Gå til innhold

Ser denne grei ut?

Anbefalte innlegg

Holder på å bygge pc til ungene, budsjettet er realtivt stramt så kan ikke avvike mye fra denne prisen. Spill og bruksområder i første gang blir Minecraft, Portal 2 og Fortnite, men pga et stort Steam-bibliotek står nok Rise of the Tombraider, Doom og et par andre mer krevende spill snart for tur. Tar med ting fra "Den perfekte pc-pakke" som jeg likte, men velger rimeligere kabinett og en gpu som gir mer for pengene. Har bygd mange pcer før, men noen år siden sist så er litt "rusten".

Har kjøpt på diverste tilbud de siste dagene:

GPU: Sapphire 580 nitro+ 4gb (tilbud til 1990) (Skal undervoltes)

SSD: Kingston A400 240

PSU: EVGA GQ 650W

Windows 10 oen, mus, tastatur og høyttalere har jeg fra tidligere.

Skjerm: Samsung S24f352 når den kommer på tilbud igjen, skal ha denne, foreldrene gir ungene i gave, har prøvd den hos en i familien og syntes den gav svært mye for pengene, samt at den har freesync, dog litt smal range på 48-75. PLS og freesync veier opp for litt latency og lightbleed.

Tenker å kjøpe:

CPU: i5 8400 (vurderte Ryzen 1200 med oc, men ungene ville gjerne ha noe som vi kunne beholde noen år til og sette i GPU om kanskje 3 år uten at den bottlenecker, samt at minnekompabilitet\pris ble mindre heldig enn for Intelpakka). Ser at når en cpu som 2600k holder koken på typer 1060-kort idag så vil ikke behovet for ny cpu melde seg på svært lenge. 9900K kan kanskje bli en mulighet etterhvert om den undervoltes\evt underklokkes. Jeg tenker å kjøre med stock kjøler da jeg skal undervolte og legge på en litt mer premium kjølepasta :)

HK: Asus Prime B360m K, de er gode på bios-oppdateringer og Pro-VDH-kortet er mye dyrere nå.

RAM: Litt usikker her, men noe 2666+ 2x8 med CL16 eller lavere. Vurderer denne: https://www.prisjakt.no/product.php?p=4390375 pga lav latency og DR selv om jeg kan finne 2666-brikker et par hundre rimeligere. Gir meg kanskje noen få prosent mer i spill hvor cpu spiller mer inn, samt ved senere oppgraderinger? :)

Kabinett: https://www.komplett.no/product/951965/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/midi-tower/phanteks-eclipse-p300-mid-tower-sort# ser noen skriver at kjølinga kanskje ikke er helt optimal, men tenker at de ikke blir så ille siden jeg skal undervolte GPU og CPU? Mulig jeg kjøper ei vifte til. Andre forslag i samme prisklasse? Helst fra butikker med gratis eller lav frakt.

Trådløst nett: 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=2703015 Det er kort veg mellom pc og trådløs router og ser det har fått grei tilbakemelding flere steder. Også kjekt at det er usb så vi kan koble det til eldre bærbare med elendig trådløstkort :) Andre forslag?

Om noe ser mindre heldig ut eller vil fungere dårlig ilag så supert med tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Takk for svar og innspill. Ikke landa helt på RAM og kabinett, hovedkortet er jeg litt mer sikker på. SSDen er allerede innkjøpt og skjermen bestemt pga paneltype og god skalering til ikke-native oppløsninger. De skal kjøpe den når den er på 990,- igjen slik den gjør ganske ofte :)

Lenke til kommentar

9300,- Hadde mus, tastatur, høyttalere og win10-oemlisens fra før :) Angra litt på at jeg missa B360m pro-vdh som kosta 400 for noen uker siden, ble 350 dyrere. Missa og 2x8 2666-minne til 1400, men eller ble den vell så rimelig som det er mulig å få den :)

Ryddig prislapp! Hvordan er denne i forhold til dit oppsett (har ikke ferdighetene til å bygge selv)?

https://www.komplett.no/product/11146/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-premium/komplett-gamer-premium-i140?offerId=KOMPLETT-310-11146

Lenke til kommentar

Cpu er litt kjappere, men ikke i spill siden gpu er flaskehals, ca 1000 i pristillegg. Den har en 1tb hdd og optane, sistevnte synes jeg er litt overprisa men, ca 500 i pristillegg. Den har win10, ca 1000, men mangler mus, tast, høyttalere og skjerm, ca 1500 for økonomisetup. Sammenligna med min må du betale 12500 for samme pakke, men får bedre cpu og hdd (1500) så ca 1700 mer for den pakka. Du får jo da garanti etc som i seg selv er verdt litt :)

Du kan evt vurdere denne? https://www.komplett.no/product/11145/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer/komplett-gamer-i20?offerId=KOMPLETT-310-11145#technical-details viktig å oppgradere til 16 gb 2666-minne da spillytelsa vil betraktelig bedre pga lite ram på gpu. Ender da på 10300 tilsammen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Pris til slutt ble ca 9300,-

Rx 580 1999,-

B360m 749,-

I5 8400 1690,-

2x8 16gb 1700,-

240 ssd 490,-

Win10 45,-

Wifi 289,-

Kabinett 469,-

650 GQ psu 799,-

Skjerm FS 24 999,-

Mus/tast/høyttalere hadde vi. + litt frakt som ble regna inn i totalpris :)

Spesielt GPU var på et veldig bra tilbud, kabinett, skjerm og psu var og solid nedsatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg bygd ferdig og kosa meg litt :) Lite støy, fungerte bra. Har fått undervolta cpu og gpu, samt kjører lavere CL på rammen tålte lite undervolt gpuen, men fikk ned strømforbruk med 10,5W og 5% lavere viftehastighet i Unigine heaven :) Skal fortsette å tweake litt :)

Hvorfor undervolte cpu/gpu, er ikke strømforsyningen god nok / er skjermkortet for krevende?

Lenke til kommentar

Blir ikke ytelsen mindre? 

Nei, undervolting ber bare komponentene kjøre på samme hastighet som før, men ta til takke med mindre strøm enn før. Det verste som kan skje er at en av komponentene får for lite strøm og at systemet henger seg opp\blåskjerm. Det er ikke farlig, men man må da gi de litt mer strøm for å kjøre stabilt. I noen tilfeller er kjøleløsninga på GPU eller CPU for svak, noe som resulterer i at temp blir for høy og GPU\CPU klokker ned og kjører saktere. Med undervolt kan da ytelsa bli bedre siden temp reduseres og dermed kan kjøleløsninga bli adekvat. Jeg testa dette på en av mine bærbare. Den har tilstrekkelig kjøleløsning for CPU og GPU som er en delvis delt løsning hvor begge delvis avkjøles av de samme viftene. Jeg undervolta CPU med 15-20% og temperatur under spill sank med 13C på CPU og 3C på GPU, GPU kunne ikke undervoltes, men kjøleløsninga til CPU kunne avhjelpe den bedre med lavere temp. Eksempel hvor undervolt kan bedre ytelsa: https://www.youtube.com/watch?v=L00yplZVDhQ

Det er mulig du tenker på power-limit? Det kan på en måte minne om undervolt og gi noe det samme resultatet, men kan ikke fintunes ift klokkehastighet etc. Kan ta et eksempel: Jeg skrudde ned powerlimit med 20% på RX 580, ytelsa ble da redusert med 7,6% og strømforbruk gikk ned 14,5%. Skrudde ned powerlimit med 15% og ytelsa sank med 2,5% og strømforbruk med 7%. Med undervolting var ytelsa lik, men strømforbruk gikk ned med 6,3% så undervolting er marginalt mer effektivt enn powerlimit, men det er en liten risiko for ustabilitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nerdealert! Artig å tweake :D

-Fikk rammen til å kjøre på 2666 med cl13, det gav noen ekstra fps på lav oppløsning. Kjekt den dagen jeg skal oppgradere til ny GPU.

-Forbruket på Sapphire RX 580 nitro+ er drygt. Sisteplass i silikonlotteriet og, dønn umulig å undervolta på standardfrekvens. Etter mye fram og tilbake underklokka jeg fra 1411MHz til 1300MHz og undervolta til 1000mv på P7. Undervolta RAM med 50mv. Ytelsestapet i spill/testprogrammer ligger på 5-7%, MEN strømforbruket har gått ned med 25-40% avhengig av spill/app uten chill, så det er nå på nivå med et utweaka 1060-kort :p Med chill og 60 fps-lock slår det 1060 på forbruk uten problemer. Litt mindre støy som bonus :)

CPU undervolta jeg til -175mv på core og cache, 15C lavere temp på stresstest, mindre støy og 10W mindre strømtrekk :) Halvtime Prime95 med den elendige stock-kjøleren maksa ut på 77C.

Veldig fornlyd så langt minus silikonlotteriet på GPU :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir jo 70 kroner i året hvis den står på 24/7 året rundt, og viftestøy tror jeg ikke man hører forskjell på ved så liten endring og hvis komponentene blir ødelagt ved vanlig bruk uten endring så er de langt over modent å byttes ut uansett (5 år reklamasjon)... Ikke for å være negativ men dette hadde jeg ikke brydd meg om, men det er bare min mening.

Endret av bigggan
Lenke til kommentar

Jeg lastet ned programmet: Intel Extreme Tuning Utility

Er det det du også bruker til å undervolte?

Det jeg satt på en bærbar maskin (i3-4100M) er:

Core Voltage Offset til -80mV

Cache Voltage Offset til -80mV

og Processor Graphics Voltage Offset til -100mV

Men jeg har ikke møtt på ustabilitet så vet ikke hvor grensen er. Stoppet når jeg var fornøyd.

Lenke til kommentar

Det blir jo 70 kroner i året hvis den står på 24/7 året rundt, og viftestøy tror jeg ikke man hører forskjell på ved så liten endring og hvis komponentene blir ødelagt ved vanlig bruk uten endring så er de langt over modent å byttes ut uansett (5 år reklamasjon)... Ikke for å være negativ men dette hadde jeg ikke brydd meg om, men det er bare min mening.

viftehastighet på CPU gikk ned fra over 2000 til 1400, det høres for å si det sånn i krevende spill, tydelig lavere lyd på GPU og. Jeg gjør det hovedsakelig for gøy, ikke for å spare penger, men vi skal vell trolig ha maskina i minst 5 år, trolig lenger så da er det greit med hardware som kjøres kjøligere samt merkbare stillere :) Artig å se hvor mye man kan tweake hardwaren :) Ang CPU så gjør faktisk undervolten støyen så mye lavere at jeg slipper å kjøpe ei ny vifte.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lastet ned programmet: Intel Extreme Tuning Utility

Er det det du også bruker til å undervolte?

Det jeg satt på en bærbar maskin (i3-4100M) er:

Core Voltage Offset til -80mV

Cache Voltage Offset til -80mV

og Processor Graphics Voltage Offset til -100mV

Men jeg har ikke møtt på ustabilitet så vet ikke hvor grensen er. Stoppet når jeg var fornøyd.

Jeg bruker Throttlestop som loader ved boot, der kan du stille core og cache separat, de fleste greier å stille cache mer enn core. XTU krever endel systemressurser og nullstiller av og til uten at jeg vet hvorfor, så droppa det. Jeg kjører på -164 core og -192 på cache på laptoppen med i7 6700HQ. Divinity som er favorittspillet for tiden kjører omtrent lydløst, uten undervolt bråka det bra.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...