Gå til innhold

Evig problem med å få pakker levert på Døren


simalarion

Anbefalte innlegg

Det jeg først å fremst lurer på i denne tråden er om flere har dette problemet eller om jeg bare har veldig uflaks ...  Mulig problemet først å fremst gjelder Oslo, det er der jeg opplever problemet. 

 

Første årene der pakken aldri ble levert på døren av Posten.no trodde jeg grunnen var at blokken jeg bodde i rett å slett lå litt kronglete til. Jeg fikk beskjed om at pakken var forsøkt levert selv om den ikke var det å den havnet som vanlig pakke på postkontoret dagen etter.

 

Merkelige er at de hadde overhode ingen oversikt, det går ikke å få kontakt med sjåføren  noe som er helt u-mulig (de få gangene pakken ble levert etter avtale ringte sjåføren i god tid tidligere på kvelden), de har heller ikke varsling system som forteller at det er et problem så du slipper å sitte hjemme fra 17 til 21 på en pakke som aldri kommer.

 

Jeg har nå flyttet å forsøkte igjen pakke på døren da det er en større pakke, denne gangen bor jeg et annet sted i Oslo samt det var Post Nord som skulle levere. Selvsagt forsinkelser grunnet tilbuds dagene på fredag men avtalte med Post Nord at de skulle komme i dag mellom 17 - 21 (akkurat som Posten.no). 

 

Men det var stille, dårlig tegn tenker jeg å ringer kundesenter kl 20, ikke problem sier han men de kan heller ikke ringe sjåfør eller sjekke noe som helst men han bekrefter at pakken er på veien, jeg forteller at det er et dårlig tegn når sjåføren ikke gir fra seg en lyd, han sier det er normalt ... Ok.

 

Så blir klokken 20:55, jeg vet da den ikke kommer (som jeg er så vant med) ringer opp å kommer i prat med ei som sier direkte at nei denne pakken har blitt stående på terminalen i dag den, den har det ja å dere har heller ikke mulighet til å kreditere meg for en tjeneste dere ikke leverte, dere kan selvsagt heller ikke på noen måte varsle meg på forhånd så jeg slipper å bruke hele kvelden på å sitte å vente på noe som ikke kommer uansett (tvært i mot konsulent jeg ringte tidligere sa at alt var ok, trolig ikke sjekket noenting). Hun kunne bekrefte at alt var like håpløst som jeg tidligere opplevde med Posten, de hadde heller ikke noe måte å kreditere for å ikke levere det de lover, eller kontakte riktig sjåfør eller varsle kunder ved unntak, men hun kunne sette opp levering en annen dag da ......

 

Så jeg må bare kutte ut hjemmelevering helt om ikke det er klin u-mulig å få pakken hjem selv. Flere som opplever dette eller har jeg bare maks u-flaks på det div Post bedrifter prøver å levere her? ...

Endret av simalarion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også diverse dårlige erfaringer med ulike leveranser. PostNord var leverandør for en pakke til min far, som ble kvittert ut av noe jeg mistenker bare er overlering fra utenlandsk portør til PostNord. Dukket plutselig opp hentemelding 4-5 måneder etterpå, hvorpå jeg selvfølgelig hadde fått ny enhet fra avsender.

 

Ellers irriterer jeg meg ganske mye over hvordan levering av pakker fungerer for tida. Har ganske nylig startet i full jobb og er da selvfølgelig ikke hjemme mellom 8-16. Så når jeg får pakker utenlands fra som standard sendes som pakker som skal leveres på døra blir de forsinket med minst én dag siden de skal prøve på nytt dagen derpå midt i arbeidstid. Hvorfor ikke gi oss mulighet til å si fra om vi er hjemme eller ikke? Det må jo spare sjåførene for mye arbeid også. Folk flest er vel på jobb/skole?

 

Postkontoret har jo heller ikke åpent lenger enn til 18:00, men det er en annen historie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt tydelig at både Posten & Post Nord mangler helt oversikt over pakker når deg gjelder levering på dør. For det første burde det være som du nevner mulig at kundene får en kjøreplan så man ser ca når man kan forevente pakken på avtalt dag, det er videre veldig merkelig at ikke samme scan metode blir benyttet i biler slik at Apper osv  blir oppdatert når Pakken er i bil (da burde det videre være en smal sak å ha en GPS\Lokasjon tjeneste på bilen som forteller hvor bilen er) om ikke Pakken blir scannet inn på bilen blir det auto sent ut en av-vik melding som forteller kundene at noe er galt å trolig ikke kan forvente pakken før dagen etter.... Det er så J.. mye forbedring potensiale her at det klør i fingrene mine ... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser noen utfordringer. Å ha GPS-sporing på postbiler er vel et ganske betent sikkerhets- og overvåknings-issue. Det å dele ut kjørelister er vel heller ikke vanskelig, men også info som kanskje ikke bør deles med hvem som helst sånn uten videre.

 

Men det bør, uten tvil, være mulig å si fra i en App om man er hjemme eller ikke for utlevering eller i det minste et valg om man ønsker den levert hjem eller på postkontor. Man bør også kunne få et mer presist estimert tidspunkt når man ønsker hjemlevering hvor da sjåfør ringer en tid før han kommer og bekrefter.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke så godt til postnord men har brukt posten og bring en god del.

 

Som privatperson og hjemlevering så står en del nyttig info her: https://www.posten.no/motta/hjemlevering#

Videre angående hvor pakken befinner seg så har operer dem med checkpoints hvor de skanner sendingen der informasjonen blir fortløpende oppdatert på pakkesporingen.

Tror de skanner den når den blir hentet, igjen når den har blitt innlevert på terminal, igjen hvis den blir videresendt til en ny terminal i området ditt, når den er lastet til utkjøring og når den blir utlevert.

 

Sendingnummeret eller kollinummeret skal bli sendt via hentemeldingen som du mottar via mail/sms/postkasse og kan skrives inn på siden deres for å følge og eventuelt purre på en sending som virker være forsinket.

 

Vet forøvrig at iallefall Bring har hatt en del forsinkelser de siste 2 ukene grunnet blackfriday/julegave sendinger..

Lenke til kommentar

Kjenner ikke så godt til postnord men har brukt posten og bring en god del.

 

Som privatperson og hjemlevering så står en del nyttig info her: https://www.posten.no/motta/hjemlevering#

Videre angående hvor pakken befinner seg så har operer dem med checkpoints hvor de skanner sendingen der informasjonen blir fortløpende oppdatert på pakkesporingen.

Tror de skanner den når den blir hentet, igjen når den har blitt innlevert på terminal, igjen hvis den blir videresendt til en ny terminal i området ditt, når den er lastet til utkjøring og når den blir utlevert.

 

Sendingnummeret eller kollinummeret skal bli sendt via hentemeldingen som du mottar via mail/sms/postkasse og kan skrives inn på siden deres for å følge og eventuelt purre på en sending som virker være forsinket.

 

Vet forøvrig at iallefall Bring har hatt en del forsinkelser de siste 2 ukene grunnet blackfriday/julegave sendinger..

Da har Posten blitt oppdatert, Utkjøring på Post Nord fungerer slik Posten.no fungerte før, som jeg beskriver. Om Posten nå scanner når den blir lagt på bil er dette et stort skritt i riktig retning ang kundevennlighet .... 

Lenke til kommentar

Dette henger nok sammen med at de fleste ikke er hjemme på dagtid og at dem derfor ikke bruker tid og ressurser på noe som har så lav leveringsgrad. Det er rett og slett ikke verdt det for de få som måtte være hjemme selv om noen selvfølgelig er det.

Hvis du ikke får utlevering på kvelden er det sannsynligvis ikke kommunisert til sjåfør, ellers så det er ikke nok biler eller så passer kanskje ikke leveringssted med ruten. Det koster endel å kjøre ut enkeltpakker, så dem blir vel mest sannsynligvis droppet som standard.

Speditørene kunne kanskje hatt et automatisk SMS-system hvor du måtte bekrefte om at folk er hjemme, så kunne de prioritert bedre og samtidig gitt større kunde-tilfredstillelse.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Må bare si at selv har jeg både fått levert pakker lagt utenfor døren og levert lapp i postkassen om at de har prøvd å levere, uten å engang ringe på før de drar videre. Har vært hjemme hele dagen...

De kunne i det minste ringt på før de kjørte videre når de la en pakke rett utenfor døre slik at jeg hadde sett pakka.

 

Finner levering på døra mer eller mindre tilfeldig

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde veldig mange bedriftpakker og dør til dør pakker da jeg bodde i Oslo på Østkanten.

 

ca 1 av 20 pakker fikk jeg levert på døra. Posen gav rett og slett FAEN i å levere. De putta bare "prøvd levert lapp" i postkassa, eller så kom det ikkje slik lapp engang. Alle gangene de skulle være der, så venta jeg hjemme. De lar være, fordi det tar ekstra tid. Skikkelig irriterende når man har betalt for levering på døra-

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har selv vært vitne til at budet putter pakken i postkassen uten å ha vært på døren!

"Skulle ikke du levere denne til meg hjemme?"

- "Hadde ikke tid"....

 

Nettopp din og min erfaring gjør at jeg aldri bestiller hjemlevering. Det blir bare mye bortkastet tid og penger.

Lenke til kommentar

Har "middels" erfaring med post på døra. Det står "mellom tildspunkt X og Y" og at sjåføren ringer en halvtime før som er greit nok. Problemet er at sjåføren brått ringer ca. 4 timer før X :p Så har jeg fått riktig til riktig tid et par ganger også, utrolig nok. Har også fått melding om at sjåfør er forsinket (Les; Treig) og pakka kommer i morgen mellom X og Y istedenfor, men da har man jo alerede avtalt den ene dagen og brått så kan man ikke neste...

 

Etter hva jeg har lest rundtomkring så er det ikke voldsomt mange som har like bra erfaringer som meg :wee:

Lenke til kommentar

Jeg bestilte nylig levering levering på kveld og betalte ekstra for dette. Forsendelsen gikk rett til butikk tidlig på dagen. Er det i det hele tatt lov å tilby og ta betalt for tjenester som i praksis ikke eksisterer.

 

For enkelte er det ikke aktuelt å motta varen i butikk og da kunne pakken like gjerne ha blitt sendt til Svalbard hvis den ikke kommer på døra som avtalt. Man kan bestille hjemlevering i etterkant, men skal man betale to ganger for en tjeneste som ikke ble levert? Det kunne ha vært interessant å få vite hvilke rettigheter man har mtp på en tjeneste som ikke blir levert.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Nei. Posten er statlig så de kan gjøre som de vil.

 

Alle vet at man ikke betaler for hjemlevering. Alt man får da er en lapp i postkassa hvor det står at du ikke var hjemme, til tross for at du var hjemme og filmet postbudet legge lappen i postkassa (folk har lagt ut video).

Endret av Dragen
Lenke til kommentar

Bestilte noe i forbindelse med Cyber Monday som skulle leveres på døren med UPS. Sjekket sporingsinfo og der stod det at pakken skulle leveres "at the end of the day."

 

Fasiten, var at sjåføren fra UPS ringte meg omtrent 12:30 for å fortelle at han hadde vært hjemme hos meg men siden det ikke var noen hjemme, hadde han lagt pakken utenfor døren. "Ikke noe problem, vi gjør det hele tiden." Heldigvis lå pakken der når jeg kom hjem. Lite imponert over UPS.

Lenke til kommentar

Bittelitt offtopic, men posten er døende. Jeg bedtilte viltkameta fra AUSTRALIA som ble levert på døra av UPS 46 timer etter ordreplassering. Det hadde ALDRI posten klart innenfor Norge. Nå har de og slutta med levering over natt og kaller pakkeproduktet "expresslevering"... :lol:

Endret av Dufen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...