-RAM (Video-Random Access Memory)
Minnet på skjermkortet som gjør at det kan lagre 3D-data på skjermkortet og dermed slipper å hente det fra harddisken som vil være mye tregere.

Hvor mye data som kan lagres avhenger på mengde RAM (antall MB) og hvor raskt det kan behandles avhenger av ting som klokkefrekvens.
V-RAM er dyrere og mer avansert enn de fleste vanlige RAM-brikkene. Noe av det som gjør det bedre er at den kan brukes av to enheter samtidig. (RAMDAC som oppdaterer og viser bilde på skjermen og grafikkprosessoren som sender ny data som senere skal vises på skjermen.)


[b]RAMDAC (Random Access Memory Digital-to-Analog Converter)[/b]
Dette er en brikke på grafikkortet som har som oppgave å omgjøre digitale bilder om til analoge signaler som kan sendes videre og vises på skjermen. Dette brukes kun med VGA-porter og analoge skjermer, ikke DVI.

[b]PCB (Printed Circuit Board)[/b]
Dette er den fargede platen skjermkort er bygde på om man kan si det. De er ofte grønne eller røde.

[b]Pixel (Picture Element)[/b]
Det er et punkt i et bilde vi ser på skjermen. Bilder blir delt opp i millioner av pixels og arrangert i kolonner og rader. Pixelene er så nærme hverandre at det ser ut som de sitter sammen.

[b]Pixel Pipelines[/b] (Beskrivelse skrevet av Simen1)
Pipelines er en stor del av selve GPU-kjernen. Fysisk sett er den normalt rundt 50% av arealet på kjernen og ca 50% av transistorene på kjernen.

En pipeline er som et samlebånd. I starten av samlebåndet puttes inn det flere "fargeverdier" ut fra teksturer, lyssetting, bumpmapping. Etter hvert som hver pixel går gjennom hver pipeline/samlebånd så settes de forskjellige teksturene, lyssettingen og bumpmappingen osv sammen til en pixel med sin ferdige farge.

En pipeline er altså et "samlebånd" som monterer sammen fargene i hver enkelt pixel til en ferdig pixel. (I praksis kommer teksturene inn som 3 fargeverdier av 8-10 bit og ganges sammen med f.eks gamma-verdien (8bit) og flere andre lys-settingsverdier før pixelen kommer ut med de ferdige fargene (3 farger av 8-10bit hver)

Alle pipelinene til sammen er altså en stor "fabrikk" som produserer ferdige bilder, ut fra teksturer, lyskart, gammakart, bumpkart osv. En GPU med f.eks 12 pipelines og
400MHz har altså 12 "samlebånd" som hver kan produsere opp til 400 millioner pixler per sekund. 12 samlebånd * 400 millioner = 4,8 milliarder pixler per sekund. Denne produksjonskapasiteten er det som kalles for "fillrate". Denne GPU'en har en fillrate på 4,8 Gigapixels/sek.

Jo raskere samlebåndet går (MHz på GPU'en) jo raskere fillrate får GPU'en (fillrate = max antall ferdigprosesserte pixler som kan komme ut fra samlebåndet per sekund).

Jo flere pixel pipelines (antall samlebånd) jo raskere fillrate får GPU'en.


[b]OpenGL[/b]
OpenGL er et grafikkspråk. Programmere kan lage grafikk og effekter med OpenGL og det vil vises likt på alle systemer som støtter OpenGL. (Før OpenGL måtte det skrives en unik kode for hvert operativsystem og skjermkort, det var upraktisk). Det fungerer på den måten at det spesifiseres en kommando og de forskjellige kommandoene starter tegning av det vi vil se på skjermen til slutt.

[b]HDR eller HDRR[/b]
High dynamic range (eller high dynamic range rendering) er en teknologi som gjør at både mørke og lyse områder av en scene blir mer nøyaktig representert. Kort sagt så kan lyse ting være veldig lyse, mørke ting kan være veldig mørke og detaljer kan sees like godt i begge.
[url="http://www.steampowered.com/Steam/Marketing/June24.2005/"]Eksempel.[/url]

Selve HDR-prinsippet har eksistert en stund (1985), men det er kun i det siste det virkelig har vist seg frem i spill som f.eks Half-life 2 og FarCry.

[b]Anti Aliasing (AA)[/b]
Du har sikker lagt merke til at bildet på skjermen i noen tilfeller er ujevne og stygge (er eksempel på det under). Når det er aktivert glatter Anti Aliasing ut kanter og streker som eller virker taggete og fæle. Det legges på myke fargenyanser som er mer behaglig for øynene. Det negative med dette er at det krever litt ekstra krefter fra skjermkortet ditt og at det ikke alltid ser så bra ut, noen mener det blir litt uklart. Anti Aliasing er en ekstrafunksjon som må aktiveres manuelt i skjermkortets avanserte instillinger eller via en meny i et spill. Under vises forskjellen mellom med AA og uten AA.

[url="http://img227.imageshack.us/my.php?image=4xaa5sx.jpg"][img]http://img227.imageshack.us/img227/5508/4xaa5sx.th.jpg[/img][/url]

[b]Anisotropisk Filtering (AF)[/b]
Dette er en funksjon som skal forhindre at overflater blir uklare og stygge. Se for deg en gate med brostein på, steinene og detaljene fra deg og 5 meter nedover gaten er klare, men når du ser lengre bortover blir det uklart. Dette skal AF motvikre. Bildene under demonstrerer ganske godt (Først et bilde uten AF og så et med..)

[img]http://img245.imageshack.us/img245/7899/noaf20jf.jpg[/img] [img]http://img245.imageshack.us/img245/6607/withaf8tm.jpg[/img]


[b]Crossfire[/b]
Nesten det samme som SLi, men kom litt senere på markedet.[list]
[*] Du trenger et spesielt Crossfire-hovedkort.
[*] Du må også ha et Crossfire-skjermkort som "hovedskjermkort" (Master). Du får kjøpt disse kortene i forskjellige versjoner; X850 Crossfire passer med alle X850-kort mens X800 Crossfire passer med alle X800-kort.
[*] Du får de kun til PCI-E.
[/list][b]SLi (Scalable Link Interface)[/b]
Dette er nVidia sin teknologi som gjør at du kan kjøpe to skjermkort og koble de sammen for mer ytelse.[list]
[*] Du trenger hovedkort med støtte for SLi.
[*] Du trenger skjermkort med støtte for SLi (nVidia har litt enklere system her, trenger ikke et "master"-kort som ATi bruker)
[/list][b]Modding og Overklokking[/b]
Modding og overklokking presser ut de ekstra kreftene du kan forvente deg fra ditt skjermkort. Du trenger et standard skjermkort og et program som RivaTuner, PowerStrip eller Coolbits med fler... Disse programmene lar deg forandre på instillinger som for eksempel klokkehastighet og hvor mange pixel pipelines som er aktivert. Det har seg nemlig slik at de aller fleste skjermkort blir levert med klokkehastigheter et lite stykke under det skjermkortet faktisk kan takle. Det er heller ikke klokkehastigheten som ofte er satt noen hakk ned, mange skjermkort kommer også med et visst antall pipelines hvor kanskje 12 av 16 er aktivert. Alt du trenger å gjøre er å aktivere de ekstra pipelinene for å få frem litt mer kraft.

Når det gjelder standard overklokking, dvs å øke frekvensene til grafikkprosessoren og minnet (RAM), så er det en ting som er viktig å tenke på; du må øke klokkefrekvensen litt og litt om gangen. Ikke bare smell den opp fra 500/1000 Mhz til 700/1400. Øk gradvis, gjerne 10-20 Mhz steg. Kjør noen spill som krever litt av PC-en og se om alt oppfører seg normalt. Se etter såkalte “Artifacts”, dvs. Streker og prikker som helt klart ikke hører hjemme på bildet. Får du artifacts tyder det på at du har overklokket for mye.

Det er viktig å få med seg at i noen tilfeller fungerer ikke dette alltid. En grunn kan være at du har et skjermkort som rett og slett ikke har noen ubrukte pipelines. En annen grunn kan være at du har et skjermkort som ikke takler varmen utviklet av overklokkingen. Skjermkort med passiv kjøling (uten vifte) blir gjerne alt for varme når de overklokkes.

De som ønsker å sette seg mer inn i dette burde lese [url="https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=171401"]dette[/url], Endres guide. Dere burde dessuten huske at alt dette gjøres på eget ansvar og at hvis du er uforsiktig kan du ødelegge skjermkortet.


[b]Linker[/b]
[url="http://mediacenterpc.no/index.php?showtopic=70"]TV-ut trøbbel?[/url]
Her finner du en guide som kan hjelpe deg dersom du har problemer med TV-ut funksjonen til skjermkortet ditt.

[url="https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=350799"]Drivere og verktøy til skjermkort.[/url]
En meget fin guide med nyttig informasjon.

[url="https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=202504"]Skjermkorttabell.[/url]
En stor liste over mange skjermkort og deres spesifikasjoner.

[url="https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=332246"]Kjøpeguiden.[/url]
Her er mange av dagens skjermkort listet opp og greiet ut om. Du får med argumenter for hvorfor du burde kjøpe eller ikke. Det er i tillegg informasjon om teknologier til de forskjellige kortene.

[url="http://home.no.net/belarni/3DComparison_1.3.xls"]Excel ark om relativ ytelse.[/url]
Laget av Odarne84 fra forumet her. Inneholder informasjon om over 360 grafikkbrikker og deres relative ytelse.

[url="https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=753933"]Skjermkortguiden - Råd, Teknologier, mm[/url]
Ein teknisk guide om korleis eit skjermkort fungerer og kva ein bør legge vekt på. Av guezz.

[b]Nyttige sider[/b]
[url="http://www.anandtech.com"]Anandtech[/url]
[url="http://www.hardocp.com"][H]ardOcp[/url]
[url="http://www.tomshardware.com"]Tom's Hardware[/url]
[url="http://www.firingsquad.com"]Firingsquad[/url]
[url="http://www.hexus.net"]Hexus[/url] Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På eldre kort suger dette ut flyten i spillene, GeForce 4 Ti-brukere kan fint ha på 2x AA og 2x AF i spill som Mafia og Hitman2, 4x er for krevende i mange spill. Radeon 9800 derimot, der straffer du deg selv om du ikke har det på fullt.

 

Med 9800-serien blir du straffet uansett om du har på AA eller ikke? :/

Lenke til kommentar

Nydelig, eneste jeg kan sette fingeren på er om du kunne forklartet hva AA og AF er, istedenfor å si at det har med kvalitetsinnstillinger. Ellers er det super. Ganske utrolig hvor stort overtak nVidia hadde over Ati i Doom3 testen, hele 11,1fps på 1600x1200 på 4xAA og 8xAF.

Lenke til kommentar

Hvis ingen av de over, velg et av disse:

Radeon 9600-kortene, untatt SE-kortet.

Radeon 9500-kortene.

GeForce FX 5700.

GeForce 5800 og 5600(5600 er litt i vippeposisjon mellom denne gruppen og den under)

 

Er ikke enig i at Fx5800 er i noen vippeposisjon her.

Slår nok samtlige av disse kortene i tester.

Lenke til kommentar
Hvis ingen av de over, velg et av disse:

Radeon 9600-kortene, untatt SE-kortet.

Radeon 9500-kortene.

GeForce FX 5700.

GeForce 5800 og 5600(5600 er litt i vippeposisjon mellom denne gruppen og den under)

 

Er ikke enig i at Fx5800 er i noen vippeposisjon her.

Slår nok samtlige av disse kortene i tester.

Det er vel 5600 som vipper?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...