Gå til innhold

Ny gaming pc (til bf5) basert på Z270 sli pro

Anbefalte innlegg

Hei,

Eg er ute etter råd for ny pc da dagens oppsett skranter noe. I utgangspunktet tenkte eg å bare bytte innmaten (cpu, ram, hk og gfx) men siden kabinettet har noen skader og psu'en må være minst 10 år, så er det kanskje greit å bytte alt untatt diskene da. Eg har tidligere fulgt nøyere med på pc deler og bygget pcer, men har siste årene ikkje sett så masse på det.

Litt tilfeldig så har eg fått tak i eit MSI Z270 SLI PRO gratis og kunne jo tenke meg å bygge opp ein pc rundt dette. I utgangspunktet har eg ingen spesielle preferanser med unntak av grafikk kortet og at delene helst bør gi bra "bang for the buck". Tanken var å gå for eit gtx 1070 eller deromkring, med budskjett på max 10k for innmaten, men eg ser jo at RTX 2070 kommer og antar det vil enten bli eit alternativ eller eventuelt presse prisene på dagens 1070 og 1080 kort. 

Eg kan godt vente til black friday for å få noen komponenter billigere. 

Litt generell info:

Skjermer: I dag har eg 3 stk 27" Dell ultrasharp 2560x1440 @ 60hz som eg ønsker å bruke. Lite sannsynlig at det blir noen oppgradering her med det første.

Bruk: - For det meste WoWs og KSP i dag, samt det går normalt BOINC utenom. BF5 blir nok kjøpt så snart ein ny pc er klar, og kanskje Star Citizen noen gang dukker opp...

Budsjett: ca 15k, men det er utenom eventuell vannkjøling. Dette tallet er tatt litt ut av luften siden eg har sett såpass lite på prisene de siste årene. Om det blir mindre er det topp, om det blir mer så får man heller spare litt ekstra eller vente litt til.

HK: Z270 sli pro - håper dette er "godt nok" til delene under. Om det er eit utrolig dårlig valg så gi lyd.

CPU: i5 7gen - da z270 åpenbart ikkje støtter 8th gen

RAM: åpen for forslag, 16/32gb ?

GFX: I utgangspunktet noe i prisklassen 4k-ish - ala biliigere gtx 1070 ti, men veldig åpen for forslag her også. Venter gjerne på å se prisingen på RTX 2070 som tydligvis dukker opp meget snart (vil dette være kompatibelt med Z270?).

HDD: Har noen gamle 3TB spinnedisker, samt noen ganske små og gamle SSDer. Trenger nok ein ny SSD som er litt større her. M.2 som er tingen å gå for i dag?

Kabinett: Null peiling, gjerne noe som har litt usb porter fremme, støydempende og praktisk innvendig. Kabinettet henger under skrivebordet og er delvis skjult. Masse led bling-bling er derfor litt unødvendig.

Kjøling: Enten støysvake vifter eller kanskje gå for vannkjøling. Pcn står i stuen og det hadde vært greit at lydivået holder seg på eit akseptabelt nivå. Om vannkjølingen kan brukes i fremtiden på nye pc'er (med unntak av at man må kjøpe nye kjøleblokker?) så betaler eg gjerne litt ekstra her.

Annet: Er glad for alle forslag og tips av alle de hyggelige folkene her, som følger med på utviklingen av dippedutter :)

Endret av Nibenay78
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lenge siden jeg var 100% oppdatert, men du bør nok investere i en i7 prosessor til bf5. Billigste du får er vel en bundle 6700k, men den er jo eldre enn i7-7700 evt den med k etter navnet dersom du skal overklokke eller prisforskjellen er liten. Dustin selger i7-7700k til 3400,-. En rimelig kjøler får du til 3-400,-.

Ingen beviser for at du trenger mer enn 16 gb ram - sikkert flere meninger om det.  De her koster 1574,-

gtx 1070 ti koster 4789,-.

Da er du oppe på ca 10000,-. Et par tusen på kabinett og ssd burde holde. Finnes gode forslag her på Den perfekte pc pakken. Ca 12000,- totalt.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...