Gå til innhold

IOS/Android - Funksjoner og tjenester

minim

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I tillegg se på hvor mange som bruker Google tjenester på iOS. Det er utrolig mange. Hvor mange bruker Apple tjenester på Android? Google er verdens største SW selskap av en grunn. Du kan kritisere Google for personvern osv, men jeg har ikke sett noen som mener Google sine tjenester er dårlige. Med mindre du møter iOS fans, da sier de det er dårlig i forhold til iOS, mens de sitter på Gmail, finner veien på Google maps osv....

Sannheten er at begge OS er svært gode. De er forskjellige med styrker/svakheter. Så da velger du det du liker, men så er iOS bare tilgjengelige på ekstremt dyre telefoner. Samtidig kan du med Android få det på ekstremt bra telefoner som er 90% av en iPhone til 1/3 av prisen. Og selvfølgelig mobiler som er bedre/like bra til halve prisen. Du betaler ikke ekstra for å få det beste, du betaler ekstra for å få det du liker best.

I hovedsak følte jeg hele posten din var spot on, utenom biten med at ingen bruker Apple software på Android, jeg hadde lett byttet over til iCloud, iMessage og FaceTime på sekundet om de hadde lansert det til android, Windows og Linux, men Apple velger å grave sin egen grav og holde de virkelige fantastiske bitene av softwaren deres kun på egne plattformer.
Lenke til kommentar

I hovedsak følte jeg hele posten din var spot on, utenom biten med at ingen bruker Apple software på Android, jeg hadde lett byttet over til iCloud, iMessage og FaceTime på sekundet om de hadde lansert det til android, Windows og Linux, men Apple velger å grave sin egen grav og holde de virkelige fantastiske bitene av softwaren deres kun på egne plattformer.

Kan det sies at de graver sin egen grav når selskapet nå er verdt 1 trillion dollar? De holder det "eksklusivt". Skal du bruke en Apple-tjeneste så må du ha en Apple-enhet.

Lenke til kommentar

Kan det sies at de graver sin egen grav når selskapet nå er verdt 1 trillion dollar? De holder det "eksklusivt". Skal du bruke en Apple-tjeneste så må du ha en Apple-enhet.

Du mener Apple kommer til å eksistere om 10-20 år om de fortsetter som nå? Kan du egentlig fortelle meg hvilke NYE ting de har kommet med etter Jobs døde?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her må jeg få korrigere deg litt. iPhones er ofte i øvre prissjikt så man kan si at man betaler litt ekstra for å få det beste. Man får jo ikke iOS på noe annet.

Det er ingenting med HW til iPhone som gjør den best. Vanligvis ligger iPhone noe bak, men pleier å ha solid OS som er hvorfor folk kjøper den. Hvor mange kjøper iPhone fordi den har beste kamera? Beste skjerm? Osv. Det har den ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingenting med HW til iPhone som gjør den best. Vanligvis ligger iPhone noe bak, men pleier å ha solid OS som er hvorfor folk kjøper den. Hvor mange kjøper iPhone fordi den har beste kamera? Beste skjerm? Osv. Det har den ikke.

iPhone har faktisk hatt best SoC de siste årene nå. De hadde også en stund mobilene med mest innebygd lagring om man ga dem en ekstra nyre.
Lenke til kommentar

Ja, virker som om de heller prøver å bruke det for å tvinge folk over på iOS heller enn å lansere dette til alle OS slik at folk kan få oppleve hvordan Apple SW er og få lyst til å bytte til iOS. Både Google og MS har sine tjenester til alle OS. Så trist at Apple ikke gjør det samme. Jeg kunne gjerne lastet ned et par av de bedre Apple appene og brukt de jeg. Føler det ville vært bedre for dem og, om de fikk mange til å bruke disse. Det er jo sånn Google tjener penger. De tjener jo masse penger på iOS brukere og.

Lenke til kommentar

Du mener Apple kommer til å eksistere om 10-20 år om de fortsetter som nå? Kan du egentlig fortelle meg hvilke NYE ting de har kommet med etter Jobs døde?

Jeg tror ikke folk flest er ute etter så mye nyskapning. Vi har kommet til et punkt på telefoner nå hvor det meste av nyskapninger bare er gimmick. Det folk vil ha er noe som funker, noe som er pålitelig og enkelt. Gjerne da med flott design i tillegg. Og der har du Apple.

Så kan man jo ta diskusjonen om Apple er det neste Nokia, men det ser absolutt ikke sånn ut nå i hvert fall :) 

Lenke til kommentar

iPhone har faktisk hatt best SoC de siste årene nå. De hadde også en stund mobilene med mest innebygd lagring om man ga dem en ekstra nyre.

iPhone har best SoC ytelse i et halvt år. Så har Qualcomm best i et halvt år. Og så fortsetter det slik :)

iPhone har kanskje bra med innebygget lagring, men spesielt Huawei har mye raskere lagring. En god grunn til OnePlus slår iPhone i YT tester hvor de ser på hvor raskt telefonen utfører mange oppgaver er nettopp dette. Huawei ville og vært der om de hadde raskere SoC, som de kanskje nå får med Kirin 980. Den har potensiale til å slå A12 som raskeste SoC kun uker/måned etter lansering. Ikke på GPU da men.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke folk flest er ute etter så mye nyskapning. Vi har kommet til et punkt på telefoner nå hvor det meste av nyskapninger bare er gimmick. Det folk vil ha er noe som funker, noe som er pålitelig og enkelt. Gjerne da med flott design i tillegg. Og der har du Apple.

Så kan man jo ta diskusjonen om Apple er det neste Nokia, men det ser absolutt ikke sånn ut nå i hvert fall :)

Tja, hvilke markeder mener du Apple ikke taper kunder i nå da?

Og er ikke Apple kongen av gimmick? Kutte 3.5mm, Notch osv...

Lenke til kommentar

Enig der. Når folk sier "men Apple har så lite nyskapning" så synes jeg det er merkelig argument. Jeg tror de fleste kjøper den beste telefonen. Det er ikke akkurat så mye nytt på markedet uansett. Og en del av det Apple har prøvd på i nyere tid fungerer ikke så veldig bra som 3D touch og AR. Jeg mener det fungerer, men veldig få bruker det. Er nå mye bedre å gjøre det som er best mulig heller enn å bare legge til gimmicker for å ha "nyskapning".

Dessuten så kan ingen virkelig slå kineserne der lengre på de fleste områder. Kina er jo i fasen som er "early adopters". De har så mange selskaper og modeller at de vil komme med hva enn nytt som er og putte det inn i telefon og få den på markedet raskest mulig. Alt nytt Apple bruker må synces opp med årlig launch. Og Apple må forberede seg på å kunne få 100 millioner enheter med dette nye ut iløpet av et år. En kinesisk produsent kan kanskje bare selge 100K. Mye lettere enn å få til 100 millioner enheter.

Hvis du ser på Huawei så er det veldig bra bevis på dette. De papirlanserer ting litt før iPhone kommer ut. Apple er først til butikk, men gjerne kun en måned etterpå så finner du alt det i en Huawei telefon til klart lavere pris. Gjelder ikke bare Apple, men og Samsung. Det å prøve å slå aggressive early adopter selskaper med slik taktikk er svært vanskelig. Det bør Samsung vite, fordi de var et slik selskap.

Lenke til kommentar

Ja jeg kan lade opp mitt 30% større batteri på en time, mens iPhone bruker 3 timer. Sikkert "greit" nok. Det er jo som kjent det du betaler masse ekstra for med en iPhone. Å få noe som er "greit nok" slik at du virkelig føler du får verdi for å kjøpe den dyreste mobilen på markedet eller hva? :)

Man kan skaffe seg original 12W lader for kr 250,- eks.mva om man blandt de som ikke ønsker å benytte standardladeren, eller om man har ipad bruke dens 12W lader (som jeg gjør).

Har dog aldri sett at jeg må bruke +3t men jeg og mange andre lader telefonen hver natt så det spille ingen rolle

Føler dette har lite med temaet «brukervennlighet» slik mini mente det å gjøre (om slik eller slik lader er inkludert i telefonens salgs pakke). Det hadde vært mere kjipt om det ikke følger med earbuds lengre (men de følger med) dog har de droppet 3.5mm adapteren for å få folk over på trådløst.

Så må man anskaffe selv anskaffe en trædløs lader. Det er også greit imo istedet for en inkludert og dertil høyere pris.

Temaet var «brukervennlighet» ikke pris. IPhones er dyre og jeg bestrider ikke det.

Lenke til kommentar

Apple sine globale salgstall var ca like i år som i fjor, men med høyere salg av dyre modeller i forhold til rimeligere (iPhone X) så økte de fortjenesten. Og satt altså ny rekord. Så Apple er fortsatt i vekst. Salgstall står omtrent stille derimot. I slutten av dagen er jo penger viktigere enn antall enheter for Apple da. Så det er langt ifra noen krise hos Apple.

Lenke til kommentar

Det deiligste nå til dags er jo trådløs lyd. 3.5mm trengs ikke lengre. Det å slippe en kabel som henger og slenger er helt fantastisk.

Kan ikke se hvor Apple skal tape så mye penger. Har du lyst på iOS må du kjøpe en iPhone. Har du lyst på MacOS må du ha en Macbook. Eneste måten jeg kan se Apple taper kunder på ved denne releasen er fordi de priser enhetene sine alt for høyt. 

Lenke til kommentar

Man kan skaffe seg original 12W lader for kr 250,- eks.mva om man blandt de som ikke ønsker å benytte standardladeren, eller om man har ipad bruke dens 12W lader (som jeg gjør).

Har dog aldri sett at jeg må bruke +3t men jeg og mange andre lader telefonen hver natt så det spille ingen rolle

Føler dette har lite med temaet «brukervennlighet» slik mini mente det å gjøre (om slik eller slik lader er inkludert i telefonens salgs pakke). Det hadde vært mere kjipt om det ikke følger med earbuds lengre (men de følger med) dog har de droppet 3.5mm adapteren for å få folk over på trådløst.

Så må man anskaffe selv anskaffe en trædløs lader. Det er også greit imo istedet for en inkludert og dertil høyere pris.

Temaet var «brukervennlighet» ikke pris. IPhones er dyre og jeg bestrider ikke det.

Jeg har 22,5W lader. Og selv om du bruker en 80W+ MBP lader så tar det mye lengre tid å lade en iPhone. Apple har ikke skikkelig hurtigladingsteknologi. Standardlader for Android ligger på 20W-23W avhengig av merke. Kinesiske har best ladning. 

Lade telefonen om natten er dårlig for batteriet. Og da kommer Apple politiet og senker hastigheten din. Og så må du gå og bytte batteri. Brukervennlig. Jeg kan sette telefonen min til lading når jeg våkner og ha nok strøm til å bruke den hele dagen når jeg går ut. Derfor har du rask lading. Du kan ikke si at det er helt ok Apple ikke har noe, når alle andre har. Og du kan umulig mene at ladehastighet er irrelevant. Ladehastighet er grunnen til at folk velger bensin over elektrisk. Bensinbil kan "lades" på minutter. Tenk om en Tesla kunne settes inn i kontakten i 3 min og være fulladet? Ingen hadde snakket om rekkevidde lengre.

Jeg vet du snakker om brukervennlighet, men du kan ikke si iOS er bedre. Jeg synes Android er bedre. Uavhengig av pris. Selv om jeg hadde 1 million på konto ville jeg ikke kjøpt en iPhone. Og jeg er langt ifra alene. Og jeg er ikke sånn at jeg elsker Android fordi jeg kan endre på alt. Jeg endrer nesten ingenting. Aldri prøvd launchere engang.

Lenke til kommentar

Det deiligste nå til dags er jo trådløs lyd. 3.5mm trengs ikke lengre. Det å slippe en kabel som henger og slenger er helt fantastisk.

Kan ikke se hvor Apple skal tape så mye penger. Har du lyst på iOS må du kjøpe en iPhone. Har du lyst på MacOS må du ha en Macbook. Eneste måten jeg kan se Apple taper kunder på ved denne releasen er fordi de priser enhetene sine alt for høyt.

Eier selv flere sett med bluetooth dingser, deriblandt 2xQC35, trådløs lyd er deilig, men det er også deilig å ha kabel i backup når batteriet dør halvveis fremme til Thailand. Forøvrig har jeg prøvd det meste av trådløs lyd, og har ikke funnet noe som måler seg med mine Sennheiser IE80. Jeg vil påstå at minst 80% av biler på finn.no ikke har trådløs lyd, og jeg ser heller ingen grunn til å fjerne noe bare for å fjerne det.

MacOS kan du få uten macbook/mac

Lenke til kommentar

Plugger min telefon i laderen når jeg går i dusjen. Da varer batteriet som oftest ett døgn til neste gang jeg skal dusje igjen.

20W+ er jo blitt standard på alle mobiler nå omtrent.

Veldig mange forsvarer iPhone sin 5W lader man betaler blodpris for ved at man lader bare om natten uansett.

Men det er både brannfarlig og helt unødvendig når man kan hurtiglade den på dagtid.

Hurtliglading skader heller ikke batteriet lenger slik det gjor i starten. Er mye lavere indre motstand på nye batterier som hindrer varmgang under lading.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Plugger min telefon i laderen når jeg går i dusjen. Da varer batteriet som oftest ett døgn til neste gang jeg skal dusje igjen.

20W+ er jo blitt standard på alle mobiler nå omtrent.

Veldig mange forsvarer iPhone sin 5W lader man betaler blodpris for ved at man lader bare om natten uansett.

Men det er både brannfarlig og helt unødvendig når man kan hurtiglade den på dagtid.

Det er til og med best for batteriet å bare holde det mellom 40 og 80% om jeg ikke husker tallene helt feil, så det å kunne dytte telefonen på laderen i 5 min når den er på rundt 40% og så ta den med meg når jeg skal gå igjen, det er noe helt eget.
Lenke til kommentar

Jeg har 22,5W lader. Og selv om du bruker en 80W+ MBP lader så tar det mye lengre tid å lade en iPhone. Apple har ikke skikkelig hurtigladingsteknologi. Standardlader for Android ligger på 20W-23W avhengig av merke. Kinesiske har best ladning.

Lade telefonen om natten er dårlig for batteriet. Og da kommer Apple politiet og senker hastigheten din. Og så må du gå og bytte batteri. Brukervennlig. Jeg kan sette telefonen min til lading når jeg våkner og ha nok strøm til å bruke den hele dagen når jeg går ut. Derfor har du rask lading. Du kan ikke si at det er helt ok Apple ikke har noe, når alle andre har. Og du kan umulig mene at ladehastighet er irrelevant. Ladehastighet er grunnen til at folk velger bensin over elektrisk. Bensinbil kan "lades" på minutter. Tenk om en Tesla kunne settes inn i kontakten i 3 min og være fulladet? Ingen hadde snakket om rekkevidde lengre.

Jeg vet du snakker om brukervennlighet, men du kan ikke si iOS er bedre. Jeg synes Android er bedre. Uavhengig av pris. Selv om jeg hadde 1 million på konto ville jeg ikke kjøpt en iPhone. Og jeg er langt ifra alene. Og jeg er ikke sånn at jeg elsker Android fordi jeg kan endre på alt. Jeg endrer nesten ingenting. Aldri prøvd launchere engang.

Telefonens ladelogikk lader ikke batteriet lengre når den er full (i såfall er det kun innimellom litt tricle charge)Det er bare tull mitt wear level er 91,84% på iphone7 etter to år. Forklar det.

Dessuten så slår man av bakgrunnsaktiviteter med aut. ikke forstyrr om natten og notifikasjoner med face down deteksjon slik at det tappes nesten ikke noe batteri om natten.

Store utladninger derimot (som jeg har unngått) er dårlig for batteriet.

Og ja - jeg mener faktisk «at for mange» er den lille differansen i tiden det tar å klattlade opp en iphone enten med den lille eller større laderen irrelevant .

Vi diskuterer telefoner med er par tusen mAh ikke elbiler.

Jeg sier ikke at IOS er bedre enn android , du bruker stråmannsargumentasjon.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...