Gå til innhold

Youtube (filming/drone/redigering/tutorials)

RobHK

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en aktiv youtuber på 28år(mann)

Jeg har lenge hatt en youtube kanal som nå vokser ganske så raskt.

Jeg har hatt en økning på 300+ subs i snitt hver måned.

www.YOUTUBE.com/RobHK

Og tjener nå penger på videoene mine.

Jeg har også fått en del ting sendt til meg for review som også betyr at jeg har fått beholde disse.

Kanalen består for det meste av film making og drone(DJI) hvor jeg også har begynt med film tutorials og noe vlogging.

Jeg ønsker å ta kanalen videre til et enda høyere nivå, men ser da behov for 1 lr 2 hoder til som kunne tenke seg å være med på dette.

Fremtiden vil muligens bringe utenlandsreiser og mye moro.

-Det hadde vært kult om du har en egen youtube kanal so vi sammen kan booste kanalene vi har.

-Du burde være glad i å stå foran kamera og ikke være redd for å "drite deg ut"

-Språket går i engelsk, men har du en egen kanal hvor det går i norsk, så varierer vi på språket for å tilfredstille din kanals seere.

-Fint om du liker og kan fly drone

-Glad i å filme

-Har eget kamerautstyr

Jeg holder til i Telemark og ser kanskje etter noen i omegn Telemark mot Larvik.

Send med en mail om dette høres interessant ut så tar vi en prat:

[email protected]

post-489174-5440786_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare vær obs på at alt du mottar fra diverse firmaer osv må du skatte verdien av.

Litt usikker på om det er tilfelle når de sender som gave og lurer på om jeg ønsker å teste det.

Hvis det hadde vært sponset og et produkt av høy pris, kan jeg se det for meg.

Noe jeg vet sikkert er at youtube inntekter må føres i selvangivelsen for å unngå skattesmell ^^.

Men skal sjekke litt rundt det du nevner så får jeg se om jeg finner et godt svar på det??

Lenke til kommentar

Litt usikker på om det er tilfelle når de sender som gave og lurer på om jeg ønsker å teste det.

Hvis det hadde vært sponset og et produkt av høy pris, kan jeg se det for meg.

Noe jeg vet sikkert er at youtube inntekter må føres i selvangivelsen for å unngå skattesmell ^^.

Men skal sjekke litt rundt det du nevner så får jeg se om jeg finner et godt svar på det

De sender deg jo ikke ting for moroskyld.

De sender det til deg sånn at du kan omtale produktet demmes på feks Youtube. Dermed er det per definasjon "sponsing" som må skattes av. :)

Lenke til kommentar

De sender deg jo ikke ting for moroskyld.

De sender det til deg sånn at du kan omtale produktet demmes på feks Youtube. Dermed er det per definasjon "sponsing" som må skattes av. :)

Sponsing inngår i betalt produkt hvor produktet skal snakkes opp.

Og samlet verdi pr sending over 4000kr må skattes.

Samme som kjøp fra utlandet, overstiger dette et satt beløp tolles det og du betaler tollavgift til staten.

Lenke til kommentar

Sponsing inngår i betalt produkt hvor produktet skal snakkes opp.

Og samlet verdi pr sending over 4000kr må skattes.

Samme som kjøp fra utlandet, overstiger dette et satt beløp tolles det og du betaler tollavgift til staten.

• Alle penger og sponsede produkter med økonomisk verdi som du får på bakgrunn av salgsblogg, nettbutikk, produktomtale, affiliate, oppdrag og lignende, som har å gjøre med bloggvirksomheten.
  • Alle penger du får på bakgrunn av annonser, reklame og lignende.
  • Gratis eller rabatterte produkter/gaver med økonomisk verdi, som for eksempel sminke, hår- og hudpleieprodukter, bøker, klær, reiser, spill, teknologisk utstyr, barneutstyr m.m. Dette skal inntektsføres til omsetningsverdi.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

• Alle penger og sponsede produkter med økonomisk verdi som du får på bakgrunn av salgsblogg, nettbutikk, produktomtale, affiliate, oppdrag og lignende, som har å gjøre med bloggvirksomheten.
  • Alle penger du får på bakgrunn av annonser, reklame og lignende.
  • Gratis eller rabatterte produkter/gaver med økonomisk verdi, som for eksempel sminke, hår- og hudpleieprodukter, bøker, klær, reiser, spill, teknologisk utstyr, barneutstyr m.m. Dette skal inntektsføres til omsetningsverdi.

da er vi enige om å være uenige?

Lenke til kommentar

Jepp, mange som er uenig i lovverket her til lands :dremel:

Også har du de som følger det til punkt og prikke

Blogging anses som hobby når den er av ikke-økonomisk karakter, altså at den ikke gir overskudd eller økonomiske fordeler. Inntekter av hobbyvirksomhet er ikke skattepliktig, og du får heller ikke fradrag for kostnader til slik aktivitet

Vårt veiledende svar:

Du er ikke næringsdrivende nå, siden inntektene er mindre enn kostnadene.

Når du etterhvert får inntekter som er større enn kostnadene, kan du vurderes som næringsdrivende.

Frem til du er å anse som næringsdrivende, bør du ta vare på:

alle kvitteringer

bilag

annen dokumentasjon

Fordi du kan få godkjent fradrag for kostnader du har hatt inntil 5 år før oppstart.

Og etter samtale viser det til at produkter som er sendt ikke overstiger utgifter og regnes derfor ikke med.

Alt av dokumentasjons må lagres og legges inn i selvangivelsen, men ingen skatteplikt.

✌️

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...