Gå til innhold

Snart kan du endre juridisk alder


coffeee

Anbefalte innlegg

Å endre sitt juridiske kjønn er som kjent fritt fram for enhver, dette kan du nå gjøre enkelt med noen tasteklikk over internett.

 

Det pågår nå en sak i Nederland hvor en 69 år gammel mann har gått til sak mot myndighetene for å få endret sin juridiske alder, fordi han føler seg mer som 49. Dette vil gi ham fordeler ikke bare på Tinder og datingmarkedet, men også i for eksempel jobbsøkersammenheng.

 

https://www.express.co.uk/news/world/1042397/netherlands-news-emile-ratelband-age-discrimination-date-tinder/amp

 

I utgangspunktet høres dette ut som en spøk, men det gjorde det å selv bestemme kjønnet sitt også for kort tid siden. Noe det forsåvidt fortsatt gjør, men det har nå blitt lovlig og enkelt.

 

Jeg tenker at dette absolutt bør bli en selvbestemt sak, og spår at dette vil være mulig bare om noen år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

får oppmerksomhet av søppelavis

Nå ble jeg plutselig enig

https://www.dagbladet.no/nyheter/emile-69-gar-rettens-vei-for-a-bli-20-ar-yngre/70437119

 

Sånn ellers har du få argumenter. Kan du forklare logikken bak at jeg ved hjelp av bankikd kan skifte kjønn men ikke alder? Det er vanlig å føle seg som en annen alder enn den man faktisk er, mer vanlig enn å føle seg som et annet kjønn.

Endret av coffeee
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Nå ble jeg plutselig enig

https://www.dagbladet.no/nyheter/emile-69-gar-rettens-vei-for-a-bli-20-ar-yngre/70437119

 

Sånn ellers har du få argumenter. Kan du forklare logikken bak at jeg ved hjelp av bankikd kan skifte kjønn men ikke alder? Det er vanlig å føle seg som en annen alder enn den man faktisk er, mer vanlig enn å føle seg som et annet kjønn.

 

Liker jeg Dagbladet?

 

Jeg har ingen interesse i å argumentere på dårlige premisser.

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sånn ellers har du få argumenter. Kan du forklare logikken bak at jeg ved hjelp av bankikd kan skifte kjønn men ikke alder? Det er vanlig å føle seg som en annen alder enn den man faktisk er, mer vanlig enn å føle seg som et annet kjønn.

 

Kjønn er noe av det mest omdiskuterte man finner i dag, med enorme mengder forskning på biologiske og kulturelle forskjeller. Forskere som arbeider med tidens gang må måle med atomur for å se tvetydigheter, og disse har vært kjent og forstått siden Einstein skrev om dem for over hundre år siden. Med mindre denne karen har vært på romferd i nært lysets hastighet er det vanskelig å argumentere for at alderen hans er mer enn noen millisekunder feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å endre sitt juridiske kjønn er som kjent fritt fram for enhver, dette kan du nå gjøre enkelt med noen tasteklikk over internett.

 

Det pågår nå en sak i Nederland hvor en 69 år gammel mann har gått til sak mot myndighetene for å få endret sin juridiske alder, fordi han føler seg mer som 49. Dette vil gi ham fordeler ikke bare på Tinder og datingmarkedet, men også i for eksempel jobbsøkersammenheng.

 

https://www.express.co.uk/news/world/1042397/netherlands-news-emile-ratelband-age-discrimination-date-tinder/amp

 

I utgangspunktet høres dette ut som en spøk, men det gjorde det å selv bestemme kjønnet sitt også for kort tid siden. Noe det forsåvidt fortsatt gjør, men det har nå blitt lovlig og enkelt.

 

Jeg tenker at dette absolutt bør bli en selvbestemt sak, og spår at dette vil være mulig bare om noen år.

Du kan ikke sammenligne kjønn og alder. Kjønn er en glidende overgang, mens alder er tall.

Lenke til kommentar

(Forøvrig, kan han ikke bare sette alderen sin til 49 på Tinder eller andre plasser, om det er problemet? )

Da lyver man jo. Skifter man kjønn på papiret fra gutt til jente, så kan det neppe sies at man lyver om man sier man er jente. Dersom man bare føler seg som jente og ikke har skiftet enda, ville nok de fleste sagt man løy.

Lenke til kommentar

Da lyver man jo. Skifter man kjønn på papiret fra gutt til jente, så kan det neppe sies at man lyver om man sier man er jente. Dersom man bare føler seg som jente og ikke har skiftet enda, ville nok de fleste sagt man løy.

 

Ja, det er vel greit med falske papirer bare de er offentlig sanksjonert. ;)

Endret av Ingeniør
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er faktisk en meget interessant sak, selv om mange bare blankt avviser dette som tull. Alle argumenter man bruker i argumentasjon for kjønnsskifte kan man også bruke her. Han føler seg som en 49-åring og har dokumentasjon på at kroppen hans tilsvarer en 45-årig kropp, så han har jo faktisk mer konkret dokumentasjon og grunnlag enn et kjønnsskifte. Ja, man har en konkret dato som vedkommende har blitt født på og man kan regne seg til hvor gammel han er, men på samme vis har man jo også et kjønnsorgan når man blir født som også kan verifiseres med en gentest. 

 

Misforstå meg rett, jeg er på ingen måte transfobisk; all respekt til transer for å tørre å uttrykke seg selv. Jeg bare synes dette har gått alt for langt, og det er tydeligvis ingen som skiller mellom kjønn og kjønnsroller i dag, som i mine øyne er opphavet til hele denne problemstillingen. Det er også farlig at det skapes presedens i lovverket som tillater juridiske endringer av det som tidligere har vært ansett som fakta. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan ikke sammenligne kjønn og alder. Kjønn er en glidende overgang, mens alder er tall.

 

Biologisk kjønn er ikke en glidende overgang. Er man xy, xyy, xx eller xxx så er det opplagt hvilket kjønn man er. Dette representerer 99.9% av befolkningen. xxy er litt mer usikkert, men det er snakk om 0.1% av befolkningen og de fleste av dem ser ut som menn.

 

Hvilket kjønn man identifiserer seg med, og hvilket kjønn samfunnet anser dem som er en glidende overgang, men det samme gjelder alder.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg håper det blir mer vanlig å skifte kjønn for å komme inn på kjønnskvoter i utdannings- og arbeidslivet. Om ikke annet så kan det belyse hvor absurd det er med slik lovpålagt kjønnsdeskriminering.

 

Det har ikke noe å si hilket kjønn en person er. Da burde det heller ikke ha noe å si om det står "K" eller "M" i passet. Faktisk burde ikke passet ditt si noe om ditt kjønn overhodet.

 

Men i Norge er ikke kjønnene like for loven, så inntil videre må vi ha "K" eller M" i passet, så vi vet hvem som skal få særfordeler. (Vi burde ikke engang trenge pass, spør du meg, men det er en annen diskusjon.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flere her som har fått avslag på en jobbsøknad med "vi søker en annen type kandidat" fordi de søkte etter en kvinne eller noen i en annen "identitetsgruppe"? En bekjent av meg har blitt utsatt for dette nylig.

 

I slike tilfeller er det jo kjekt å kunne endre kjønn på papiret  :)

Ellers synes jeg Jordan Peterson adresserer dette godt.

 

Når det er sagt diskrimineres det ikke bare på kjønn og alder men også om man er overvektig eller har andre mindre tiltalende ytre kvaliteter som er helt irrelevant for hvor godt man vil gjøre jobben.

Tenker da selvsagt utenfor det som kan tilskrives normal hygiene ol.

 

Man skulle til tider tro at man knivet om en stilling som kleshenger og utstillingsdokke.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Alder er absolutt.

Det er arbitrær satt fra fødsel, men kan lett regnes fra unnfangelse eller omtrentlig unnfangelse, til den mer presise døden.

 

Kjønn er et konstruert begrep, som varierer fra art til art.

 

Det er ikke kromosomene, da forskjellige arter har forskjellige kjønnskromosomer;

 

Fugler har ZZ for hankjønn, og ZW for hunkjønn.

Og andre arter er mer kompliserte.

 

Videre er seksualitet minst firedelt:

Kjønnsidentitet (Fysisk, hjernenestruktur)

 

Fysisk kjønn (Fysisk, genitalia)

 

Legning (Fysisk, hjernestruktur)

 

Genetisk kjønn (Fysisk, testikler eller eggstokker)

 

 

...

 

Ingen av dem er psykologiske;

Kjønnsidentitet er skapt av hjernens struktur.

https://www.telegraph.co.uk/news/2018/05/22/transgender-brain-scans-promised-study-shows-structural-differences/

 

Legning er skapt av hjernens struktur.

 

Fysisk kjønn, genitalia, er skapt av kroppens tolkning av eget kjønn; basert på hormoner - ikke basert på genetisk kjønn.

 

Det er kun om man får testikler eller eggstokker som bestemmes absolutt av genetikk.

 

...

 

Og for å være 100% sikker på genetisk kjønn må man ta prøve.

Ikke alle med naturlig vagina, lys stemme, naturlig feminin personlighet, og tiltrekning til gutter er jenter.

 

Eden Atwood og Jamie Lee Curtis er genetiske menn.

 

...

 

Skal genetikk bestemme kjønn?

Genetikk pluss medfødt kjønnsorgan?

 

Hjernestrukturen?

 

...

 

Det finnes ikke noe svar alle kan være fornøyd med, og samfunnet er tjent med at mennesker får være kjønnet hjernen deres er strukturert som, om de ønsker det.

 

Ytre og indre kjønnsorganer be damned.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...