Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Lite kjent, men effektiv behandlingsmetode for alkoholisme

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg skriver denne posten i håp om at jeg kan nå ut til noen som lider av, eller kjenner noen som lider av alkoholisme.

Det er ikke noen klar grense for når noen skal kunne få diagnosen "alkoholisme", men tilstanden er kanskje først og fremst preget av en besettelse for å innta alkohol, samt tap av kontroll over hvor mye og når en skal drikke. Drikkemønsteret varierer. Noen kan drikke moderat til mye hver dag, mens andre kan drikke veldig mye i perioder (f.eks. i helgene). Et mye brukt screening-verktøy er AUDIT (Alcohol Use Disorder Identification Test): https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/skjema/diverse/alkohol-audit/

For å få noen til å søke behandling for alkoholproblemer, må personen selv være villig til å innrømme at han/hun har et problem. Tradisjonelle behandlingsprogrammer innebærer å lære opp personer til å mestre et liv uten alkohol, og å motstå fristelsene til å drikke. Ett eneste glass kan bety at personen ender rett tilbake i misbruket. Det er en del det fungerer for, og det står det enormt respekt av!

Men hva med de som gang på gang får tilbakefall, og simpelten ikke klarer å forbli edru eller å moderere inntaket? Det er nok ikke så lett for de som ikke har vært der selv, å kjenne hvordan det er å ha den ukontrollerbare trangen. Jeg kom over en veldig interessant, men også veldig ukjent behandlingsmetode da jeg selv erkjente mine problemer. Det innebærer å se på alkoholavhengighet og behandlingen for det, på en litt annen måte.

En av måtene alkohol er antatt å være avhengighetskapende på, er at det gir utskillelse av endorfiner i hjernen. Endorfiner er "kroppens egen morfin" og gir en slags lykkerus, og forsterker samtidig lysten til å drikke. Det er hjernens måte å fortelle deg at det du gjør er riktig, og utløses under mange andre sunnere aktiviteter: Trening, sex, mat osv. Hos enkelte utskilles det større mengder endorfiner som respons på inntak av alkohol. Når dette gjentas mange nok ganger, styrkes drikkeatferden. Interessen for alkohol øker og øker over tid, fram til et punkt der personen mister kontroller.

Ved å blokkere opioidreseptorene som endorfinene binder seg til, fjernes denne forsterkningen av drikkeatferden. En av disse opioidantagonistene, Nalmefene, kan fåes på resept i Norge under markedsnavnet Selincro. Teorien er at, ved å blokkere forsterkningen som endorfinene gir, så vil hjernen begynne å miste interessen for alkohol, og over tid (uker, måneder) vil man drikke mindre og mindre, og på den måten få tilbake kontrollen. Men det forutsetter at man tar medikamentet 1-2 timer før man begynner å drikke.

Metoden er kjent som "The Sinclair Method", og har vært brukt i mange år, men har ikke fått veldig stor anerkjennelse. Muligens fordi den høres nesten for god ut til å være sann. Metoden har også den fordelen at det er lettere å overbevise noen om å ta en pille noen timer før de begynner å drikke, enn å avlegge et løfte om aldri å drikke igjen. Studier har vist at opptil 79% av de som følger opplegget, kan gå fra å være alkoholiserte til å drikke innenfor anbefalingene. En del velger å slutte helt, ettersom de mister lysten på alkohol. Mer om metoden her: https://www.the-sinclair-method.com/

Min erfaring så langt er lovende. Den ukontrollerbare trangen til å drikke har forsvunnet. Mengden jeg inntar har gått ned, og jeg opplever at jeg kommer til et punkt hvor jeg ikke har lyst på mer. Ingen blackouts. Dagen derpå har jeg heller ikke lyst til å drikke, og er veldig fornøyd med å gjøre andre ting. En veldig stor befrielse, med andre ord.

Så dersom du som leser, kjenner noen eller selv sliter med å moderere inntaket/slutte å drikke, kan dette være verdt å prøve.

Anonymous poster hash: ed12b...d78
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...