Gå til innhold

Nettet overbelastes, lamper blinker og sikringer ryker: Elbilen pekes ut som syndebukk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare en liten kommentar: Det har ikke blitt solgt Teslaer med 22 kW ladeeffekt siden midten av 2016. Og fra ett år før det var det svært få som fikk dette installert. (Man kunne ikke få det installert fra fabrikk, så det måtte ettermonteres.) Dette er altså ikke den største utfordringen.

 

Renault Zoe er ett bedre eksempel. Zoe er i dag den eneste elbilen som leveres med 22 kW lading.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nei nei nei... Dette er blanke løgn og svartmaling fra a til tesla x. Det er faktisk opptil flere debetanter og debeonkler her inn i DETTE forumet (!) som har sakt KLART og TYDELIG ifra når noen ubetydlige noksakter har våget å forsiktig ymte frempå om at noe slikt kunne skje at dette er bare tull og at elbilen ALDRI vil kunne finne på å overbelaste elnettet på noen som helst måte. Tenk TU at dere i det hele tatt kunne finne på å antyde noe slikt?

 

Eller fra alvor til spøk. Kanskje man skulle begynne å lytte litt til hva fornuftige og oppegående mennesker advarer mot og ikke sitte m hue i sandkassa og leke vis. Vet noen elbilfantaster har "løst" problemet ved å ville innføre regimer for når hvordan og hvorfor elbilen skal lades og at man skal tvinge ladingen til å skje på nattestid for det løser alle problemer for alle og dekket alles behov, for det har de bestemt, men hvor mange elbiler har vi nå ? 20%? Mindre? Og problemene har allerede begynt å melde seg.

 

Batteri er fint det men det trengs en primærkilde som ikke tappes fra ledninger.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Men, hvorfor tar ikke netteier ansvar her og setter begrensninger for folk? Det er deres egen feil om de lar "alle" slenge inn 22kW ladere. Holder lenge med 1/10 for de fleste.

 

Forøvrig kveler en jo dette med AMS målerne. Det blir dyrt for "synderne". 

Endret av Salvesen.
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det er her stat, kommune og Enova bør sørge for at bilene ihvertfall kan lades på arbeidsplassen. Ofte er det mindre begrensninger på effekt ved større arbeidplasser, og rimeligere pr. bil å oppgradere effekt om det trengs, enn i boligfeltene.

 

Løsningen er ikke å avgiftsbelegge i hytt og vær med AMS og bomringer for å ta folk som i utgangspunktet gjør noe miljøvennlig, nemlig lader elbilen med ren norsk vannkraft, som de har betalt både effektavgift, fastavgift, tilknytningsavgift og energiledd-avgift på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For det andre handler det om sommel fra everkene som kunne vært mer på banen for å styre ladingen automatisk. Elbil leverandørene har muligheter til å dele info med everket og motsatt om de bare samkjører everkets lastdata og energiprodusentenes faktiske produksjpn med elbilleverandørenes servere som i in tur kunne styrt ladingen unna perioder med høy last og eller underskudd på energiproduksjon. 

 

...og nettopp det er marerittscenarioet. Akter ikke dele en tøddel med nettleverandør. Tett påfølgende V2G kommer V2G2S, som i "Vehicle to Grid to Skatteetaten." Husker du debatten rundt småbåtregisteret?

 

 

 

 

[EDIT:]

Forresten observerer jeg at "Ambri Inc." nå faktisk smått om sen har begynt levere sine grid-scale saltsmelte batteripakker. Slike batterier er, om ikke absolutt nødvendige, så i hvert fall ønskelige som supplement til ustabil energiproduksjon fra fornybare kilder. Men de fungerer også utmerket til å ta unna effekttopper i lokale distribusjonsnett. 

 

Har nevnt dem før, og dertil henvist til professor 'Donald R. Sadoway' i uorganisk kjemi ved MIT sin utmerkede og lærerike presentasjon av hvordan et grid-scale batteri skal og må designes. (Og hvorfor [Tesla sine] Li-Ion pakker ikke skalerer opp til grid-scale.)

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke forstå noe annet at dette kan løses ved å flytte ladingen fra kvelden hvor det hele generelt brukes mye effekt i en husstand, til natten hvor det er ledig kapasitet. Når de nye strømmålerne er på plass, så vil de fleste setter timer på laderen, slik at den starter ved midnatt, og problemet forsvinner som dugg for solen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Strømselskapene kan bruke av sine digre marginer til å bygge TN-nett, i tillegg kan smarte strømmålere og effektprising få boblebaderne til å tenke seg litt om. Hvis man bare skal drikke vin på hytta hele helgen likevel kan Teslaen lade på 10A.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Helt ok artikkel. Oppsummert handler dette om penger. Hvem skal bygge ut og hvem skal betale for utbyggingen. I tillegg kommer hele diskusjonen om automatisk strømmålere og at mange jobber(lobby) for innføring av rushtidsavgift på strømmen.

 

Forbrukerne vil sannsynligvis måtte ta hele regningen, mens netteierne får beholde sine utbytter.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Det er rart at det i en slik artikkel ikke nevnes at det allerede finnes flere løsninger for effektfordeling på elbil-lladere. Spesielt i større garasjeanlegg med mange plasser. Et ladeanlegg med kommunikasjon mellom underfordeler og hver enkelt lader vil effektivt kunne utnytte den effekten som er tilgjengelig til enhver tid. Dvs. at alle parkeringsplassene i et borettslag eller sameie fint kunne hatt hver sin lader, som til enhver tid kunne fordelt den tilgjengelige effekten mellom de bilene som er koblet til og lader. Når alle kommer hjem og koker poteter er det lite ekstra effekt tilgjengelig på underfordeleren, men når alle har lagt seg er det mye effekt som kan fordeles.

 

Jeg har lest flere eksempler hvor det skisseres at et slikt anlegg kan etableres relativt kostnadseffektivt, og at hver beboer/eier så kan betale for å installere en ladestasjon koblet til systemet på sin respektive plass.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er rart at det i en slik artikkel ikke nevnes at det allerede finnes flere løsninger for effektfordeling på elbil-lladere. Spesielt i større garasjeanlegg med mange plasser. Et ladeanlegg med kommunikasjon mellom underfordeler og hver enkelt lader vil effektivt kunne utnytte den effekten som er tilgjengelig til enhver tid. Dvs. at alle parkeringsplassene i et borettslag eller sameie fint kunne hatt hver sin lader, som til enhver tid kunne fordelt den tilgjengelige effekten mellom de bilene som er koblet til og lader. Når alle kommer hjem og koker poteter er det lite ekstra effekt tilgjengelig på underfordeleren, men når alle har lagt seg er det mye effekt som kan fordeles.

 

Jeg har lest flere eksempler hvor det skisseres at et slikt anlegg kan etableres relativt kostnadseffektivt, og at hver beboer/eier så kan betale for å installere en ladestasjon koblet til systemet på sin respektive plass.

Ulempen er jo at du aldri vet om du får ladet nok til kveldsbruket av bil som du har beregnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje vi bør bruke systemet fra strømnettet sin barndom, da nettet slet med lite kapasitet.

Løsningen var overforbruksmålere, hvor det ble kostbart å bruke mer effekt enn det en var tildelt.

 

Denne løsningen skal alle private husholdninger i Norge ha fått installert innen utgangen av 2018, og den kalles AMS-måling.

https://www.nve.no/elmarkedstilsynet-marked-og-monopol/sluttbrukermarkedet/ams/

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...