Mathias Klingenberg Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Nettet overbelastes, lamper blinker og sikringer ryker: Elbilen pekes ut som syndebukk 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Bare en liten kommentar: Det har ikke blitt solgt Teslaer med 22 kW ladeeffekt siden midten av 2016. Og fra ett år før det var det svært få som fikk dette installert. (Man kunne ikke få det installert fra fabrikk, så det måtte ettermonteres.) Dette er altså ikke den største utfordringen. Renault Zoe er ett bedre eksempel. Zoe er i dag den eneste elbilen som leveres med 22 kW lading. 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg Espen Hugaas Andersen Skrevet 4. oktober 2017 Populært innlegg Del Skrevet 4. oktober 2017 Bare en liten kommentar: Det har ikke blitt solgt Teslaer med 22 kW ladeeffekt siden midten av 2016. Og fra ett år før det var det svært få som fikk dette installert. (Man kunne ikke få det installert fra fabrikk, så det måtte ettermonteres.) Dette er altså ikke den største utfordringen. Renault Zoe er ett bedre eksempel. Zoe er i dag den eneste elbilen som leveres med 22 kW lading. For øvrig, det er vel neppe de som lader på 11+ kW som er den største utfordringen. Dette forutsetter at man har 400V TN nett, og som regel tilsier dette at man er tilknyttet en nyere trafo, der man har tatt hensyn til fremtidige effektbehov. De som lader med 7,4 kW (230V 32A) tilknyttet en gammel trafo er vel som regel en større utfordring. Her får man heller ikke fordelt effekten på alle tre fasene, så man kan få utfordringer med skjevbelastning. 12 Lenke til kommentar
Populært innlegg 9RUV061F Skrevet 4. oktober 2017 Populært innlegg Del Skrevet 4. oktober 2017 Samtidig med innfasing av elbiler har vi innfasing av induksjonstopper, sanntids vannvarmere og utfasing av oljefyr. Hos oss utgjør utfasing av oljefyr mye mer enn lading av el-bilen. Elbilen belaster nettet hele året og er således i større grad med å betale for oppgraderinger av nettet enn utfasing av oljefyren som utgjør mest på de kalde dagene. 16 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Nei nei nei... Dette er blanke løgn og svartmaling fra a til tesla x. Det er faktisk opptil flere debetanter og debeonkler her inn i DETTE forumet (!) som har sakt KLART og TYDELIG ifra når noen ubetydlige noksakter har våget å forsiktig ymte frempå om at noe slikt kunne skje at dette er bare tull og at elbilen ALDRI vil kunne finne på å overbelaste elnettet på noen som helst måte. Tenk TU at dere i det hele tatt kunne finne på å antyde noe slikt? Eller fra alvor til spøk. Kanskje man skulle begynne å lytte litt til hva fornuftige og oppegående mennesker advarer mot og ikke sitte m hue i sandkassa og leke vis. Vet noen elbilfantaster har "løst" problemet ved å ville innføre regimer for når hvordan og hvorfor elbilen skal lades og at man skal tvinge ladingen til å skje på nattestid for det løser alle problemer for alle og dekket alles behov, for det har de bestemt, men hvor mange elbiler har vi nå ? 20%? Mindre? Og problemene har allerede begynt å melde seg. Batteri er fint det men det trengs en primærkilde som ikke tappes fra ledninger. 6 Lenke til kommentar
Populært innlegg IntelAmdAti Skrevet 4. oktober 2017 Populært innlegg Del Skrevet 4. oktober 2017 Skeptisk..Det burde ikke være noen tekniske utfordringer med å bygge ut et strømnett som klarer å levere en brøkdel av hva strømnettene i New York eller Tokyo leverer.Kan det være netteiere ikke ønsker å oppgradere nettet fordi det betyr redusert utbytte? 20 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 (endret) Men, hvorfor tar ikke netteier ansvar her og setter begrensninger for folk? Det er deres egen feil om de lar "alle" slenge inn 22kW ladere. Holder lenge med 1/10 for de fleste. Forøvrig kveler en jo dette med AMS målerne. Det blir dyrt for "synderne". Endret 4. oktober 2017 av Salvesen. 7 Lenke til kommentar
Populært innlegg Øyvind Lunde Skrevet 4. oktober 2017 Populært innlegg Del Skrevet 4. oktober 2017 For det første handlere dette om å informere og få folk flest til å etablere sunne ladevaner. Man MÅ ikke lade med full effekt til enhver tid på døgnet for å lade en elbil. Man kan lade på lav effekt ned mot 6A (1400W) kveld og nattetid og likevel klare opptil 1000Km i uka. Hvorfor lade med 7-11 eller 22kW når man kommer hjem for å ha en bil fulladet før middagen er fortært ? For det andre handler det om sommel fra everkene som kunne vært mer på banen for å styre ladingen automatisk. Elbil leverandørene har muligheter til å dele info med everket og motsatt om de bare samkjører everkets lastdata og energiprodusentenes faktiske produksjpn med elbilleverandørenes servere som i in tur kunne styrt ladingen unna perioder med høy last og eller underskudd på energiproduksjon. AMS målerne vil legge til rette for å "ta" de som av ulike årsaker er bevisstlølse med når de trekker ut effekt til hva. Smartnett fra leverandørenes side som med mange målepunkter kan varsle om faktisk lastsituasjon og samkjøring med større uprioriterte laster er en nødvendighet av flere grunner enn faktisk kapasitet i nettte. Varierende produksjon fra uregulerbare energikilder er et eksempel. Varmtvannsberedere er en annen forbruker vi kan flekse mye ppå. De har ofte samme effekt eller høyere effekt enn lading av elbiler og lagrer etter volum fra 10 til 15-20kWh i en vanlig bolig. Kort sagt er det mye vi ikke kunne leve med om alle gjør det samme samtidig her i landet ;-) 10 Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Det er her stat, kommune og Enova bør sørge for at bilene ihvertfall kan lades på arbeidsplassen. Ofte er det mindre begrensninger på effekt ved større arbeidplasser, og rimeligere pr. bil å oppgradere effekt om det trengs, enn i boligfeltene. Løsningen er ikke å avgiftsbelegge i hytt og vær med AMS og bomringer for å ta folk som i utgangspunktet gjør noe miljøvennlig, nemlig lader elbilen med ren norsk vannkraft, som de har betalt både effektavgift, fastavgift, tilknytningsavgift og energiledd-avgift på. 4 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 (endret) For det andre handler det om sommel fra everkene som kunne vært mer på banen for å styre ladingen automatisk. Elbil leverandørene har muligheter til å dele info med everket og motsatt om de bare samkjører everkets lastdata og energiprodusentenes faktiske produksjpn med elbilleverandørenes servere som i in tur kunne styrt ladingen unna perioder med høy last og eller underskudd på energiproduksjon. ...og nettopp det er marerittscenarioet. Akter ikke dele en tøddel med nettleverandør. Tett påfølgende V2G kommer V2G2S, som i "Vehicle to Grid to Skatteetaten." Husker du debatten rundt småbåtregisteret? [EDIT:] Forresten observerer jeg at "Ambri Inc." nå faktisk smått om sen har begynt levere sine grid-scale saltsmelte batteripakker. Slike batterier er, om ikke absolutt nødvendige, så i hvert fall ønskelige som supplement til ustabil energiproduksjon fra fornybare kilder. Men de fungerer også utmerket til å ta unna effekttopper i lokale distribusjonsnett. Har nevnt dem før, og dertil henvist til professor 'Donald R. Sadoway' i uorganisk kjemi ved MIT sin utmerkede og lærerike presentasjon av hvordan et grid-scale batteri skal og må designes. (Og hvorfor [Tesla sine] Li-Ion pakker ikke skalerer opp til grid-scale.) Endret 5. oktober 2017 av 1P4XZQB7 5 Lenke til kommentar
Oddbjørn Melberg Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Dette løses enkelt: Kutt ut alle husstandene som ikke har Elbiler og la disse betale nye strømnett. Idiotiet har tatt politikerne med storm. I Danmark er det kun solgt 12 elbiler dette året. Nå må politikerne våkne opp og la elbileierne betale det det koster å kjøpe og å bruke en elbil. 6 Lenke til kommentar
8Q3QDGXF Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Jeg kan ikke forstå noe annet at dette kan løses ved å flytte ladingen fra kvelden hvor det hele generelt brukes mye effekt i en husstand, til natten hvor det er ledig kapasitet. Når de nye strømmålerne er på plass, så vil de fleste setter timer på laderen, slik at den starter ved midnatt, og problemet forsvinner som dugg for solen. 5 Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Strømselskapene kan bruke av sine digre marginer til å bygge TN-nett, i tillegg kan smarte strømmålere og effektprising få boblebaderne til å tenke seg litt om. Hvis man bare skal drikke vin på hytta hele helgen likevel kan Teslaen lade på 10A. 3 Lenke til kommentar
NAO2k Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Helt ok artikkel. Oppsummert handler dette om penger. Hvem skal bygge ut og hvem skal betale for utbyggingen. I tillegg kommer hele diskusjonen om automatisk strømmålere og at mange jobber(lobby) for innføring av rushtidsavgift på strømmen. Forbrukerne vil sannsynligvis måtte ta hele regningen, mens netteierne får beholde sine utbytter. 9 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Kanskje vi bør bruke systemet fra strømnettet sin barndom, da nettet slet med lite kapasitet. Løsningen var overforbruksmålere, hvor det ble kostbart å bruke mer effekt enn det en var tildelt. 4 Lenke til kommentar
thawi Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Det er rart at det i en slik artikkel ikke nevnes at det allerede finnes flere løsninger for effektfordeling på elbil-lladere. Spesielt i større garasjeanlegg med mange plasser. Et ladeanlegg med kommunikasjon mellom underfordeler og hver enkelt lader vil effektivt kunne utnytte den effekten som er tilgjengelig til enhver tid. Dvs. at alle parkeringsplassene i et borettslag eller sameie fint kunne hatt hver sin lader, som til enhver tid kunne fordelt den tilgjengelige effekten mellom de bilene som er koblet til og lader. Når alle kommer hjem og koker poteter er det lite ekstra effekt tilgjengelig på underfordeleren, men når alle har lagt seg er det mye effekt som kan fordeles. Jeg har lest flere eksempler hvor det skisseres at et slikt anlegg kan etableres relativt kostnadseffektivt, og at hver beboer/eier så kan betale for å installere en ladestasjon koblet til systemet på sin respektive plass. 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg asshole Skrevet 4. oktober 2017 Populært innlegg Del Skrevet 4. oktober 2017 Merkelig... jeg trodde nettleien gikk til å vedlikeholde og bygge ut strømnettet, men da går altså disse pengene til noe helt annet? 23 Lenke til kommentar
Populært innlegg diax Skrevet 4. oktober 2017 Populært innlegg Del Skrevet 4. oktober 2017 Skeptisk.. Det burde ikke være noen tekniske utfordringer med å bygge ut et strømnett som klarer å levere en brøkdel av hva strømnettene i New York eller Tokyo leverer. Kan det være netteiere ikke ønsker å oppgradere nettet fordi det betyr redusert utbytte? Netteierne har i hovedsak drevet havaribasert vedlikehold de siste 15-20 årene uten noen strategi for eller vurdering av fremtidige behov. Som Salvesen under her skriver vil disse høye effekttoppene kveles av AMS da det blir en egen tariff for effektleddet. Eller fremgår det av artikkelen at intervjuobjektene ikke har kvantitative data som underbygger clickbait-overskriften, men reduseres til det som gjenstår å være subjektive spekulasjoner om en generell økning av strømforsynte dingser. Eksemplene fremgår heller ikke som spesielt logiske da f.eks hyttevarianten hvor alle knekker nettet ved å sette elbilen på lading når de kommer frem. Jeg tror nok oppvarming utgjør en mye høyere effekt enn hva bilen behøver. På 40 timer fra kl 20 fredag kveld til kl 12 søndag formiddag får man tross alt tilført 40 kWh brutto med 5A ladestrøm. Enig i at distribusjonsnettet er i elendig forfatning mange steder, men man kan ikke skylde på den siste steinen man legger til byrden for at dette eventuelt kollapser. 10 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Det er rart at det i en slik artikkel ikke nevnes at det allerede finnes flere løsninger for effektfordeling på elbil-lladere. Spesielt i større garasjeanlegg med mange plasser. Et ladeanlegg med kommunikasjon mellom underfordeler og hver enkelt lader vil effektivt kunne utnytte den effekten som er tilgjengelig til enhver tid. Dvs. at alle parkeringsplassene i et borettslag eller sameie fint kunne hatt hver sin lader, som til enhver tid kunne fordelt den tilgjengelige effekten mellom de bilene som er koblet til og lader. Når alle kommer hjem og koker poteter er det lite ekstra effekt tilgjengelig på underfordeleren, men når alle har lagt seg er det mye effekt som kan fordeles. Jeg har lest flere eksempler hvor det skisseres at et slikt anlegg kan etableres relativt kostnadseffektivt, og at hver beboer/eier så kan betale for å installere en ladestasjon koblet til systemet på sin respektive plass. Ulempen er jo at du aldri vet om du får ladet nok til kveldsbruket av bil som du har beregnet. 1 Lenke til kommentar
diax Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Kanskje vi bør bruke systemet fra strømnettet sin barndom, da nettet slet med lite kapasitet. Løsningen var overforbruksmålere, hvor det ble kostbart å bruke mer effekt enn det en var tildelt. Denne løsningen skal alle private husholdninger i Norge ha fått installert innen utgangen av 2018, og den kalles AMS-måling. https://www.nve.no/elmarkedstilsynet-marked-og-monopol/sluttbrukermarkedet/ams/ 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå