Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

kjøp av brukt opel astra 2011 1.4 140hk


Anbefalte innlegg

hei alle sammen.

 

jeg vurderer å kjøpe denne bilen;

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=111070571

 

ettersom jeg er på utkikk etter en grei brukt familiebil under 100 000.

 

hva tenker dere? jeg ser at den ifølge bruktbilkalkulatorer ligger ca 30.000 under listepris (fra forhandler), hva kan være grunnen? kan det være pga bytte av at reg reim ligger kort frem i tid, eller andre større kostnader?

 

jeg har veldig lite peiling på bil, så jeg setter pris på all hjelp jeg kan få. Det haster for meg å kjøpe ny bil da vår kjipe franskmann citroen shit4 har noen feil jeg ikke ser verdien i å rette opp i.

 

på forhånd takk for hjelp

 

mvh anders

Endret av andygust
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den er jo kjørt litt da. Ikke at det er noe negativt. Med 3 mnd forhandlergaranti er det tut og kjør i mine øyne. Disse bilene er absolutt helt ok biler. Sjekk med når neste service er, og hva den innebærer. Sjekk og at rustinspeksjon faktisk er tatt, det må taes jevnlig for at rustgaranti skal gjelde. Prøv å prute med at neste service er med i prisen. Sjekk tilstand på dekk, er de slitt så be om nye. Ellers vil jeg sterkt anbefale å ta oljeskift noe oftere enn serviceheftet. Max 20.000 eller 1 år mellom skift, gjerne endel oftere.

Be gjerne om at det taes bremseservice før du får den ut. Dvs ingen deler byttes nødvendigvis, men ting blir rengjort og smurt, noe som burde vært standard for alle biler som går på saltet vei.

Endret av fikse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den er jo kjørt litt da. Ikke at det er noe negativt. Med 3 mnd forhandlergaranti er det tut og kjør i mine øyne. Disse bilene er absolutt helt ok biler. Sjekk med når neste service er, og hva den innebærer. Sjekk og at rustinspeksjon faktisk er tatt, det må taes jevnlig for at rustgaranti skal gjelde. Prøv å prute med at neste service er med i prisen. Sjekk tilstand på dekk, er de slitt så be om nye. Ellers vil jeg sterkt anbefale å ta oljeskift noe oftere enn serviceheftet. Max 20.000 eller 1 år mellom skift, gjerne endel oftere.

Be gjerne om at det taes bremseservice før du får den ut. Dvs ingen deler byttes nødvendigvis, men ting blir rengjort og smurt, noe som burde vært standard for alle biler som går på saltet vei.

tusen takk for tips og ikke minst raskt svar:-)

Lenke til kommentar

skoda fabia blir litt for liten, vi prøvde den da vi kjøpte bil sist .. har også den astraen du lenket til i kikkerten, men er en bit å kjøre dit for meg, da jeg bor i sarpsborg. den har også mindre motor 101 hk, hvilket jeg lurer på om blir for lite med tanke på bilens egenvekt etc.

 

 takk for svar:-)

Endret av andygust
Lenke til kommentar

Sorry, min feil. Men selges uten garanti.

Nå vet jeg av erfaring at Skoda lyger så det skrangler når det kommer til antall liter bagasjerom på både Superb og Octavia, så troverdighet er ikke deres sterke side. Opel er langt mer edruelig. Men uansett så er det uaktuelt for TS i og med at den er testet og funnet for liten. Etter mitt hode er Octavia en mer lik og sammenlignbar bil.

Lenke til kommentar

De 1.2 tsi motorene er vel utsatt for en del problemer, hovedsakelig kjedebrudd Nyere enn 15-16 har de gått over til belte igjen. Styr unna TSI og DSG, og forsåvidt TDI også.

 

 

 

6-1-2017: Timing chain of December 2013 Skoda Fabia 1.2TSI failed 10 days out of warranty. Skoda offered £3,500 contribution towards £4,500 cdost of replacement engine.

 

1-2-2017: Report of shortage of replacement timing chains for 1.2TSI engines in Fabias and Yetis.
19-11-2017: Owner of 36,000 mile 2011 Skoda Fabia 1.2 told by dealer he bought it from new that it needs a new engine costung £7,000 due to a timing chain issue, despite having been serviced every year by the same dealer. Reason likely to be that VAG cut the price it was prepared to pay for timing chains to the chain manufacturer who in turn was forced to extend the life of his link stamping tools. Links stamped out late in the life of the tools could have scratches and burrs on them that eventually lead to failure of the chain.
Lenke til kommentar

Sorry, min feil. Men selges uten garanti.

Nå vet jeg av erfaring at Skoda lyger så det skrangler når det kommer til antall liter bagasjerom på både Superb og Octavia, så troverdighet er ikke deres sterke side. Opel er langt mer edruelig. Men uansett så er det uaktuelt for TS i og med at den er testet og funnet for liten. Etter mitt hode er Octavia en mer lik og sammenlignbar bil.

Er uansett små skeptisk til den Opelen med 170k kjørt og en som ikke har greie på bil som du selv påpeker. Boot space fant jeg ut av fra en bil review og de skal vel ikke lyve.

Kjenner en som har kjørt en normal fabia fra Norge på Mongol rally gjennom fjell og ørken og kom feilfri frem så en kan ikke klage på robusteheten til disse :p selv om de ikke er tøffeste å se på.

Men uansett er den eliminert som kandidat så da er Fabia bare å glemme.

Lenke til kommentar

takker for engasjementet, hadde ikke ventet så mange svar på så kort tid. :-)

 

vi skal se på den opelen jeg lenket til imorgen. som sagt haster det for meg med kjøp av ny bil. har lånt bilen til en venn som må leveres tilbake den 9ende januar. og det at den ligger så langt under listepris, at den har hatt en eier, at det er bensin, noenlunde romslige bakseter gjør at denne frister. den har også full score mtp sikkerhet i en test jeg så et sted som er viktig for meg da jeg har en sjuåring og baby på vei. trenger ikke noe fartsmonster men en pålitelig driftsikker bil.

 

om jeg får den ned til 80, eller får ett års garanti inkludert, evt neste service påspandert som en over her foreslo, låter det da som et godt kjøp? er det ellers andre måter jeg burde prute på for å få mest mulig ut av dette (eventuelle) kjøpet?

 

takk igjen

Lenke til kommentar

 

De 1.2 tsi motorene er vel utsatt for en del problemer, hovedsakelig kjedebrudd Nyere enn 15-16 har de gått over til belte igjen. Styr unna TSI og DSG, og forsåvidt TDI også.

 

 

Huff. Ikke mange igjen å velge mellom da. Synes det er helt utrolig at en av verdens største motorprodusenter ikke klarer/gidder å lage noe som varer. Det har jo vært laget motorer som bruker kjede i over ett hundre år.

Lenke til kommentar

 

Sorry, min feil. Men selges uten garanti.

Nå vet jeg av erfaring at Skoda lyger så det skrangler når det kommer til antall liter bagasjerom på både Superb og Octavia, så troverdighet er ikke deres sterke side. Opel er langt mer edruelig. Men uansett så er det uaktuelt for TS i og med at den er testet og funnet for liten. Etter mitt hode er Octavia en mer lik og sammenlignbar bil.

Er uansett små skeptisk til den Opelen med 170k kjørt og en som ikke har greie på bil som du selv påpeker. Boot space fant jeg ut av fra en bil review og de skal vel ikke lyve.

Kjenner en som har kjørt en normal fabia fra Norge på Mongol rally gjennom fjell og ørken og kom feilfri frem så en kan ikke klage på robusteheten til disse :p selv om de ikke er tøffeste å se på.

Men uansett er den eliminert som kandidat så da er Fabia bare å glemme.

 

Jeg er ikke like skeptisk. Igrunn tvert imot, iallfall om bilen i stor grad er langkjørt. En bil som er langkjørt (en får jo tro at det er litt lengre turer, og at ikke alle kilometrene er kjørt i en bykjerne) får oppnå driftstemperatur over lengre tidsrom, noe som er sunt for både oljer og mekanikk. Se f.eks på drosjer, som om de er kjørt nogenlunde fornuftig av få sjåfører kan være "i sin beste ungdom" selv når de er kjørt 3-400.000 etter en 3-4 år, mens samme sorten bil kan være godt sliten på 150.000KM på 10 år med putlekjøring i bykjernen. Selvsagt ikke uten en haug med unntak, for all del. Akkurat disse "nyere" Astraene kjenner jeg litt til i.f.t soliditet, og de holder godt mål med lite feil. Flere store nettsteder kårer denne til å være blandt det sikreste å kjøpe i denne klassen. 1,4 motoren er ingen supermaskin, men med 140hk på denne bilen så funker det helt greit. Forøvrig kjededrift på disse, og jeg har ikke hørt noe om noe vesentlige feil på de.

Angående bagasjevolum så har jeg tatt en praktisk test. Opel Vectra C mot Passat, Mondeo og Superb, alle rundt 03-05-modeller. Vectra C hadde det minste volumet, men var den eneste som klarte å svelge unna en søskenvogn uten å måtte demontere bare klappe sammen, 2 store bagger, samt ha plass igjen til helgehandelen. Alle bilene klarte å få med seg alt, men Vectraen var den eneste som gjorde jobben uten å måtte demontere hjulene. Superben var den eneste hvor man måtte svinge ned håndtaket på vognen i tillegg. Mondeoen var den nest-beste, den kunne jeg kanskje ha klart å kitle inn vognen uten å ta av hjul, men da ville vognen stått på halv åtte. Astraen den utgaven som TS ser på, tok faktisk vognen vi hadde, så den overrasket positivt. Octavia har jeg ikke prøvd samme stuntet på.

Jeg aner ikke hva Skoda tuller etter når de skriver volum på den gamle utgaven Superb, men ikke planer om det er så stort som de skal ha det til.

For en barnefamilie er det knekkende likegyldig hva fabrikanten oppgir av volum. Det som er interessant er hva man får med seg.

Min erfaring med slike mål er at de fleste produsenter er like sannferdig på det som de er på forbruk. Ergo tull&tøys :-D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for alle innspill.

 

Vi var og så og prøvekjørte bilen i dag. Det hadde vært stor interesse rundt denne bilen allerede, (blant annet en som så på den da vi kom inn i butikken som ønsket prøvekjøring i morgen) da idag var første dagen de hadde åpent etter at den ble lagt ut for salg. 4 interessenter hadde totalt allerede bedt om prøvekjøring de neste dagene. Bilen er for det meste langkjørt av et eldre ektepar som har feriert rundt i europa om somrene. De har ikke hatt noen større problemer. Alle servicer er fulgt på merkeverksted og oljen er skiftet oftere enn det som strengt tatt er nødvendig så bilen ser ut til å ha blitt godt tatt vare på. Baksetene er som nye.

 

Vi slo til og kjøpte bilen, så nå håper vi selvfølgelig vi har valgt rett for vårt behov, en driftsikker, trygg bil for en liten barnefamile:-)

 

Vi fikk ikke prutet bilen ned i pris, men vi fikk iallefall bruktbilgarantien opp til 6mnd/6000 km.

 

Tusen takk for hjelpen;-)

Endret av andygust
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...