AnonymDiskusjon Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Først og fremt trenger jeg ingen leksjon om hvorvidt det jeg gjør er galt eller ei. Tenker mest på konsekvenser over hva som kan skje hvis noen vet noe om dette Har søkt finansierings bevis i flere banker Jeg og medlånstaker har søkt med fremtidig arbeidsinntekt som grunnlag. Men disse "jobbene" er bare fiktive og vil ikke være gjeldende når det kommer til utbetalinger Vi kjenner arbeidsgiverne og de har skrevet en arbeidskontrakt som viser en høyere lønn som vi da har fått søkt med enn det vi har per dags dato Saken er at banken ikke ville gi lån til oss fra før fordi inntekten ikke sto til x5 regelen Vi har begge side inntekter som ikke ville være godt grunnlag for banken heller Det som bekymrer meg litt er hva vis de finner ut av at vi ikke tok disse "jobbene" og fortsetter i gamle jobber? Det å kunne betale lånet er ikke et problem, Vi har personlig regnet på at vi klarer en renteoppgang på 7% med det nye lånet vårt. Og trenger vi mer har vi også begge sparte penger i fond som kan taes ut som en siste hjelp og hjelpe til i ca 15 år dersom renta går over 12% Den "fiktive" lønnen vi har nå på papir i form av en kontrakt er lønn vi har nå, men lønn som blir skattet og er eneste grunnlaget banken tok er mindre. Så kontraktbruddet er jo der, men det å kunne betale lånet vil ikke være noe problem Så er det egentlig en bekymring verdt å ha ? Alle kan jo si nei til en jobb som er fremover i tid. Betaling av lånet vil jo skje og de får pengene inn, eneste er hvis de får vite vi ikke tok jobbene så vil vi ikke kunne gi de god nok dokumentasjon på en evt renteoppgang Litt rotete innlegg, men forstår dere poenget? EKS: Vi har idag 40k inntekt via fast jobb (etter skatt ) 20k i inntekt som går i "Vennehjelp, barnepass, vaskehjelp, aksjesalg) Alt dette var ikke godkjent som inntekt av banken og er fullt lovlig Så tot 60k ( etter skatt ) Skrev da kontrakt som viser til inntekt på 60k tot etter skatt tilsammen, og søkte med dette Penger inn på konto er lik uansett, bare at banken har en bedre "dokumentasjon" på at vi klarer renteøkninger osv osv Så vil de gjøre noe drastisk dersom de sjekker feks ved neste selvangivelse og ser vi ikke er de jobbene vi søkte om ? Anonymous poster hash: d6bfa...dab Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Alle gangene jeg har søkt lån har de bedt om å få forrige lønnsslipper, så jeg er ikke helt sikker på om lureriet deres i det hele tatt fungerer? Jeg tviler på at de sjekker selvangivelse så lenge avdragene blir betalt, men om dere får problemer og dette kommer frem vil det potensielt være alvorlig da dere går såpass langt med hensikt å bedra. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Tja, dere vil ikke havne i fengsel hvis du er bekymret for det. Men banken kan si opp lånet, rett og slett fordi finanskonsernet ikke har lov til å låne ut mer enn 5x inntekt. Banken er sjelden interessert i å havne i saksa ovenfor finanstilsynet pga slike ting. Om banken klarer å finne ut av det veit jeg ikke, usikker på hva slags kontrollsystemer en bank har på kundenes kontoer. Et reelt scenario dersom banken finner ut av at dere har fått lån på falske premisser er nok at banken sier opp lånet, og at dere må skaffe en annen bank å flytte lån til, alternativt hoste opp ganske mye penger ved hastesalg. 3 Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Som newman221 nevner så er nok konsekvensen av at banken oppdager dette at lånet forfaller umiddelbart og at de avslutter kundeforholdet. Om dere anmeldes for dokumentfalsk eller ei er ikke lett å si, det kommer vel kanskje an på hvor uaktsomt banken føler at de har opptrådd hvis det er de selv som avslører dere. Jeg ville i det minste ha hatt en særdeles god plan for å kunne betale ut lånet på kort varsel. Å prøve å flytte lånet til en annen bank kan fort ødelegges av at bank nr. 2 er i kontakt med bank nr. 1. 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Ja den største praktiske risikoen her er at banken annullerer låneavtalen og krever tvangssolgt det som er satt som sikkerheit for lånet, som i dette tilfellet vell er en bolig? Det betyr at dere mister boligen, og blir ståande igjen med kun betalingskravet på restbeløpet av lånet som tvangssalget ikkje dekker. Den andre risikoen er det rettslige etterspelet dersom banken anmelder forholdet. Hovedproblemet her er vell at banken kjem til å frykte for at finanstilsynet finner ut av dette, og at finanstilsynet kjem med straffereaksjonar ovanfor banken. For banken i seg sjølv så speler det ikkje like stor rolle kvar pengane kjem frå, so lenge dere reint faktisk kan håndtere lånet, også ved eventuell renteaukning. So dersom banken finner ut av dette so blir nok banken tvungen til å ta steg for å enten annullere lånet, eller endre lånevilkåra for å ikkje sjølv få problem. Lenke til kommentar
andr3as Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Minner litt om en del andre saker som har vært oppe i media i forbindelse med forfalskning av dokumentasjon brukt til å få lån. Jeg ser at folk har blitt dømt for grovt bedrageri for lignende forhold og da er strafferammen 6 års fengsel. https://www.glomdalen.no/rettssaker/bedrageri/valer/provde-a-lure-til-seg-lan-fra-banken/s/5-19-195944 3 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. april 2018 Forfatter Del Skrevet 3. april 2018 Men hvordan kan det bevises tenker nå jeg ? Altså banken kan ikke tvinge oss til å ta en annen jobb heller. Og i alles øyne så jobben ordentlig, men vi valgte å ikke ta den siden vi ville jobbe med noe annet Anonymous poster hash: d6bfa...dab Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Jeg ville ikke spore av tråden her så jeg spør heller i en egen tråd: 5x-regelen - Hvordan få innvilget høyere boliglån? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 Bevises? Man sjekker arbeidsgivers forklaring opp mot deres. 1 Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 Bevises? Man sjekker arbeidsgivers forklaring opp mot deres. Man ser det vel også på at lånetaker ikke mottar lønn ifra "ny arbeidsgiver" men fortsatt mottar lønn ifra tidligere arbeidstaker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå