Party99 Skrevet 1. august 2018 Del Skrevet 1. august 2018 Hei Om to dager skal jeg inn på politistasjonen for å se bildet fotoboksen tok av meg. Hvis jeg har solbriller på, er det vel ikke gyldig dokumentasjon og da kan de ikke sikte meg? Hvem klager jeg til i så fall og hva kan være lurt å si? 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 1. august 2018 Del Skrevet 1. august 2018 De må kunne bevise det var deg, ikke en annen. Har du lånt bort bilen eller stjålet? Så kanskje du har bedre sak. Med mindre bilen gikk på tomgang og var lett å stjele. Kan de bevise også det. Kan du få skylden også. Lenke til kommentar
Populært innlegg Kontorstol Skrevet 1. august 2018 Populært innlegg Del Skrevet 1. august 2018 Om det ikke var du må du selvfølgelig ikke få straff. Om det var du håper jeg de sikter deg og tar førerkortet så lenge som de kan. 45 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 1. august 2018 Del Skrevet 1. august 2018 https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/lovbrudd-og-reaksjoner/tatt-i-fotoboks/ "Bileier kan ikke straffes dersom det er en annen som har vært fører når fartsovertredelsen skjedde." "Hvis du nekter å si hvem som kjørte bilen, kan politiet begjære rettslig avhør. Med noen unntak, bl.a. for nærstående som ektefelle, barn, søsken, foreldre, har du en forklaringsplikt ved rettslig avhør. Politiet kan også etterforske saken videre, for eksempel ved å sammenligne personen på bilde med dine familiemedlemmer. " Så hvis du har tenkt til å lyve, så må du jo gi noen andre skylden. Gir du noen du kjenner skylden, vil disse bli tatt inn til avhør. Det er jo også en mulighet for at de henlegger saken hvis de ikke kan bevise det er deg, men du tar en risk her. 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. august 2018 Del Skrevet 1. august 2018 Ikke siter meg på dette, men om dette er et forenklet forelegg som du bestrider så ender du opp i en rettsak der man gjør en rettslig vurdering om det er deg bak solbrillene. 4 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 1. august 2018 Del Skrevet 1. august 2018 (endret) https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/lovbrudd-og-reaksjoner/tatt-i-fotoboks/ "Bileier kan ikke straffes dersom det er en annen som har vært fører når fartsovertredelsen skjedde." "Hvis du nekter å si hvem som kjørte bilen, kan politiet begjære rettslig avhør. Med noen unntak, bl.a. for nærstående som ektefelle, barn, søsken, foreldre, har du en forklaringsplikt ved rettslig avhør. Politiet kan også etterforske saken videre, for eksempel ved å sammenligne personen på bilde med dine familiemedlemmer. Det stemmer vel neppe i praksis, er man skyld i folk f.eks ikke har førerkort eller leier ut bilen til fulle folk man vet vil kjøre for fort kan man få medvirkning til straffbar handling. Trådstartet vet vel om han kjørte litt for fort, eller om han har god sak eller ikke. Tror det ofte er slik eieren av bilen blir straffet hvis det er uklart hvem som ser sjåfør. Så da må vel man fjerne skiltene også. Endret 1. august 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Party99 Skrevet 1. august 2018 Forfatter Del Skrevet 1. august 2018 Det skjedde for tre mnd siden så jeg kan ikke huske, men ser de ikke tydelig at det er meg kan de ei beskylde meg.? Hva er straffen Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 1. august 2018 Del Skrevet 1. august 2018 til og med 35 km/t kr 10 200 Regner med du taper også lappen for 1 år. 1 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 1. august 2018 Del Skrevet 1. august 2018 (endret) Det skjedde for tre mnd siden så jeg kan ikke huske, men ser de ikke tydelig at det er meg kan de ei beskylde meg.? Hva er straffen Reglene for 60-soner har blitt ganske strenge. Du kjører 36 km/t over, noe som ville bety førerkortbeslag. Har du prøvetid (hvis du er under 20 år), så vil du også måtte kjøre opp på nytt. https://www.dinside.no/motor/sa-mye-ma-du-betale-om-du-bryter-trafikkreglene/69229479 Endret 1. august 2018 av Vertical^ Lenke til kommentar
Party99 Skrevet 1. august 2018 Forfatter Del Skrevet 1. august 2018 Så førerkortbeslag og ikke bot? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 1. august 2018 Del Skrevet 1. august 2018 Ble også litt usikker utifra bildet jeg postet. Jeg regner med at man får begge deler? 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 1. august 2018 Del Skrevet 1. august 2018 Jeg tror begge deler, men selvsagt kan jo politiet vise skjønn hvis det er kun farten som var risikoen ikke skader, eller ulykker. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 1. august 2018 Del Skrevet 1. august 2018 Ja, det er både bot og beslag. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg the_last_nick_left Skrevet 1. august 2018 Populært innlegg Del Skrevet 1. august 2018 hva kan være lurt å si? Unnskyld! Her er førerkortet mitt. Når kan jeg kjøre opp på nytt? 16 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 1. august 2018 Del Skrevet 1. august 2018 Forskriften sier tap av førerrett i 6-8 mnd ved 95-100km/t i 60-sone. Det kommer en bot på toppen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 1. august 2018 Del Skrevet 1. august 2018 Det skjedde for tre mnd siden så jeg kan ikke huske, men ser de ikke tydelig at det er meg kan de ei beskylde meg.? Hva er straffen Om du virkelig ikke husker, så sier du at du ikke husker. Da blir det opp til politiet å sannsynliggjøre ut fra bildet hvem som kjørte. Sannsynlighetsovervekt holder. Om du husker at det var du som kjørte kan du bare si det og ta straffen. Dette er uansett ikke verdens undergang og det du har gjort er ikke spesielt alvorlig. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 1. august 2018 Del Skrevet 1. august 2018 Hvordan kan sannsynlighetsovervekt holde? Det er snakk om strafferett, da er vel rimelig tvil nok til at man ikke kan straffes? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 1. august 2018 Del Skrevet 1. august 2018 Hei Om to dager skal jeg inn på politistasjonen for å se bildet fotoboksen tok av meg. Hvis jeg har solbriller på, er det vel ikke gyldig dokumentasjon og da kan de ikke sikte meg? Hvem klager jeg til i så fall og hva kan være lurt å si? Politiets bevis har jeg quota. Kos deg som fotgjenger 6 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 1. august 2018 Del Skrevet 1. august 2018 Hva gjør dere som kommer på et jussforum med moralpreken her egentlig? Har dere ingenting nyttig å tilføye annet enn off-topic? TS spør om det juridiske, ikke meninger til folk. On topic, se på bildet, vurder hvor mye det ligner på deg, og så kan du eventuelt nekte. 6 Lenke til kommentar
Populært innlegg Kontorstol Skrevet 1. august 2018 Populært innlegg Del Skrevet 1. august 2018 Noen fortjener å høre hva de fortjener. 11 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg