Gå til innhold

Er den nye grensen for hva man kan tjene som ufør riktig?


Anbefalte innlegg

Får melde han til NAV, så får de ta det videre

 

De 5000,- i måneden blir halvert 1. Januar 2019

Så nye regelen blir 30.000 brutto i året? har du kilde på det? På NAV "arbeid mens ufør" står det 60k i året frem til 2019. men ikke hva som kommer etterpå.

Endret av depaderp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi uføre har jo sagt siden uførereformen at kuttet i inntektsgrensen kun vil føre til lavere arbeidsdeltagelse blant uføre. Det er mange uføre som har en liten arbeidsførhet, men ikke nok til at en arbeidsgiver vil gidde å ansette noen utover tilkalling.

Mulig vi begynner å bli til OT nå. men er gradering for uføre brukt for lite? om noen er 100% ufør, men tjener 60k i året i 10 år. Da brude vel ikke denne personen  få 100% uføretrygd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Derfor har de redusert beløpet en kan tjene

Før så kunne en miste uføretrygd, noe en ikke kan lengre

poenget mitt er at en som er 100% ufør men jobber 10-20 % og tjener 30k ekstra i året har 100% ufør lønn + 30k

 

En som er 80% ufør og jobber 20% har mindre betalt.

 

Hvorfor skal den som jobber 20% når han er 100% ufør få forbli 100%, og ikke endret til 80%. Personen viser jo at han har en grad av arbeidsevne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vi uføre har jo sagt siden uførereformen at kuttet i inntektsgrensen kun vil føre til lavere arbeidsdeltagelse blant uføre. Det er mange uføre som har en liten arbeidsførhet, men ikke nok til at en arbeidsgiver vil gidde å ansette noen utover tilkalling.

Mulig vi begynner å bli til OT nå. men er gradering for uføre brukt for lite? om noen er 100% ufør, men tjener 60k i året i 10 år. Da brude vel ikke denne personen  få 100% uføretrygd.

 

Hjelper ikke å være gradert hvis graden din er så høy at den gjenværende arbeidsførheten er så lav at det ikke finnes stillinger du kan ta. Når man legger til det faktum at man ikke bestemmer når man er oppegående nok til at man kan jobbe, så er det ingen som ansetter noen på 20% stilling med valgfri arbeidstid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Vi uføre har jo sagt siden uførereformen at kuttet i inntektsgrensen kun vil føre til lavere arbeidsdeltagelse blant uføre. Det er mange uføre som har en liten arbeidsførhet, men ikke nok til at en arbeidsgiver vil gidde å ansette noen utover tilkalling.

Mulig vi begynner å bli til OT nå. men er gradering for uføre brukt for lite? om noen er 100% ufør, men tjener 60k i året i 10 år. Da brude vel ikke denne personen  få 100% uføretrygd.

 

Hjelper ikke å være gradert hvis graden din er så høy at den gjenværende arbeidsførheten er så lav at det ikke finnes stillinger du kan ta. Når man legger til det faktum at man ikke bestemmer når man er oppegående nok til at man kan jobbe, så er det ingen som ansetter noen på 20% stilling med valgfri arbeidstid.

 

greit nok, men hvorfor skal en som er 80% ufør og jobber 20% tjene mindre en en som er 100% ufør og jobber 20%. Problemstillingen til en som er 80% ufør i arbeidsmarkedet er lik som ved en som er 100% ufør og ønsker å jobbe 20%

Endret av depaderp
Lenke til kommentar

Jeg ser det på denne måten (Arrester meg gjerne):

 

I teorien er en ufør i DENNE sammenhengen en person som mangler arbeidsevne. Og om det var det ene kriteriet så burde jo ikke en 100% ufør kunne jobbe i det heletatt. Fordi personen ikke KAN jobbe og om personen faktisk kan jobbe 20% så er personen ikke 100% men 80% ufør.

 

Men slik er det ikke.

 

Personen kan også bli vurdert som ufør dersom personen ikke kan ansettes eller det anses helt usannsynlig at vedkommende får jobb selv om personen "burde kunne jobbe".

 

....og da synes jeg det er helt ok at han/hun får lov til å jobbe så mye som mulig og få betalt for det. Samtidig er det helt naturlig at det er en begrensning hvor avkorting starter. 1 G kan brukes til så mangt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

greit nok, men hvorfor skal en som er 80% ufør og jobber 20% tjene mindre en en som er 100% ufør og jobber 20%. Problemstillingen til en som er 80% ufør i arbeidsmarkedet er lik som ved en som er 100% ufør.

Det er akkurat derfor de i hovedsak setter uføregrad til 100% i stedet for 80%.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg syns uføretrygden burde være på 7 til 10k/mnd. Med 7k har man til kost og losji. Med 10k har man også nok til å bo på et sentral sted eller spise noen svært gode middager eller reise på lang ferie.

 

Helst burde det ikke være noen uføretrygd i det hele tatt, men jeg prøver å komme med en kompromissløsning her.

Endret av Markedsfundamentalisten
Lenke til kommentar

Jeg syns uføretrygden burde være på 7 til 10k/mnd. Med 7k har man til kost og losji. Med 10k har man også nok til å bo på et sentral sted eller spise noen svært gode middager eller reise på lang ferie.

 

Helst burde det ikke være noen uføretrygd i det hele tatt, men jeg prøver å komme med en kompromissløsning her.

Hvike løsninger har dere på Mars? Jeg kjenner ikke samfunnsstrukturen der.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...