Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva er din 'Ikigai'? ("Hvordan finne ut av hvordan du kan bli lykkelig")

VegaPet

Anbefalte innlegg

Som svar til tråden: Ufattelig tomt liv

Se What is your Ikigai?, og Want To Live Longer? Discover Your Ikigai

What Is Ikigai

Ikigai is a term which may be loosely translated as the “Reason you get up in the morning“. In essence, it is the driving force of your life, that thing which you do which makes life more meaningful. The Japanese believe that each person has an Ikigai. However, it can be hard work to figure what yours is. You need to do a lot of soul searching in order to find it.

post-479262-0-67847300-1522830397_thumb.jpg

Det kan være så enkelt som å spørre seg hva som motiverer akkurat DEG.

• Hva liker jeg å gjøre? (for min del, øke min data-sikkerhet)
  • Hva er jeg god til å gjøre? (for min del, å tenke i flere forskjellige perspektiver og sette dem isammen til en helhet som gjør at jeg kan se fremtiden)
  • Hva trenger "de andre": verden, landet, regionen, lokal-samfunnet eller familien og venner etc.? (helt opp til deg hvem og hva du mener er viktig å jobbe for)
  • Hva kan jeg bli betalt for - og på hvilken måte? I penger, kroner og øre, eller gjennom oppbygging av "menneskelig kapital", kjennskap & vennskap, et sett med evner for ting som kun du er ekspert på og som gjør at folk kommer til deg for hjelp til spesielle ting?
Dette er en begynnelse til svaret til tråden "Ufattelig tomt liv".

Neste emne som svar, blir å forklare hva "Kaizen" er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Medication time!!!

Mulig du mente "meditation time"?

I alle tilfeller er det flere som har sett hvordan fremtiden kommer til å bli, tidligere. Jules Verne for eksempel.

Uansett hadde jeg kalt det mer Rumination.

Rumination in other models focuses on discrepancies between one's current and desired status (goal progress, conceptual evaluative model of rumination).

Om vi ser bort ifra at artikkelen snakker om "rumination" (eller, "gjennomtenkt grubling") ifra et patologisk perspektiv, så kan man se på det som en underliggende del av "åpenhet for nye opplevelser", som er et trekk ved fem-faktor modellen for personlighetstyper.

... individuals that have high openness tend to lean towards being artists or writers in regards to being creative and appreciate the significance of the intellectual and artistic pursuits.[5] Moreover, individuals with high openness are said to pursue self-actualization specifically by seeking out intense, euphoric experiences.

Lenke til kommentar

Medication time!!!

Mulig du mente "meditation time"?

I alle tilfeller er det flere som har sett hvordan fremtiden kommer til å bli, tidligere. Jules Verne for eksempel.

Nei, det ble åpenbart riktig første gang.

Det er stor forskjell på å "se" fremtiden, og å fantasere (også kalt spå).

EDIT: Når mange nok driver å fantaserer og skriver ned fantasiene sine, så vil jo noen av og til få "rett" på enkelte ting. Men det betyr ikke at de fremtiden.

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Nei, det ble åpenbart riktig første gang.

Det er stor forskjell på å "se" fremtiden, og å fantasere (også kalt spå).

EDIT: Når mange nok driver å fantaserer og skriver ned fantasiene sine, så vil jo noen av og til få "rett" på enkelte ting. Men det betyr ikke at de fremtiden.

Det er åpenbart at du ikke leser bøker. Jeg vil anbefale Steven Pinkerton sin "The better angels of our nature", Thomas Piketty sin "Capital", og Dmitry Orlov sin "Societies that collapse".

EDIT: Også, selvsagt Jared Diamond sin "Collapse".

Endret av VegaPet
Lenke til kommentar

"'Kaizen'? Ka faschken e 'kajsen'?"

Se "Get Better at Getting Better: The Kaizen Productivity Philosophy" og "The Kaizen Approach to Achieving Your Biggest Goal (The Philosophy of Constant Improvement)".

Kort forklart, du gjør litt bedre hver dag, så blir det veldig bra med tiden.

Som Albert Einstein sa det: "Humanity's greatest discovery may be that of 'Compound Interest'".

Kaizen, which translates roughly to "good change," is a Japanese productivity philosophy that helps you organize everything you do. In short, it means "constant, continuous improvement," and is a mindset you can apply anywhere, at any job.

Kaizen is less of a productivity "system" that you use to organize a to-do list and more of a philosophy.

Stop aiming for a radical personal change!

A magic bullet cannot save you! You’ve got to embrace the process and enjoy it. You can’t escape the hard work it takes to get better. Every incredibly successful person you know today has been through the boring, mundane, time-tested process that eventually brings success. So, stop looking for “quick hacks” that bring faster results.

“Be patient with yourself. Self-growth is tender; it’s holy ground. There’s no greater investment.” says Stephen Covey

Instead of reading every self-improvement post for the one golden tip that will make you superhumanly efficient, focus on doing the actual work that needs to be done. You can inspire yourself to take action. The hard, long process is the only way though. You can’t achieve tremendous life success with a quick fix. Nobody gets it that easy.

Endret av VegaPet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...