Gå til innhold

Fregatten har 385.000 liter diesel ombord: – Dette kommer til å ta lang tid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si jeg er overasket over at noen greide å kløne det til på denne måten.

Det gikk nesten på livet løs,

veldig nært å.

Plutselig ble en alt for dyr båt, mye dyrere.

Det er noe med respekten for, og farepotensialet, i en hver situasjon.

Er det i forsvaret "lov å si noe" til en overordnet, om man lukter fare?

Det er andre gang en fregatt er i seriøs trøbbel. En av de forrige fregattene

fikk, etter hva jeg har oppfattet, skit

i drivstoffilteret, og hadde bare ett.

Andre har flere. Dem sitter slik at det kan kobles over til et nytt ved å

"Svitsje" over. Så kan man bytte det gamle etterpå. Tviler på at det er

noen som vil ha en tilleggrisiko i en krig....! Sukk

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Fregatten har 385.000 liter diesel ombord: – Dette kommer til å ta lang tid"

 

Da hadde det vært lettere med batteri og hydrogen. Så kunne hydrogenet bli sluppet rett ut i luften, i løpet av kort tid,  - uten å forurense.

Men så er det den lille detaljen at hydrogen er ikke et standard brensel i NATO og fregattene våre må på en måte klare å samarbeide med og få forsyninger fra våre allierte!
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Må være frustrerende når man kjører Helge Ingstad til pumpa på Equinor for å ta en burger og fylle diesel... (ca 15 kr/l for dieselen)...Etter 385000 liter diesel....så må man finne fram kortet og betale......5775000:-NKR. Det er da man tenker at; -"Den neste fregatten jeg skal ha skal være elektrisk...."

Lenke til kommentar

-Eller: Hva i alle dager er det å bry seg om at en tosk forviller seg inn til kopimaskinene på stortinget, når alt vi har av forsvarsstruktur i minste detalj står ukentlig i massemedia? Hvor er svikten? Regjeringen? Forsvaret? Media? Russerne flirer seg ihjel av oss, for de vvet i detalj hva vi holder på med, for det står jo i VG og Dagbladet. Hvem er det det har rabla for? Er det en kollektiv kollaps, eller rett og slett en erkjennelse om at uansett hva vi gjør så klarer vi ikke å holde en dritt hemmelig?

Lenke til kommentar

Totalt hjernedødt å fortelle hvor mye max fuel skipet har. Er det faen ikke gått opp for dere at den kalde krigen er i gang igjen? Det ser ut som det er konkurranse i media om å utlevere forsvarshemmeligheter. Landssvik kalte vi dette her på 80-tallet.

 

bare tøv

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

"Fregatten har 385.000 liter diesel ombord: – Dette kommer til å ta lang tid"

 

Da hadde det vært lettere med batteri og hydrogen. Så kunne hydrogenet bli sluppet rett ut i luften, i løpet av kort tid,  - uten å forurense.

 

Hva i all verden skal man med batterier, når man bruker hydrogen i brenselceller?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Totalt hjernedødt å fortelle hvor mye max fuel skipet har. Er det faen ikke gått opp for dere at den kalde krigen er i gang igjen? Det ser ut som det er konkurranse i media om å utlevere forsvarshemmeligheter. Landssvik kalte vi dette her på 80-tallet.

Kan du vise til hvor det står at 385 kubikk med diesel var full tank?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du vise til hvor det står at 385 kubikk med diesel var full tank?

 

det spiller ingen rolle, all den tid rekkevidde (og våpensystemer etc.) er alment kjent.

 

Samme gjelder andre lands mariner/fartøy, der både fremdrift/motor og rekkevidde kan leses om på f.eks. Wikipedia.

 

Forøvrig har Norges nye F-35 kampfly en drivstoffkapasitet på 8,4 tonn, rekkevidde 2200 km (kom å arrester meg   :ph34r:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva i all verden skal man med batterier, når man bruker hydrogen i brenselceller?

Håndtere variabel last.

 

Brenselsceller bør helst kjøre på relativt kontinuerlig, høy last for å utnytte brenselet mest mulig effektivt. De er generelt sett ganske dårlige på å håndtere raske lastvariasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Må være frustrerende når man kjører Helge Ingstad til pumpa på Equinor for å ta en burger og fylle diesel... (ca 15 kr/l for dieselen)...Etter 385000 liter diesel....så må man finne fram kortet og betale......5775000:-NKR. Det er da man tenker at; -"Den neste fregatten jeg skal ha skal være elektrisk...."

 

 

Fint regnestykke. Hvor mye tror du det koster å drifte en fregatt i døgnet? Drivstoffet regner jeg med blir peanuts i forhold..

 

..og sånn btw, så parkerer ikke denne balja med nærmeste Statoil kaianlegg og kjøper diesel til 15kr/l. Selv private båter går på avgiftsfri diesel, så prøv igjen

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Håndtere variabel last.

 

Brenselsceller bør helst kjøre på relativt kontinuerlig, høy last for å utnytte brenselet mest mulig effektivt. De er generelt sett ganske dårlige på å håndtere raske lastvariasjoner.

Er nok mer nærliggende å tro at en kondesator ville vær bedre enn batterier til dette.

Lenke til kommentar

Er nok mer nærliggende å tro at en kondesator ville vær bedre enn batterier til dette.

Nope. Kondensatorer har alt for dårlig energitetthet til å gjøre den jobben. Og batterier er mer enn raske nok til å holde tritt med opprampingstiden til en typisk marin motordrift, som i de fleste tilfeller vil være dimensjonerende.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Nope. Kondensatorer har alt for dårlig energitetthet til å gjøre den jobben. Og batterier er mer enn raske nok til å holde tritt med opprampingstiden til en typisk marin motordrift, som i de fleste tilfeller vil være dimensjonerende.

Vel. Om brenselceller er bra nok for en bil, uten bruk av store batterier, så er de god nok for en båt som ikke driver å jager på turtallet.

Man bruker ikke brenselceller for å lade batterier, men som bruk direkte på motorer.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Vel. Om brenselceller er bra nok for en bil, uten bruk av store batterier, så er de god nok for en båt som ikke driver å jager på turtallet.

Man bruker ikke brenselceller for å lade batterier, men som bruk direkte på motorer.

Brenselscellebiler har som oftest batteripakker (typisk tilsvarende dem du vil se i en ikke-ladbar hybrid) nettopp for å ta opp store laster ved akselerasjon, bratte stigninger etc.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...