asware Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Jeg har et spørsmål jeg lurte på om noen av dere ville svare på: Går det ann å få en Picturebox til å bli "litt gjennomsiktig" sånn at du kan se det som ligger bak, men samtidig ser det som er i Picturebox-en? Hvordan? Vet at det går ann med formen, men har ikke klart det med en Picturebox... Snart jul, Hurra Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Jeg har prøvd å finne en løsning, men dette var det beste jeg kunne komme på: Option Explicit Private Declare Function GetWindowLong Lib "user32" Alias "GetWindowLongA" (ByVal hwnd As Long, ByVal nIndex As Long) As Long Private Declare Function SetWindowLong Lib "user32" Alias "SetWindowLongA" (ByVal hwnd As Long, ByVal nIndex As Long, ByVal dwNewLong As Long) As Long Private Declare Function SetLayeredWindowAttributes Lib "user32" (ByVal hwnd As Long, ByVal crKey As Long, ByVal bAlpha As Byte, ByVal dwFlags As Long) As Long Private Declare Function SetParent Lib "user32" (ByVal hWndChild As Long, ByVal hWndNewParent As Long) As Long Const LWA_ALPHA = &H2 Const GWL_EXSTYLE = (-20) Const WS_EX_LAYERED = &H80000 Const GWL_HWNDPARENT As Long = -8 Const GWL_HINSTANCE As Long = -6 Const GWL_STYLE As Long = -16 Const WS_CHILD = &H40000000 Const GWL_WNDPROC As Long = -4 Private Sub Form_Load() Dim Ret As Long SetParent Picture1.hwnd, 0 Ret = GetWindowLong(Picture1.hwnd, GWL_EXSTYLE) Ret = Ret Or WS_EX_LAYERED SetWindowLong Picture1.hwnd, GWL_EXSTYLE, Ret SetLayeredWindowAttributes Picture1.hwnd, 0, 128, LWA_ALPHA DoEvents SetParent Picture1.hwnd, Me.hwnd SetWindowLong Picture1.hwnd, GWL_HWNDPARENT, Me.hwnd SetWindowLong Picture1.hwnd, GWL_HINSTANCE, App.hInstance End Sub Men, som du sikkert finner ut, vil ikke pictureboxen flytte på seg. Løsningene er å sette formen til ikke-flyttbar eller å lage en timer som setter pictureboxen hele tiden til der den skal være i forhold til formen. Noen som vet en bedre løsning enn det? Hvordan skal PictureBoxen flytte seg med formen? Lenke til kommentar
asware Skrevet 17. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2003 Funker fint til mitt bruk... (tror jeg) Takk!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå