Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Huseier satt ned internet hastighet

Gjest Slettet-JWlLR8

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-JWlLR8

Hei,

Jeg våknet i dag til at internettet i huset vårt gikk mye tregere enn vanlig.

Etter litt sjekking fra forskjellige maskiner og trådløse/ikke trådløse tilkoplinger har jeg kommet fram at en av to muligheter har forekommet:

1. Internett leverandøren vår har et problem og vi får dramatisk mye tregere internett.
  2. Huseier har satt ned internett hastighetene vår dramatisk.

Vi snakker nå 1/10 del av det vi pleide å ha.

Litt bakgrunn:

• Huset vårt ble nylig kjøpt opp av et firma, men når jeg leiet det originalt var det eid av en privatperson.
  • Det har aldri vært snakk om eller diskutert nedsetting av internett hastighet med 
  • Kontrakten vår har ikke spesifisert internett hastighet.
  • Jeg snakket med folkene som bodde her før jeg flyttet inn via epost, og det er en klar nedgradering fra i dag.

Kan ny huseier essensielt gjøre som de måtte ønske i denne saken? Har jeg ingenting jeg skulle sagt i denne saken?

Er kanskje på tide med en liten tur på Finn  :hrm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-JWlLR8

Har du spurt huseigar?

Nei ikke enda. Det er relativt tidlig på en lørdags morgen, så tenkte jeg skulle få rådene til dere morgenfugler først  :)

Vis det viser seg at de har satt ned internet hastigheten for å spare en slant, har jeg noe jeg skulle sagt i den saken?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Du bør straks ringe politiet. Dette er et ran!

Men seriøst, slapp av og ta en kaffe. Mest sannsynlig er det krøll på linja. Om det vedvarer så spør huseier.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JWlLR8

Du bør straks ringe politiet. Dette er et ran!

Men seriøst, slapp av og ta en kaffe. Mest sannsynlig er det krøll på linja. Om det vedvarer så spør huseier.

Politi ring. Hæren tilkalt. Stråle drakt på. Men du har nok rett. Jeg får gi det noen dager. Er uansett ikke noe som kan gjøres med det i helgen...

Hvis det ikke er kontraktsfestet må du vel legge ut for det selv.

Ah, det var litt det jeg var redd for ja. Var vell en luksus jeg satt pris på ved den gamle huseieren, men er vist noe jeg har tatt litt for gitt.

Nå har du en gyllen mulighet til å komme deg ut av internett-avhengigheten. Abstinenser er et tegn på avhengighet.

Jeg kunne sverge på at jeg eide bøker på et eller annet tidspunkt...

Lenke til kommentar

Rent teknisk: Er det teknisk mulig å sette opp en begrensning i Internetthastigheten? Det er det jo så absolutt, men tidlig en lørdags morgen var kanskje et litt "spesielt" tidspunkt?

Juridisk: Har man en rett til å ha Internett med en bestemt hastighet inkludert i leien. Dette måtte jo i så fall framgå av leiekontrakten eller en annen avtale, og det gjør det vel kanskje ikke?

Hvis det allikevel hadde dreid seg om et avtalebrudd eller et lovbrudd fra utleiers side, kunne man da i praksis gjøre noe med dette ad juridisk vei? Det er vel i de fleste praktiske tilfeller heller tvilsomt.

Da blir det nok heller å snakke pent med huseier om hva det hele beror på, og så eventuelt forsøke å overtale.

Lenke til kommentar

Ah, det var litt det jeg var redd for ja. Var vell en luksus jeg satt pris på ved den gamle huseieren, men er vist noe jeg har tatt litt for gitt.

Får du gjort det du trenger på den nye hastigheten er det vel ikke så farlig ? Kjipere om det lager funkjonell krøll.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JWlLR8

Rent teknisk: Er det teknisk mulig å sette opp en begrensning i Internetthastigheten? Det er det jo så absolutt, men tidlig en lørdags morgen var kanskje et litt "spesielt" tidspunkt?

Juridisk: Har man en rett til å ha Internett med en bestemt hastighet inkludert i leien. Dette måtte jo i så fall framgå av leiekontrakten eller en annen avtale, og det gjør det vel kanskje ikke?

Hvis det allikevel hadde dreid seg om et avtalebrudd eller et lovbrudd fra utleiers side, kunne man da i praksis gjøre noe med dette ad juridisk vei? Det er vel i de fleste praktiske tilfeller heller tvilsomt.

Da blir det nok heller å snakke pent med huseier om hva det hele beror på, og så eventuelt forsøke å overtale.

Jeg håpet litt at siden jeg hadde bevis på at det var bedre når jeg leide leiligheten at det liksom skulle holde som noe. Men det var jo fra de som bodde her før og det er nok ikke noe jeg kan bruke som argument ser jeg for meg. At det var en gode jeg hadde blitt lovet når jeg aksepterte leiligheten eller noe... i etterpåklokskap hadde nok dette vært noe å fått med i kontrakten.

Ja det er et "spesielt" tidspunkt, men det er også den første av måneden. Og det leder meg til å tro at dette er en bestilt endring. Selskaper liker å gjøre slike endringer ved månedsskift får jeg inntrykk av. 

Får litt følelsen av at jeg ikke har så mye å stå på her lovmessig.

Får du gjort det du trenger på den nye hastigheten er det vel ikke så farlig ? Kjipere om det lager funkjonell krøll.

Hehe, det er relativt barbarisk. Fra 10 til 1 mbs er ikke akkurat festlig. Føler jeg har tatt et skritt tilbake til dial-up dagen (som selvfølgelig var enda verre, men det føles litt sånn ut).

Jeg gleder livet av meg til å se en YouTube video i 360p igjen...

Endret av Slettet-JWlLR8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JWlLR8

Hva sier kontrakten om Internett? Hvis du bare «henger på» huseiers abonnement tror jeg ikke du har så mye du skulle ha sagt, men hvis det er avtalt at du betaler for 10Mbps internettlinje så skal du selvsagt ha det du betaler for.

Ja det er sant. Det står dessverre ingenting om det i kontrakten så jeg har nok ingenting å vinne der. Jeg leiet leiligheten "med internet inkludert i prisen" så da er det nok litt sånn at jeg får det internettet de gir meg og må ta meg til takke med det... Uff, sørgmodige greier.

Lenke til kommentar

Dette blir ei vurderingssak, men sjølv om hastigheita ikkje er spesifisert i leigeavtalen så kan det være grunnlag for pårope dette som ein mangel.

Du har inngått avtale om å leige ein bustad slik som den står og med den utrustning som er der. Utleiger kan ikkje einsidige redusere produktet utan at det har betydning for avtalen.

Hadde du leigd møblert leiligheit, så kan ikkje huseiger kome og hente heile sofagruppa når det passar huseigaren.

Basert på dagens dato så virker det sannsynleg at utleiger har endra internetavtalen frå desember.

Lenke til kommentar

om huseier har forandret til en billigere datapakke er jo den 1 i en måned en logisk tid at den skal aktiveres. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JWlLR8

Dette blir ei vurderingssak, men sjølv om hastigheita ikkje er spesifisert i leigeavtalen så kan det være grunnlag for pårope dette som ein mangel.

Du har inngått avtale om å leige ein bustad slik som den står og med den utrustning som er der. Utleiger kan ikkje einsidige redusere produktet utan at det har betydning for avtalen.

Hadde du leigd møblert leiligheit, så kan ikkje huseiger kome og hente heile sofagruppa når det passar huseigaren.

Basert på dagens dato så virker det sannsynleg at utleiger har endra internetavtalen frå desember.

Ja det er enten en veldig rar tilfeldighet eller noen som prøver å spare en liten ekstra slant.

Holder det som argument da? Jeg ble lovet internett og internett får jeg jo teknisk sett. Bare ufattelig mye dårlige internett.

Han kan vell like gjerne sette saken på hodet og si at han er innenfor kontrakten og vi må punge ut selv om vi ønsker noe bedre  :(

Er litt surt da, ettersom jeg vet at nå som byggingen eies av et selskap har de nok en liten hær av advokater som er villig til å forsvare dette valget om jeg velger å riste båten for mye...

Lenke til kommentar

Holder det som argument da? Jeg ble lovet internett og internett får jeg jo teknisk sett. Bare ufattelig mye dårlige internett.

Du har ein berettiga forventning til å ikkje få redusert det du har godtatt å leige for X kr.

Du har nok heller ikkje avtalt antal kvadratmeter leiligheita skal være på, men det er klart at utleiger står ikkje fritt til å redusere ditt disponible areal av den grunn.

Lenke til kommentar

En ting er jo vha som man ut i fra en eller annen teori måtte synes er en "mangel".

En annen problemstilling det er jo hvilke praktiske muligheter det finnes for å følge opp denne "teorien".

Hvordan skulle en leietaker gå fram ad juridisk vei for å oppnå en endring i Internetthastigheten, når det ikke en gang framgår av leiekontrakten at det skal finnes noen Internettforbindelse?

Noen slik mulighet finnes nok i praksis ikke, men man kan jo snakke med huseier og legge fram saken på en best mulig måte.

Edit:

Hvis det dreide seg om en "mangel" i juridisk forstand så kunne man jo i teorien kreve en reduksjon i leien. Hvis leietaker i dette tilfellet påberoper seg "for lav Internetthastighet" som grunnlag for reduksjon i leien, så har vel leietakter en sak som ganske sikkert vil komme til å tape.

https://www.eiendomsadvokater.no/lover/husleieloven-paragraf-2-11-avslag-i-husleie/

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan skulle en leietaker gå fram ad juridisk vei for å oppnå en endring i Internetthastigheten, når det ikke en gang framgår av leiekontrakten at det skal finnes noen Internettforbindelse?

Det foreligger vell i det minste ein muntleg avtale om at internett følger med?

Den praktiske muligheita til å kreve sin rett juridisk sett er avhengig av om endringa er stor nok til å utgjere ein mangel eller ikkje, det blir ei vurderingssak basert på leigeavtalen, muntlege avtalar, kva som er normal standard i området, og ikkje minst prisen når ein ser på heilheita.

Her kan det være grunnlag for å kalle dette ein mangel og enten kreve at utleiger retter opp standaren til same nivå som ved avtaleinngåelsen, eller ved å holde tilbake husleige tilsvarande verditapet. Forskjellen på dei ulike abonnementa utgjer vell ein drøy hundrelapp i månaden?

Lenke til kommentar

Det foreligger vell i det minste ein muntleg avtale om at internett følger med?

Den praktiske muligheita til å kreve sin rett juridisk sett er avhengig av om endringa er stor nok til å utgjere ein mangel eller ikkje, det blir ei vurderingssak basert på leigeavtalen, muntlege avtalar, kva som er normal standard i området, og ikkje minst prisen når ein ser på heilheita.

Her kan det være grunnlag for å kalle dette ein mangel og enten kreve at utleiger retter opp standaren til same nivå som ved avtaleinngåelsen, eller ved å holde tilbake husleige tilsvarande verditapet. Forskjellen på dei ulike abonnementa utgjer vell ein drøy hundrelapp i månaden?

Man kan selvfølgelig forsøke å argumentere slik, men sjansen for å nå fram, i en rettslig sammenhang, tror jeg er betydelig mindre enn sjansen for å miste leieforholdet. En annen sak er jo hvis man forsøker å argumentere i forhold til huseiers "rettferdighetssans" og slike ting. Juridisk så tror i alle fall jeg at leietaker i praksis ikke kommer noen vei.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...