Gå til innhold

Alle ombord blir evakuert fra KNM Helge Ingstad etter kollisjon med tankbåt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det også litt merkelig at tankshipet nesten ikke har noe skade, mens fregatten holder på å synke.

 

Nja, jeg synes ikke det er så voldsomt merkelig. Å pansre et skip mer går utover vekt. Poenget med et slikt skip er vel aldri å la noen komme så nære at de kan kollidere. Unntak er jo da nære strøk til havner hvor båttrafikken er sivil og har litt flere skip som kan komme utav kontroll.

 

Også, vet vi egentlig hvor på tankskipet kollisjonen kom? De fokuserer jo voldsomt på dette krigsskipet nå.

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan klarer et moderne krigsskip spekket med radarer og overvåkning å kollidere med et stort tankskip?? De burde vel vært godt informert om trafikken rundt Sture? Høres heller ikke betryggende ut at den synker så lett

 

Og hvordan kan du konkludere med at fregatten har kollidert med tankskipet? hvor er skaden på tankskipet, og hvor er skaden på fregatten? ;) Det synker ikke lett. Fregatten er ikke konstruert for å bli rent i senk av ett digert tankskip.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Også, vet vi egentlig hvor på tankskipet kollisjonen kom? De fokuserer jo voldsomt på dette krigsskipet nå.

 

 

TV2 hadde video av tankskipet tidligere. Den hadde fått smellen litt bak det fremre ankeret på styrbord side, så det var ikke en "frontkollisjon". Skaden på tankskipet var minimal, men det var et hull i skroget relativt høyt oppe og andre skrammer.

 

Siden fregatten også er skadet på styrbord side, men lenger bak: Jeg tolker det som de har kommet mot hverandre, fregatten har prøvd å vike og ikke helt greid å unngå sammenstøtet, og så har sidene skrapet mot hverandre. 

 

Geir :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Heldigvis ble alle mann berget.

 

Så får det bli opp til havarikommisjonen å sjekke hvordan dette kunne skje.

 

Skip er jo utrustet med GPS, radar, navigasjonslys, mannskap på vakt og mer så de må ha sett hverandre.

 

Tror nok dette vil bunne ut i mennesklig svikt. Ren spekulering men mistenker at fregatten overvurderte sin egen fart i det de passerte foran tankskipet og dermed ble truffet i bakre enden på styrbord side.

 

Ser man på marinetraffic.com og søker opp "TS Sola" så ser man at skipet var oppe i en fart av 4-5 knop før farten avtok igjen. Med andre ord kunne dette gått mye verre hvis tankeren hadde holdt større fart.

 

Men, alt blir jo spekulering frem til havarikommisjonen har utført sin etterforskning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her har alt gått galt: 

  1. Truffet på styrbord side = Ikke overholdt vikeplikt
  2. AIS avslått. DVS at marinefartøy ikke er synlig på AIS kart. Dermed virker ikke AIS antikollisjons-varselsystem ref
  3. Fartøyenes store, lange flater har til oppgave å redusere fartøyenes radarsignatur, det vil si å gjøre fartøyet vanskeligere å oppdage på radar ref.: https://no.wikipedia.org/wiki/Fridtjof_Nansen-klassen  Ikke synlig på radar
  4. Flengen ligner på Titanic. Skipet som ikke kunne syne dejavu?


Nå ser det ut som skipet synker. Hvordan ligger det til mht infrastruktur på bunnen? Er det sprengstoff ombord?



Endret av Omnia vincit amor
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det ble meldt på en nettavis at skipet tar inn vann, men de ikke har pumper ombord. Er ikke det veldig rart?

 

Området de er i med slepebåter og landterminaler burde bugne av pumper og hjelpemateriell. Så...litt rart ja.

Har lest en plass at man kan lage midlertidig fix og minke lekkasjen med stive presenninger som strekkes rundt den del av skroget som har fått flenge. (Holdes på plass av vanntrykket). Men det funker kanskje ikke i praksis? Det er vel rolig vær og båten har holdt seg flytende i timevis etter kollisjonen så det burde vært anledning til å forsøke ett eller annet for å minske vanninntaket? (kanskje man har det?)

Og man har hatt tid nok til å finne ei bukt med passelig dybde slik at båten ble stående på bunn uten å synke mer? (Nå driver taubåtene og dytter den mot et berg?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...