Nukleosid Skrevet 9. mars 2018 Del Skrevet 9. mars 2018 Vil først påpeke klart og tydelig at det som står under, er min personlige oppfatning og mening av ting og tang både når det gjelder positive og negative sider av både iOS og Android. Du kan gjerne være uenig, men hold en saklig tone. Jada, jeg vet at dette er som å banne i kirka, det å bytte fra iOS til Android eller omvendt. Men så har jeg aldri vært særlig kristen av meg da. So here it goes. For litt over seks år siden, kjøpte jeg min første smarttelefon. Det var en HTC Sensation som jeg hadde sikla over en stund etter å ha trykket meg i hjel på 0-9-tastene hver gang jeg skulle sende en tekstmelding. Jeg orket ikke dumtelefon lenger, så dette var drømmen. Som kjent så bruker HTC Android på sine telefoner, og jeg var fornøyd med det. Jeg skulle aldri ha iPhone i hvert fall. Men to år etter jeg kjøpte Android-vidunderet mitt, så vant jeg en iPad mini. Umiddelbart tenkte jeg å selge den, men nysgjerrigheten tok overhånd. Jeg har alltid vært interessert i teknologi, så det ble til at jeg pakket den opp for å se hva dette iOS-greiene var for noe. To uker etter satt jeg med en iPhone 5s i hendene. Nå har denne iPhonen rukket å bli over to år, så jeg følte at tiden var inne for å kjøpe noe nytt. Og selv om jeg er fornøyd med iPhone og iOS, så hadde jeg likevel lyst på noe annet når jeg først skulle ha noe nytt, og nysgjerrig på hvor Android har kommet på fire år, så gikk tankene i den retningen. Så etter ha snakket med en hyggelig selger på Elkjøp, så sto valget mellom Samsung S8 og Huawei Mate 10 Pro. Valget falt etter hvert på Samsungen, til denne selgerens store fortvilelse (er nok ikke store fortjenesten på Samsung). Vel hjemme begynte jeg å sette opp Samsungen, og til min store glede har de noe de kaller for Switch. Jeg kunne faktisk overføre både meldinger, kontakter og bilder fra min gamle telefon... selv om det var en iPhone. Dessverre skar det seg på en måte med meldingene, da alle fikk samme tilfeldige dato, nemlig 17. august klokken 0:00. Så alle meldingene lå hulter til bulter. Verre var det at når jeg fikk en ny melding, så fikk jeg notification om det, men meldingen var ingen steder å finne. Så etter å ha prøvd å løse det uten å lykkes, så ble det en fabrikk-reset av telefonen kun en time etter at den ble pakket opp. Men greit nok det, jeg hadde jo ikke lastet inn noe av betydning enda. Men Switch fungerte tilsynelatende veldig bra på kontakter og bilder, så det forsøkte jeg igjen, og det gikk bra. Meldingene kan jeg leve uten. En ting jeg liker godt med Android, er at jeg får større tilpasningsmuligheter. Jeg kan plassere ikoner som jeg vil, mens iOS lager større begrensninger her. Widgets på en hvilken som helst av skjermene kan også være hendig. Som litt mer interessert i mobiltelefoner og teknologi enn en som kun bruker telefonen til å ringe, sende meldinger og sjekke newsfeeden på Facebook, så liker jeg også det litt større utvalget av innstillinger. Hardwaremessig blir det urettferdig å sammenligne denne telefonen med en iPhone 5s da det naturligvis har skjedd en del ting på iPhone-fronten på fire-fem år også. Men jeg kjenner et par med iPhone X som koster en del mer, og skjermen på Samsung S8 står ikke noe tilbake for denne. Ikke kameraet heller for den saks skyld. Skjermen og kameraet er rett og slett fantastisk. Dette går for så vidt på hardware, og ikke på selve Android, men det er en del av hele pakka. 64GB innebygget minne er bra, og muligheten til å sette inn et minnekort savnet jeg på iPhone'en da den kun hadde 16GB. Men på Samsungen har jeg stappet inn et 128GB kort i tillegg til det innebygde, så da kan man jo ha alle playlister på Spotify i offline, samt annen musikk som man har på MP3... eller videoer... eller Netflix offline. Og ja, så har den mini-jack utgang, som mangler på alle nye iPhones. Og ting skjer jo raskere, selv om det bare skulle mangle med en så mye raskere CPU enn på iPhone 5s. Faktisk hadde jeg ventet litt større forskjell på tiden å starte tunge apper og spill, så der er jeg litt overrasket over at det ikke er større forskjell. Men har ikke testet den mot en ny iPhone, så det er ikke sikkert ting er så mye raskere der heller. Og alt er ikke rosenrødt. Ansiktsgjenkjenningen for å låse opp telefonen, er ikke helt patent. Den fungerer i bra lys, men der iPhone X låser opp telefonen selv i et mørkt rom, så må jeg enten bruke fingerleseren (som er helt idiotisk plassert) eller kode. Tastaturet er også mye mer knotete å bruke enn på min iPhone 5s tross mindre skjerm. Jeg skriver så utrolig mye mer feil. Kanskje det er en tilvenningssak, men jeg har ikke blitt noe flinkere på de to ukene jeg har hatt telefonen. Og smiley'ene er grusomme. Og Bixby??? Vedkommende som fant opp at Bixby skal starte hver gang men sveiper litt feil, eller tar på feil sted på kanten av telefonen, burde blitt straffet med å bruke en Nokia dumtelefon resten av sitt liv. Og jeg synes touchen ikke er like følsom som på min gamle iPhone. Føler jeg må treffe så mye mer nøyaktig, og litt hardere på denne telefonen. Vet ikke om det er på grunn av software eller hardware, men blir vel vant til det. Android er også et ganske masete system. Har slått av alle unødvendige notifications som man kan slå av, men likevel kommer det stadig diverse meldinger fra systemet om alt mulig rart som jeg ikke trenger å vite. Må også stadig inn og slå av notifications fra nye apper, mens jeg veldig sjelden hadde noe behov for dette i iOS. Pr. i dag føler jeg at man får mer for pengene med en Samsung S8 enn en ny iPhone sånn rent hardwaremessig, men at Android har litt igjen for å matche iOS på en del punkter. Og mens iOS "bare funker", så har Android litt mer humørsvingninger. Angrer jeg på kjøpet? Nei, det vil jeg ikke si. Kommer jeg til å kjøpe Android når jeg skal ha ny telefon om noen år? Det vil tiden vise, men jeg har fått bekreftet at gresset ikke er så mye grønnere på andre siden, uansett hvilken side man er på i utgangspunktet. Begge systemer har sine gode og mindre gode sider, og forskjellen er ikke så stor at jeg ser en god grunn til iOS vs. Android-krigen som oppstår på forumet til stadighet. Tror de som skriker høyest, kun har forsøkt et av systemene :-) Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 9. mars 2018 Del Skrevet 9. mars 2018 Har et par tips til deg: Bixby skal være mulig å skru av, du må kanskje google for å finne ut av hvordan, men det skal gå. For tastatur, prøv GBoard, det er gratis, raskt, og du har mulighet til å aktivere enhåndsmodus i tillegg til å justere høyde. Lurer litt på hva du mener om unødvendige varsler, men du skal kunne dra varslingen til høyre eller venstre og skru av varslingen fra den appen om du ønsker. På Android 8 kan jeg også anbefale Hide "running in the background" notification, fungerer glimrende for meg. Ellers interessant lesning, håper du finner ut av ting Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 (endret) Mange ville sagt Mate 10 Pro er bedre enn en S8, kanskje det er grunnen til at selger var "fortvilet"? Jeg skriver og mer feil etter å ha byttet telefon til en som har SwiftKey som standard. For meg slår ingenting Samsung sitt tastatur. Det som derimot er bra med noe som SwiftKey er at uansett hvilken Android telefon du har, så kan du bare importere samme innstillinger og ha samme tastatur. To uker har ikke vært nok for meg, men et par måneder og det begynner vel å ligne på noe. Synes det med touchen virker merkelig, alle telefoner er stort sett like her. Men du kan jo skru på ekstra høy skjermfølsomhet, populært kalt hanskemodus. Lurer på hvor du får alle varslene fra? Det kan umulig være Android. Google Now kan gi varsler om en del. Android 8.0 har jo varsel nevnt over som kan være irriterende, men ellers lurer jeg på hvilke Android varsler du angivelig får? Sikker på at dette ikke er fra apper? Android er ikke hva som er på S8. Android har forskjeller utifra produsent som har laget. En Google, Huawei, Sony, HTC osv vil være annerledes. Selv om forskjellene blir stadig mindre. Edit: Vil legge til, ikke bruk produsentens programmer og løsninger. Bruk noe som fungerer på tvers av plattformer. Så ikke Samsungs skyløsning eksempelvis. Google, MS, Dropbox osv. Endret 10. mars 2018 av Lunaris Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 (endret) Jeg startet med apple og gikk over til android. Det første selskapet som finner opp en teknologi er sjelden det selskapet som ender opp med å bli best på den samme teknologien Endret 10. mars 2018 av 8DX8QO0Y 1 Lenke til kommentar
MobilNerd Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 (endret) Jeg er mye enig med trådstarter. Jeg har nylig byttet til Huawei Mate 10 pro og er strålende fornøyd. Og skulle jeg vurdert ny telefon innen snart tror jeg det hadde blitt Nokia 7plus. For jeg er tilhenger av raske oppdateringer. Der jeg synes trådstarter treffer spot on er. Android har litt igjen for å matche iOS på en del punkter. Og mens iOS "bare funker", så har Android litt mer humørsvingninger. Hvis man også tar med at apps til ios ofte er litt bedre enn på Android så har du min oppsummering. MEN.... Det skal være sagt. Android 8 er en gigantisk steg i riktig retning ifht tidligere Android versjoner for min del. Og Apple kan ikke fortsette å sove i timene slik jeg føler de kanskje har gjort i det siste. Siste tingen er. Du skulle nok valgt Huawei ? Endret 10. mars 2018 av MobilNerd 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 (endret) Hvorfor sier så mange at han burde ha valgt Huawei? Jeg er overbevist om at Samsungen vil gi en bedre opplevelse av ANdroid. Ja, det er litt bloatware, men det er det på Huaweien også. Og S8 er bedre på det meste i mine øyne i forhold til Mate 10. Endret 10. mars 2018 av Slettet-BnKsB4Fg0P Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 (endret) Litt feil å si at du har gått fra iPhone til Android. Du har gått fra iPhone til en telefon med kraftig modifisert samsung utgave av Android Litt som å kjøre en av de siste SAAB som ble laget. Dem var jo modifisert Opel men var ikke mange måter å se det på.. Bixby og mss og fjas slipper man på telefoner med renere Android. Endret 10. mars 2018 av Complexity Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 Hvorfor sier så mange at han burde ha valgt Huawei? Jeg er overbevist om at Samsungen vil gi en bedre opplevelse av ANdroid. Ja, det er litt bloatware, men det er det på Huaweien også. Og S8 er bedre på det meste i mine øyne i forhold til Mate 10. Huawei har ikke noe mer eller mindre bloat enn Apple har. Mate 10 Pro ligger helt klart over S8 i batteritid. Systemytelse er også høyere. Kamera er forskjellene små. S8 har bedre skjerm da den har høyere oppløsning, men det gir og lavere batteritid. Fingeravtrykksensor er plassert logisk. Ingen Bixby-knapp . S8 har både minnekort og minijack. Har og trådløst lading. Men stort sett for min del er det systemytelse og batteri som er de store faktorene. Huawei har og lovende maskinlæringsprogrammvare og Neural Prossecing Unit. Som dette: https://en.wikipedia.org/wiki/Tensor_processing_unit Øker hastighet og effektivitet på maskinlæring veldig mye. Dette brukes i dag til kamera som gjenkjenning av objekter og lære ditt bruksmønster for optimalisering av ytelse/strøm. Google har jo gode bilder mye pga sin SW, og TPU/NPU hva du kaller det er jo oppfinnelse fra google. Jeg føler mulighetene her er store. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 Ærlig sak det? Jeg har hatt Android-telefon siden jeg byttet ut Nokia-knappesirkuset for snart ti år siden, men jeg har også en iPad i hylla. Det kan godt hende at iOS "bare virker", men jeg er så inngrodd i Android at jeg egentlig hater det. Menyer er ikke intuitive, bevegelser er annerledes, fingeravtrykkleseren slutter å virke etter x dager slik at jeg må på med kode likevel.. Masse sånne småting. Man liker det man er vant til, ferdig snakka. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 14. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2018 Takk for svar og gode råd og tips. Jeg leste masse om både Samsung'en og Huawei'en, og falt til slutt på at Samsung var best for meg. Også synes jeg design og følelsen av telefonen ga litt mer kvalitetsfølelse. Huawei er sikkert en veldig god telefon det også, og det var den jeg trodde det kom til å bli når jeg gikk ut av Elkjøp første gangen og før jeg satt meg ned og leste om begge to. Men blir mer og mer vant til telefonen for hver dag som går nå, så venter nok til jeg føler tiden er moden for en ny telefon før jeg eventuelt skifter tilbake til iOS igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå