Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor godt skal man vaske seg?

Anbefalte innlegg

Hei!

En kollega og jeg snakket nylig om hvor godt vi vasker oss i dusjen når han plutselig fortalte meg at når han vasker seg bak (rumpa), så stikker han alltid en liten del av fingeren inn i anus slik at han får vasket seg ekstra godt. Dette er noe jeg personlig aldri kunne gjort.. men, kanskje det er mer vanlig enn jeg tror? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan jo spekulere i at han ble lært av sine foreldre å vaske seg på den måten.. Pappas finger i rumpa kan sette sine spor.

Fra et faglig ståsted, er det ikke slik man lærer seg nedentilvask på noen av utdannelsene innen helsefaget.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal helst kun vaskes med vann, og aldri innvendig. Du har ikke lyst til å forstyrre bakteriefloraen der inne, stemmer for både kvinner og menn. Trenger du såpe så bruk såpe spesifikt for dette for å forhindre problemer, men fremdeles, det er ikke noe behov for å vaske innvendig og det kan gjøre mer skade enn det det gjør godt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er jenter like pripne på dette som menn? Jeg dusjer mye i svømmehallen, og hvis gutta er nøye med rassvasken er det en godt skjult hemmelighet, for å si det sånn. Selv vasker jeg meg nøye, selv når folk ser meg - kun utvortes, da.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal helst kun vaskes med vann, og aldri innvendig. Du har ikke lyst til å forstyrre bakteriefloraen der inne, stemmer for både kvinner og menn. Trenger du såpe så bruk såpe spesifikt for dette for å forhindre problemer, men fremdeles, det er ikke noe behov for å vaske innvendig og det kan gjøre mer skade enn det det gjør godt.

Tull og tøys. For de av oss som liker å stikke tunga inn i rumpa på partnerne våre er det ganske fint om dere lærer dere å vaske de første centimeterne av innsiden også. Bruk gjerne en analdusj som du får kjøpt på kondomeriet. Det er ingen bakteriekultur der, du blander nok med vaginaen

Endret av coffeee
Lenke til kommentar

Tull og tøys. For de av oss som liker å stikke tunga inn i rumpa på partnerne våre er det ganske fint om dere lærer dere å vaske de første centimeterne av innsiden også. Bruk gjerne en analdusj som du får kjøpt på kondomeriet. Det er ingen bakteriekultur der, du blander nok med vaginaen

https://lacolon.com/article/keeping-clean-use-soap-anus

"Soap may be an important part of one’s bathing routine, but do I need to wash my anus?  The short answer is no. The longer answer is also no! "

Edit: Glemte å legge ved: æsj. Og at det ikke er nødvendig hvis du har ett OK kosthold og får tømt deg skikkelig, er ikke normalt å gå rundt med bæsj ved åpningen hvis du ikke må drite noe jævlig. Rasshølet ditt renser seg selv, akkurat som fitta gjør, og jo, det er en spesiell tarmflora du har som kan forstyrres. 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://lacolon.com/article/keeping-clean-use-soap-anus

"Soap may be an important part of one’s bathing routine, but do I need to wash my anus?  The short answer is no. The longer answer is also no! "

Edit: Glemte å legge ved: æsj. Og at det ikke er nødvendig hvis du har ett OK kosthold og får tømt deg skikkelig, er ikke normalt å gå rundt med bæsj ved åpningen hvis du ikke må drite noe jævlig. Rasshølet ditt renser seg selv, akkurat som fitta gjør, og jo, det er en spesiell tarmflora du har som kan forstyrres. 

En sannhet med svært store modifikasjoner.

Et klassisk IBS-symptom er følelse av å ikke få tømt seg helt når man har lagt en kabel, og i mange tilfeller er det en grunn for den følelsen. Da kan renhold i "nødutgangen" være en utfordring hvis man ikke går grundig til verks. Den samme problemstillingen gjelder nok også for en del andre mage-/tarmtilstander også, vil jeg tro.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke farlig.

Kroppen er langt fra perfekt, og selv med ideelt kosthold og uten tarmproblemer vil det kunne være rester av avføring i og rundt endetarmsåpningen. Det er bare å vaske, men bruk huet. Ikke bruk kaustisk soda; bruk en såpe som er laget for området. Og så holder det å ta det med det daglige stellet, ikke gå helt bananas.

Anonymous poster hash: 0905e...49d
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...