Eriksendrul Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 (endret) Akkurat den der skjønner jeg godt, og det er et større problem enn mange tror. Problemet er at hvis foreldrene er fra utlandet, snakker de ofte sitt eget språk hjemme. Det er ikke noe i veien med det. Hvis du og dama flytter til Spania, begynner dere jo ikke å snakke spansk til hverandre hjemme over natten. Noen gjør det over tid, noen gjør det aldri. Men barna prøver så godt de kan å lære språket foreldrene snakker hjemme, og samtidig språket "alle andre" snakker utenfor hjemmet. Dermed ender de opp uten et morsmål, og kan i verste fall slite med begge språkene. De får ikke nok trening hjemme til å bli flinke i språket til foreldrene, men ikke nok trening utenfor hjemmet til å bli flinke i norsk, heller. Dette er dessverre et stort problem de færreste tenker noe over eller snakker om, og burde absolutt få mer fokus i flyktningedebattene. Hvem foreldrene er eller hvor de kommer fra gir jeg blaffen i. Barna er uskyldige, og burde absolutt få bli behandlet sånn. Kjeft så mye du vil på foreldrene, men man må alltid ha barnas beste i tankene. Vi har til og med naboer som sliter med dette, Men årsaken er idiotisk. Mor er norsk, Far er fra Nederland. Besteforeldrene er naturligvis begge fra Nederland og de bor i underetasjen store deler av året. Da Foreldrene er aktive i sin jobb tilbrakte den ene datteren mye tid sammen med besteforeldrene sine, Så selv om både far og mor snakker Norsk så sliter fortsatt datteren med at hun prater gebrokken norsk fordi hun har vært sammen med sine besteforeldre såpass mye. Høres helt idiotisk ut, Nesten som og høre en parodi på nederlandsk når hun prater Moderatormelding Tråden er splittet ut fra Kunder på jobben din. Admin. Endret 23. mai 2019 av Quote La til splitteinformasjon. Quote, admin. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 Er ikke det en form for forsømmelse av barn? Du bryr deg jo ikke nok til å gjøre så de klarer seg i landet de lever i når foreldrene er borte. Da har du feilet grovt som forelder for å være helt ærlig. Det kalles "to parent" av en grunn. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 Og dette er en av de viktigste grunnene til å få barn inn i barnehagen så tidlig som mulig. Svært få av barna i nabolaget mitt snakker gebrokkent selv om foreldrene knapt kan føre samtaler på norsk. De som ikke prater Bergensk har gjerne mer påvirkning fra dialekt der de bodde den første tiden i Norge enn fra morsmål. 2 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 Problemet er at hvis foreldrene er fra utlandet, snakker de ofte sitt eget språk hjemme. Det er ikke noe i veien med det. Hvis du og dama flytter til Spania, begynner dere jo ikke å snakke spansk til hverandre hjemme over natten. Det er jo akkurat sånn det skal være. Det tar litt tid, men når man gjør det på denne måten blir barna etterhvert flytende i både foreldrenes morsmål og norsk. Jeg har barn i barnehage i Oslo, halvparten av ungene er av utenlandsk opphav og de aller fleste av dem snakker like godt norsk som de "helnorske" barna. Noen har faktisk foreldre fra to ulike land, de blir flytende i tre språk. Ganske kult egentlig! Småbarn har helt enormt god kapasitet til å lære språk. 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 Og dette er en av de viktigste grunnene til å få barn inn i barnehagen så tidlig som mulig. Svært få av barna i nabolaget mitt snakker gebrokkent selv om foreldrene knapt kan føre samtaler på norsk. De som ikke prater Bergensk har gjerne mer påvirkning fra dialekt der de bodde den første tiden i Norge enn fra morsmål. Er feil å gi samfunnet skylden. Legg skylden der den ligger; hos foreldrene. Vet at vi må jobbe hardt og whatever i norge for å leve ekstra godt, men det går på bekostningen av barna. Er det ekstra gode verdt det når man som forelder feiler? Ikke samfunnets skyld at foreldrene kommer til kort, selv om samfunnet også spiller en stor rolle så syns jeg det er urettferdig å skylde på samfunnet når dette helt klart er på foreldrenes skuldre. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 Det er jo akkurat sånn det skal være. Det tar litt tid, men når man gjør det på denne måten blir barna etterhvert flytende i både foreldrenes morsmål og norsk. Jeg har barn i barnehage i Oslo, halvparten av ungene er av utenlandsk opphav og de aller fleste av dem snakker like godt norsk som de "helnorske" barna. Noen har faktisk foreldre fra to ulike land, de blir flytende i tre språk. Ganske kult egentlig! Småbarn har helt enormt god kapasitet til å lære språk. Yo jeg er en av disse kidsa. Foreldrene mine prøvde hardt å få meg til å ikke snakke norsk hjemme, jeg var like sta som dem og på trass pratet norsk. Min norsk er nærmest perfekt - mine søsken som snakker mer av vårt morsmål not so much. Så det har en del å si for fremtiden til barna. Er å forsømme dem å ikke fokusere mest på språket som brukes i landet de er i. Skjønner at man skal kunne morsmålet sitt også, men når man flytter til norge så må man nesten ta til seg norsk som sitt eget morsmål, det er ikke bare fordi vi skal kunne forstå hverandre bedre språklig i hverdagen til praktiske ting, men da kan vi også kanskje forstå hverandre bedre på alle mulige måter når kommunikasjonen mellom alle sammen er mye bedre. 1 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 Sexylubb1 snakker nok mer i generelle linjer, Buffy. Altså når det kommer til språkopplæring så holder jeg med han i det at man som utenlands forelder har en mye vanskeligere oppgave med å lære seg norsk enn et barn som vokser opp i Norge har, det er bare slik det fungerer. Så jeg har ingen tiltro eller forventning til at utenlandske foreldre er personlig i stand til å lære opp sine barn i norsk språk. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 De trenger ikke lære ungen norsk, det tar skolen seg av, de må bare oppmuntre og vise at de prøver selv. Barn ser veldig opp til foreldrene sine og hva de gjør, er hvorfor ungene etterhvert vil ha det du spiser som voksen også, de vil prøve ut nye ting og gjøre som deg. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 Derfor blir det viktig at foreldrene prater norsk hjemme også, uansett hvor ødelagt den kan høres ut. Ingen av foreldrene mine kan noe utover gebrokkent norsk. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 Jeg er halvt nederlandsk, snakket ikke et ord norsk før jeg flyttet hit når jeg var 11. Snakket og snakker forsatt kun nederlandsk hjemme, selv med min norske far. Jeg lærte norsk veldig kjapt på skolen og de fleste ungene gjør det om man lærer seg et nytt språk innen man fyller 11-12 som er en slags grense for å lære seg et språk flytende. Nå snakker jeg dog norsk flytende og av og til bedre enn nederlandsk siden jeg kun får øvd nederlandske hjemme og på ferie noen ganger i året. 2 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 Hvis foreldre snakker dårlig norsk er det bedre at de snakker sitt eget språk hjemme. Så lærer barna riktig morsmål hjemme og riktig norsk ellers i samfunnet (barnehage/skole/venner). 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 Hvis foreldre snakker dårlig norsk er det bedre at de snakker sitt eget språk hjemme. Så lærer barna riktig morsmål hjemme og riktig norsk ellers i samfunnet (barnehage/skole/venner). Monkey see monkey do, foreldrene må stå frem som gode forbilder ellers er det lite sannsynlig at ungen har engang lyst. Er hvorfor du blir bedt om å ha gode vaner foran barna dine. For å få dem til å spise grønnsaker og sånt må man faktisk sette seg ned og nyte dem selv og gjøre dem fristende. Blir dumt å begynne så sent for de fleste, språkutviklingen begynner så fort man begynner å høre ting i livmoren. Noen er heldige og kan være naturlig begavet i språk, det er langt fra de fleste som er sånn, de trenger ekstra hjelp. Folk klager hele tiden av at man ikke kan kommunisere med folk fra andre land. At alle lærer seg mer og bruker mer norsk er svaret, ikke bare barna. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 Hvorfor forventer dere så mye mer av barn enn voksne mennesker egentlig? Er rart for meg. Forandringene starter jo hos foreldrene. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 Monkey see monkey do "Mamma sier polse, da sier jeg polse" "Læreren sier pølse, da sier jeg pølse" .. og læreren kan sannsynligvis ikke si "pølse" på barnets morsmål, så det må man nesten lære hjemme.. Sikkert mange personlige erfaringer og sånt her, men basert på det jeg har hørt fra folk som jobber som pedagoger i barnehage / språkutvikling så er det generelt best at morsmål snakkes hjemme og norsk snakkes ute. Så er det ingen regel uten unntak og jeg tenkte ikke å lage noen stor debatt av det her. Dessuten handler denne tråden om kundehistorier! Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 Forventer at tråden blir splittet uansett ved dette punktet; in for a penny, in for a pound!Det vil jeg påstå er fordi alle skal være så jævla politisk korrekte. Er ikke politisk korrekt å si at man ikke skal lære morsmål på samme nivå som norsk fordi vi faktisk bor i norge. Det er på en eller annen dum, ulogisk måte diskriminerende. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 Jeg bor i Kina. Mener du at jeg burde prate kinesisk til barnet mitt? Da tror jeg hun hadde fått feil uttale. Selv om vi prater engelsk hjemme, så har hun lært seg mye kinesisk, hender ofte at hun svarer meg på kinesisk. Det viktigste er at man ikke isolerer barnet sitt. I vårt tilfelle så lærer hun mye kinesisk fra besteforeldrene. I Norge vil innvandrerbarn lære mye norsk fra barnehagen. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 27. mai 2019 Del Skrevet 27. mai 2019 I alle fall mødre og nære omsorgspersoner bør snakke sitt morsmål til sine barn, dette fordi det er nærmest umulig å formidle de små nyansene på et fremmedspråk man nettopp har lært selv, og vanskelig nok etter mange års erfaring. Det er meningsløst at mor og barn skal settes tilbake nærmest til stadiet da barnet ikke hadde språk, bare fordi de flytter til et annet land med et annet språk. Helt meningsløst. Og naturligvis vil det gi økt potensiale for misforståelser, frustrasjoner og konflikter i hjemmet. Tospråklige barn utvikler kognitive fordeler, viser forskning, men dette er ikke entydig (som ikke er uvanlig i forskning). Før kunne barn bare gå ut i gata og lære språket av barn de lekte med. Nå er gata tom (i alle fall for norske barn), de går i barnehagen. Derfor er det viktig at fremmedkulturelle barn også går i barnehagen. Det er der de lærer norsk språk, kultur og væremåte. Men det forutsetter at barnehagen (og skolen) har en viss andel kulturelt norske barn, sannsynligvis må disse være i flertall. Jeg sier ikke etnisk norske barn, det er irrelevant i denne sammenhengen, heller ikke norsk-språklige barn, men kulturelt norske barn. Det vil si barn som både snakker norsk og er integrert i kulturen (i praksis må familien være integrert). Hvorfor er det viktig? Du kan ikke integreres i en kultur du ikke eksponeres for. Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 27. mai 2019 Del Skrevet 27. mai 2019 I Norge vil innvandrerbarn lære mye norsk fra barnehagen. Tja, det kan variere iom man har barnehager med nesten bare innvandrerbarn - Men man får håpe de ansatte snakker norsk Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 (endret) Før kunne barn bare gå ut i gata og lære språket av barn de lekte med. Nå er gata tom (i alle fall for norske barn), de går i barnehagen. Derfor er det viktig at fremmedkulturelle barn også går i barnehagen. Det er der de lærer norsk språk, kultur og væremåte. Men det forutsetter at barnehagen (og skolen) har en viss andel kulturelt norske barn, sannsynligvis må disse være i flertall. Jeg sier ikke etnisk norske barn, det er irrelevant i denne sammenhengen, heller ikke norsk-språklige barn, men kulturelt norske barn. Det vil si barn som både snakker norsk og er integrert i kulturen (i praksis må familien være integrert). Hvorfor er det viktig? Du kan ikke integreres i en kultur du ikke eksponeres for. Og hvoran får du dette til? Tenker du på overordnet regulering av fremmedkulturell innvandring? Litt mindre fart på innvandringen, lissom? Gjøre det litt mindre attraktivt for fremmedkulturelle å etablere seg i Norge? Gjøre det minde sannsynlig at innvandrer-ungdom henter sin partner i "hjemlandet"? Noen sier at like barn leker best - og derfor må en hente sin brud i "hjemlandet" som en er mest integrert i (og det er ikke Norge) :-) Endret 28. mai 2019 av lada1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Og hvoran får du dette til? Tenker du på overordnet regulering av fremmedkulturell innvandring? Litt mindre fart på innvandringen, lissom? Gjøre det litt mindre attraktivt for fremmedkulturelle å etablere seg i Norge? Gjøre det minde sannsynlig at innvandrer-ungdom henter sin partner i "hjemlandet"? Noen sier at like barn leker best - og derfor må en hente sin brud i "hjemlandet" som en er mest integrert i (og det er ikke Norge) :-) Innvandrerene er allerede i Norge, å redusere innvandringen holder ikke. Løsningen må være å få innvandrerene til å flytte ut av innvandrerområdene, kombinert med gentrifisering. NAV vil hjelpe innvandrerungdom å få jobb utenfor Oslo, sosialstønad kan kreve at de må flytte ut av byen og vi kan spre dem utover flere barnehager. Samtidig river vi de stygge blokkene og erstatter dem med rekkehus. De vil få kompensasjon og kan bruke pengene til å flytte til et annet område. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå