Harald Staff Skrevet 23. januar 2018 Del Skrevet 23. januar 2018 Hei venner Deler en ny sak, en formeloversetter for Excel. For spesielt interesserte antakelig, men det er kanskje noen av dere. Nesten alle Excel-løsninger og instruksjoner du finner på nettet er på engelsk. Hvis du bruker norskspråklig Excel så er det kjekt å ha en maskin som oversetter den engelske formelen til norsk. Excelguru Ketil har en aldeles utmerket slik allerede, her: https://www.excelguru.no/oversette-engelske-formler-til-ditt-eget-sprak/. Den oversetter fra engelsk til språket du har installert. Men hvis du som meg bruker engelskspråklig Excel, og gjerne vil forstå eller oversette til norske løsninger, som for eksempel poster på denne siden, da blir det litt mer komplisert. Vedlagte løsning oversetter engelsk-norsk begge veier, uavhengig av hvilket språk du har installert. Translator.xlam.txt Last ned, og fjern ".txt" fra filnavnet, så er det bare å kjøre. Når du åpner den skjer det tilsynelatende ingen ting, men den lager en knapp "Transl8" lengst til høyre på Excels Hjem-fane. Resten håper jeg er begripelig, spør hvis ikke. For veldig spesielt interesserte; VBA-koden er ikke beskyttet, for de som liker å lese sånt. Beste hilsen Harald 2 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 23. januar 2018 Del Skrevet 23. januar 2018 Det er ganske dårlig design at ikke det ligger en nummerisk id bak funksjonene og at det brukes tekststrenger. Med id kunne Excel selv oversatt direkte til valgt språk uten å ha alle språkene i programmet. Garantert kjekt å ha en oversetter for mange som må åpne og evt jobbe i internasjonale filer. 1 Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 23. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2018 Da vet du noe jeg har gått glipp av. Kan du gi meg VBA-kode som oversetter =SUMIF(A1:A300;VLOOKUP(E1;M1:O20;2;FALSE);B1:B300) til respektive norsk, dansk og italiensk? Tusen takk i så fall. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
vidor Skrevet 23. januar 2018 Del Skrevet 23. januar 2018 Det var ikke kritikk av oversetteren men måten funksjonene i Excel er designet på. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 23. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2018 Ah ok. De er helt sikkert nummerert, men det ikke eksponert og bare i bruk for lokale språkpakker så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå