Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Streptokokk halsinfeksjon? Hjelp!

CamillaLm

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ei jente på 18 som var Hos legen for 4 dager siden å tok en strep a hurtigtest som ble negativ to ganger på rad. Men legen trodde fortsatt det var streptokokk infeksjon på grunn av symptomene var akkurat like og CRP som viste 130. Kom tilbake to dager etter og da var CRP på 70, noe som var positivt å høre. I dag ringte han meg og sa at halsprøven han sendte inn til dyrkning viste at det var litt streptokokker i halsen min, men at det var normalt å ha litt. Jeg føler meg bedre nå, og har ikke veldig vondt i halsen lenger, men kan det hende at jeg har streptokokk infeksjon? Kan det være at jeg føler meg frisk men er egentlig syk eller at det kommer tilbake igjen fordi jeg ikke har fått antibiotika?

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du føler deg bedre uten antibiotika så er det nok tegn på at kroppen din har behandlet den, og du har jo blitt mye bedre på kort tid. Ellers er det vanlig med penicillin kur i ti dager, viktig at du fullfører den fullt ut hvis ikke kan bakt komme tilbake (nettopp fullført min, men ikke påvist streptokokker)

Du kan lese mer om det her:

https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/bakteriesykdommer/streptokokkhalsinfeksjon/#heading-4 

Lenke til kommentar

Noen streptokokkstammer er en del av den "naturlige" floraen i/på kroppen.

I perioder er man helt fri for det, andre perioder har man litt mer, uten at det medfører sykdomsfølelse fordi kroppens immunforsvar håndterer det. Akuratt på samme måte som din kropp nå håndterte den infeksjonen du nylig har hatt.

Du er mest sannsynlig på bedringens vei, men tilbakefall er ikke uvanlig. Føler du deg dårligere, da drar du til legen på nytt. Men jeg tviler på at legen vil gi deg antibiotika på nåværende tidspunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...