AnonymDiskusjon Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Hei. Jeg måtte flytte fra forrige leilighet på grunn av naboklager. Psykisk sykdom og rus som har ført til en del politi, ambulanse og trafikk inn og ut hos meg av rusede personer. Det har ikke skjedd noen skade på boligen og det har ikke vært noen tilfeller hvor jeg eller besøk av vært til hinder for naboene. Nå har jeg vært i behandling og fått livet på stell igjen. Ønsker derfor å kjøpe ny leilighet. På grunn av økonomi er det vanskelig for meg å få kjøpt noe annet enn sånn type leilighet. Jeg har fortsatt medlemskap i NOBL og har meldt forkjøpsrett på en leilighet. Vil dette gå eller bærer de "nag" slik at jeg aldri kan kjøpe leilighet i NOBL igjen? Hvis de avslår denne leiligheten på grunn av det, kan jeg sende mail til NOBL og be de revurdere hvor jeg forklarer situasjonen og dermed kan få "komme inn i varmen" igjen? Håper ikke dette blir ødeleggende for meg. Fra jeg fikk første advarsel til jeg hadde flyttet gikk det ni måneder. Så det er ikke slik at dette er et vedvarende mønster hos meg. Anonymous poster hash: e929e...9f8 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 I NOBLs regler om medlemskap og ansiennitet følger det at for at du skal kunne nektes å bruke forkjøpsretten må du utelukkes fra medlemskap i boligbyggelaget. Dette krever at du har handlet til skade for boligbyggelaget, iht. reglene pkt. 3.2. Etter de samme reglene pkt. 3.4 suspenderes ansienniteten din i tolv måneder fra du kjøper (ny) bolig. Så hvis din forrige bolig var et nybygg må du vente tolv måneder før du kan hevde ansiennitet på annen bolig. Suspensjon gjelder ikke fra kjøp av brukt bolig. Et annet spørsmål er om borettslaget kan nekte deg å kjøpe deg inn ved å nekte å godkjenne deg som ny eier. Et problem i slike saker er at boligbyggelaget gjerne er forretningsfører og sitter på "all" informasjon om deg fra gammelt boligforhold, og det er usikkert hvor godt de overholder personopplysningsloven. Du løper altså en risiko for at du ikke blir tatt inn i varmen i nytt borettslag. Hvor høy denne risikoen er varierer fra sak til sak. Generelt sett ønsker de færreste borettslag personer med rusproblematikk inn. Kan du godtgjøre at dette ikke vil være et problem vil du kunne overbevise dem. Et annet spørsmål er om styret avgjør slike saker selv eller delegerer til forretningsfører (dvs NOBL). Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Det er jo i praksis temmelig risikabelt å kjøpe leilighet hvor man må godkjennes som andelseier, hvis det er grunnlag for å nekte overdragelsen. Da må du selge videre umiddelbart, og omkostningene kan spise ganske mye egenkapital. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Ved bruk av forkjøpsrett vil det jo i praksis fort bare være å tilby leiligheten til den du "vant" fra. Det vil også være mulig å forhåndskonferere med forretningsfører/borettslaget og spørre om man vil bli nektet godkjent. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Ved bruk av forkjøpsrett vil det jo i praksis fort bare være å tilby leiligheten til den du "vant" fra. Det vil også være mulig å forhåndskonferere med forretningsfører/borettslaget og spørre om man vil bli nektet godkjent. Det forutsetter at "taperen" ikke har kjøpt noe annet i mellomtiden. Og ja, poenget mitt var egentlig at man burde passe godt på å ikke sette seg i den situasjonen. For eksempel ved å forhåndskonferere med borettslaget. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Styret har mindre enn tre uker på seg - det kan ikke gå mer enn 20 dager fra søknaden kom frem til laget og til avgjørelsen skal ha kommet frem til søkeren, jf. brl. § 4-5. Siden slike avgjørelser som oftest er delegert til forretningsfører får man gjerne avgjørelsen enda raskere. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 Så lenge det er snakk om eit anna burettslag så har burettslaget svært begrensa lovleg adgang til å innhente slike opplysningar om deg. Men det er ikkje utenkjeleg at ein representant for boligbyggerlaget tipser burettslagstyret om historikken din likevel. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 Så lenge det er snakk om eit anna burettslag så har burettslaget svært begrensa lovleg adgang til å innhente slike opplysningar om deg. Men det er ikkje utenkjeleg at ein representant for boligbyggerlaget tipser burettslagstyret om historikken din likevel. Men han snakker vel om en annen leilighet i samme borettslag? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 Men han snakker vel om en annen leilighet i samme borettslag? Dersom det er samme burettslag som består av medlemmar som huskar personen så kan eg aldri tenke meg at trådstarter blir godkjent som andelseigar. Det er sjølvsagt mulig å vinne fram ved å argumentere at grunnlaget for avslaget er usakleg, eller meir realistisk ved at styret ikkje behandlar søknaden innan tidsfristen, men eg hadde ikkje sattsa på det. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2019 Hei. Hadde glemt av denne tråden helt. Det er snakk om et annet borettslag, men det er innenfor samme selskap, NOBL. Likevel et annet styre og det er ingen fra forrige borettslag som vil ha mulighet til å tipse noen om det som skjedde. Nå har jeg funnet drømmeleiligheten og er livredd for å miste den. Så jeg må gjøre det jeg kan for å få den. Jeg er nødt til å forsøke å kjøpe for jeg har ikke råd til selveier. Hvis de først avslår kjøpet mitt kan jeg da kontakte dem og forklare situasjonen min? Det kommer ikke til å bli noen slike provlemer på nytt. Jeg har vært i behandling og lagt dette bak meg. Anonymous poster hash: e929e...9f8 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Ja du det er i utgangspunktet rom for å få be styret ta stilling til saka på nytt, men dersom styret fyrst har bestemt seg for at dei ikkje vil ha deg som nabo, så er det vanskeleg å få styret til å endre meining. Styret har ikkje lov til å nekte å godkjenne deg utan sakleg grunn, men det er nok ikkje så lett å argumentere seg vekk frå at ein historikk som naboane har opplevd som skjenerande ikkje er sakleg. Dersom det er eit anna burettslag med eit anna styre, så er det større sjangs for at du blir godkjent. Som eg nemnte tidlegare så er det begrensa kva styret i praksis kan innhente om opplysningar, og det er også begrensa kva NOBL kan informere eit anna styre om. Det vil derfor være stor sannsynlegheit for at styret i burettslaget som du vil flytte inn i ikkje har opplysningar om din tidlegare historikk, og derfor ikkje har grunnlag for å nekte å godkjenne deg. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2019 Håper virkelig du har rett i at de ikke får så mye opplysninger. Jeg er ei vanlig dame på 28 år med to små barn, men som har gått gjennom et helvete av dimensjoner. Nå prøver jeg bare å få oss et nytt hjem så vi kan starte på nytt og leve normale liv.. Anonymous poster hash: e929e...9f8 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå