Gå til innhold

Bør tipskulturen avskaffes?

VRK18

47 stemmer

1. 1. Bør tipskulturen avskaffes?

• Ja
      30
    • Nei
      17
  2. 2. Bør tipskulturen avskaffes?

• Ja
      18
    • Nei
      4

Anbefalte innlegg

Bør tipskulturen på norske restauranter avskaffes? Hvorfor forventes det at servitører får tips når ingen andre yrkesgrupper får det? Jeg har ingenting imot servitører, men de gjør ikke akkurat den viktigste jobben i samfunnet. Ville heller lagt igjen en ekstra slant hos en livreddende kirurg, for eksempel. 

Selv er jeg imot tipskulturen, men av respekt for norsk kultur tipser jeg når jeg en sjelden gang er ute. Men dette irritasjonsmomentet gjør at jeg prøver  begrense utespisingen i Norge til et minimum. På ferie i utlandet er det vanskelig å begrense utespisingen, så da tipser jeg hvis det er kultur for det i landet jeg er i. I Japan tipser jeg aldri, for der regnes det som frekt å tipse. 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her til lands så er jo tips nettopp det; tips. Ikke noe som servitøren er avhengig av slik som er tilfelle i enkelte andre land. 

Såvidt det er meg bekjent så er servitørlønningene (generelt sett) relativt konkurransedyktige og tips som sådan ikke er nødvendig. 

Litt interessant vinkling egentlig. Hvorfor skal man tipse servitører og ikke butikkpersonalet som viste deg hvor hvetemelet sto, eller hun som hjalp deg finne ei bukse i din størrelse?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor skal man tipse servitører og ikke butikkpersonalet som viste deg hvor hvetemelet sto, eller hun som hjalp deg finne ei bukse i din størrelse?

Ikke sant. Det er bare rart. De gjør jobben sin, og får allerede betalt for det. 

Lenke til kommentar

Er ikke usa det eneste landet som det faktisk er kultur om å tipse for alt, Og det har sprett seg til andre land via turisme fra usa?

Minner meg noe grusomt om en satirisk historie jeg leste en gang, om en amerikaner på reise i et annet land...

...hvor han tipser taxisjåfør, skrankedama på hotellet, turguiden, bussjåføren, tilfeldige mennesker og politiet...

*Sukk*

Lette etter teksten i en halvtime.

Lenke til kommentar

Finnes det virkelig tipskultur i Norge?

Personlig tipser jeg sjeldent, med mindre jeg er særdeles fornøyd med maten og servicen, noe som ikke skjer særlig ofte.

Jeg har heller aldri opplevd at betjeningen forventer tips, men det kan være de kun er diplomatiske.

Det er mulig jeg mangler sosiale antenner, men er det forventet at man tipser på for eksempel pizzasjappa eller kroa på hjørnet, eller for den saks skyld på vanlige restauranter?

I utlandet, altså i USA, østen osv. så tipser jeg nesten alltid, med mindre jeg særdeles misfornøyd med servicen, nettopp fordi jeg vet det er vanlig å gjøre det.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Hos Egon her jeg bor må vi betale når vi bestiller maten. Må skrive inn et beløp før jeg taster pin kode. Synest denne metoden er helt idiotisk. Jeg gir ikke tips når jeg ikke har fått noe.

Når jeg er på ferie unngår jeg som pesten stedene som har en fast % tips. Tips er noe jeg gir etter hvor fornøyd jeg er.

Endret av PantZman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke bare Egon, men en rekke steder der man betaler før man får maten må man taste inn en "total" når man betaler med kort.

Jeg er ingen hard motstander av tipskultur slik enkelte er, men i slike situasjoner vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg har verken opplevd maten eller servicen så langt, så hva er det egentlig jeg fastsetter tipsen utfra? Som en takk for at de gadd å gi meg kortleseren?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes skikken med å gi drikkepenger er en uting , og helt ulogisk at noen skal få ekstrainntekt for bare å gjøre jobben sin mens andre ingenting får.
Likevel, en må tute med de ulver som er ute, så jeg tipser 

a) på restauranter og kafeer med servering ved borda. McDonalds o.l. kaller seg selv restaurant, men det gjør ikke jeg. Jeg synes de har mer til felles med Narvesen, så der runder jeg aldri opp

b) hos billige frisører. 150 kr for en klipp runder jeg opp til 200; selv dét er meget billig

c) i drosjer – mer jo fullere jeg er.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...