Gå til innhold

Forsvaret vil ha svar på det alle lurer på: Iverksetter intern gransking


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, jeg lurer på hvordan Helge, med radarsystemer til lang opp over ørene, pluss to utkikker og en rormann som måtte kunne se det opplyste tankskipet foran seg gjennom vinduet, presterte å holde stø kurs og fart til de dundret inn i tankskipet. Folkene på broen bør ha en veldig god forklaring.

 

På plussiden ser det ut til at vi får en av de nye ubåtene våre mye tidligere enn planlagt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja, jeg lurer på hvordan Helge, med radarsystemer til lang opp over ørene, pluss to utkikker og en rormann som måtte kunne se det opplyste tankskipet foran seg gjennom vinduet, presterte å holde stø kurs og fart til de dundret inn i tankskipet. Folkene på broen bør ha en veldig god forklaring.

 

På plussiden ser det ut til at vi får en av de nye ubåtene våre mye tidligere enn planlagt.

 

Nå er jeg for gammel. Men ville aldri i livet ha satt min fot i en ubåt med norsk ubåtkaptein opplært av forsvaret! :p

Da hadde jeg heller tatt risken om å være ombord på fregatten, som ihvertfall ikke over alt er noen hermetisk blikkboks, om en måtte velge mellom pest og kolera.

 

Men det krever jo ytterligere kapteinkompetanse å navigere i blinde på dypet, selv om en og annen kollisjon med hval og slikt nok forekommer omkring i en eller annen nasjons ubåt-flåte.

 

 

 

Forsvaret i Norge er en stor barnehage. Kommer fra en som har jobbet i forsvaret og sittet i det operative hovedkvarteret.

 

Har hørt en og annen histore om hodeløs pengebruk. Husker spesiellt en kar som hadde anledning til å sløse bort penger i et privat selskap (og han valgte å gjøre det) etter sin forsvarskarriere var over. Når han holdt på å kjøre selskapet ad undas, så ble han fjernet fra stillingen sin. Noen av disse befalsfolkene fra forsvaret kan neppe særlig mye om økonomistyring.

Endret av G
Lenke til kommentar

Selve kollisjonen er en gåte, og dersom det er representativt for kompetansen i forsvaret ser det mørkt ut i en eventuell krig.

Også bergingen virker amatørmessig, og når det er snakk om verdier til mange milliarder burde de som har erfaring med å berge skip slippe til.

Forsvaret selv har ikke denne kompetansen, det er tydelig.

I starten lå skipet med baugen ganske høyt og det var mulig å komme til ved ankerne, så hvorfor ikke låse skipet fra dette punktet med kjetting eller wire?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Useriøst at forsvaret skal granske seg selv. Skal huske på det når jeg kommer i en situasjon jeg har kollidert med bilen.

Blir vel en komite på noen hundre personer som skal drive 3-4 år med granskning.

Vips, en milliard til brent bort. Og konklusjonen? Særskilt vanskelige forhold og motsol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...