snurredassen Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 Hei Det siste halvåret ++ har jeg ikke trivdes spesielt godt i jobben min og vurdert å slutte. Nå rett etter jul, har jeg igjennom en godt bekjent mottatt et veldig godt jobbtilbud i en annen bedrift som jeg har bestemt å takke ja til. Alt vel så langt. Problemet er at bedriften jeg jobber i pr. i dag er underbemannet, spesielt på utviklersiden. En av våre utviklere sluttet i november, som vil si at det nå kun er tre utviklere igjen, meg inkludert. Samtidig øker mengden arbeid som skal gjøres. Så jeg vet at min oppsigelse ikke kommer til å bli godt mottatt. Spørsmålet er hvordan jeg kan gjøre dette på en så enkel måte som mulig. Akkurat nå sitter jeg med dårlig samvittighet ovenfor bedriften fordi jeg setter dem i en vanskelig situasjon. Samtidig er jeg selv nødt til å følge mine karriereønsker, og muligheten jeg har fått nå får jeg kanskje aldri igjen. Jeg vet at min arbeidsgiver kommer til å forsøke å få meg til å fortsette, men det er uaktuelt. Hvordan kan jeg gjøre det klart at oppsigelsen er endelig, og at det ikke nytter å verken spille på samvittighet eller komme med bedre vilkår? Jeg ønsker ikke å skape noen konflikter. Er det noen som har vært i en lignende situasjon og har noen tips? Hvordan skal jeg gå frem? Skal jeg be om et personlig møte med sjefen? Skal jeg bare levere konvolutt med oppsigelse? Alle tips mottas med takk. NB! For ordens skyld, bedriften min vet ikke om noe av dette pr. nå, og får først vite om det når de mottar oppsigelsen. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 Det beste måten å avslutte et arbeidsforhold er å finne ny arbeidstaker for arbeidsgiveren din. Kjenner du noen i nettverket ditt, som trenger jobb? Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 Rekruttere en du kjenner inn i en underbemanna bedrift? Det ville jeg ikke anbefale. Send skriftlig oppsigelse. Hvis de forsøker å få deg til å bli, si at du har signert kontrakt med det nye firmaet og at din avgjørelse er endelig. 9 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 Si det som det er, at du ikke har trivdes så godt den siste tiden, så leverer du papirarbeidet som trengs. Ferdig. 1 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 Er bare å manne seg opp og gå til sjefen og levere oppsigelse skriftlig. Hvordan de mottar det spiller ingen rolle, du har din fulle rett til å si opp, og det kan ikke brukes mot deg på noen som helst måte verken nå eller senere. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 16. januar 2019 Del Skrevet 16. januar 2019 Ærlighet varer lengst. Det er sånn det er i næringslivet. Det er en grunn til at du mistrives også, ikke sant? Hadde du stortrives, så hadde du ikke vurdert å bytte jobb heller? Så vær ærlig både med deg selv og sjefen, si at du dessverre har funnet en ny jobb som du sterkt vurderer å takke ja til, så får det bli opp til sjefen å overtale deg til å bli med alle forlangender du måtte ha. Du burde ha et svar på hva som burde forandre seg om du skulle bli. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB Skrevet 16. januar 2019 Del Skrevet 16. januar 2019 Skjønner hvordan du tenker, men du må nesten tenke på deg selv først. Det er edelt av deg å tenke på bedriften din, men sjefen din hadde sannsynligvis ikke ofret liv og helse for deg heller. Har selv planer om å levere en oppsigelse i løpet av året og kjenner at jeg ikke ser særlig frem til det. Vi har også mye å gjøre og lite bemanning, men sånn er det. Ser for meg at jeg lager en skriftlig oppsigelse/brev som jeg personlig leverer til sjefen på tomannshånd og forklarer kort hvorfor. I mitt tilfelle har jeg ikke noe jeg skal videre til, så ser for meg at sjefen vil kunne prøve å overtale meg. Men i ditt tilfelle som alt har funnet noe burde det vel ikke være et problem. Lykke til! 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 16. januar 2019 Del Skrevet 16. januar 2019 (endret) Jeg var i en lignende situasjon i August, bare vær ærlig og rett frem. Ikke la arbeidet dabbe av i oppsigelsesperioden. Endret 16. januar 2019 av Rudde Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. januar 2019 Del Skrevet 16. januar 2019 Lever berre ei skriftleg oppsigelse der du skriv dagens dato, ditt navn, og kva som blir din siste arbeidsdag. Ikkje utbroder meir enn nødvendig i oppsigelsen. Dersom du blir kalt inn til samtale/møte så kan du informere litt meir muntleg, men du må ikkje. Dersom det er eit poeng for deg å stenge døra for eventuelle mottilbud for å fortsette i jobben så ville eg berre ha informert om at du har takka ja til ein anna jobb. Dersom din noværande arbeidsgiver vil gi deg eit betre tilbud, så må nåværande arbeidsgiver også betale ut din nye arbeidsgiver for dei tapa som ein får dersom du velger å bryte avtalen og fortsette i ny jobb. Personleg ville eg ikkje stengt døra 100% for mottilbud, sjølv om du ikkje trives så godt. Men du må ikkje akseptere ei lita lønnsaukning og tomme løfter om betre tider. Men om sjefen din er desperat nok så kan du ende opp med å få eit tilbud som du ikkje kan takke nei til. Det å få eit slikt mottilbud frå sjefen din for å få deg til å fortsette vil også være ein fin gest ovanfor dine kollegaer sjølv om du takker nei. Om ikkje anna vil dine kollegaer då få eit signal på at dei kan få eit tilsvarande tilbud dersom dei vurderer å slutte i jobben. Og om du ikkje får eit mottilbud så vil det være eit tydeleg signal om at kollegaene dine også bør sjå seg rundt etter ny jobb då denne arbeidsplassen tydeligvis ikkje maktar å rekruttere og behalde nok arbeidstakarar som står i stil med arbeidsmengden. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 16. januar 2019 Del Skrevet 16. januar 2019 Gjorde noe lignende for noen år siden. Noen dager før månedslutt kalte jeg inn min sjef og daglig leder til et møte og fortalte at jeg hadde fått et tilbud jeg kom til å akseptere de nærmeste dagene. De var selvsagt skuffet og hadde ønsket jeg sa fra før så de kunne fått sjansen til å komme med mottilbud, men jeg sa jeg hadde bestemt meg uansett. Jeg hadde 3 mnd oppsigelsestid og det viste seg å være mer enn nok tid til å fullføre prosjektene jeg jobbet med, og vi skilte lag på en god tone. Lenke til kommentar
snurredassen Skrevet 16. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2019 Takk for svar Det helt uaktuelt å anbefale bekjente å begynne i denne bedriften; både fordi de andre utviklerne jeg kjenner allerede har jobb, men også fordi jeg ikke kan anbefale en jobb til venner som jeg ikke kan anbefale til meg selv. Bedriften har også selv satt seg i den situajsonen de er i nå. Forrige utvikler sluttet på grunn av arbeidsmiljøet og at det ikke er kontroll på noen ting. Det er generellt sett stor gjennomtrekk av folk. Så det er ikke sjefen sjøl jeg synes synd på, men heller de andre ansatte som, i hvertfall for en periode, får enda mer arbeid. Som sagt er jeg ikke interessert i mottilbud. Tomme løfter om bedre arbeidsmiljø har jeg fått før, og den nye jobben har en lønn på nesten 200 000 kr mer enn jeg har i dag, så jeg tviler på de kommer til å matche det. Kjenner jeg bedriften rett kommer de heller til å spille på følelser og samvittighet, noe jeg synes er mye mer ubehagelig. Derfor har jeg bestemt meg for at jeg ikke kommer til å si opp før jeg har signert arbeidskontrakten på den nye jobben. Da viser jeg at jeg allerede har bestemt meg, og forhåpentligvis blir det da mindre forsøk på å overtale meg til å bli. Lenke til kommentar
Rigmor Ortiz Skrevet 16. januar 2019 Del Skrevet 16. januar 2019 Du sier at bedriften har satt seg selv i den situasjonen de er i. Hvorfor skal du gå ned med skipet? 1 Lenke til kommentar
AndrèFronDrei Skrevet 16. januar 2019 Del Skrevet 16. januar 2019 Leverte selv oppsigelse i romjulen etter jeg hadde landet, og signert, ny jobb. Lite visste jeg at den andre personen her som gjør samme oppgaver som meg óg hadde fått seg en ny jobb. Selskapet gikk dermed fra 2 til 0 med vår kompetanse og må hente inn to nye personer innen slutten av februar. Det jeg gjør er at jeg fortsetter som før oppsigelsen men at jeg ikke blir tildelt nye, langsiktige arbeidsoppgaver. Har også satt meg villig til å lære opp og drive erfaringsoverføring med personen som skal erstatte meg. De fleste har opplevd lignende situasjoner før og forholder seg profesjonelt til hele greia. Ingen av oss er uerstattelige og tannhjulene fortsetter å gå uten meg tilstede. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. januar 2019 Del Skrevet 16. januar 2019 og den nye jobben har en lønn på nesten 200 000 kr mer enn jeg har i dag, så jeg tviler på de kommer til å matche det. Kjenner jeg bedriften rett kommer de heller til å spille på følelser og samvittighet, noe jeg synes er mye mer ubehagelig. Når det nye tilbudet er såpass mykje betre så hadde ikkje argument som spelar på kjensler og samvit påverka meg litt ein gong. Eg anser meg sjølv som snill og sympatisk, men eg hadde ikkje takka nei til 200k i året samt ein trivlegare arbeidsplass berre for å være snill med nokon som ikkje har vist tilsvarande sympati for min situasjon. Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 16. januar 2019 Del Skrevet 16. januar 2019 (endret) Si det som det er, at du ikke har trivdes så godt den siste tiden, så leverer du papirarbeidet som trengs. Ferdig.Vanskeligere er det ikke. Sannhet funker. Hadde jeg mistrivdes på jobben hadde jeg vel ikke hatt spesielt dårlig samvittighet heller. Kjenner jeg bedriften rett kommer de heller til å spille på følelser og samvittighet, noe jeg synes er mye mer ubehagelig.Jeg vet det ikke er noen hjelp eller trøst nå, men ta meg på mitt ord når jeg sier at slikt blir lettere og lettere jo eldre du blir. Endret 22. januar 2019 av Omnia vincit amor Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 16. januar 2019 Del Skrevet 16. januar 2019 Spørsmålet er hvordan jeg kan gjøre dette på en så enkel måte som mulig. Akkurat nå sitter jeg med dårlig samvittighet ovenfor bedriften fordi jeg setter dem i en vanskelig situasjon. Men hvorfor? Hvem tror du det er som mister jobben hvis bedriften måtte nedbemanne? Jo, du og andre arbeidere. Samtidig som ledelsen ville hevet fete bonuser. Du har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet. De ville sannsynligvis ha kastet deg på dør ved første anledning hvis det var behov for det. Du har solgt dem arbeidskraften din. Nå går du videre med god samvittighet, da du akter å selge til noen andre. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 16. januar 2019 Del Skrevet 16. januar 2019 Takk for svar Det helt uaktuelt å anbefale bekjente å begynne i denne bedriften; både fordi de andre utviklerne jeg kjenner allerede har jobb, men også fordi jeg ikke kan anbefale en jobb til venner som jeg ikke kan anbefale til meg selv. Bedriften har også selv satt seg i den situajsonen de er i nå. Forrige utvikler sluttet på grunn av arbeidsmiljøet og at det ikke er kontroll på noen ting. Det er generellt sett stor gjennomtrekk av folk. Så det er ikke sjefen sjøl jeg synes synd på, men heller de andre ansatte som, i hvertfall for en periode, får enda mer arbeid. Som sagt er jeg ikke interessert i mottilbud. Tomme løfter om bedre arbeidsmiljø har jeg fått før, og den nye jobben har en lønn på nesten 200 000 kr mer enn jeg har i dag, så jeg tviler på de kommer til å matche det. Kjenner jeg bedriften rett kommer de heller til å spille på følelser og samvittighet, noe jeg synes er mye mer ubehagelig. Derfor har jeg bestemt meg for at jeg ikke kommer til å si opp før jeg har signert arbeidskontrakten på den nye jobben. Da viser jeg at jeg allerede har bestemt meg, og forhåpentligvis blir det da mindre forsøk på å overtale meg til å bli. Når det er så tydelig som det her, så er det vel lite å lure på. Virker som du har havnet i et mønster av manipulasjon og er redd for å si fra. Sånn skal ikke et arbeidsmiljø være. Så du må bare bryte hele greia og komme deg ut av det. Det er for din egen selvfølelses del at jeg skriver du bør bare være ærlig og si ting som det er, selv om du ikke har fått gehør før. Hadde du fått et lignende tilbud tidligere, ville du tatt det da? Hvis ja, så er det liten grunn til å frykte noen represalie. Da har du i bunn og grunn bestemt deg for lenge siden. Lenke til kommentar
snurredassen Skrevet 16. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2019 Takk for mange flotte svar. Bedriften jeg jobber i pr. i dag er en liten familiebedrift, og som familiebedrifter flest står de seg selv nærmest. Det vil si at de selv har flere "fordeler", bedre lønn og større frihet enn vanlige ansatte, og de gjør gjerne ting på sin egen måte, som ikke nødvendigvis er forenelig med arbeidsmiljøloven osv. I tillegg er de veldig glad i å selge løsninger som vi ikke har laget enda. Type "selge skinnet før bjørnen er skutt", noe som fører til en enormt stressende hverdag for utviklerne da vi allerede har veldig mye å gjøre for våre eksisterende kunder. Hva som er topp prioritet blir gjerne endret flere ganger for dagen, og vi må hoppe fra prosjekt til prosjekt avhengig av hvilken kunde som skriker høyest og hva som er blitt lovet vekk. Vi har forsøkt å gi beskjed flere ganger om at vi ikke kan jobbe under slike forhold, men ledelsen tar det ikke til seg. Dette har ført til at to utviklere allerede har gitt seg på bare de to årene jeg har jobbet der. Jeg blir den tredje. I tillegg vil jeg mest sannsynlig aldri "komme videre" i denne bedriften, da toppstillingene er "forbeholdt" familien. Bedriften jeg har fått tilbud om jobb i nå er et av byens største tech-miljøer, med gode karrieremuligheter, gode vilkår for ansatte og det som blir beskrevet som et inkluderende arbeidsmiljø. Her er det forskjellige team på forskjellige produkter, og jeg vil bare jobbe på ett produkt om gangen, noe som vil være en radikal forbedring fra dagens situasjon. Så valget i seg selv er ikke så vanskelig. Oppsigelsen kommer, jeg må bare vite hvordan jeg skal gjøre det. Og dere har kommet med mange gode tips. Tusen takk. Mitt foreløpige utkast til slagplan er dette: Morgenen etter jeg har underskrevet ny kontrakt, vil jeg gå inn på min sjefs kontor. Jeg vil forklare at jeg har fått et jobbtilbud i en annen bedrift som jeg har takket ja til, da dette er en enorm karrieremulighet for meg. Jeg har ikke tenkt å nevne noe om at jeg er misfornøyd med arbeidsmiljøet. Dersom de prøver å komme med et mottilbud, vil jeg forklare at avgjørelsen allerede er tatt og den nye arbeidskontrakten er signert. Deretter vil jeg gi sjefen en konvolutt med oppsigelsesbrevet. Jeg vil også be om at de respekterer min avgjørelse. Høres dette ut som en akseptabel plan? 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 16. januar 2019 Del Skrevet 16. januar 2019 Høres ut som en god plan. Bare ta det litt profesjonelt og ønsk dem lykke til videre. Hvis de begynner å grave, kan du jo gi uttrykk for grunnene til hvorfor. Bare si at arbeidsplassen gir bedre muligheter for deg, som er noe du ønsker deg, du har et større ambisjonsnivå. Det behøver ikke være noe verre enn dét hvis du (eller de) ikke ønsker det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB Skrevet 16. januar 2019 Del Skrevet 16. januar 2019 Høres dette ut som en akseptabel plan? Ja! Tror du gjør lurt i å ikke nevne noe om dårlig arbeidsmiljø. Fortell gjerne hvordan det går. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå