Gå til innhold

Garanti på harddisk tatt ut fra ekstern kasse


Anbefalte innlegg

Har en Seagate Expansion Desktop Drive 4TB som har begynt å slite (bad blocks).

Den er kun litt over 3 år, så jeg har fremdeles garanti på den.

 

"Problemet" er at jeg har tatt harddisken ut av USB-kassa.

 

Har det noe å si med hensyn på garanti?

Noen som har erfaring med slikt?

 

Jeg kan jo alltids sette den inn i USB-kassen igjen, men jeg mener det burde være unødvendig.

Endret av TBJ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg også vil tro det, men de boksene er et lite helvete å åpne. Jeg klarer det jo, men vil helst ikke hvis jeg absolutt ikke må.

Så da blir spørsmålet om jeg .

Jeg regner med at noen her inne må ha vært i samme situasjon som meg.

Endret av TBJ
Lenke til kommentar

Ja du må fordi ødlegge kabinnettet hvis du åpner den bortfaller nok reklamasjonsretten.

Butikken eller verkstedet kan anta basert på skader harddisken har falt i bakken og dermed gjelder ikke reklamasjonsretten.

 

Er synd med tanke på eldre usb 2 harddisker hvor man kan kjøpe usb3 utstyr for å få bedre ytelse som regel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Særlig WD disker er håpløse å åpne uten å ødlegge plasten rundt, enkelte tilfeller kan seagate være vanskelig.

Så tror trådstarter er på tynn is med tanke på reklamasjon. Er veldig vanskelig å ta ut harddisker fra slike ferdigproduserte kabinetter uten å gi synlig skade.

Lenke til kommentar

Reklamasjonsretten i Norge i henhold til forbrukerkjøpsloven er på 2 år. Det at mange sier at det er 5 år, er at unntaket på 5 år, gjelder for en god del populære kjøps objekter som mobiltelefoner og PC'er osv. Men utgangspunktet er altså 2 år. Og om vi kikker på paragrafen som angir unntaket: § 27.Reklamasjon. Så ser vi teksten sier: "Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.".

 

Å plukke disken ut av boksen kan jeg ikke forestille meg kommer inn i under "vanlig bruk". Så jeg ville tro at vi snakker om 2 års reklamasjonsrett her.

 

Hadde kjøper ikke tatt disken ut av boksen, så ville det vært 5 års reklamasjonsrett. Jeg leverte nettopp selv en 3 år gammel ekstern USB disk tilbake på reklamasjonsretten. Noe Elkjøp ikke godtok umiddelbart, siden den bare hadde fabrikk garanti på 2 år. Jeg kontaktet forbrukerrådet som ga meg medhold, og Elkjøp ombestemte seg slik at jeg fikk ny disk...

 

Edit:

 

Et argument kan kanskje gjøres for at HDD burde vare 5 år uansett om den er i USB boksen den kom i eller ikke. Og HDD er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år...

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Seagate har produsert mange forskjellige 4TB disker i 3,5" størrelse. Alle er ment for forskjellig bruk og med forskjellig garantitid. Hva heter din? 

 

Barra Cuda - konsumer PC - 2år

Barra Cuda Pro - Pro PC - 5år

Iron Wolf - NAS - 3 år

Iron Wolf Pro -  Pro NAS - 5 år

Sky Hawk - Bedrifts PC - 3 år

Sky Hawk Al - 5 år

 

Fant ingen disker kun for ekstern backup, men tipper dem har en egen billigserie for det (siden det er det billigste vi kan få tak i ).

 

 

Internal And Specialized HDDs High-Capacity And Versatile Storage

Seagate designs and manufactures the most versatile and dependable high-capacity hard drives available. From BarraCuda® and BarraCuda Pro, with their incredible speeds and trusted reliability, to the flash-accelerated performance of FireCuda™, your data has never been safer or more accessible. For 24×7 surveillance applications, rely on the vigilance of SkyHawk™ drives. For everything NAS, check out IronWolf™ and IronWolf Pro for tough, ready and scalable performance.

 

https://www.seagate.com/internal-hard-drives/hdd/

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar

Det er kun ett svar:

 

External Western Digital Enclosures

 

Do not remove the drive from the external enclosure. Removing the hard drive from a Western Digital single unit external enclosure will void the warranty.

 

Return the drive in its original enclosure/plastic housing (without having been opened or dismantled, along with the power adapter). Please keep all software and manuals. Make sure to return all interface cables (e.g. included Thunderbolt, USB or FireWire cables).

 

https://support.wdc.com/warranty/packinginstructions.aspx?lang=en

 

 

Du kan ikke reklamere på noe du bryter garatibetingelsene på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eh... Jo, det kan han. Han kan reklamere i henhold til norsk forbrukerkjøpslov, i stedet for å reklamere i henhold til fabrikantens garanti. Forbrukerkjøpsloven trumfer produsentenes garantier når garantiene gir dårligere dekning enn forbrukerkjøpsloven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eh... Jo, det kan han. Han kan reklamere i henhold til norsk forbrukerkjøpslov, i stedet for å reklamere i henhold til fabrikantens garanti. Forbrukerkjøpsloven trumfer produsentenes garantier når garantiene gir dårligere dekning enn forbrukerkjøpsloven.

Du kan ikke reklamere på noe du bryter bruks betingelsene på nei.

Du tar feil.

 

Man kan alltid reklamere , men den blir garantert ikke innvilget. Dette er å anse som et uautorisert inngrep i produktet.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hva tror du gjelder? Hva produsenten sier, eller norsk lov?

 

Fkl.§3: "Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her."

 

Altså, om han har reklamasjonsrett i henhold til fkl. Så har det ingenting å si hva produsenten skriver i sine garanti vilkår...

Så jeg kan reklamere på noe jeg selv bevisst har ødelagt.

 

Du misser noe :

Varen er selve det eksterne kabinettet som ett helt komplett produkt.

Serienummeret til varen solgt er også det som står på utsiden (ikke delene inni det)

 

 

Kan jeg som forbruker åpne en 3.5" harddisk også da. Ødelegge forseglingen og seal.

For så å reklamere på at dens spindelmotor er ødelagt (sende inn kun motoren) ?

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Så jeg kan reklamere på noe jeg selv bevisst har ødelagt.

 

Eh... joda, Hvis du er av den uærlige sorten, så kan du da det. Men det vil ikke være i henhold til forbrukerkjøpsloven. Jevnfør §26: "Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side."

 

Du misser noe :

Varen er selve det eksterne kabinettet som ett helt komplett produkt.

Serienummeret til varen solgt er også det som står på utsiden (ikke delene inni det)

Det ser ikke ut som du leste min post #8 der jeg henviser til Fkl. §27: "Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år."

 

Kan jeg som forbruker åpne en 3.5" harddisk også da. Ødelegge forseglingen og seal.

For så å reklamere på at dens spindelmotor er ødelagt (sende inn kun motoren) ?

Fkl. regulerer en haug av ting. En av dem vil nok være at du ikke skal ødelegge varen ytterligere for å reklamere på en del av den. Å skru fra hverandre en HDD uten å være i støvfritt miljø, eller om det f.eks. er helium i disken som vil unnslippe, vil nok være en slik ting som du ikke kan gjøre. Men til syvende og sist er det opp til selger og kjøper å avtale den mest formålstjenlige måten å utføre reklamasjonen på. Om du er mekaniker f.eks. Og en del på en motor du har kjøpt har røket, så kan du jo tilby selger å montere delen selv, dersom han sender deg kun delen. Det vil jo være i selgers interesse fremfor at du sender hele motoren i retur, og at selger må bruke tiden på å gjøre det. Og som forbruker slipper du å vente på postgangen begge veier...

 

I denne spesifikke saken som TS snakker om, så har han brutt produsentens garantivilkår, det er udiskutabelt. Han sitter altså igjen med kun de rettigheter som er gitt ham i henhold til Fkl. Personlig vil jeg ikke tro at han har mistet retten til å reklamere selv om han leverer inn kun HDD.

 

Men selger/produsent kan protestere, og hevde at disken ville ha vart i 5 år+ dersom han ikke hadde tatt den ut av kabinettet. For eksempel ved å hevde at selve disken aldri vil stresses like mye over USB2.0/3.0 enn den kan over s-ata interfacet. Eller de kan lese av diskens S.M.A.R.T informasjon og se at disken ikke har vært utsatt for "vanlig bruk". Om den har vært brukt på en måte som har gjort at den har blitt overskrevet flere ganger enn hva som er normalt for vanlige forbrukere f.eks.

 

Men til syvende og sist, så er det en HDD som har røket, og HDD'er har i henhold til avgjørelser i forbrukerklagenemnda 5 års reklamasjonsrett...

Endret av Gabri3L
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du tar nok feil.

Produktet er en ekstern harddisk og denne er EN vare med sitt EGET serienummer.

Men du kan for min del fortsette å tro at man som forbruker får innvilget en reklamasjon på en intern del av et produkt «som ikke er ment å demonteres».

 

Spørsmål ?

Kan jeg ta ut en tilfeldigvis WD harddisk fra en Canal Digi5al Dekoder og sende inn denne og få innvilget reklamasjon og en ny harddisk ?

Situasjonen er akkurat den samme.

 

 

Jeg har åpnet mange ekstern disker selv. Men da alltid med visshet om at man da gir avkall på alt av garanti og reklamasjon og at det gjøres på eget ansvar.

 

Om deler av produktet som du viser til skal reklameres på skal man returnere produktet intakt i helhet (uten at man har mekket,åpner,fikler med det på egen hånd). DA får man innvilget reklamasjonen på produktet EKSTERN harddisk.

 

Men til syvende og sist, så er det en HDD som har røket, og HDD'er har i henhold til avgjørelser i forbrukerklagenemnda 5 års reklamasjonsrett...

Det hadde garantert ikke vært noe problem om produktet hadde vært brukt slik det er ment å brukes (som en EKSTERN hdd) og ikke pelt fra hverandre.

Som jeg har prøvd å fortelle er ikke slike interne harddiskers serienummer registrert som et enkeltstående internt 3.5" hdd produkt.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Du tar opp et interessant problem/poeng. Men jeg vil tro det til syvende og sist vil være selgers problem. Jeg er ikke kjent med noen rettspraksis angående denne problemstillingen med ekstern HDD. Det nærmeste jeg kommer, er i "gamle" dager når PC produsenter prøvde seg på å annullere garanti bare du åpnet side dekselet på PC'en. Og slik fikk vi da etter noen runder, rettspraksis på at forbruker har lov til å ikke bare åpne dekselet, men til og med bytte CPU, HDD, RAM etc. etc.

 

Til syvende og sist vil det i TS sin sak være selger/produsent som må bevise at HDD røk som følge av å bli tatt ut av kabinettet den ble solgt i, eventuelt for deretter å ha blitt utsatt for "unormal" bruk.

 

Det som er et poeng, er jo at TS kunne hatt en annen HDD som ble defekt, av samme merke som i USB kabinettet. Om den røk, og han ikke hadde kvittering på den. Så ville han kunnet puttet den i USB kabinettet som han har kvittering/garanti på. Selger/produsent ville derfor kanskje kunne avvist reklamasjon med bakgrunn i at de ikke kan vite om HDD som TS vil reklamere på, er den som faktisk fulgte med USB kabinettet som han kjøpte.

 

Som sagt tror jeg nok at FKN vil komme frem til at forbrukere har rett til å bruke varer de har kjøpt, akkurat som de selv vil. Og at det er selger/produsent som må bevise at disken har vært utsatt for "unormal" bruk. At produsenten ikke har registrert serienummeret på HDD som er i kabinettet tror jeg rett og slett vil bli sett på som produsents eget problem, og ikke noe de kan lesse over på forbruker...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selger / produsent trenger ikke bevise noenting om kun den interne 3.5" delen kommer i retur.

Produktet er solgt som og forblir en EKSTERN hdd . Hvor enkelte i tillegg er limt eller på annet vis forseglet .

Og det er dessuten tydelig at det er kjøpt ene og alene for å slaktes for deretter å benytte en del av immaten til annet formål for å spare penger.

Slik jeg ser det bør man være voksen nok å innse at man da ikke lenger kan reklamere eller påberope seg garanti på dette.

Uansett hvor flink man er eller ikke og peiling på behandling av datakomponenter. Man kan ikke bruke det som noe argument. Betingelsene om bruk , det produktet er solgt som er definitivt brutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt tror jeg TS kan sende bare disken i retur og reklamere på kun den. At produsenten har bevis byrden er derimot ikke noe jeg bare tror. Det vil være akkurat som når man sender hva som helst tilbake på reklamasjonsretten. Det er produsenten som har bevisbyrden om han skal hevde at produktet er røket fordi det er feilaktig anvendt.

 

Det eneste uvanlige i denne saken er at produsenten slipper å misstenke at disken har vært benyttet utenfor USB boksen den ble levert i, dersom TS leverer den inn i løsvekt. Men produsenten må fremdeles bevise at det er forbrukerens bruk som er grunn til at disken ikke holdt i 5 år+.

 

Om du kommer til verkstedet med en bil som du vil ha fikset på garantien. Så kan ikke produsenten si; "Sorry, men vi ser du har åpnet panseret selv, og da røk garantien.". De kan derimot si; "Sorry, men vi ser at når du åpnet panseret med brekkjern i stedet for utløseren under rattet, så var du uheldig å komme borti noe, og det er derfor bilen ikke virker. Og det er derfor du ikke får dette fikset på garantien."...

 

Jeg har både samme 8TB disk som TS viste, men også en annen versjon med Barracuda disk inni i stedet. Nå, jeg er tilbøyelig til å være enig i at om jeg plukket ut "Archive" disken og benyttet den til vanlig desktop bruk. Så ville produsenten kunne sagt at det er ikke "vanlig bruk" for den disken. Men om jeg plukket ut Barracuda disken, som selges i løsvekt som en HDD til desktop bruk. Så vil ikke produsenten kunne bruke det som et argument mot meg, da HDD'en faktisk er benyttet til det den er designet for..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...